خانه - مقالات - سئو چیست – آموزش و یادگیری سئو در ۱۰ دقیقه
سئو چیست - آموزش و یادگیری سئو

آیا می خواهید همه چیز را درباره سئو بدانید؟ قبل از این که سراغ نحوه عملکرد سئو و انجام آن برویم، ابتدا به این می پردازیم که سئو چیست؟ سپس به نحوه عملکرد و کاربرد آن در بخش های مختلف سایت خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می خوانید

سئو چیست؟

کلمه سئو “SEO” مخفف عبارت “Search Engine Optimization” به معنای بهینه سازی موتور های جستجو است. سئو، به مجموعه اقداماتی گفته می شود که برای دریافت رتبه های بالا در نتایج جستجو بر روی یک وب سایت انجام می شود. پس آموزش و یادگیری سئو، امر مهمی در زمینه طراحی سایت و بازاریابی خواهد بود.

تفاوت اصلی بین سئو و تبلیغات پولی، این است که SEO شامل رتبه بندی ارگانیک بوده و با انجام فرایند آن، سایت شما در نتایج گوگل در صفحات اول نمایش داده خواهد شد، بدون این که هزینه ای پرداخت کنید. به بیات ساده تر، بهینه سازی موتور های جستجو، به این معنا است که شما محتوای سایت خود را برای گوگل طوری تنظیم کرده اید که آن را، برای مخاطبین ارزشمند تشخیص داده و در نتایج خود نشان دهد.

هدف نهایی آموزش سئو

برای مثال؛ وقتی شخصی عبارت “کیک شکلاتی” را در گوگل جستجو می کند، به احتمال زیاد به دنبال طرز پخت آن است. اگر شما مطلبی در این خصوص در سایت خود منتشر کرده اید و می خواهید کاربران از محتوای شما بازدید کنند، باید بالاتر از سایر رقبای خود که این مطلب را منتشر کرده اند در نتایج گوگل قرار بگیرید و این کار به آسانی انجام نخواهد شد. پس در مرحله اول، باید بدانید که سئو چیست و این، کلیت بازاریابی سئو است.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید که بیشتر جستجوهای آنلاین از طریق موتور جستجوی گوگل انجام می شود. به عبارتی چیزی حدود ۷۵٪ جستجوها از طریق گوگل صورت می گیرد؛ بنابراین برای اینکه به درک درستی از رتبه بندی محتوا و وب سایت خود برسید، پیشنهاد می شود ابتدا نحوه عملکرد جستجوی گوگل را به درستی یاد بگیرید.

هدف نهایی ما در این مقاله این است که شما از طریق یادگیری سئو بتوانید محتوای سایت خود را برای گوگل بهینه کنید تا به رتبه ی بالاتری در نتایج جستجو دست یابید و نظر کاربران را به خود جلب کنید.

آموزش سئو

سئو داخلی و خارجی، شاخصه های اصلی سئو

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم که سئو چیست، می توانیم از دو شاخصه اصلی آن یعنی سئو خارجی یا Off-page seo و سئو داخلی یا On-page seo نام ببریم.

سئو داخلی سایت، به اقداماتی گفته می شود که مربوط به امور داخل سایت مانند محتوای سایت و… می شود. برای مطالعه بیشتر و دقیق تر در مورد سئو داخلی، می توانید مقاله ی سئو داخلی یا On-page SEO چیست را مطالعه کنید.

سئو خارجی نیز، بر خلاف سئو داخلی، مربوط به امور خارج از سایت و بازاریابی می شود. برای مطالعه بیشتر و دقیق تر در مورد سئو خارجی، می توانید مقاله ی سئو خارجی یا Off-page SEO چیست را مطالعه کنید.

استراتژی های سئو، سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

وقتی صحبت از این می شود که استراتژی های سئو چیست، تلاش برای به نتیجه رسیدن و دیده شدن سایت، در کم ترین زمان ممکن را، “سئو کلاه سیاه” می نامیم. افرادی که از این استراتژی استفاده می کنند، اغلب از روش های غیر اصولی و غیر قانونی برای دیده شدن، مانند پر کردن محتوا از کلمات کلیدی بدون در نظر گرفتن مضمون، لینک سازی های فیک و… استفاده می کنند.

این افراد ممکن است در کوتاه مدت بازدید و نتایج قابل قبولی داشته باشند اما گوگل، این سایت ها را شناسایی و جریمه خواهد کرد و یا حتی، در لیست سیاه قرار خواهد داد. بنابر این، هرگز رنک نخواهند گرفت.

در طرف دیگر، سئو کلاه سفید، یک استراتژی سئو برای ایجاد یک تجارت پایدار و ماندگار است. این روش از سئو، روی محتوای کاربر پسند و مفید برای افراد تمرکز دارد. شما سعی می کنید بهترین محتوای ممکن را در اختیار مخاطبین خود قرار داده و بر اساس قوانین گوگل، سایت را در دسترس مخاطبین خود قرار می دهید.

