خانه - مقالات - 7 نکته ساده برای کاهش نرخ پرش یا Bounce rate
کاهش نرخ پرش

آیا بالا بودن میزان نرخ پرش یا “Bounce rate” بد است؟! در پاسخ به این سوال می توان گفت که بستگی به شرایط دارد؛ اما در کل بله! می تواند در مواردی بد باشد. سوال بعدی این است که بالا بودن میزان آن برای سئو نیز یک پوئن منفی به حساب می آید؟ این جا است که موضوع کمی پیچیده می شود. اما نگران نباشید. در این مقاله قرار است که بدانیم نرخ پرش یا Bounce rate چیست و 7 مورد از راه کار های ساده برای کاهش میزان نرخ پرش یا Bounce rate را به شما معرفی کنیم.

نرخ پرش چیست؟

بیشتر شما می دانید که نرخ پرش به چه معنا است. اما یک توضیح برای کسانی که نمی دانند می تواند این باشد: یک اصطلاح تحلیلی از بازدیدکنندگانی است که از طرق مختلف وارد صفحه شما شده و بدون هیچ اقدامی از صفحه شما خارج می شوند. این اتفاق یک پرش محسوب می شود.

بنابر این آیا Bounce rate بد است؟ در پاسخ می توان گفت بله، می تواند بد باشد؛ برای مثال اگر مردم به صفحه خانه (homepage) می آیند و شما می خواهید آن ها را به صفحه فروش یا صفحه پرداخت محصول خود هدایت کنید، قطعا میزان بالای پرش نمی خواهید. در این مواقع جواب این سوال قطعا بله است. اما آیا برای سئو نیز بد است؟ این جا بحث کمی پیچیده می شود!

برای شفاف سازی کامل موضوع، می توان گفت که گوگل از نرخ پرش استفاده نمی کند یا به عبارتی، یک سیگنال برای رنک گوگل نیست. طبق این گفته ما می دانیم که شواهد زیادی وجود دارد که گوگل از نوعی سیگنال تعامل برای سئو استفاده می کند که ما به آن دسترسی نداریم. در نتیجه می توانید نرخ پرش را یک سیگنال وابسته به تعامل و رضایت مشتری در نظر بگیرید و این همان چیزی است که ما در این جا سعی می کنیم بررسی و اندازه گیری کنیم! سعی ما بر این است که میزان رضایت مخاطبین و همچنین میزان ارتباطی که با صفحات سایت ما برقرار می کنند را اندازه گیری کنیم. در برخی موارد شواهدی وجود دارد که این مقادیر می توانند به سئو سایت شما کمک بسیاری کنند.

حالا کاهش نرخ پرش قرار نیست اتوماتیک وار رنک سایت شما را بالا ببرد! اما کاهش این موضوع می تواند اثرات مثبتی برای سایت شما داشته باشد. در حقیقت کاربران شما از رضایت بالایی برخوردار می شوند!

قبل از این که شروع کنیم به معرفی نکات و راه کار های لازم برای کاهش نرخ پرش، باید بدانید که هدف کاهش تعداد نرخ پرش نیست. این فقط یک مقدار است و معنی دیگری ندارد. هدف افزایش کارایی و رضایت کاربران سایت شماست، این که آن ها از محصولات و صفحات شما راضی باشند. این که فقط بخواهیم این مقدار را کم کنیم دردی از ما دوا نخواهد کرد؛ بلکه شما باید کاربران خود را خوش حال کنید، به آن ها چیزی که می خواهند و به دنبالش هستند را ارائه دهید و در نهایت از نرخ پرش به عنوان یک مقیاس اندازه گیری میزان رضایت مخاطبین استفاده کنید. تعداد صفحاتی که بازدید می کنند، محصولاتی که می خرند و…! این چیزی است که ما دنبالش هستیم!

پس ما به دنبال رضایت کاربران هستیم! چطور این کار را انجام دهیم؟ چطور قرار است نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟ خب، 7 راه کار سریع، ساده و اصولی که در سئو نیز کاربرد خواهد داشت!

