خانه » مقالات » روش های تولید محتوا – 10 نکته کارساز برای تولید محتوای جذاب و با کیفیت
روش های تولید محتوا

به آخرین سوالی که در گوگل جستجو کردید فکر کنید! آیا پست و مقاله ای که توجه شما را جلب کرده باشد در نتایج جستجو پیدا کردید؟ آیا محتوای مقاله برای شما مفید بود؟ آیا این صفحه برای ادامه یادگیری نیاز شما به شما پیشنهادات ارزنده ای داد؟ اگر پاسخ شما “بله” است، به این معنی است که نویسنده آن محتوا، کارش را به درستی انجام داده است! با استفاده از روش های ارزنده تولید محتوا برای نیاز های شما یک محتوای جذاب و با کیفیت ساخته است!

در ادامه این مطلب یاد می گیریم که چطور یک محتوای با کیفیت و مفید برای برآورده کردن نیاز های کاربران تولید کرده و مردم را با این کار جذب سایت خود کنیم!

یک محتوای موثر با یک طراحی اصلی و کلی همراه است

قبل از شروع هرچیز دیگری ممکن است از خود بپرسید که چطور نیاز های جستجو را برآورده کنم؟

شما می توانید این کار را با ایجاد یک تجربه برای کاربران سایت شروع کنید که یک داستان عملی را بیان می کند! این داستان باید به آن ها آموزش دهد و آن ها را تحریک کند تا متحول شوند و علایق و نیاز هایشان را زیر خط شما قرار دهند. بله شما می خواهید بازدیدکنندگان سایت خود را آگاه کنید اما این به تنهایی جواب گو نیست! برای این که واقعا بتوانید آن ها را متحول کنید، می بایست به تجربه آن ها معنا و مفهوم ببخشید؛ این یعنی باید به آن ها کمک کنید تا چیزی که یاد می گیرند را بتوانند اعمال کنند.

با این کار، اعتماد شکل می گیرد و زمانی که یک نفر به شما اعتماد کند، به تعامل و همکاری با شما یا خرید از شما و… تمایل بیشتری خواهد داشت. این یک تولید محتوای تاثیر گذار خواهد بود که به روش های مختلف می توانید در این زمینه از تولید محتوا اثر گذار واقع شوید!

خوشبختانه، تمامی محتوا های موثر و مناسب دارای یک طرح اصلی و کلی هستند. ممکن است به سادگی آن را نبینید، اما این وجود دارد و هدف آن کمک به شما و خواننده است تا یک تصمیم آگاهانه و مطمعن بگیرید. روش های بسیاری برای تولید محتوا وجود دارد اما این که استراتژی محتوا چیست مهم است.

زمانی که شما با تولید یک محتوا برای وبلاگ شروع می کنید، هدف شما این است که کاربر به راحتی مطلبی را که می خواهید به او ارائه کنید را درک کند! اگر محتوای شما پیچیدگی زیادی داشته باشد و جذب کننده نباشد، پس ممکن است کاربران آن را رها کرده و به سایت دیگری بروند. می توان گفت هزاران پست مقاله در دقیقه در اینترنت منتشر می شود و شما تنها منبعی نیستید که برای جلب مخاطب تلاش می کنید!

در این قسمت می خواهیم با 10 نکته کاربردی در زمینه طراحی قالب اصلی محتوا شروع کنیم. با استفاده از روش های یاد شده در ادامه می توانید یک طرح بسیار جذاب و مناسب برای تولید محتوا ایجاد کرده و از این بستر برای جذب کاربران سایت به خوبی استفاده کنید:

1. یک موضوع برای نوشتن انتخاب کنید.

در وهله اول، محتوای آموزشی بنویسید. این یکی از روش های مرسوم برای تولید محتوا است.