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

روش های سئو کلاه سیاه چیست؟

مدر نظر داشته باشید که در این مقاله به هیچ وجه به استفاده از روش های سئو کلاه سیاه توصیه نشده و فقط مطالب ذکر شده، جنبه آموزش و یادگیری دارند. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد این که روش های سئو کلاه سیاه چیست، با توجه به تصویر فوق، ارائه شده است:

  • محتوای تکراری: زمانی که شخصی، برای به دست آوردن رنک در یک کلمه کلیدی خاص، یک محتوا تولید کرده و بارها آن را در سایت تکرار می کند تا کلمه کلیدی او بار ها تکرار شده و در نتایج تاثیر گذار باشد. گوگل به راحتی این موضوع را تشخیص داده و سایت هایی که این کار را انجام می دهند، جریمه می کند.
  • متن نامرئی و پر کردن کلمات کلیدی: در سال های گذشته، یکی از روش های سئو کلاه سیاه این بود که افراد، تعداد زیادی از کلمات کلیدی خود را در انتهای مقاله قرار داده و رنگ آن را به رنگ پس زمینه تغییر می دادند. امروزه با توجه به پیشرفت الگوریتم های گوگل، این تکنیک به راحتی توسط گوگل شناسایی شده و سایت مورد نظر، سریعا در لیست سیاه قرار خواهد گرفت.
    • به طور مثال اگر موضوع محتوای شما آموزش و یادگیری سئو باشد، اگر همین عبارت را چندین بار بدون در نظر گرفتن استاندارد ها و الگوریتم های گوگل در محتوا و سایت خود تکرار کنید، گوگل شما را جریمه خواهد کرد.
  • مخفی کاری و ریدایرکت ها: ریدایرکت ها یا تغییر مسیر ها می توانند به روش های درست و غلطی در سایت مورد استفاده قرار بگیرند. وقتی صحبت از ریدایرکت ها به روش های نادرست می شود، منظور خریدن چند دامنه با کلمات کلیدی و هدایت تمامی کلیک های آن ها به یک سایت دیگر است.
  • روش های لینک سازی ضعیف: استفاده از روش های لینک سازی نادرست، مانند خریداری و بک لینک از سایت های غیر مرتبط یا فیک، باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل خواهد شد. شما باید از روش های اصولی تولید محتوا استفاده کرده و از سایت هایی لینک بگیرید که با موضوع کار شما مرتبط بوده و ترافیک متناسب با همان موضوع را دارند.

استراتژی سئو کلاه خاکستری چیست؟

هدف ما در این مقاله، آموزش و یادگیری سئو به صورت اصولی و با روش های سئو کلاه سفید است، چون گوگل سایت هایی که با روش های غیر اصولی و تحت عنوان کلاه سیاه به دنبال رتبه گرفتن هستند را جریمه خواهد کرد. در ادامه از روشی خواهیم گفت که مابین دو روش گفته شده قرار دارد و با نام سئو کلاه خاکستری شناخته می شود:

وقتی صحبت از این می شود که سئو کلاه خاکستری چیست باید گفت که این استراتژی، به اندازه ی سئوی کلاه سفید، ارگانیک و اصولی نیست اما به میزان تکنیک های سئو کلاه سیاه، دستکاری شده و غیر قانونی هم نیست. شما سعی نمی کنید کاربران یا الگوریتم گوگل را فریب دهید؛ اما در تلاش هستید تا با بهینه سازی سایت خود به این روش، به رتبه مطلوب خود دست پیدا کنید.

استاندارد های گوگل به همان اندازه که شما تصور می کنید، قطعی و دقیق نیست. گاهی تناقض هایی در اصول گفته شده توسط گوگل، در خصوص آموزش و یادگیری صحیح سئو و به کار بستن روش های آن وجود دارد. برای مثال گوگل در اطلاعیه های خود گفته است که طرفدار وبلاگ نویسی مهمان در انجمن های مختلف برای لینک سازی نیست و این روش را جهت بهبود رتبه سایت در نتایج منطقی نمی داند.

اما سوالی که مطرح می شود این است که اگر وبلاگ نویسی در جهت آگاهی از برند و ایجاد ترافیک با کیفیت برای وب سایت انجام شود چطور؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که در دنیای سئو، مهم نیست که چه کاری را انجام می دهید؛ بلکه نحوه انجام آن مهم است. در این زمینه باید در سایت های مرتبط با موضوع شما و البته سایت های پر ترافیک، مرجع و باکیفیت مطلوب لینک دهی و وبلاگ نوسی انجام شود.

