خانه - مقالات - اهمیت اصلاح لینک های خراب و قدیمی برای گوگل و سئو سایت
لینک خراب

به نقل از MOZ ویرایش و اصلاح لینک های خراب مدت هاست که به عنوان بهترین روش سئو شناخته می شود. اما اگر شما در موقعیتی هستید که در سایت خود، لینک های قدیمی خود را اصلاح کرده اید و هنوز اتفاقی نیفتاده است، نگران این موضوع نباشید! در مقاله امروز سعی شده تا در مورد این که هنوز اصلاح و درست کردن لینک های قدیمی و خراب کارساز هستند یا خیر صحبت شود و این که با چند راه حل ساده به شما آموزش داده می شود تا شانس دیده شدن شما افزایش پیدا کند.

آیا لینک های قدیمی را ویرایش کرده اید و هنوز اتفاقی نیفتاده است؟

ممکن است بار ها به این مشکل برخورده باشید که لینک های قدیمی خود را درست کرده اید و یا لینک هایی که به صفحات 404 هدایت می شوند را به صفحات جدید هدایت کرده باشید اما همچنان هیچ اتفاقی نیفتاده باشد! پس آیا این یک اتفاق همیشگی است؟ آیا این یک فرایند معمول است؟ آیا گوگل نحوه برخورد با این لینک ها را تغییر داده است؟ شما با خواندن این مقاله یاد می گیرید که بهترین روش ها برای اصلاح لینک های خراب چیست و چه مراحلی باید طی شود تا شانس دیده شدن سایت شما با اصلاح لینک های قدیمی و خراب بالا برود.

اهمیت اصلاح لینک های خراب و قدیمی برای گوگل و سئو سایت

لینک ها معمولا سیگنال های خاصی را منتقل می کنند که گوگل معمولا از آن ها برای رتبه بندی صفحات یا متن لینک (انکر تکست) استفاده می کند. بنابراین زمانی که گوگل لینک های سایت را پیدا می کند، به سایت شما رتبه خواهد داد. حالا اگر این لینک ها خراب باشند یا به یک صفحه ای که پاک شده (صفحه 404) لینک شده باشند یا صفحه ای که به درستی کار نمی کند و مانند این مشکلات، سیگنال های لینک های موجود در سایت، شانس این رو ندارند تا از فیلتر گوگل عبور کنند و رتبه مناسب کسب کنند و در نتیجه این موضوع می تواند به سئو ی سایت شما آسیب بزند و در نهایت منجر به کاهش بازدید سایت شما شود. معمولا این اتفاق به دو دلیل ممکن است بیفتد:

یک این که خود لینک خراب است؛ مثلا به صفحه ای منتقل می شود که اصلا در سایت شما وجود ندارد یا این که یک پارامتر عجیب در آن وجود دارد یا مخاطب لینک را به اشتباه تایپ می کند. اما اکثر اوقات این طور نیست و صفحات و لینک ها در سایت خود شما خراب می شوند! مثلا شما یک صفحه از سایت خود را پاک می کنید و آن را به یک صفحه جدید منتقل نمی کنید و ترکیب این عوامل بدین معنی است که شما می توانید ده ها، صد ها یا هزاران لینک در سایت های مختلف پیدا کنید چرا که این یک فرایند معمول و رایج است!

بنابر این ما لینک های قدیمی را اصلاح میکنیم تا دوباره گوگل بتواند صفحات جدید و اصلاح شده را بررسی کند و در نتیجه از رتبه دهی گوگل بهرمند شود و چیزی که گوگل به دنبالش هست رو به آن نمایش دهد! پس در نتیجه این اقدامات در اغلب اوقات جواب می دهد و بسیار هم برای گوگل خوشایند و عالی است! اما برخی اوقات ممکن است که این اصلاحات به درستی جواب گو نباشد.

لینک های خراب مربوط به صفحات 404

در چه مواردی اصلاح لینک های خراب بی نتیجه است؟

چه اتفاقاتی ممکن است رخ داده باشد که اصلاح تمام لینک های خراب یا بروکن لینک های سایت، در سئو موثر نیست و نتیجه نمی دهد؟ در این قسمت 4 دلیل وجود دارد که ممکن است درست کردن لینک ها در مواردی خاص نتیجه نداشته باشد که به آن ها می پردازیم:

1. عدم شمارش لینک ها توسط گوگل

اول از همه ، ممکن است لینک ها در وهله اول به حساب نیایند. در واقع تعداد زیادی از لینک ها در اینترنت وجود دارند که گوگل آن ها را به حساب نمی آورد. این لینک ها ممکن است اسپم، لینک های دستکاری شده یا لینک هایی باشند که از نظر ویرایش غیر مجاز هستند. اگر یک ابزار یک لینک را به عنوان یک لینک خراب یا لینکی که به صفحه 404 وصل می شود گزارش دهد، به این معنی نیست که لینک واقعا ارزشمند است. بنابر این می توان گفت یکی از دلایلی که درست کردن لینک ها نتیجه ندارد، همین موضوع باشد.