من نمی گویم در شرایط مناسب از کسب و کار خودتان ننویسید؛ اما برای این که بتوانید کسی را به وبلاگ خود جذب کنید، باید به سوالات و مشکلاتی که مخاطبان به دنبال آن ها هستند پاسخ دهید! خودتان را جای مخاطب بگذارید و به این سوال ها در ذهنتان پاسخ دهید:

  • برای چه چیزی جستجو می کنند؟
  • درباره چه چیزی می خواهند بدانند؟
  • چه چیزی توجه آن ها را جلب خواهد کرد؟

هنگام انتخاب و ارائه موضوع برای محتوای وبلاگ خود علایق و شخصیت کاربران را مد نظر داشته باشید. وقتی بحث موضوع می شود، حتما از زمینه فعالیت خود بنویسید؛ نه از خودتان! به خاطر داشته باشید که شما سعی می کنید توجه غریبه ها را به سمت مقاله و سایت خود جلب می کنید، کسانی که تا به حال نام برند یا شرکت شما را نشنیده اند؛ بنابراین اگر فقط از خودتان بنویسید، آن ها شما را از طریق موتور های جستجو پیدا نخواهند کرد!

از روش های دیگری برای تولید یک محتوای معرفی برای خود می توانید استفاده کنید زیرا قسمت های دیگری در سایت برای این کار وجود دارد.

اگر به دنبال یک نقطه مناسب برای شروع تولید محتوای جذاب و با کیفیت هستید، از همکاران دیگر خود در قسمت های مختلف مانند تیم فروش یا خدمات سوال بپرسید و از آن ها ایده بگیرید. سوالات زیر مثال های ساده ای هستند که می توانید از آن ها بپرسید:

  • بیشترین سوالاتی که از شما می شود کدامند؟
  • مشتریان حال و آینده ما در چه مواردی به کمک احتیاج دارند؟
  • فکر می کنید بهتر است مردم از صنعت و فعالیت ما چه بدانند؟
  • بلاگر های صنعت ما، شبکه های اجتماعی و یا رقبا از چه چیزی بیشتر صحبت می کنند؟

قبل از این که شروع به نوشتن کنید، به یک موضوع نیاز دارید که باید از قبل انتخاب کنید. موضوع می تواند برای شروع کلی باشد. بطور مثال، اگر شما کفش مخصوص دویدن تولید می کنید یا می فروشید، با موضوع “دویدن” می توانید شروع به نوشتن کنید!

حالا می توانید این موضوع کلی را به موضوعات دقیق تر و جالب تری گسترش دهید و از آن برای تولید یک محتوای بهتر و جذاب تر کمک بگیرید. مثلا موضوع خود را به “بهترین کفش های مناسب دویدن” یا مثلا “عمر انواع کفش های مخصوص دویدن” ممکن است تغییر دهید.

روش های تولید محتوا و انتخاب موضوع محتوا

2. برای کلمات کلیدی تحقیق و بررسی کنید.

کلمات کلیدی یا “keywords” عباراتی هستند که در موتور های جستجو تایپ می شوند. آن ها موضوعاتی هستند که مردم سعی می کنند درباره شان بیشتر بدانند یا محصولاتی هستند که مخاطبان قصد خرید آن ها را دارند. تیپ شخصیتی کاربران شما از کدام کلمات کلیدی استفاده می کنند؟ کدام یک با صنعت و موضوع کار شما مرتبط است؟

از روش های دیگر در زمینه تولید محتوا انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب براساس نیاز های مردم است. اگر به دنبال نقطه مناسبی برای شروع تحقیقات خود در زمینه کلمه کلیدی هستید، Google trends یا kwfinder از ابزار های مفید در این مبحث می باشند.

بهینه سازی و بهبود پست های وبلاگ برای کلمات کلیدی به این معنی نیست که شما تعداد خیلی زیادی از کلمات کلیدی را در پست خود قرار دهید. در واقع این می تواند به سئو سایت شما آسیب بزند چرا که موتور های جستجو این کار را به زور جا دادن کلمات در متن تلقی می کنند.

کلمات کلیدی خود را با یک کادانس نرمال (ضرب آهنگ) میان بدنه پست و سربرگ ها جای دهید به طوری که معنی و مفهوم داشته باشند. این به معنی آن است که شما از کلمات کلیدی در تولید محتوا استفاده کرده اید اما از یک راه طبیعی و مخاطب پسند! بسیار مراقب باشید که بیش از اندازه از کلمات کلیدی استفاده نکنید چون ممکن است مورد پنالتی گوگل واقع شوید!!!