سئو کلاه خاکستری

کلیات آموزش و بازاریابی سئو

حالا زمان آن رسیده که بازاریابی سئو را یاد بگیرید. درک و فهمیدن این که سئو و مفهوم کلی آن چیست یک چالش است و از طرف دیگر، وارد عمل شدن برای انجام آن یک چالش دیگر! سئو نیازمند فعالیت های مختلف و همچنین زمان است. به عبارتی دیگر، سئو فرایندی نیست که شما چند کار کوچک روی سایت انجام دهید و منتظر این باشید که فردای همان روز سایت شما صفحه اول گوگل باشد و هدف این است که در بلند مدت نتیجه ای عالی و ماندگار بگیریم!

۱.محتوا

ممکن است جمله “محتوا پادشاه است” قبلا به گوشتان خورده باشد! بیل گیتس در سال 1996 مقاله ای با این عنوان منتشر کرد که البته عنوان بسیار زیبا و درستی است. چرا؟ زیرا کاربر گوگل زمانی راضی و خرسند است که نیاز هایش به طور کامل و به نحو احسنت برآورده شود.

زمانی که شما یک موضوع را در گوگل سرچ می کنید، گوگل تمام تلاش خود را می کند که بهترین، کامل ترین، درست ترین و کاربردی ترین پست یا محصول مورد نظر شما را به شما نشان دهد. نه سریع ترین و یا محصولات غیر مرتبط و مقالات ضعیف و سطحی!

این به این معنی است که اولین و مهمترین اقدام شما در سئو، تولید یک محتوای کامل، باکیفیت و کاربر پسند است!

پس تلاش شما باید در راستای داشتن محتوای باکیفیت باشد. همانطور که در هر زمینه ای، توانایی های خاص نیازمند تلاش فراوان برای دریافت نتیجه مطلوب هستند. شما با سئو فوق پیشرفته به جایی نمی رسید مگر این که مطالب ارائه شده در سایت شما، از کیفیت خوبی برخوردار باشد!

در این زمینه می توانید مقاله های روش های تولید محتوا و تکنیک های تولید محتوا، در مورد تولید محتوای خوب و باکیفیت را مطالعه کنید!

*المان های تولید محتوا

  • کیفیت: تولید محتوایی که نیاز های کاربر را برآورده کند؛ نه محتوایی که فقط تعداد زیادی کلمات کلیدی در آن وجود دارد تا گوگل را راضی کند!
  • قصد و نیت جستجو: گوگل برای قصد و هدف کاربران خود ارزش ویژه ای قائل است و به موضوع و کلمات مورد استفاده آن ها دقت می کند. پس نیاز های مخاطب را باید درک کرده و متناسب با نیاز های آن ها محتوا تولید کنید.
  • محتوای به روز و تازه: فعالیت روزانه و تولید محتوای به روز متناسب با تغییرات روز دنیا، همچنین به روزرسانی محتوا های قبلی و قدیمی سایت.
عناصر تولید محتوا

*۴ نکته در تولید محتوای مناسب برای سئو چیست؟

  1. قصد و نیت کاربران را درک کنید: شما باید بدانید که خواننده محتوای شما به چه چیزی نیاز دارد و به دنبال چه چیزی است.
  2. ایجاد پنل کاربری و دریافت اطلاعات مخاطبین: همچنین شما باید بدانید که مخاطبین شما چه کسانی هستند، به چه چیزی علاقه دارند یا از چه چیز هایی خوششان نمی آید و در نهایت چرا در سایت شما حضور دارند؟
  3. استفاده از بلاک های متن کوتاه به جای پاراگراف های طولانی: اکثر مردم توجهشان به جملات کوتاه تر و پاراگراف های خلاصه و مختص بیشتر جلب می شود تا بلاک های متن طولانی و خسته کننده!
  4. قابل اجرا و عملی کردن محتوا: این که محتوای شما تمام و کمال باشد کافی نیست! شما باید این سوال را در نظر بگیرید که پس از خواندن این مطلب “الان باید چه کار کنم؟”

۲.تحقیق درباره کلمه کلیدی و انتخاب آن

در زمینه آموزش و یادگیری سئو، انتخاب کلمات کلیدی، نیاز به تحقیق و بررسی دارد تا بتوانید، بهترین موضوع، مرتبط ترین و پر سرچ ترین ها را برای محتوا و سایت خود انتخاب کنید. اما برخلاف باور اکثریت، این کار یک بار و برای همیشه اتفاق نمی افتد. بلکه اکثر سئوکاران، همیشه در حال تحقیق و توسعه در زمینه انتخاب کلمات کلیدی متناسب با موضوع و جستجو ها هستند.

*المان های انتخاب کلمه کلیدی

ابزار های بسیاری وجود دارند که در زمینه سئو و انتخاب کلمات کلیدی، می توانند به شما کمک کنند. در مقاله ابزار های کاربردی و رایگان گوگل، می توانید با برخی از این ابزار آشنا شده و کاربرد آن ها را بدانید. اما به هرحال تنها استفاده از ابزار کافی نبوده و شما، قبل از انتخاب کلمات کلیدی، باید بدانید که مقصود از جستجوی کلماتی که کاربر جستجو کرده و هدف شما از سئو آن چیست و همچنین، کلمات مورد نظر در بازار، پتانسیل رقابت با سایرین را داشته باشد.

