خانه » مقالات » FAQ چیست؟ آموزش کامل ساخت سوالات متداول در سایت
faq چیست - loomina

FAQ یا سوالات متداول ساید، یکی از مهمترین و ضروری ترین قسمت های هر وبسایتی است که در زمان شروع طراحی سایت باید به آن توجه شود. اگر از خودتان می پرسید که FAQ یا سوالات متداول چیست، مقاله درستی را انتخاب کرده اید! با ما همراه باشید تا بگوییم که FAQ چیست و چگونه می توان صفحه سوالات متداول در سایت ایجاد کرد:

اگر هنوز صفحه یا سکشن FAQ یا سوالات متداول در وبسایت خود ندارید، مزایای بی شماری را از دست داده اید! مانند صرفه جویی در زمان پاسخگویی و تماس های مشتریان و یا کمک به مشتریان بالقوه برای خرید از وبسایتتان. از طرفی دیگ، استفاده از سوالات متداول، در سئو و بهینه سازی سایت شما کمک زیادی کرده و در رتبه گوگل تاثیر زیادی دارد.

در ادامه مطلب می خواهیم کم دقیق تر به این بپردازیم که FAQ چیست و چطور یک صفحه سوالات متداول بسازیم. با ما همراه باشید.

سوالات متداول یا FAQ چیست؟

حروف FAQ مخفف واژه های “Frequently Asked Questions” به معنای سوالات رایج پرسیده شده یا به اصطلاح سوالات متداول است. صفحه سوالات متداول معمولا از سوال هایی که قبلا تعداد زیادی از افراد در مورد یک محصول یا سرویس پرسیده شده اند، تشکیل می شود. صفحاتی مانند درباره ما، تماس با ما، قوانین و مقررات و… جزو پیج هایی هستند که در هر وبسایتی وجود دارند. FAQ نیز از معدود صفحاتی است که در این دسته بندی جای می گیرد.

صفحه سوالات متداول یا FAQ را می توان به یک صفحه پشتیبانی مشتری خودکار یا یک کتابچه راهنمای محصول تشبیه کرد. جایی که کاربران می توانند بدون تماس با پشتیبانی یا ایمیل زدن یا پیام دادن، به جواب بیشتر سوالات خود برسند!

اهمیت سوالات متداول یا FAQ چیست

اکثر کسب و کار ها، معمولا با سوالات تکراری مشتریان بالقوه روبرو هستند که در ذهن خیلی از بازدیدکنندگان سایت شکل می گیرد! مثلا “آیا پرداخت اعتباری نیز قبول میکنید؟” یا “آیا می توانم پلن رایگان فلان سرویس را ارتقا دهم؟” که اکثر تیم های پشتیبانی، بیشتر وقت خود را صرف پاسخگویی به این سوالات تکراری و متداول می کنند؛ در حالی که می توان با قرار دادن یک سکشن یا پیج ساده در سایت به عنوان سوالات متداول و پاسخ گویی به آن ها، تمامی این مشکلات را تا حد زیادی رفع کرد.

به این فکر کنید که یک کسب و کار، چقدر می تواند در زمان و هزینه های خود با استفاده از سوالات متداول صرفه جویی کند! آنگاه به جواب اهمیت FAQ چیست کی رسید!

چگونه از صفحه FAQ به بهترین شکل استفاده کنیم؟

علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه ها، صفحات سوالات متداول می توانند به تبلیغ محصولات و برندسازی بیزینس شما نیز کمک کنند! دلیل این که بسیاری از وبسایت ها صفحه سوالات متداول خود را به طور مداوم به روزرسانی می کنند، ایجاد آگاهی بیشتر برای محصولات و برندسازی است.

به طور مثال، می توانید از پرسش های متداول، برای مقایسه محصول خود با رقبا و متمایز نمودن خود استفاده کنید!

– آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

– چه چیزی لومینا را از بقیه شرکت های طراحی سایت متمایز می کند؟

تاثیر سوالات متداول یا FAQ در سئو چیست؟

قرار دادن یک سکشن FAQ در یک صفحه یا ایجاد یک پیج سوالات متداول، می تواند به سئو سایت شما کمک بسیاری کند. همانطور که Neil Patel یکی از بزرگان جامعه سئو گفته است: “با قرار دادن FAQ در یک صفحه، سئو آن بسیار تقویت شده و رنک خوبی خواهد گرفت.” گوگل نیز اهمیت ویژه ای به سکشن FAQ می دهد. به طوری که اگر تشخیص دهد یک صفحه سوالات متداول کاربردی و مفید است، آن را به صورت کشویی در نتایج بالای صفحه اول نمایش می دهد:

faq چیست - سوالات متداول گوگل

بهترین موقیعت در سایت برای صفحه FAQ چیست؟

بهترین جای صفحه سوالات متداول چیست، به همان اندازه که خود صفحه آن اهمیت دارد، مهم است! در مورد موقعیت این صفحه، باید فکر شود و بهترین موقعیت برای آن در نظر گرفته شود تا بیشترین کارایی را برای کاربران و سایت داشته باشد.

در حالی که بسیاری از افراد کارشناس و متخصص در این زمینه، بهترین موقعیت برای صفحه سوالات متداول را در قسمت فوتر سایت می دانند، خیلی از افراد معمولی، نمی دانند چنین صفحه ای در آن قسمت وجود دارد و ممکن است آن را در سایت پیدا نکنند!

