خانه - مقالات - 7 فناوری جدید و نو ظهور در سئو و کاربرد آن ها در سال 2021
7 فناوری جدید و نوظهور در سئو و کاربرد آن ها

سئو یک صنعت پویا یا به عبارتی داینامیک است. چیزی که هفته ی پیش کار می کرد، ممکن است امروز دیگر کاربردی نداشته باشد! شما به عنوان یک سئو کار،باید با آخرین و به روز ترین فناوری ها و روند ها و الگوریتم های سئو آشنایی داشته باشید تا در صنعت و رشته کاری خود همیشه در صدر جدول باشید! در این مقاله، من به شما 7 فناوری و روند جدید و نوظهور در سئو را معرفی می کنم و همچنین نحوه تاثیر آن ها بر روی کار شما را توضیح خواهم داد! در نهایت به شما خواهم گفت که این موارد را چگونه در کار خود اعمال کنید تا در کسب و کارتان نتایج بسیار بهتری بگیرید!

اگر می خواهید مقیاس سئو سایت خود را بر پایه سال 2021 یا بعد از آن قرار دهید، باید مراقب این فناوری ها باشید و همین حالا اجرای آن ها را در کسب و کار خود شروع کنید!

1. پردازش زبان طبیعی (NLP) “Natural Language Processing”

در سال 2019 گوگل به طور رسمی از به روزرسانی الگوریتم “BERT” پرده برداری کرد. این آپدیت NLP را مورد توجه بسیار قرار داد و از آن به بعد این تکنولوژی در صنعت سئو از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. عبارت “BERT” مخفف “Bidirectional Encoder Representations from Transformers” است که در ادامه درباره آن توضیح داده ایم:

با استفاده از این مورد از فناوری های جدید سئو، گوگل می تواند بفهمد که یک کلمه خاص، با توجه به جمله و متن چه معنایی می تواند داشته باشد. (خود کلمه به تنهایی اهمیتی نداشته و معنا و مفهوم آن در مقصود کل متن مهم می شود). این بدین معنی است که گوگل دیگر به یک کلمه یا عبارت خاصی که کاربران جستجو می کنند، برای ارائه نتایج اعتماد نمی کند و به دنبال مقصود و هدف جستجو می باشد.

فناوری پردازش طبیعی زبان در سئو

برای مثال در تصویر بالا مشاهده می کنید که کلمه اصلی ما “شیر” است که در هر دو موضوع بطور یک شکل نوشته می شود. اما در دو جمله بندی مختلف، معانی متفاوتی پیدا می کند که وظیفه این تکنولوژی تشخیص این معانی و مقاصد در جملات است.

چطور از NLP در فرایند سئو استفاده کنیم؟

با وجود NLP ، یک محتوای اطلاعات محور بیشتر از هر زمان دیگری مهم است. با این حال بهینه سازی برای BERT کاری نیست که شما بتوانید برای سئو انجام دهید؛ بنابر این باید تمرکز خود را روی یک محتوای با کیفیت بگذارید. محتوایی که به طور دقیق پاسخگوی تمام نیاز ها و خواسته های جستجو باشد. با انجام این کار، شما قطعا رنک خوبی دریافت خواهید کرد.

2. تولید زبان طبیعی (NLG) “Natural Language Generation”

فناوری NLG جز فناوری های جدید و نوظهور در سئو و یک هوش مصنوعی قوی، که می تواند جملات و عبارات معنی داری درست مانند زبان طبیعی تولید کنند اما با استفاده از تکنولوژی! بجای ساعت ها فکر کردن در مورد این که چه باید بنویسیم، NLG این بار سنگین را از طریق اتوماسیون حذف می کند! اگر شما محتوا نویس باشید، این به شما کمک می کند که فقط روی آراستن و بهبود محتوا و قابل خواندن کردن آن بپردازید!

با وجود استفاده های زیادی که این فناوری در سئو دارد، با این حال بهتر است که برای تولید محتوای کوتاه، عناوین، توضیحات محصول، یادداشت های جلسه، توضیحات متا و این قبیل محتوا از آن استفاده شود.

