خانه - مقالات - لینک سازی چیست و چرا برای سئو اهمیت دارد؟

در مقوله ی سئو، لینک سازی نقش بسیار مهمی را در ایجاد ترافیک طبیعی از طریق موتور های جستجو بازی می کند به ویژه در صنایع رقابتی. هنگامی که سایت شما از نظر سئو تکنیکال، طراحی صفحات، تجربه کاربری و محتوا بسیار مناسب باشد، لینک سازی می تواند تاثیر بسیار شگرفی برای افزایش هرچه بیشتر ترافیک سایت شما داشته باشد.

امروزه نیاز به کیفیت، ارتباط و اصالت هرگز اهمیت بیشتری پیدا نکرده است. درحالی که تکنیک های لینک سازی بی کیفیت و اسپم می تواند کارساز باشد، اما نباید قسمتی از یک استراتژی بلند مدت و موفق برای یک سازمان باشد.

مسلما این روز ها، لینک سازی بیشتر شبیه یک بازاریابی بزرگ است، و سازمان هایی که این مورد را درک می کنند، معمولا در استراتژی های بلند مدت موفق تر هستند. اما این بدین معنی نیست که هیچ جنبه فنی در لینک سازی وجود ندارد یا این که تمام تکنیک ها باید حول محور محصولات شما باشند.

در این مقاله سعی شده است تا با زبان ساده و فصل های قابل درک با مثال های متعدد، هرچیزی که لازم است در این باره بدانید به شما توضیح داده شود.

لینک سازی

تعریف لینک سازی

می توان گفت لینک سازی یک فرایند است که شما پیوند هایی را از سایت های دیگر به سایت خودتان ایجاد می نمایید یا برعکس این موضوع. یک هایپرلینک (عمدتا لینک نامیده می شود) یک مسیر و راه است که مخاطب در بین صفحات اینترنت حرکت می کند و از سایتی به سایت دیگر می رود. همچنین موتور های جستجو از لینک ها برای پیمایش در اینترنت استفاده می کنند. با یک مثال زیبا و جذاب این موضوع قابل لمس تر می شود! فرض کنید اینترنت دنیای یک سری عنکبوت ( مخاطبین و موتورهای جستجو) است که لینک ها مانند تار هایی میان قسمت های مختلف این دنیای بزرگ تنیده شده اند تا عنکبوت ها بتوانند به راحتی هرجایی که می خواهند پیمایش کنند! موتورهای جستجو به وسیله لینک ها به تک تک صفحات سایت شما می روند و آن ها را بررسی می کنند! همچنین به وسیله لینک هایی که در صفحات وجود دارد به سایت های دیگر نیز پیمایش می کنند!

پیمایش لینک ها

همه لینک ها قائدتا توسط بازاریابان و سئوکاران ساخته نمی شوند و در هر زمینه ای، لینک سازی می تواند کارساز و مفید باشد! مثلا یک روزنامه نگار را در نظر بگیرید که از یک منبع یک خبر رو در سایت خود به اشتراک می گذارد و اخبار خود را به آن منبع لینک می کند. یا این که یک وبلاگ نویس از قهوه ساز جدید خودش خیلی راضی است و یک لینک به فروشگاهی که آن را ازش خریداری کرده است لینک دهی می کند!!!

به دست آوردن لینک هایی که شما آن هارا نخواسته اید، نیروانای سئو است! این یک اتفاقی است که شما باید برای به دست آوردن آن بسیار تلاش کنید تا در دراز مدت به آن دست پیدا کنید! شما معمولا با تلاش های فراوان لینک سازی انجام می دهید و برای به دست آوردن لینک های خارجی باید یک محصول فوق العاده یا یک سرویس ویژه یا یک محتوای عالی داشته باشید تا از سایت های دیگر به آن اشاره شود.

در کنار این رویکرد بلند مدت، شما می توانید از طیف وسیعی از تکنیک های لینک سازی استفاده کنید که به شما امکان می دهد اقتدار خود را کسب کنید و شانس خود را برای رتبه بندی خوب و افزایش بازدید ها از طریق جستجو بالا ببرید!

آناتومی و اجزای یک لینک (هایپرلینک)

برای درک بهتر اهمیت لینک سازی و لینک دهی، ابتدا می بایست اصول پایه ای و چگونگی ساخت یک لینک را بدانید و این که چطور موتور های جستجو لینک ها را می بینند و از آن ها چه برداشت هایی می کنند را درک کنید!