2. بی ارزش یا کم ارزش بودن لینک ها

دلیل دوم، ممکن است گوگل این لینک ها را شمرده باشد اما این لینک ها از نظر گوگل از ارزش کمی برخوردار بوده یا این که تازه نیستند. مثلا یک لینک را تصور کنید که یک صفحه قدیمی با محتوای کهنه که بازدید بسیار کمی دارد یا اصلا هیچ بازدیدی ندارد را شامل می شود. این صفحه به اصطلاح در اعماق سایت شما دفن شده است و هیچ کس آن را به حساب نمی آورد. بنابر این گوگل به این دسته از لینک ها هم هیچ رنکی نمی دهد.

ارزش دهی گوگل به لینک های سایت

با این شرایط، آیا از گوگل انتظار دارید تا با اصلاح لینک مورد نظرتون به سایت رنک بالایی بده؟ قطعا نه! پس اغلب اوقات وقتی شما لینک سازی می کنید، ممکن است با کم ارزشی صفحه متصل به آن لینک روبرو شوید، یا اینکه صفحه مورد نظر قدیمی بدون بروز رسانی باشد که در این صورت از ارزش بسیار کمی برای گوگل برخوردار بوده و در نهایت اصلاح لینک های شما تاثیری در بهبود سئو ندارد.

3. هدایت لینک اصلاح شده به یک آدرس (URL) غیر مرتبط

دلیل سوم و رایج ترین دلیل می تواند همین موضوع باشد. ممکن است شما یکی از این لینک های خراب را درست کرده باشید اما آن را به یک URL نامربوط هدایت کرده باشید!

این یک مورد بسیار رایج در میان بسیاری از سایت هاست. آن ها بخش های دیگر را رها کرده و تمامی صفحات را به صفحه خانه (homepage) هدایت می کنند تا از شر زیردامنه ها (subdomain) خلاص شوند! این لینک ها ممکن است به یک دسته بندی غیر مرتبط، یا صفحه نامربوط یا از این قبیل هدایت شوند که گوگل نتیجه نمایش این نوع لینک ها را نیز به عنوان خطای 404 نرم رقم می زند. به این معنی که اصلاح لینک و هدایت آن به یک صفحه دیگر توسط گوگل شناسایی و حساب می شود اما صفحه ای که به آن هدایت می شود غیر مرتبط با موضوع اصلی قبلی بوده و در نهایت یک نتیجه بی ارزش به حساب می آید.

در نتیجه، گوگل ممکن است این لینک ها را قبول نکرده و به عنوان خطای 404 نرم رقم بزند، صفحه ای که غیر مرتبط بوده یا ارزش و ماهیت صفحه قبلی خودش را ندارد.

دلیل چهارم می تواند این تئوری باشد که ممکن است گوگل به لینک های لایو یا زنده اعتماد نداشته باشد. چنین لینک هایی نیاز نیست که حتما به طور مداوم درون سایت باشند تا گوگل آن ها را قبول کند یا به آن ها اعتبار و ارزش بخشد.

گوگل به ما توصیه می کند که هنگام اعمال تغییر مسیر ها و اصلاح لینک ها، به مدت یک سال بگذاریم در جای خود باقی بمانند. این سوال ممکن است پیش بیاید که چرا یک سال؟ این تئوری به این معنی است که پس از گذشت یک سال، تمام اعتبار و ارزش های لینک ها از طرف گوگل قبول شده اند.

در نتیجه گاهی اوقات نمی شود رفتار گوگل را پیش بینی کرد که چطور با لینک های قدیمی رفتار می کند، اما در مواردی ممکن است نیاز به این نباشد تا لینک ها به صورت زنده باشند تا از نظر گوگل مورد تایید باشند. پس در نتیجه لینک سازی همیشه تاثیرگذار نیست.

خطای 404 نرم

5 روش مناسب برای اصلاح لینک های قدیمی و خراب

تمامی موقعیت هایی که ممکن است پیش بیاید تا اصلاح لینک های ما تاثیری در سئو نداشته باشد رو گفتیم. حالا با این تفاسیر چه کارهایی می شود انجام داد؟ چطور می توانیم با درست کردن لینک های قدیمی و خراب سایتمون بیشترین میزان تاثیر و کارایی رو در عملکرد و سئو ی سایت داشته باشیم؟ در این جا بهترین روش ها برای انجام این کار ذکر شده است:

1. تمامی لینک های قدیمی را بدون دل سردی اصلاح کنید

شما باید لینک های قدیمی و خراب را اصلاح و برطرف کنید. به اصلاح ادامه بدین چرا که ما مطمعن نیستیم گوگل کدام یک از لینک ها را به حساب نمی آورد و در اغلب موارد، این اصلاحات به درستی کار کرده و تاثیر و فواید زیادی در سئو و افزایش بازدید ها خواهد داشت!