زمانی که شما تولید محتوا انجام می دهید و هدفتان یک محتوای جذاب و با کیفیت است، باید اولویت خود را آموزش و الهام بخشیدن به مخاطبین قرار دهید؛ نه تعداد دفعات استفاده از کلمات کلیدی در صفحه! به جای این که کلمات تکراری را چند بار تکرار کنیم، می توانیم برای کلمات کلیدی هم معنی تعریف کنیم تا بتوانیم تازگی و قابل خواندن بودن متن را حفظ کنیم.

برای مثال، من یک مقاله درباره روش های لینک سازی می خواهم بنویسم که کلمه کلیدی مورد نظر “روش های لینک سازی” است. می توانم به جای استفاده مکرر از کلمه کلیدی مورد نظر خودم، برای آن هم معنی انتخاب کنم و از هم معنی آن در نقاط مختلف نیز استفاده کنم تا مقاله ای که می نویسم تکراری و خسته کننده نباشد! “راه های ساختن لینک” می تواند یک هم معنی مناسب برای این مثال باشد!

3. کلمه کلیدی طولانی و دنباله دار انتخاب کنید.

یکی از روش های مفید در زمینه تولید محتوا و یک قانون خوب، تمرکز روی کلمات کلیدی بلند و دنباله دار برای هر پست است. یک کلمه کلیدی طولانی یک عبارت جستجوی بسیار هدفمند است که شامل سه یا چهار کلمه می شود. همچنین شامل یک عبارت اصلی که یک یا دو کلمه است می شود و معمولا کلی تر است. عباراتی که انتخاب می کنید می بایست با موضوعاتی که می خواهید کسب و کار و سایت شما با آن ها شناخته شود هم سو بوده و حول محور آن باشد.

برای مثال اگر می خواهید کسب و کار و صفحه پست شما تحت عنوان “خرید لپ تاپ” شناخته شود، عبارت “نکات مهم و کلیدی در هنگام خرید لپ تاپ” می تواند یک مثال مفید در این زمینه باشد!

و حالا چرا بهتر است روی کلمات کلیدی دنباله دار برای تایتل پست وبلاگ تمرکز کنیم؟ این کلمات طولانی که اغلب بهتر است بر پایه سوال باشند، پست و مقاله شما را روی اهداف خاص مخاطبین شما متمرکز می کند! بازدید کنندگانی که عبارات طولانی را جستجو می کنند، اغلب پست شما را به طور کامل مطالعه می کنند و اطلاعات بیشتری از شما کسب خواهند کرد. با این روش تولید محتوا، شما ترافیک درست و مرتبط با موضوع خود به سایت خود وارد می کنید!

اگر ایده های زیادی برای نوشتن در ذهنتان دارید، بهتر است یک لیست بلند از ایده ها و موضوعاتی را که می توانید برای تولید محتوا و پست های خود پوشش دهید تهیه کنید. این کار به استراتژی بلند مدت تر در زمینه تولید یک محتوای جذاب و با کیفیت کمک بزرگی خواهد کرد. درست کردن یک لیست از موضوعاتی که یک زمینه خاص را دربر می گیرد.

مثلا شما یک کتاب الکترونیکی دارید و می خواهید آن را تبلیغ کنید. حالا تهیه یک لیست از ایده های تولید محتوا در این زمینه را در نظر بگیرید که مباحث مختلف محصول شما را در بر می گیرند. از این طریق اگر برای کسی محتوای مقاله شما مفید باشد، شانس این که مخاطب شما روی یک دکمه CTA که در مقاله قرار داده اید تا او را به پیشنهاد مربوطه هدایت کنید، بسیار بالا خواهد رفت.

4. عنوان کلیدی دنباله دار خود را در یک عنوان کارآمد جای دهید!