1. سرعت صفحه

اول از همه، سرعت بارگزاری صفحه. ممکن است خیلی به چشم نیاید اما از بین تمامی مواردی که گفته می شود، این نکته شماره یک و تضمینی برای کاهش میزان پرش سایت شما خواهد بود!

سایت خود را سریع تر کنید تا Bounce rate سایت کاهش پیدا کند! چرا؟! خب به دو دلیل! اول این که اکثر مردم به سادگی به محتوای شما دسترسی داشته باشند. آن ها برای بارگزاری و لود سایت شما زیاد صبور نیستند! دوم این که این یک تجربه کاربری بهتری است تا این که آن ها منتظر تصاویر و موارد دیگر محتوای شما شوند تا ظاهر شود!

در این قسمت شما باید روی تقویت و افزایش سرعت سایت خود تمرکز کنید. سرعت از نظر گوگل، یک عامل رتبه دهی است. هرچند ممکن است یک مورد خیلی بزرگی نباشد اما به هرحال از دید سئو و گوگل، سرعت لود سایت و صفحات وبسایت شما، یک عامل رتبه دهی محسوب می شود.

2. تمرکز روی رضایتمندی کاربران و کاهش نرخ پرش

دومین نکته ای که باید مد نظر قرار دهید و البته ساده ترین کار، گسترش رضایت آن ها در قصد و نیت آن هاست. برای مثال، وقتی یک نفر کلمه “کفش نایک” را جستجو می کند، و شما می خواهید در این کلمه، در نتایج جستجو ظاهر شوید، اما نمی دانید که واقعا مشتری مقصودش از جستجوی این کلمه چیست؟ آیا می خواهد یک جفت کفش نایک بخرد؟ آیا می خواهد نظرات مختلف راجع به جنس این محصول را بررسی کند؟ یا به دنبال تصاویر این محصول است؟ هرکدام از این ها می تواند در مورد سرچ مخاطب صدق کند.

هرچقدر بتوانیم به طور گسترده این اهداف را شناسایی و برآورده کنیم، در مورد افزایش تعامل مخاطبین با سایت و در نهایت کاهش نرخ پرش سایت خود بهتر عمل کرده ایم.

تحلیل رقابتی

چطور قرار است این کار را انجام دهیم؟ در گام اول شما می خواهید یک تحلیل رقابتی انجام دهید تا بفهمید چه معیار هایی وجود دارد تا این مقاصد برآورده شوند تا براساس آن ایده پردازی و تلاش کنید تا رضایتمندی کاربران را فراهم کنید. اگر در بین 10 نتیجه برتر جستجو، محتوای شما ظاهر نمی شود، حتما یک جای کار می لنگد و شما در رضایتمندی اهداف کاربران برای جستجو موفق نبوده اید.

پاسخ به سوالات

پس از اقدامات فوق، ممکن است در مواردی قصد اصلاح و تغییر محتوای خود را داشته باشید. دومین اقدامی که می بایست انجام دهید، این است که به سوالات و نیاز های کاربر پاسخ های عمیق تری دهید.

در این جا موضوع بحث محتوای طولانی تر و کامل تر است که همیشه عملکرد بهتری در نتایج داشته است. محتوای طولانی و کامل معیار رتبه بندی سئو نیست. اما هرچقدر بتوانید سوال ها و نیاز های کاربر را بیشتر و بهتر پاسخ دهید، نتیجه ی کار بهتر خواهد بود. پس بنابر این پاسخ عمیق و کامل به سوالات باعث می شود که این رضایت و رسیدن به مقصد برای کاربران محقق شود.

لینک دهی به محتوای مرتبط

سرانجام، این نکته بسیار مهم و کاربردی است که شما به یک قسمت مرتبط لینک سازی انجام دهید. برای مثال سایتی را در نظر بگیرید که مقالات بسیار زیادی در مورد سئو در سایت خود قرار داده و مخاطب وقتی یک مقاله را می خواند، می تواند به راحتی از داخل صفحه، به مطالب دیگر در همان موضوع دسترسی داشته باشد و به این صورت بیشتر در سایت شما بماند و به این صورت رضایت داشته باشد.