در این قسمت از آموزش و یادگیری سئو، مهم ترین المان های انتخاب کلمه کلیدی را توضیح داده ایم:

  • انتخاب کلمه کلیدی درست و متناسب: در انتخاب کلمات کلیدی باید دقت کنید. چرا که باید متناسب با کلمات جستجو شده توسط کاربر بوده و مرتبط باشد. مثلا اگر کسی “دانلود رایگان فیلم” را جستجو می کند، به این معنی است که قصد پرداخت بابت دریافت فایل مورد نظر را ندارد. بنابر این اگر سایت فروش فیلم دارید، باید از کلماتی مانند “خرید آنلاین فیلم های سینمایی” استفاده کنید.
  • تجزیه و تحلیل فضای رقابت: حال که کلمه مورد نظر خود را انتخاب کرده اید، ممکن است به جستجو پرداخته و کلمه مورد نظر خود را در گوگل بررسی کنید. آن وقت می بینید که فضای بسیار رقابتی وجود داشته و سایت هایی هستند که از نظر قدمت و محتوا، بسیار از شما بالاتر هستند. تجزیه تحلیل رقبای قوی تر، می تواند به دیده شدن شما و اعتماد گوگل کمک زیادی کند.
  • قصد و نیت جستجو: اکثریت سئو کار ها، روی خود کلمات کلیدی تمرکز می کنند. اما در اصل، تمرکز اصلی باید روی چیزی که کاربران به دنبال آن هستند باشد تا این که به دنبال این باشید چه چیزی را تایپ می کنند!
انتخاب کلمات کلیدی

*۴ نکته در انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو چیست؟

در این جا ۴ نکته مفید برای تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی مناسب در زمینه یادگیری و آموزش سئو بیان شده:

  1. از ابزار ها کمک بگیرید: با استفاده از ابزار هایی مانند keyword planner یا Google trend می توانید کلمات کلیدی مورد نظر خود را آنالیز کرده و به بهترین شکل ممکن آن را انتخاب کنید.
  2. معناشناسی را درک کنید: به این فکر نکنید که دقیقا از کلمات کلیدی که انتخاب کرده اید استفاده کنید! به جمله بندی ها و محتوای خوانا بیشتر دقت کنید. اگر کلمه کلیدی شما از دو یا سه کلمه تشکیل شده و در قسمت های مختلف در یک جمله به طور جداگانه استفاده شده باشد، گوگل آن را تشخیص می دهد. پس نگران این موضوع نباشید!
  3. نیت و قصد های مختلف کاربران را یاد بگیرید: این موضوع خیلی مهم است که شما، قصد و نیت جستجو گر را بدانید و متناسب با نیاز او کلمات مختلفی را انتخاب کنید. مثلا تفاوت بین خریدار و کسی که درحال تحقیق و جمع آوری مطلب است را باید به خوبی درک کنید.
  4. فعالیت های رقیب های خود را زیر نظر بگیرید: یکی از بهترین روش هایی که می توانید در زمینه آموزش و یادگیری سئو و تحقیق درمورد کلمات کلیدی خود از آن استفاده کنید، بررسی و آنالیز سایت های رقبا است. کلمات کلیدی سایت های دیگر را که در صفحات اول حضور دارند را، بررسی کنید و بر اساس جستجو های برتر گوگل و… کلمات مناسبی را انتخاب کنید.

۳.کد های HTML سایت

HTML سایت شما، یکی از مهمترین بخش های پازل آموزش و یادگیری سئو است. بدون تگ ها، هدر ها، توضیحات و عناصر دیگر، گوگل ممکن است در تشخیص موضوعات، المان ها و قسمت های مختلف سایت شما، دچار اشتباه شده و در نهایت، متوجه نشود که کدام مطلب مربوط به کدام قسمت از سایت است. در نتیجه این امر، در خوانایی و رتبه بندی سایت شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

استفاده از تگ های HTML، در قسمت های مختلف، باعث می شود که گوگل به راحتی تشخیص بدهد که هر قسمت از محتوا یا سایت و کاربرد آن چیست. مثلا استفاده از تگ های H1,H2 و… یا تگ Header برای هدر سایت یا تگ meta description و تگ های دیگر. اگر از وردپرس استفاد می کنید و آشنایی با کد نویسی ندارید، اصلا جای نگرانی نیست. چون سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، به صورت بصری و با انتخاب گزینه های متنی ساده، این کار را برای شما میسر کرده اند!