به این که چطور یک مقاله را در فضای اینترنت می خوانید فکر کنید! قبل از این که مقاله را باز کنید ابتدا عنوان آن را می خوانید. این موضوع باید توجه شما را به خود جلب کند! مخصوصا وقتی عنوان اولین چیزی است که توجه خواننده را به خود جلب می کند! سعی کنید تولید محتوای خود را با یک عنوان جذاب و کارآمد شروع کنید!

عنوان کارآمد، عنوانی است که نوشته شما به وسیله جذابیت آن دیده خواهد شد! از همین جا شروع کنید تا موضوع خود را محدود کرده و روی یک زاویه خاص تمرکز کنید. یک عبارت کلی مثلا “نوازندگان گیتار” برای یک موضوع می تواند ایده های مختلفی را برای تولید محتوا به همراه خود بیاورد. یک عنوان کارآمد مانند “برترین نوازندگان گیتار در سال 2021 ” طولانی و خاص خواهد بود و توجه بیشتری جلب خواهد کرد!

عنوان کارآمد و حذاب در تولید محتوا

زمانی که نوشتن شما به پایان می رسد، دوباره به سراغ تایتل بروید تا آن را کمی اصلاح کرده و با پایان محتوا تراز کنید!

برای هر محتوا 5 تا 10 عنوان مختلف ارائه دهید. برای خود این قانون را اجرا کنید که حداقل 5 دقیقه برای ایده پردازی عناوین خود زمان صرف کنید. همچنین لیستی از ایده های خود را برای همکاران خود ارسال کنید یا برایشان بخوانید تا آن ها هم نظرات خود را بیان کنند!

همچنین ارزش و کلیت محتوای خود را در عنوان مشخص کنید. عنوان شما باید به کاربران و موتور های جستجو کمک کند تا بفهمند پست شما درباره چیست؟ انتظارات درست را تعیین کنید! خواننده چه چیزی را قرار است از پست وبلاگ شما به دست بیاورد؟ چه اطلاعاتی در محتوا پوشش داده شده است؟ پست وبلاگ قرار است چه قالبی داشته باشد؟

همچنین می توانید از ابزار Moz’s Title Tag Preview Tool برای پیش نمایش عنوان محتوای خود در نتایج جستجو استفاده کنید.

عنوان کامل و مشخص در روش های تولید محتوا

در مثال بالا عنوان پست به صراحت به شما می گوید که قرار است بعد از خواندن این مقاله وردپرس را یاد بگیرید و همچنین در قسمتی از آن 10 قالب آماده و رایگان در اختیار شما قرار داده شده است.

وقتی صحبت از هنر یک عنوان عالی و کامل برای مقاله می شود، HubSpot پژوهش هایی در این زمینه انجام داد و نتایج آن را به صورت زیر شرح داد:

  1. طول ایده آل عنوان پست 60 کاراکتر است؛
  2. عناوین 8 تا 12 کلمه ای بیشترین میزان عنوان ها را در توییتر دارند؛
  3. عناوین بین 12 تا 14 کلمه ای بیشترین میزان عناوین را در فیس بوک دارند؛

همچنین طی این تحقیقات، مشخص شد عناوینی که از در انتهای آن ها از براکت برای توضیح واضح استفاده شده ( مانند مثال قبل ) 38% عملکرد بهتری نسبت به عناوین بدون این توضیحات دارند.

زمانی که عنوان شما حداکثر 60 کاراکتر باشد، در نتایج به خوبی نمایش داده می شود اما اگر عنوان طولانی تری دارید، سعی کنید کلمات و عبارات اصلی و کلیدی را در اول تایتل بیاورید تا در نمایش آن در نتایج بریده نشوند!

5. URL خود را کوتاه تر کنید!

نیازی نیست URL دقیقا با عنوان محتوا مطابقت داشته باشد! در عوض کوتاه کردن آن بدون از دست دادن قسمتی که معرف صفحه است، بهترین راهکار است. همچنین بهتر است در آدرس یا همان URL از مقدار عددی مانند سال، تعداد و… استفاده نکنید. انجام نکات بالا باعث می شود که شما بدون تغییر URL بتوانید مقالات و محتوای خود را به راحتی به روز کنید.