به محض این که کاربران کلیک کنند و دیگر صفحات سایت را کشف کنند، به معنی این است که مقصودشان برآورده شده و در نتیجه Bounce rate ما کاهش پیدا خواهد کرد.

3. CTA های هوشمندانه

“CTA” یا کال تو اکشن (Call To Action) در لغت به معنای “دکمه فراخوان” است؛ اما اگر بخواهیم توضیح دقیق تری دهیم، قسمتی از یک پست یا مقاله یا محصول و… است که شما با استفاده از آن مخاطبتان را برای انجام یک عمل (مثلا خرید یک محصول، ثبت نام در یک قسمت و…) ترغیب کرده و او را به کلیک روی ثبت نام یا خرید یا… ترغیب می کنید.

هوشمندانه ترین راه برای ارتقاء CTA این است که کلمه کلیدی مقاله شما را شامل شود. پس به سادگی می توانید با یک ابزار ساده مثلا MOZ Explorer ، کلماتی که صفحات شما توسط آن ها رنک خوبی می گیرند را پیدا کنید و از آن ها در CTA خود استفاده کنید.

4. استفاده از هرم وارونه نوشته!

اصطلاح فوق یک فرایند کلی است که شما از این استراتژی استفاده می کنید تا مخاطبتان را به نرمی و پله پله به سایت خود مشتاق کرده و سپس وی را به صفحه مورد نظر هدایت کنید. به طور کلی می توان گفت از چند مرحله ساده در تصویر زیر می توانید استفاده کنید:

کاهش نرخ پرش یا Bounce rate
  • هدایت: در ابتدا شما می بایست با یک طرفند خوب مثلا یک عنوان جذاب، بتوانید مخاطب را به سمت صفحه مورد نظر هدایت کنید.
  • جزئیات: سپس مقداری جزییات به وی ارائه می کنید تا فرد مورد نظر مشتاق به ماندن در صفحه شود.
  • متن نوشته: در نهایت مقاله و متن اصلی مورد نظرتون رو به طور کامل به مخاطب ارائه می کنید.

همچنین می توانید از روش پرسش و پاسخ در این استراتژی استفاده کنید. معمولا مخاطبین سوالاتی دارند که ممکن است آن را در گوگل جستجو کنند. مانند ” چطور موفق شوم؟” یا مثلا “خواص سیب چیست؟” بهترین عنوان با این موضوعات می تواند پاسخ به همین سوال باشد که در نتایج SERP یا جستجو نیز به نمایش در بیاید. البته یک توضیح کوتاه نیز در قسمت متا لازمه کار است تا فرد ترغیب به کلیک کردن شود.

حالا که مخاطب وارد صفحه شما شده، باید مطالب طوری باشد که او را در صفحه نگه دارد. پس می توانید به صورت یک هرم وارونه از نکات زیر استفاده کنید و در نهایت با یک CTA مخاطب را به چیزی که می خواهید برسانید!

  • سوال: ابتدا در قسمت عنوان اصلی، سوال اصلی را مطرح کنید.
  • پاسخ: سپس جواب سوال را به طور مختصر بیان کنید؛ اما طوری که مخاطب به دریافت اطلاعات بیشتر تمایل پیدا کند.
  • جزییات/دیتا: حالا دیتای مورد نظر را به مخاطب ارائه دهید.
  • سوالات متداول: می توانید پس از این که توضیحات کامل درباره عنوان یا موضوع خود ارائه کردید، یک قسمت سوالات متداول و البته به همراه پاسخ در مقاله یا صفحه خود داشته باشید تا اعتبار و اعتماد بیشتری نزد کاربر جذب کنید.
  • در نهایت یک CTA مناسب که کاربر با یک کلیک ساده به جایی که شما می خواستید برسد!

با دنبال کردن استراتژی فوق، شما یک مقاله شسته رفته دارید که از یک فرم خاص و جذاب تبعیت می کند و در نتیجه این یعنی درگیر شدن بیشتر مخاطب با مقاله یا پست!