*المان های HTML

  • تگ های تایتل: بسیاری از افراد، در مورد تگ تایتل یا عنوان و تگ های H1 دچار اشتباه می شوند! تگ عنوان، عنوانی است که در بالای مرورگر و در تب سایت نمایش داده می شود. درحالی که تگ H1 در قسمت بالای محتوا یا صفحه سایت نمایش داده شده و عنوان محتوا است. همچنین عنوانی که در نتایج جستجو نشان داده می شود، مربوط به تگ H1 است. پس در انتخاب آن دقت کافی را داشته باشید.
  • توضیحات متا: توضیحاتی که زیر عنوان شما، در نتایج جستجو به نمایش در می آید، توضیحات متا نام دارد. توضیحاتی که باید شامل کلمات کلیدی و توضیح کلی درباره موضوع محتوا یا سایت باشد.
  • اسکیما: اسکیما یا مرحله نشانه گذاری سایت، در زمینه سئو تاثیر بسیار زیادی دارد. زمانی که شما سایت خود را نشانه گذاری می کنید، گوگل این علائم و نشانه ها را به خاطر سپرده و در مراحل بعد، در نتایج جستجو راحت تر محتوای شما را برای جستجو ها ارائه می دهد. اسکیما نیز مربوط به تگ های خاصی از HTML است که کمک بسیاری در سئو سایت شما می کند.
  • زیر عنوان ها: استفاده از زیر عنوان ها یا تگ های H، در سئو تاثیر زیادی دارد. با استفاده از آن ها، محتوا هم برای کاربران و هم برای گوگل خوانا تر شده و از یکنواختی در می آید. همچنین باعث می شود که محتوای شما شکل و ساختار مناسبی به خود بگیرد.
  • متن Alt تصاویر: متنی که به یک تصویر در محتوا یا سایت داده شده و شامل توصیف عکس است. چون گوگل توانایی دیدن عکس را ندارد و از روی متن Alt عکس را شناسایی می کند.
  • اسلاگ URL (نامک): نامک، متنی است که در ادامه آدرس سایت شما در بالای مرورگر و همچنین در نتایج جستجو، نشان داده می شود. این متن، در زمینه سئو به گوگل می گوید که موضوع این محتوا چیست.
المان های html

*۴ نکته در مورد سئو و بهینه سازی HTML چیست؟

  1. استفاده از ابزار ها برای بهبود تگ های HTML سایت: با استفاده از ابزار هایی مانند سایت Ahrefs می توانید مشکلات سایت خود را پیدا کرده و از این ابزار برای بهبود آن کمک بگیرید.
  2. ایده گرفتن از سایت های رقیب: از سایت های بزرگ و مرجع در موضوع کاری خود، الهام بگیرید.
  3. استفاده از تگ های H2, H3, H4 و…: سعی کنید به جز تگ H1 ، از زیر عنوان های H2 و… نیز در محتوا استفاده کنید.
  4. عدم پر کردن محتوا از کلمات کلیدی: هیچ وقت سعی نکنید توضیحات متا یا متن خود را از کلمات کلیدی پر کنید. چرا که گوگل شما را جریمه خواهد کرد.

۴.معماری سایت

معماری خوب یک سایت، منجر به یک تجربه کاربری خوب خواهد شد که در زمینه یادگیری سئو و انجام آن به نحو احسنت، بسیار اهمیت دارد. تمرکز معماری سایت معمولا بر روی سرعت بارگزاری سایت، اتصال امن، و موبایل فرندلی است.

بهتر است قبل از شروع هر کاری، ابتدا به معماری و ترسیم سایت خود بپردازید. با این کار، به ذهن کاربران موضوع سایت خود نفوذ کرده و به خوبی می توانید یک تجربه کاربری خوب را در سایت رقم بزنید.

*المان های معماری سایت در سئو چیست؟

در این قسمت، المان های مختلف معماری یک وب سایت شرح داده شده است:

  • سادگی جابجایی و خزیدن در صفحات سایت: گوگل معمولا به وسیله خزنده ها، در سایت شما می گردد و کلمات کلیدی مهم، موضوع سایت، مشکلات سایت و… را شناسایی می کند که در سئو سایت و رنک تاثیر خواهد داشت. با تشکیل سایت مپ یا نقشه سایت خود می توانید به خوبی سایت خود را در این زمینه از آموزش و یادگیری سئو بهینه سازی کنید.
  • محتوای تکراری: خیلی از افراد بر این باورند که همه چیز در سایت باید اورجینال و متفاوت باشد. اما در واقع، اگر پست های مهمان خود را در سایت خود منتشر کنید یا، پست و مقالات خود را در سایت های دیگر دوباره منتشر کنید، گوگل شما را جریمه نخواهد کرد.
  • سازگاری با تلفن همراه (mobile friendliness): معمولا گوگل ابتدا مطالب را برای موبایل ایندکس می کند. زیرا بیشتر کاربران امروزی اینترنت، از طریف موبایل وارد این فضا می شوند. پس در این زمینه باید دقت زیادی شده و مطالب منتشر شده، با تلفن همراه سازگاری کامل داشته باشد.
  • سرعت صفحه: سرعت لود صفحات سایت، از اهمیت ویژه ای برای گوگل برخوردار بوده و ممکن است در صورت آهسته بودن، سایت شما جریمه شود. این مورد در زمینه رقابت شما با سایرین نیز مهم است. چرا که اگر سرعت سایت شما کم باشد، قطعا کاربر بر روی لینک های دیگر کلیک خواهد کرد و سایت شما دیده نخواهد شد.
  • HTTPS و SSL: امنیت سایت نیز، از المان های مهم دیگر در معماری سایت شما است که گوگل به آن توجه ویژه ای دارد.
معماری سایت