بروز رسانی URL باعث ایجاد ریدایرکت 301 یا جابجایی به یک URL دیگر می شود و این کار به سئو سایت شما صدمه خواهد زد.

6. متن “alt” تصاویر سایت خود را بهینه کنید.

یکی دیگر از روش های تولید یک محتوای با کیفیت و خوب از نظر گوگل، استفاده درست از متن تصاویر است. موتور های جستجو فقط به خود تصویر نگاه نمی کنند، بلکه آن ها به دنبال تصاویر با متن alt هستند؛ زیرا نمی توانند تصاویر را مثل انسان ها ببینند. متن alt تصاویر به آن ها توضیح می دهد که تصویر مورد نظر درباره چیست. درنتیجه تصاویر در نتایج جستجو رنک بسیار خوبی دریافت خواهند کرد!

بهینه سازی تصاویر خود را با توضیحات توصیفی کلمات کلیدی طولانی خود در نظر بگیرید.

متن برچچسب تصویر یا آلت تصویر

7. یک متا دیسکریپشن متقاعد کننده و جذاب بنویسید.

متا دیسکریپشن یا توضیحات متای شما اطلاعات کلی محتوای شما را به کاربران و موتور های جستجو می دهد. حداکثر طول متا دیسکریپشن پیشنهادی 150 تا 160 کاراکتر است. بیشتر از این مقدار در نمایش نتایج جستجو بریده خواهد شد.

رنک بالای نتایج جستجو بر اساس طول متا در روش های تولید محتوای جذاب و با کیفیت

اگرچه ممکن است توضیحات متا در سئو تاثیر مستقیم نداشته باشد، اما به خاطر داشته باشید که تاثیر زیادی در ایجاد نرخ کلیک خواهد داشت داشت زیرا هدف خاصی از بازدیدکنندگان را برآورده می سازد. هرچقدر متن متا جذابیت بیشتری داشته باشد و زمینه بیشتری از عنوان و متن مقاله شما را در بر گیرد، مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرده و از جذابیت و همچنین پارامتر مرتبط بودن برخوردار است!

توضیحات متای شما باید شامل کلمه کلیدی اصلی و هم معنی کلمات کلیدی شما باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که موتور های جستجو ممکن است متای شما را به عنوان متن توصیفی انتخاب نکنند!

8. لینک های خود را با برنامه و استراتژی در پست وبلاگ خود جای دهید.

به همان میزان که شما بازدیدکنندگان بیشتر و بیشتری به وبلاگ خود جذب می کنید، فرصت ایجاد ارتباطات، جلب اعتماد ، هدایت به قسمت های دیگر و در مجموع فرصت افزایش مشتری را خواهید داشت.

بیایید چند روش موثر در لینک سازی و استفاده بیشتر از لینک ها را مرور کنیم:

  • در ابتدا زمانی که احساس می کنید یک سایت دیگر می تواند در مورد مطلبی که آن را توضیح می دهید مفید باشد، از لینک های خروجی استفاده کنید. برای جلب توجه کاربر و اعتماد سازی برای او کار سخت و زمان بری است و با ایجاد لینک خروجی “external link” مخاطب را از سایت خود خارج خواهید کرد! پس باید این کار را با دقت و تامل زیادی انجام دهید و مطمعن باشید که این کار برای او مفید و ارزشمند است.

یک نکته مهم: زمانی که از لینک های خارجی استفاده می کنید، حالت باز کردن آن را “باز کردن در پنجره تازه” یا همان “open in a new window” تعریف کنید. با این ترفند شما به کاربر کمک می کنید که نیازش برآورده شود و او را به مقصد موردنظرش ریدایرکت می کنید بدون این که از سایت شما خارج شوند!