آناتومی لینک
  1. شروع تگ لینک: این قسمت تگ لنگر (anchor tag) یا تگ a نامیده می شود. این تگ لینک را شروع می کند و به مرورگر ها و موتور های جستجو می فهماند که این یک اتصال به یک قسمت دیگر است!
  2. محل ارجاع پیوند: کلمه “href” مخفف “hyperlink referral” است که متن داخل گیومه آن نشان دهنده آدرس یا همان URL است که لینک به آن اشاره دارد. این آدرس بجز یک صفحه اینترنت می تواند هرچیزی مانند آدرس یک عکس برای بارگیری، یا یک فایل برای دانلود یا… نیز باشد. همچنین در برخی مواقع ممکن است بجای URL، یک آدرس با شروع نماد # مشاهده کنید. این لینک ها شما را به بخش خاصی از یک URL متصل می کنند.
  3. متن قابل مشاهده لینک: این یک قسمت کوتاهی از متنی است که مخاطب در صفحه مشاهده می کند و اگر بخواهد آن لینک را باز کند باید روی آن قسمت از متن کلیک نماید تا وارد صفحه مورد نظر شود. این قسمت از متن معمولا به گونه ای قالب بندی و شکل دهی می شود که متمایز با بقیه متن اطرافش باشد. عموما این قسمت از متن به رنگ آبی یا با خط زیر متن به نمایش در می آید که به کاربر نشان می دهد این یک لینک قابل کلیک است.
  4. پایان تگ لینک: این قسمت به موتور های جستجو یا مرورگر ها پایان تگ لینک را اعلام می نماید.

لینک ها و لینک دهی برای موتور های جستجو چه معنایی دارند؟

دو راه کلی و اساسی وجود دارد که بر اساس آن، موتور های جستجو از لینک ها استفاده می کنند:

  1. برای کشف صفحات جدید وب که در نتایج جستجو از آن ها استفاده کنند
  2. برای کمک به تعیین رتبه صفحات وب در نتایج خود

هنگامی که موتور های جستجو صفحات موجود در اینترنت را جستجو کردند، می توانند محتوای این صفحات را استخراج کرده و به فهرست (index) های خود اضافه کنند. به این ترتیب آن ها می توانند در مورد صفحاتی که از کیفیت کافی برای رتبه دهی برخوردار هستند، تصمیم گیری کنند. زمانی که موتور های جستجو در حال تصمیم گیری هستند، فقط به محتوای صفحات اکتفا نکرده و به تعداد لینک سازی هایی که به آن صفحه انجام شده و همچنین کیفیت سایت های خارجی یاد شده نیز توجه می کنند. به طور کلی هرچقدر کیفیت سایت هایی که به صفحات سایت شما لینک دهی می کنند بالاتر باشد، سایت شما شانس بیشتری در دیده شدن در نتایج سرچ و رنک گوگل خواهند داشت.

لینک سازی برای موتور های جستجو

بنابر این هیچ تردیدی وجود ندارد که اگر شما لینک های باکیفیتی در سایت خود بگیرید، به شما کمک خواهد کرد تا رنک بالاتر و ترافیک بیشتری برای سایت خود داشته باشید. در این قسمت بار ها از کیفیت بالای لینک سازی استفاده کردیم زیرا با پیچیدگی بیشتر و روزافزون گوگل در فیلتر کردن لینک های بی کیفیت، تمرکز روی کیفیت لینک سازی روز به روز درحال افزایش است. این به طور مستفیم بر سئو ی سایت شما تاثیر گذار است. پس می بایست مطمعن شوید تکنیک های لینک سازی که استفاده می کنید، در درجه اول بر روی کیفیت تمرکز داشته باشند.

فواید بیشتر لینک سازی برای سود آوری و رتبه سایت و کسب و کار شما

لینک سازی نه تنها به افزایش رنک و ترافیک و نتایج جستجوی گوگل بسیار کار ساز است، بلکه مزایای بسیار دیگری نیز دارد که می تواند برای کسب و کار شما سود آور باشد.

می توان گفت که لینک ها به طور طبیعی در نتیجه اقدامات دیگری به وجود می آیند که هدف ممکن است لینک سازی نباشد. بطور مثال اگر شما یک محصول جدیدی را به بازار عرضه کنید که مشابه آن هیچ کجا نباشد یا به عبارتی انقلابی باشد یا این که یک محتوای بی نقص و عالی تولید کرده و آن را به خوبی طراحی کرده باشید تا مخاطب را به محصولات مورد نظرتون برساند، در نتیجه ممکن است لینک های بسیار زیادی از وب سایت های دیگر به سایت و البته محصول خاص شما سرازیر شوند.

هیچ یک از فعالیت هایی که در بالا گفتیم، به دلیل مزایای لینک دهی یا لینک سازی نبوده، بلکه لینک های دریافتی، نتیجه ی این فعالیت ها است. به همین دلیل ما نباید به لینک سازی به چشم یک فعالیت جداگانه و مستقل، بلکه به عنوان کاری که به دیگر قسمت های سازمان شما مربوط است و در نتیجه اقدامات و فعالیت های مهم و با کیفیت سایت شما ایجاد شده باید انجام شود.