*۳ نکته برای بهبود معماری و سئو سایت چیست؟

  1. شناخت عناصر حیاتی وب یا Core Web Vitals (CWV): امروزه گوگل اهمیت ویژه ای به تجربه کاربری سایت های مختلف داده و عناصری مانند بارگذاری کامل اسکرین، عملکرد یا ریسپانس دکمه ها و… در رنک سایت شما تاثیر زیادی دارند. پس لازمه معماری سایت این است که این عناصر را به خوبی شناخته و در راستای بهینه سازی آن ها قدم بردارید.
  2. برای وبسایت خود “نقشه سایت” تعریف کنید: نقشه سایت، مخصوصا برای سایت های بزرگ با صفحات و عناصر مختلف و پر ترافیک، لازم و ضروری است. چرا که گوگل از طریق نقشه سایت شما، به راحتی به قسمت های مختلف سایت دسترسی پیدا کرده و رنک مناسبی برای شما تعیین می کند.
  3. حل مشکلات کنونیکال (Canonical): مشکلاتی از قبیل خطا های محتوای تکراری و… را عیب یابی و رفع نمایید. ممکن است شما صفحاتی مشابه در سایت خود داشته باشید (مثلا یک صفحه مربوط به دسکتاپ و همان صفحه مربوط به موبایل) که گوگل همه این صفحات را محتوای تکراری تلقی می کند. با استفاده از ابزار های مختلف، این خطا ها را شناسایی کرده و با استفاده از تگ کنونیکال، یک صفحه را به عنوان صفحه اصلی در نظر بگیرید. با این کار، گوگل فقط یکی از محتوا های شما را ایندکس و بررسی می کند.

۵.اعتماد سازی

اعتماد در زمینه سئو، روز به روز اهمیت بیشتری برای گوگل پیدا می کند. همچنین آپدیت های اخیر گوگل نیز، در زمینه رنک اعتماد و در مقابله با سایت های اسپم و نا امن بوده است. رنک اعتماد برای گوگل معیاری است تا بفهمد سایت شما امن و قابل اعتماد و قانونی است یا نه. همچنین بک لینک های معتبر، دامنه هایی نظیر gov. edu. و… می تواند اعتماد گوگل را به خود جلب کند.

*المان های اعتماد در سئو سایت شما چیست؟

در حال حاضر، سه بخش مهم در اعتماد سازی سایت در زمینه آموزش و یادگیری سئو وجود دارد:

  • اعتبار: به طور کلی، گوگل اعتبار سایت شما را در دو دسته بندی مختلف بررسی می کند:
    • 1. اعتبار دامنه: مثلا دامنه www.amazon.com از اعتبار ویژه ای برخوردار است؛ چرا که خیلی از افراد دنیا آن را می شناسند.
    • 2. اعتبار صحفه: مربوط به میزان اعتبار پست ها و مقالات سایت می شود.
  • نرخ پرش: نرخ پرش یک مقیاس برای اندازه گیری تعداد کسانی است که یک صفحه از سایت شما را بازدید کرده و بلافاصله (بدون گذراندن زمان و مطالعه محتوا) از صفحه بیرون آمده و به سایت دیگری می روند. برای مطالعه بیشتر و دقیق تر، مقاله ۷ نکته ساده برای کاهش نرخ پرش را مطالعه کنید.
  • قدمت دامنه: گاهی اوقات، مسن ترین فرد در یک جمع، مورد اعتماد ترین برای افراد دیگر است! این مورد در اینترنت نیز صدق می کند. یک وب سایت با دامنه ای قدیمی که فعالیت های مکرر و متناسب با نیاز های مخاطبین خود داشته، قطعا مورد اعتماد ویژه ای برای گوگل و کاربران خواهد بود.