به علاوه این یک تجربه کاربری (UX) بسیار خوب است! زمانی که مخاطب سایت شما از یک صفحه به صفحه ای دیگر می رود، نمیخواهد با صفحات خراب یا خطای 404 روبرو شود، بنابر این اصلاح لینک ها می تواند به صفحات سایت ارزش و اعتبار ببخشد و از نظر گوگل خوشایند به نظر بیاید!

2. صفحات مهم تر و ارزشمند تر را در اولویت قرار دهید

صفحات و لینک های مهم و ارزشمند را برای اصلاحات در اولویت قرار دهید! سایت شما ممکن است صد ها یا هزاران لینک خراب داشته باشد. نیازی نیست تک تک این لینک ها را درست کنید؛بلکه صفحاتی که لینک های بسیار ارزشمندی را دارند یا صفحاتی مفید و ارزشمند هستند و لینک های فراوانی به آن ها هدایت می شود، می تواند اولویت اصلاحات باشند. همچنین صفحاتی که تعداد بیشترین لینک را در خود جای داده اند و از نظر اعتبار جایگاه ویژه ای دارند می توانند لینک هایی باشند که برای اصلاح مناسب هستند.

3. پیوند هایی که سیگنال های تازه و جدیدتری دارند را در اولویت قرار دهید

در این قسمت توصیه شده است که لینک ها و صفحاتی را در اولویت قرار دهید که تازه تر هستند و مدام در حال بروز رسانی و لینک دهی می باشند. قرار نیست که از اصلاح لینک ها و صفحات قدیمی اجتناب کنیم بلکه این یک اولویت بندی برای مهم ترین قسمت های سایت است. سیگنال های تازه، معمولا در پیج هایی رصد می شوند که ترافیک بالایی داشته و بر اساس یک زمان بندی مشخص به روز می شوند و لینک های مختلف به طور مداوم به آن ها وصل می شود.

4. ریدایرکت به آدرس های مرتبط با موضوع

هنگامی که یک لینک را ویرایش می کنید و می خواهید به صفحه جدید هدایت کنید، حتما باید به صفحات مرتبط ریدایرکت انجام دهید. از هدایت لینک به آدرس های غیر مرتبطی مانند صفحه خانه یا دسته بندی های نامربوط و… پرهیز کنید.

ریدایرکت پیوند های قدیمی

در این جا این سوال را باید از خودتان بپرسید که آیا صفحه ای که مخاطب را به آن هدایت می کنم، کلمات کلیدی و موضوع URL قبلی را شامل می شود؟ آیا زمانی که مخاطب از آدرس قدیمی به صفحه جدید هدایت می شود، تجربه کاربری مناسب برای او فراهم است؟ یا کاربر در صفحه جدید گیج می شود؟ هرچقدر موضوع و محتوای صفحه جدید به صفحه اصلی و قدیمی نزدیک تر باشد، سیگنال های لینک رنک بالاتری از نظر گوگل دارد. پس در نتیجه روی موضوع صفحات جدید و قدیمی تمرکز داشته باشید.

در بهترین حالت، شما لینک یک صفحه 404 را به یک صفحه دقیقا با همان موضوع و محتوای قبلی هدایت می کنید و همه چیز به خوبی پیش می رود. اما حالتی وجود دارد که شما صفحه ای عینا با موضوع قبل در سایت خود ندارید و نمی توانید این لینک ها را به یک صفحه ای که دقیقا همان موضوع را در بر می گیرد هدایت کنید. در نتیجه بهترین کار این است که ریدایرکت به صفحه ای که نزدیک ترین موضوع را با موضوع صفحه قبل دارد انجام شود. همچنین این موضوع را مد نظر داشته باشید که خطای 404 بخش اجتناب ناپذیری از فضای اینترنت بوده و کاملا طبیعی است و در مواقعی که موضوع مناسبی برای هدایت وجود ندارد، نیازی نیست که حتما ریدایکت انجام دهید.

5. تمامی لینک ها نیاز به اصلاح ندارند

هیچ نیازی نیست که تک تک لینک های قدیمی سایت اصلاح و درست شوند. این دسته از لینک ها جزئی از اینترنت هستند و این کاملا طبیعی است. اگر شما یک گزارش از لینک های سایت خود بگیرید، متوجه می شوید که ممکن است هزاران لینک خراب در سایت شما وجود داشته باشد که اصلاح تک تک این لینک ها از نظر زمانی و اقتصادی کار به صرفه و عاقلانه ای نیست. در نتیجه بهترین کار این است که بهترین ها رو انتخاب کنید. لینک هایی با ارزش و اعتبار بالا، بروز و همچنین لینک هایی که از نظر موضوعی می تواند به خوبی با صفحات دیگر مرتبط شوند می توانند مناسب این اقدام شما باشند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921