  • در مرحله بعد به دیگر پست های مفید وبلاگ خود لینک دهی انجام دهید. اگر یک جمله یا پاراگراف نوشته اید و فکر می کنید با جزئیات و اطلاعات دقیق تری در قسمت های دیگر سایت هم می توانید آن را توضیح دهید، پس نوشته خود را به همان قسمت لینک کنید! این روش از تولید محتوا های جذاب و با کیفیت در دوحالت به کیفیت محتوای شما کمک خواهد کرد:
  1. سوالات و نیاز های کاربر را با این کار به سادگی پاسخ می دهید و آن ها را تشویق می کنید که بیشتر محتوا های شما را بخوانند؛
  2. برای موتور های جستجو نیز این را تفهیم خواهید کرد که در محتوا های سایت شما مرتبط بوده و به قسمت های دیگر سایت لینک سازی انجام شده است.

9. از اشکال مختلف رسانه ها برای جذب بیشتر مخاطب در تولید محتوای خود استفاده کنید

تولید یک محتوای جذاب و با کیفیت نیازمند این است که شما از تمامی آیتم هایی که مخاطبان ممکن است با آن ارتباط برقرار کنند استفاده کنید! استفاده از رسانه های مختلف مانند ویدئو ها، کوییز های مختلف، پادکست و… می تواند مخاطب شما را با محتوا بیشتر درگیر کند.

اضافه کردن یک ویدئو به سایتتان؛ شانس آمدن به صفحه اول را 53 برابر می کند! مخصوصا وقتی یک ویدئو در قسمت های بالاتر صفحه آپلود کنید! چرا؟ چون اگر کاربران مشغول به تماشای ویدئوی شما بشوند، نرخ پرش سایت یا Bounc Rate شما قطعا پایین خواهد آمد!

استفاده ویدئو در مقاله و پست های سایت برای جذب مخاطب

طی تحقیقات به عمل آمده 79% کاربرانی که وارد اینترنت می شوند و به دنبال یادگیری یا آموزش هستند، ترجیح می دهند ویدئو تماشا کنند تا این که متن صفحه را مطالعه کنند!

10. از ایده پردازان صنعت خود برای خلق یک داستان جذاب کمک بگیرید

حتی اگر شما در یک موضوع خاص متخصص نباشید، به این معنی نیست که نمی توانید در آن زمینه یک اثر به یاد ماندنی خلق کنید! در این زمینه می توانید با رهبران فکری هم فکری کنید، محتوا هایی که در مورد یک موضوع خاص نوشته شده اند و بازدید بالایی دارند را بررسی و مطالعه کنید، ببینید چه چیزی این مطالب را جذاب کرده؟! محتوای خود را در قالب یک داستان جذاب برای مخاطبین به نمایش بگذارید و از خودتان در ارائه محتوا خلاقیت به خرج دهید، به آن چیز هایی اضافه کنید که به جذابیت موضوع افزوده شود!

نتیجه گیری

روش های بسیار متنوعی در تولید یک محتوای خوب و جذاب و با کیفیت وجود دارند که می توانید بسته به موضوع انتخابی خود از آن ها استفاده کنید! این 10 ترفند ذکر شده در مقاله را با دقت بخوانید و در ساختار اصلی مقاله خود از آن استفاده نمایید تا ببینید می شود با همین کار های ساده یک محتوای با کیفیت و جذاب تولید کرد!!!

اگر نکته یا مطالب دیگری سراغ دارید که در تولید محتوا به ما کمک خواهد کرد، در نظرات بیان کنید!

2 دیدگاه دربارهٔ «روش های تولید محتوا – 10 نکته کارساز برای تولید محتوای جذاب و با کیفیت»

  1. حمید نوروزی ۱۴۰۰/۱۲/۱۳

    ممنون بابت مقاله کاملتون خیلی چیز ها درمورد روش های تولید محتوا یاد گرفتم و اینکه تا الا کلن اشتباه درمورد تولید محتوا فکر میکردم.

    1. امیر قدیری ۱۴۰۰/۱۲/۱۶

      بله تولید محتوا مقوله پیچیده و در عین حال خیلی مهم است که هرکسی به جزئیات اون دقت نمیکنه متاسفانه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!
این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
مشکلی در فید اینستاگرام شما وجود داشته است.

مقالات مرتبط

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-Enamad
logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921