به نظر من، بهترین موقعیت صفحه سوالات متداول، برای سایت های فروش محصول و خدمات پولی، می تواند در صفحه قیمت گذاری محصولات یا خدمات باشد؛ چرا که بسیاری از مشتریان بالقوه، برای شروع تحقیقات و یا خرید محصول مورد نظرشان، از چنین صفحه ای شروع می کنند!

قرار دادن سکشن سوالات متداول زیر جدول قیمت ها، می تواند به شما کمک بسیاری در پاسخگویی به سوالات تکراری و رایج کاربران کند. همچنین می توانید یک صفحه جداگانه برای سوالات متداول در سایت خود قرار داده و زیر جدول قیمت ها، دکمه ورود به آن صفحه را تعبیه کنید!

صفحاتی مانند “صفحه فروش محصول”، “صفحه از کجا شروع کنم”، “صفحه تماس با ما” و “صفحه پشتیبانی سایت” نیز می توانند گزینه های مناسبی برای FAQ باشند. به یاد داشته باشید که می توانید در زمینه های مختلف، صفحات FAQ بیشتری داشته باشید.

سوالات متداول لومینا

پرسش و پاسخ های مناسب و متداول صفحه FAQ چیست؟

صفحه سوالات متداول یا FAQ صفحه ای از سایت است که مدام باید آن را به روز کنید. سوالات جدیدی که پرسیده می شود و فکر می کنید دیگران هم ممکن است در ذهنشان باشد را قرار داده و به آن ها پاسخ دهید یا حتی، پاسخ سوالات قبلی را نیز به روزرسانی کنید.

در این جا، نکات مهمی که می تواند به شما در ایجاد صفحه FAQ کمک کند، آورده ایم که می توانید با درنظر گرفتن آن ها، صفحه سوالات متداول خود را طراحی کنید:

  • سوالات رایج و پر تکرار: همانطور که از اسم آن پیداست، سوالاتی که خیلی از مشتریان بالقوه از تیم پشتیبانی می پرسند را، جمع آوری کرده و در این صفحه قرار دهید.
  • جملات کوتاه و مختصر: سعی کنید از پرسش ها و پاسخ های مختصر و مفید در این قسمت استفاده کنید تا خواندن آن برای مشتریان آسان تر باشد.
  • دسته بندی پرسش و پاسخ ها: سعی کنید سوالات را دسته بندی کرده و در دسته بندی های خاص از سوالات مربوط به آن استفاده کنید.
  • استفاده از آکاردئون: رایج ترین شکل طراحی FAQ به صورت آکاردئونی است. به صورتی که سوال روی آکاردئون قرار گرفته و با کلیک روی آن، کشوی پاسخ زیر آن ظاهر می شود. با این کار از ایجاد صفحه ها و متن های بسیار طولانی جلوگیری می کنید.
  • لینک سازی: یکی از شیوه های عالی در این قسمت، قرار دادن لینک در پاسخ یک سوال، برای پاسخی کامل و تشریح آن موضوع برای مخاطب است که این امر، هم به کاربر کمک زیادی کرده و هم در بهبود سئو سایت تاثیر دارد.

چطور یک صفحه FAQ بسازیم؟

ساختن صفحه پرسش و پاسخ های رایج، بسیار ساده است! به خصوص که شما از طراحی سایت با وردپرس استفاده کرده باشید. ممکن است ابزار سوالات متداول، در قالبی که استفاده می کنید، به صورت پیشفرض وجود داشته باشد و از آن استفاده کنید. اما اگر نبود، پیشنهاد من به شما افزونه های زیر است:

  • Spider FAQ
  • Altimate FAQ
  • Yoast seo
  • Rank math

روش دیگری به وجود دارد که شما می توانید از ژنراتور های سوالات متداول استفاده کنید. مثلا می توانید در ژنراتور saijogeorge.com وارد شوید، سوالات خود را در قسمت مربوطه وارد کرده و سپس پاسخ آن ها را بنویسید. آنگاه به شما یک کد اسکیما می دهد که می توانید آن را در هدر سایت خود کپی کنید.

جمع بندی

امیدوارم که با این راهنما، به تمامی سوالاتی که در ذهن شما است، پاسخ داده باشیم و از این مقاله به خوبی بتوانید در وبسایت خود استفاده کنید. شما می توانید در صفحه اصلی شرکت طراحی سایت لومینا، نمونه ای از پرسش و پاسخ های متداول را مشاهده کرده و از آن الگو بگیرید!

faq مخفف چیست؟

سوال پرتکراری که همیشه پرسیده می شود، این است که faq مخفف چیست؟ faq مخفف Frequently Asked Questions است که به معنی سوالات پرتکرار یا رایج پرسیده شده است.

چرا faq در سئو مهم است؟

امروزه گوگل، بیشتر از هروقت دیگری، به اهداف و نیاز های کاربران خود اهمیت داده و سعی دارد تا با استفاده از الگوریتم های مختلف، پاسخ تمامی سوالات و جستجو های آنها را بدهد. از این رو، سوالات متدوال، برای گوگل اهمیت بسیاری دارد؛ چون به وسیله آن، می تواند پاسخ های دقیق تر و بهتری برای سوالات سرچ شده پیدا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!
این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
مشکلی در فید اینستاگرام شما وجود داشته است.

مقالات مرتبط

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-Enamad
logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921