*۳ نکته برای اعتماد سازی بیشتر

  1. صبور باشید: اعتماد، موضوعی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. باید در نظر داشته باشید که گوگل، زمان زیادی برای بررسی و کنکاش در سایت شما، جهت رتبه دهی و اعتماد سازی صرف می کند.
  2. نیاز های کاربر را درک کنید: یکی از اصلی ترین بخش های سئو این است که بدانید کاربر چه چیز می خواهد. نه این که شما انتظار دارید که او چه چیز را بخواهد. اگر بتوانید چیزی که کاربر جستجو می کند را برآورده کنید، همین باعث اعتماد سازی خواهد شد.
  3. همان چیزی که کاربر می خواهد را برای او فراهم کنید: یکی از راه های کاهش نرخ پرش و اعتماد سازی برای کاربر، این است که در سریع ترین زمان ممکن و راحت ترین راه، نیاز او را برآورده سازید.
اعتماد سازی برای گوگل

۶.لینک ها

لینک سازی یکی از مهم ترین قسمت ها در سئو و بهینه سازی سایت است. یکی از مشکلات اصلی سئوکاران، این است که نمی دانند چطور درست و دقیق لینک سازی انجام دهند. اگر از همان ابتدا، کار را اصولی و درست انجام ندهید، در آینده ای نه چندان دور با شکست مواجه خواهید شد. در نتیجه، در همان شروع کار، برای موفقیت طولانی مدت و لینک سازی های درست و اصولی برنامه ریزی کنید.

در این قسمت از یادگیری و آموزش سئو، می توانید مقاله لینک سازی چیست را مطالعه کرده و روش های آن را یاد بگیرید!

*المان های لینک سازی در سئو چیست؟

  • کیفیت لینک ها: کیفیت لینک ها، نسبت به تعداد آن ها، از اهمیت بیشتری برخوردار است. لینک سازی را با سایت ها و منابع معتبر و با کیفیت انجام دهید.
  • متن لنگر (Anchor Text): متن لنگر، متنی است که به وسیله یک لینک، به یک قسمت دیگر از سایت یا سایت های دیگر متصل می شود. به جای استفاده از عبارت “Click here” می توانید از قسمتی از متن که توضیحات بهتری در مورد مقصد لینک می دهد، استفاده کنید.
  • تعداد لینک ها: در نهایت تعداد لینک هایی که می سازید نیز، مهم است. شما می بایست در مقیاس، لینک های با کیفیت بالا بسازید.

*۳ نکته برای بهبود لینک سازی در سئو چیست؟

  1. به دنبال میانبر و راه های سریع لینک سازی نباشید: سعی کنید در طول زمان و با اصول، لینک سازی خود را انجام دهید. سایت های مرتبط با خود را پیدا کنید، با آن ها در تعامل باشید، لینک های شکسته سایت خود را پیدا کرده آن ها را اصلاح کنید. در این قسمت از آموزش و یادگیری سئو، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لینک های شکسته، مقاله اهمیت اصلاح لینک های خراب و قدیمی برای گوگل و سئو سایت را مطالعه کنید.
  2. بک لینک های مخرب و اسپم را حذف کنید: سایت شما ممکن است به هر دلیلی (مثلا خرید بک لینک) بک لینک های اسپم، بی کیفیت و مخرب دریافت کرده باشد که این امر، باعث آسیب جدی به سئو سایت شما خواهد شد. ابزار Disavow می تواند در این زمینه به شما برای از بین بردن و حذف این لینک ها کمک کند.
  3. از لینک های داخلی قافل نشوید: به همان اندازه که لینک های خارجی و بک لینک ها در سئو سایت شما مهم هستند، لینک های داخلی نیز اهمیت دارند. از لینک های داخلی برای ارتباط بین محتوا و صفحات مختلف سایت خود استاده کنید.

عوامل شخصیتی و جغرافیایی (هدفگذاری جغرافیایی)

موقعیت مکانی و افراد یک جامعیت خاص، در واکنش ها به سایت و محتوای شما ممکن است تاثیر زیادی داشته باشد. سئو نیز در موقعیت های مختلف، رفتار های مختلف را در این زمینه بررسی و در نتایج اعمال خواهد کرد.

در حالی که اکثر این موارد از کنترل شما خارج اند، می توانید با انجام چند کار ساده، شانس خود را برای جذب یک مخاطب خاص افزایش دهید. در گزینه های سئو شخصی در این قسمت از آموزش سئو، عبارت “برای همه مناسب نیست” وجود ندارد.

*المان های سئو شخصی چیست؟

اصلی ترین عناصر سئو شخصی موارد زیر هستند:

  • کشور: تمام کاربرانی که یک عبارت خاص را جستجو می کنند، نتایج مربوط به کشوری که در آن زندگی می کنند را مشاهده خواهند کرد. برای مثال، اگر کسی در ایالات متحده واژه “Comforter” را جتسجو می کند، ممکن است نتایج مربوط به “پتو” برای او به نمایش در بیاید؛ در حالی که اگر شخصی در بریتانیا همین واژه را جستجو کند، نتایج مربوط به “پستانک” به او نشان داده شود!
  • شهر: دقت هدفگذاری جغرافیایی حتی تا شهر ها نیز پیشرفته است. به همین دلیل است که وقتی شما واژه ای مانند”رستوران ایرانی” را جستجو می کنید، نزدیک ترین نتایج به شما و شهری که در آن حضور دارید، به شما نشان داده می شود. سعی کنید اگر کسب و کار شما، مخصوص یک شهر و محل خاص نیست، از نام شهر ها در کلمات کلیدی خود استفاده نکنید؛ چرا که با این کار، برای برند خود محدودیت جغرافیایی تعریف خواهید کرد.

