خانه - مقالات - انواع لینک ها در سئو و راه های شناسایی آن ها توسط گوگل
انواع لینک ها در سئو

این که شما شناخت و درک خوبی از انواع لینک ها و جنبه های فنی آن ها داشته باشید در لینک سازی بسیار مهم است. این به شما یک زمینه خوب می دهد تا ارزش انواع لینک ها را به خوبی درک کرده و بررسی کنید که کدام یک از آن ها برای پیگیری و انجام مناسب تر هستند.

بطور کلی می توان گفت 5 نوع لینک وجود دارند که 4 مورد از این لینک ها برای سئو از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند که در ادامه مقاله هرکدام از انواع لینک ها را تعریف کرده و درباره هرکدام از آن ها و همچنین اهمیت هرکدام برای سئو صحبت خواهیم کرد!

در این قسمت دسته بندی انواع 5 لینک را می بینید:

  1. لینک های داخلی (Internal Links)
  2. لینک های خارجی (External Links)
  3. لینک های طبیعی (Natural Links)
  4. لینک های دستی (Manually Obtained Links)
  5. لینک های خود ساخته (Self-Created Links)

لینک های داخلی از انواع لینک ها هستند که شما در یک صفحه وب مشاهده می کنید. این لینک ها شما را از یک صفحه به یک صفحه دیگر از یک دامنه هدایت می کنند. این باعث می شود تا کاربران در صفحات سایت شما جابجا شده و از صفحه ای به صفحه ای دیگر بروند و در سایت شما بمانند! در نتیجه این باعث افزایش رنک سایت شما از نظر سئو می شود.

اینفوگرافیک انواع لینک ها

هرچقدر تعداد لینک های ورودی (بک لینک ها) یک سایت بیشتر باشد، می توان گفت که این سایت کارایی و اهمیت بسیار بالایی دارد و درنتیجه اعتبار بیشتری نزد گوگل کسب کرده است. این بک لینک ها در رتبه بندی نتایج جستجو (SERP) به سایت شما کمک می کنند.

لینک های طبیعی از انواع لینک هایی هستند که شما از سایت های دیگر دریافتشان می کنید بدون این که درخواستی برای این کار از آن ها کرده باشید. به عبارت دیگر این نشان دهنده این است که شما یک محتوای فوق العاده دارید. فرض کنید که شما یک ورزشکار محبوب هستید و بسیاری از مردم به شما توجه می کنند و درباره شما صحبت می کنند بدون این که شما از کسی خواسته باشید یا حتی بدانید!!!

برای لینک های طبیعی نیز همین طور است! محتوای شما خیلی خوب است و مردم مایل به نمایش آن می باشند. سایت های دیگر مخاطبین خود را به سایت شما هدایت (redirect) می کنند چون سایت شما محتوایی دارد که از نظر آن ها بسیار مفید و موثر است.

لینک طبیعی

این نوع لینک ها، لینک هایی هستند که شما با تلاش و کوشش فراوان به دست می آورید. منظور از این جمله چیست؟ به این معنی است که شما باید وقت و انرژی زیادی صرف کرده و با صاحبان سایت ها و بلاگر های دیگر تعامل کرده و با آن ها تماس بگیرید و از آن ها بخواهید تا به سایت شما لینک دهند.

این تکنیک از لینک سازی، بین کسب و کار های کوچک و سایت هایی که تازه شروع به فعالیت کرده و هنوز در صنعت خود ناشناخته هستند رایج است. شما برای این که این لینک ها را به دست بیاورید، باید به بلاگر ها و سایت های بزرگ تر دیگر ثابت کنید که محتوای شما ارزش اشتراک گذاری و نمایش به مخاطبین آن ها را دارد! همچنین این موضوع مهم را باید در نظر داشته باشید که سایت هایی که از آن ها می خواهید معرف شما باشند یا به محتوای شما لینک بدهند، باید با موضوع سایت شما و محتوای شما یکسان بوده و به سایت شما مرتبط باشند. در غیر این صورت، لینک های ورودی شما از ارزش و اعتبار چندانی برخوردار نخواهد بود.

چرا پیوند های طبیعی و دستی برای گوگل و سئو اهمیت دارند؟

این همان مفهوم لینک های خارجی است! این برای موتور های جستجو نشان دهنده این است که سایت شما مرتبط بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار است. هر دو نوع لینک های وب، بعنوان لینک های خوب در نظر گرفته می شوند. در این جا سوال پیش می آید که آیا بک لینک های بد هم وجود دارند؟؟؟ پاسخ بله است! به این لینک ها، لینک های خود ساخته می گوییم که ایجاد می شوند تا موتور های جستجو را فریب دهند!

این لینک ها، تنها نوع از 5 نوعی که معرفی کردیم است که برای سئو هیچ اهمیتی ندارد. همان طور که از نام لینک مشخص است، لینک های خود ساخته لینک هایی هستند که توسط صاحب خود سایت خلق شده اند تا موتور های جستجو را فریب داده و به آن ها نشان دهند که پیوند هایشان مرتبط و مهم هستند.

حالا تفاوت بین لینک های خوب و لینک های بد را یاد گرفتیم! بک لینک های مناسب و خوب توسط افراد دیگری ساخته می شوند و بک لینک های بد توسط خود مدیران سایت ها. انواع بسیاری از لینک های خود ساخته وجود دارند؛ افزودن لینک در انجمن ها و نظرات وبلاگ یکی از انواع این لینک ها می باشد!

متن لنگر (anchor text) پیوند های سایت شما نیز مهم هستند!

چیزی که به همان اندازه برای ماهیت لینک های شما مهم است، متن لنگر (anchor text) یا انکر تکست لینک شماست که از آن استفاده می کنید. بدون یک استراتژی مناسب، ممکن است لینک های شما از نظر گوگل بی ارزش (spam) به نظر بیایند و به سئو و رنک سایت شما آسیب بزنند.

راه های شناسایی لینک ها توسط گوگل

به طور کلی می توان گفت گوگل با تمامی انواع لینک هایی که در بالا نام بردیم و توضیح دادیم، به دو روش برخورد می کند:

  1. لینک های فالو “dofollow” : در این روش، موتور های جستجو یا ربات های پیمایشگر گوگل، تمامی لینک هایی که در سایت شما وجود دارند را شناسایی کرده و وارد آن ها می شوند و محتوای صفحه لینک شده را نیز بررسی کرده و رتبه دهی می کنند! لینک های ایجاد شده به طور پیشفرض به صورت فالو هستند و نیازی به اضافه کردن کد نیست.
  2. لینک های نوفالو “nofollow” : در این روش، ربات ها و پیمایشگر ها لینک ها را شناسایی کرده اما وارد آن ها نمی شوند و در نتیجه در رتبه دهی آن صفحه تاثیری ندارد و از نظر سئو ارزشی ندارد. زمانی که شما یک لینک در سایت خود قرار می دهید اما می خواهید فقط مخاطبین شما روی آن کلیک کنند و گوگل آن را بررسی نکند، می توانید با اضافه کردن rel=”nofollow” به لینک خود، آن را نوفالو کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921