5. ساده سازی جستجوی سایت و کاهش نرخ پرش

در ادامه کار، جستجوی سایت خود را ساده کنید. چون اگر یک راه ساده برای سرچ در سایت خود داشته باشید، مخاطبین شما می توانند به راحتی در سایت شما جستجو کرده و حتی در خیلی از مطالب مرتبط، به جای جستجو در گوگل، در سایت شما سرچ کنند. و این یعنی درگیر شدن بیشتر مخاطب با سایت شما و مطالب شما! و رضایتمندی و در نهایت کاهش نرخ پرش سایت شما!

پس، یکی از راه های بسیار خوب و کاربردی که می توانید برای کاهش نرخ پرش یا Bounce rate استفاده کنید، این است که سرچ سایت خود را مشخص و بدون شبهه و خیلی ساده طراحی کنید. مخصوصا وقتی که سایت شما یک مرجع است و مردم احساس می کنند که می توانند چیزهایی که می خواهند را در سایت شما پیدا کنند!

“نذار تو گوگل سرچ کنن! بذار تو سایت خودت سرچ کنن!!!!!”

6. استفاده از رسانه

این یکی از راه های رایج و معمول برای کاهش Bounce rate است! استفاده از ویدئو، عکس، پادکست و رسانه های مختلف می تواند به مقاله ی شما کمک کند تا مخاطب بیشتر با آن درگیر شده و بیشتر در سایت شما بماند! مثلا تصور کنید که یک ویدئوی 10 دقیقه ای در سایت خود قرار داده اید و توضیحات کاملی درباره موضوع خود بیان کرده اید! پس مخاطب 10 دقیقه در سایت شما خواهد ماند و این یعنی کاهش Bounce rate !

همچنین سعی کنید تک بعدی کار نکنید! مثلا فقط ویدئو یا فقط عکس! تمامی این رسانه ها در کنار هم می توانند به جذابیت سایت شما بی افزایند و در نتیجه مخاطبین شما از سایت شما راضی باشند.

7. کاهش کلیک های مرده و کلیک های خشم و کاهش نرخ پرش!

در نهایت، یکی از راه هایی که در کاهش نرخ پرش اخیرا باب شده است، کاهش کلیک های مرده سایت است!

اگر بخواهیم به زبان ساده و عامیانه کلیک های خشم را تعریف کنیم، لینک ها، دکمه ها یا کال تو اکشن هایی هستند که وقتی مخاطب با اشتیاق روی آن ها کلیک می کند تا به محصول یا فایل یا مطلب مورد نظر خود دسترسی پیدا کند اما پس از کلیک هیچ اتفاقی نمی افتد! کلیک های مرده نیز به همین صورت؛ مخاطب روی یک المان، عکس و… کلیک می کند و انتظار دارد یک اتفاق خاص بیفتد اما کار نمی کند!

این می تواند دلایل متعدد و مختلفی داشته باشد؛ مثلا وقتی جاوا اسکریپت به درستی لود نمی شود یا یک عکس شبیه یک دکمه در سایت شما وجود دارد اما در اصل فقط یک عکس است نه بیشتر! در هر سایتی این اتفاق ممکن است بیفتد! برای این که این کلیک ها را پیدا کنید و میزان رضایت مخاطبین از سایتتان را بفهمید، می توانید از ابزار Microsoft Clarity استفاده کنید!

اگر شما تمامی اقدامات فوق را انجام دهید و تمامی راه های معرفی شده را طی کنید متوجه خواهید شد که میزان رضایتمندی و درگیر شدن مخاطبین با سایت شما چقدر افزایش پیدا کرده و در نتیجه آن ها زمان بیشتری رو در سایت شما سپری می کنند که نتیجه آن کاهش چشم گیر نرخ پرش است. اگر شما هم نکته یا پیشنهادی در زمینه کاهش نرخ پرش در ذهن خود دارید خوشحال می شویم از نظرات شما در کامنت استفاده کنیم!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921