*۳ نکته برای بهبود هدفگذاری جغرافیایی در سئو چیست؟

  1. شخصیت و نیاز های مخاطبین را بشناسید: شخصیت و نیاز های مخاطبین در حیطه فعالیت خود را بشناسید. به جواب این سوال برسید که چرا کاربران به دنبال من می گردند؟
  2. محتوای چند زبانه تولید کنید: با تولید محتوای چند زبانه، محدودیت جامعیت و جغرافیایی را از بین خواهید برد و افراد مختلفی می توانند از محتوای شما استفاده کنند.
  3. در مورد کلمات کلیدی در کشور های دیگر نیز تحقیق کنید: اگر هدفگذاری سایت شما، مردم خارج از کشور شما را نیز پوشش می دهد، در مورد کلمات کلیدی به زبان های دیگر و کشور های دیگر نیز تحقیق و بررسی کنید.

شبکه های اجتماعی

در نهایت، بیایید نگاهی به فاکتور های فضای اجتماعی که مربوط به سئو خارجی سایت می شود، بی اندازیم! در زمینه آموزش و یادگیری سئو، برای این که بیشتر در مورد سئو خارجی بدانید، مقاله سئو خارجی چیست را مطالعه کنید.

با فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف، می توانید در نتایج جستجو، عملکرد بهتری داشته و سئو سایت خود را به خوبی تقویت کنید.

شبکه های اجتماعی در سئو

*المان های شبکه های اجتماعی در سئو چیست؟

  • کیفت اشتراک گذاری ها: بازاریابی سئو و بازاریابی اجتماعی، دست به دست هم می دهند تا به گوگل بفهمانند که شما در چه حد عالی هستید! هرچقد که بیشتر به اشتراک گذاشته شده و بیشتر دیده شوید، گوگل از شما بیشتر راضی خواهد بود!
  • تعداد اشتراک گذاری ها: راه ها و ترفند های زیادی برای افزایش فالوور و دیده شدن وجود دارند! اما یک راه ساده تر وجود دارد که هرکسی به آن توجه نمی کند. و آن، تولید محتوای جذاب و عالی است!

*۳ نکته برای ارتقاء اشتراک گذاری ها در فضای مجازی در سئو چیست؟

در این قسمت از آموزش و یادگیری سئو، نکاتی درمورد اشتراک گذاری ها و فعالیت در فضای مجازی آمده است:

  1. محتوای با کیفیت و خوب تولید کنید: تولید بهترین محتوا، راه حلی بسیار مناسب برای دریافت اشتراک گذاری ها از طرف کاربران و وایرال شدن در فضای اجتماعی است.
  2. استوار باشید: سعی کنید بر پایه یک سیکل مشخص و همیشگی، در فضای اجتماعی فعالیت کنید و هرگز دست از فعالیت برندارید. اگر سه ماه یک بار یک پست منتشر کنید، هیچ اشتراک گذاری دریافت نخواهید کرد و الگوریتم های گوگل نیز آن را به حساب نمی آورند.
  3. مسیر را برای کاربر هموار کنید: اگر کاربر شما، قصد اشتراک گذاری پست شما را داشته باشد، اما ابزار مناسب یا روشی آسان در دسترس او نباشد، قطعا از تصمیم خود منصرف خواهد شد!

نتیجه گیری

در مقاله سئو چیست، هر آن چه که باید در زمینه آموزش و یادگیری سئو بدانید، توضیح داده شد. در زمینه سئو سایت، هرگز به فکر میانبر های نادرست و تقلب نباشید. سعی کنید با گوگل دوست باشید تا او هم به شما اعتماد کرده و به سایت شما رتبه قابل توجهی دهد. مطالب این مقاله را در اقداماتی که قرار است در سئو انجام دهید، مد نظر داشته باشید و تغییرات را قطعا خواهید دید.

اگر فکر می کنید مطلب قابل ذکری برای یادگیری سئو وجود دارد که در این مقاله به آن اشارده نشده، حتما در قسمت نظرات و البته بهبود وبسایت لومینا، ما را همراهی کنید!

2 دیدگاه دربارهٔ «سئو چیست – آموزش و یادگیری سئو در ۱۰ دقیقه»

  1. آموزش کامل و مفیدی بود !

    1. امیر قدیری 1400/08/26

      خوشحالیم که مطالب براتون مفید واقع شد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921