خانه » مقالات » Schema Markup یا اسکیما چیست ؟ تاثیر اسکیما در سئو
اسکیما یا Schema markup چیست

نشانه گذاری طرحواره یا اسکیما یا Schema Markup یک راه عالی برای کمک به سئو وب سایت شما در برابر رقبا است. در این مقاله به تعریف اسکیما و دلایل و ضرورت استفاده از اسکیما خواهیم پرداخت. همراه ما باشید

انواع نشانه گذاری طرحواره یا اسکیما را در Schema.org مشاهده می کنید، اسکیما یک ساختار از ریز داده ها است که پس از اضافه شدن به یک صفحه وب، یک توضیح پیشرفته از آن صفحه و محتوای آن به موتور های جستجو می دهد.

موتور های جستجو مثل گوگل، یاهو، بینگ برای اولین بار در سال 2011 شروع به همکاری و استفاده از داده های اسکیما کردند.

اسکیما یا Schema Markup در الگوریتم های مرغ مگس خوار و RankBrain اهمیت زیادی دارد. اینکه چگونه یک موتور جستجو صفحات وب شما را تفسیر می کند، تاثیر بسزایی در رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو دارد.

به گفته Schema.org :

اکثر وب مسترها با تگ های HTML در صفحات خود آشنا هستند. معمولاً تگ های HTML به مرورگر می گویند که چگونه اطلاعات موجود در تگ را نمایش دهد. به عنوان مثال،

</h1>آواتار<h1>

به مرورگر می‌گوید که رشته متن “آواتار” را در قالب عنوان 1 نمایش دهد. با این حال، تگ HTML هیچ اطلاعاتی در مورد معنای رشته متنی نمی دهد – “آواتار” می تواند به فیلم سه بعدی بسیار موفق اشاره کند، یا می تواند به نوعی از عکس نمایه اشاره کند و این موضوع می تواند کار موتور های جستجو را دشوارتر کند.

آیا اسکیما یا Schema Markup رتبه بندی جستجوی شما را بهبود می بخشد؟

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ریزداده تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی جستجوی ارگانیک دارد وجود ندارد.

با این وجود، ریچ اسنیپت‌ها باعث می‌شوند صفحات وب شما در SERP برجسته‌تر ظاهر شوند. وجود ریچ اسنیپت ها در SERP باعث بهبود نرخ کلیک شما خواهد شد.

آیا اسکیما یا Schema Markup رتبه بندی جستجوی شما را بهبود می بخشد؟

طبق مطالعه‌ای که توسط Acmqueue انجام شده است، کمتر از یک سوم نتایج جستجوی گوگل شامل یک اسکیما با نشانه‌گذاری Schema.org است. پس این یک فرصت عالی برای دیده شدن است.

اسکیما برای چه مواردی استفاده می شود؟

در بالا به برخی از محبوب ترین کاربردهای اسکیما اشاره کردیم. با این حال، این احتمال وجود دارد که اگر هر نوع داده‌ای در وب‌سایت خود دارید، یک itemprop , itemtype , itemscope مرتبط داشته باشید.

اضافه کردن اسکیما به صفحات وب

با استفاده از Microdata

Microdata مجموعه‌ای از تگ‌ها است که قصد دارند عناصر HTML را با برچسب‌های قابل خواندن برای ماشین را بسیار آسان‌تر کنند. Microdata یک راه کار عالی برای مبتدیان برای شروع است زیرا استفاده از آن بسیار آسان است.

با این حال، یک نقطه ضعف استفاده از میکروداده این است که شما باید هر مورد را در بدنه صفحه وب خود علامت گذاری کنید. همانطور که می توانید تصور کنید، این راهکار می تواند کمی شلوغ و پراکنده باشد.

قبل از اینکه شروع به اضافه کردن اسکیما به صفحات وب خود کنید، باید «نوع اسکیما» محتوای صفحه وب خود را مشخص کنید.

به عنوان مثال، آیا محتوای وب شما بر روی غذا تمرکز دارد؟ موسیقی یا مسائل فنی؟

هنگامی که نوع اسکیما را مشخص کردید، اکنون می توانید تعیین کنید که چگونه باید آن را برچسب گذاری کنید.

بیایید با یک مثال ادامه دهیم. فرض کنید شما صاحب فروشگاهی هستید که روترهای باکیفیت می فروشد. اگر بخواهید به سرس کد صفحه اصلی خود نگاه کنید، احتمالا چیزی شبیه به این خواهید دید:

<div>
<h1>نام فروشگاه شما</h1>
<h2>بهترین فروشگاه فروش روتر در ایران</h2>
<p>آدرس :</p>
<p>تهران - پاساژ ایرانیان</p>
<p>Tel: 021-12345678</p>
<p><a href=”http://www.example.com/menu”>برای نمایش روتر ها کلیک کنید</a></p>
<p>ساعات کاری </p>
<p>شنبه تا پنج شنبه</p>
<p>8 الی 20</p>
</div>

هنگامی که کد را بررسی کردید، می خواهید بخشی از صفحه وب خود را پیدا کنید که در مورد آنچه کسب و کار شما ارائه می دهد صحبت می کند. در این مثال، آن داده را می توان بین دو تگ div پیدا کرد. پس می توانید آن را به این شکل تغییر دهید :

<div itemscope>

با افزودن این تگ، بیان می کنیم که کد HTML موجود بین بلوک های div یک آیتم خاص را مشخص می کند.

در مرحله بعد، ما باید با استفاده از ویژگی “itemtype” برای شناسایی نوع موضوعی که صفحه وب ما در مورد آن توضیح می دهد مشخص کنیم.

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/tech”>

Itemtype به شکل URL (مانند http://schema.org/tech) ارائه می شود. به عنوان مثال، فرض کنید که سایت شما به جای فناوری، حول محور محصولات زیبایی می چرخد. URL مناسب شما مانند آدرس زیر خواهد بود :

http://schema.org/beauty

برای آسان‌تر کردن درک موضوع، می‌توانید فهرستی از انواع Item Type ها را در اینجا مشاهده کنید، به علاوه می‌توانید برنامه‌های افزودنی را برای شناسایی موجودیت خاصی که به دنبال آن هستید، مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که این لیست همه جانبه نیست، بنابراین این احتمال وجود دارد که Item Type مناسب برای خود را پیدا نکنید.

4 دیدگاه دربارهٔ «Schema Markup یا اسکیما چیست ؟ تاثیر اسکیما در سئو»

  1. Marydigitalmarketing ۱۴۰۱/۰۱/۱۶

    من توی بیشتر محتوای سایتم از faq استفاده میکنم ولی گوگل توی نتایج نمیارتشون… چرا؟

    1. امیر قدیری ۱۴۰۱/۰۱/۲۸

      هرچقدر هم که شما خودتون متادسکریپشن، سوالات متداول و تگای دیگه اسکیما رو استفاده کنید، گوگل در نهایت خودش تصمیم میگیره که چه چیزی رو به نمایش دربیاره. سعی کنید از سوالاتی توی faq استفاده کنید که سرچ بالایی داره و همچنین توی جوابتون از کلمات کلیدی استفاده کنید.

  2. راحله یاری ۱۴۰۱/۰۲/۰۵

    در مورد اسکیما مارکاپ جدول هم میشه توضیح بدین؟

    1. امیر قدیری ۱۴۰۱/۰۲/۰۸

      شما اگه از تیبل ها توی کانتنتتون استفاده کنید، گوگل خودش تشخیص میده که نمایش بده یا نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!
این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
خطای HTTP. اتصال به API اینستاگرام امکان پذیر نیست. فید به روز نمی شود.

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921