1. ایجاد روابط

لینک سازی یا لینک دهی اغلب می تواند میان سایت شما و وب سایت ها و وبلاگ های مرتبط با حیطه فعالیت شما ارتباط ایجاد کند. این ارتباط غالبا مربوط به تبلیغ چیزی است که شما به تازگی خلق کرده اید، مانند یک محتوا یا یک اینفوگرافیک. یک هدف مشترک از روابط دریافت یک لینک است، اما موارد دیگری وجود دارد که می تواند بیشتر از این حائز اهمیت باشد:

ارتباطات می تواند به شما در ایجاد روابط طولانی مدت با تاثیرگذاران صنعت شما کمک کند و این روابط به این معنی است که تجارت شما اعتبار و اعتماد زیادی کسب خواهد کرد. این به خودی خود بسیار ارزشمند است؛ حتی اگر شما از لینک سازی فاصله بگیرید، از طرف دیگری مبلغان و مدافعانی در تجارت و کسب و کار خود خواهید داشت. در برخی موارد ممکن است شما روابطی با نویسندگان و خبرنگارانی برقرار کنید که در آینده ممکن است با شما تماس بگیرند و از شما کمک بخواهند یا بالعکس این موضوع.

2. لینک سازی و افزایش مراجعه به سایت شما

ما درباره تاثیر لینک ها در رتبه بندی سایت شما صحبت کردیم اما در مورد تاثیر لینک دهی ها بر میزان مراجعه به سایت چطور؟! یک لینک خوب از یک سایت پربازدید می تواند ترافیک سایت شما را بسیار بالا ببرد. حال اگر این یک سایت مرتبط با محصولات یا محتوای شما باشد، احتمال دارد این ترافیک مرتبط با سایت شما باشد و در نتیجه منجر به افزایش فروش محصولات شما شود.

در چنین موقعیتی، ارزش لینک ها فقط درمورد سئو سایت نمی باشد بلکه بیشتر درباره مشتریان است. اگر بتوانید لینک هایی مناسب برای افرادی که علاقه به کار و محصول شما دارند به سایت خود ایجاد کنید، احتمال کلیک این افراد بر روی لینک سایت شما بسیار بالاست. شاید این افراد همان لحظه از شما خرید نکنند اما حالا می دانند که شما که هستید و در چه حوزه ای فعالیت دارید!

دریافت ترافیک به سایت

3. برند سازی

یک لینک سازی خوب می تواند به شما در برند سازی کمک کرده و شما را به عنوان مرجعی مناسب در جایگاه خود جای دهد. یک سری تکنیک ها و روش های لینک سازی مانند تولید محتوا وجود دارد که می تواند تخصص و حرفه ی شرکت یا تجارت شما را به مخاطبین نشان دهد و این موضوع می تواند به ساخت برند شما کمک کند. برای مثال، اگر شما یک محتوا با موضوع داده های صنعت تولید و منتشر کنید، شانس این رو دارید که در صنعت خود به خوبی شناخته شوید. زمانی که شما در این زمینه فعالیت می کنید، روابطی را نیز ایجاد کرده و سعی می کنید به محتوای خود لینک دریافت کنید، در واقع شما درحال توسعه و معرفی صنعت خود به دیگران هستید و از آن ها می خواهید تا این امر را گسترش داده و به دیگران نیز معرفی نمایند!

یک نکته مهم درباره لینک سازی در مقابل دریافت لینک

قبل از لینک سازی، شما به چیزی با ارزش نیاز دارید تا لینک دهی کنید که اغلب این مورد صفحه اصلی سایت شما است. هرچند بیشتر اوقات شما به منابع تخصصی مانند پست وبلاگ لینک دهی انجام می دهید. گاهی اوقات این دارایی های با ارزش، قبل از این که شما شروع به لینک سازی کنید وجود دارند. در موارد دیگر شما این منابع را با هدف لینک سازی ایجاد می نمایید.

همانطور که گفته شد، تمام استراتژی های لینک سازی باید با موضوعی شروع شود که ارزش لینک شدن را داشته باشد. خیلی دشوار است که لینک هایی به صفحات کم ارزش بسازید. اما زمانی که شما با یک موضوع واقعا ارزشمند برای مردم که آن را به اشتراک خواهند گذاشت شروع کنید، لینک سازی بسیار ساده تر خواهد بود. همچنین در دراز مدت احتمال این که لینک هایی دریافت کنید که هیچ درخواستی برای آن ها نداشته اید افزایش می یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921