نحوه استفاده از NLG به عنوان یکی از فناوری های جدید و مهم در سئو

موارد استفاده بسیاری برای این تکنولوژی وجود دارد. همچنین ابزار های بسیاری وجود دارند که می توانید با استفاده از هوش مصنوعی این فناوری برای تولید یک لندینگ پیج، یک متن تبلیغاتی خوب، متن اصلی فیس بوک، معرفی وبلاگ، موضوع و تایتل یک ایمیل، متا دیسکریپشن و… به خوبی استفاده کنید.

مثلا یک ابزار خوب به اسم Writesonic می تواند در این زمینه به شما کمک کند. در تصویر زیر، یک نمونه ساده و ابتدایی استفاده از این تکنولوژی را می توانید مشاهده کنید!

کاربرد ابزار رایت سونیک در سئو
کاربرد فناوری تولید زبان طبیعی در سئو

همچنین می توانید در قسمت ارائه نکات این ابزار توضیحات کسب و کار خود را وارد کرده و از نکات خوبی که به شما ارائه می کند در انتخاب عنوان، قالب محتوا، طول محتوا، چگونگی تبلیغات و… استفاده نمایید. این مورد از فناوری های نوظهور در این روز های سئو، می تواند برای سئو کاران بسیار مفید باشد. اما بهتر است از زبان انگلیسی در ابزار های موجود استفاده کنید تا بازدهی بیشتری برای شما داشته باشد.

3. فناوری فراوانی وزنی کلمه کلیدی یا “TF-IDF”

TF-IDF مخفف عبارت “Term Frequency times Inverse Document Frequency” است که در لغت به معنای فراوانی وزنی کلمه کلیدی است. این تکنولوژی، میزان استفاده شما از یک کلمه کلیدی یا عبارت خاص را در یک صفحه از سایت اندازه گیری کرده و آن را با میزان استفاده شما از همان عبارت در نقاط دیگر سایت مقایسه می کند.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که TF-IDF یک مقیاس اندازه گیری تراکم عبارت کلیدی در سایت باشد؛ اما این طور نیست! این فناوری در اصل میزان اهمیت یک عبارت کلیدی را با محاسبات خاص خود از مقدار تراکم آن در یک متن، و تراکم آن در یک مجموعه بزرگ تر بررسی می کند.

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا گوگل از این تکنولوژی در الگوریتم خود استفاده می کند یا نه! اما با استفاده از آن می توانید یک محتوای خوب بر اساس آن تولید کرده و در استراتژی های سئو سایت خود از آن به خوبی استفاده کنید.

قبل از این که از این تکنولوژی استفاده کنید، ابتدا باید یک محتوا براساس یک کلمه کلیدی خاص تولید کنید. سپس می توانید محتوای خود را در ابزار هایی که در این زمینه وجود دارند ببرید. پس از محاسبات این تکنولوژی پیشنهاداتی ارائه می شود که می توانید از آن ها کمک بگیرید. یکی از ابزار های کاربردی که می توانید از آن در این زمینه استفاده کنید، Ryte است.

نحوه به کار بردن TF-IDF در سئو سایت

با تکنولوژی و دانشی که از کلمات کلیدی خود دارید، TF-IDF معمولا به شما پیشنهاد می کند عباراتی را از سایت خود حذف کنید یا به آن اضافه کنید. به عنوان سئوکار می توانید صفحه سایت خود را بر اساس پیشنهادات این ابزار ها بهینه سازی کنید تا امتیاز TF-IDF را برای عبارات کلیدی سایت خود به دست آورید! ابزار Seobility نیز برای استفاده از این فناوری نوظهور سئو به شما می تواند کمک کند.

از طریق این روش می توانید عباراتی را پیدا کنید که به کلمات کلیدی مد نظر شما و مورد استفاده در محتوای شما بسیار نزدیک و مرتبط هستند اما در محتوا وجود ندارند! در نتیجه زمانی که از این عبارات و کلمات در محتوای سایت استفاده کنید، مقاله شما از نظر موضوعی بسیار مرتبط می شود و به رنک شما در نتایج گوگل کمک بسیاری خواهد کرد.

کاربرد فناوری TF-IDF در سئو
کاربرد TF-IDF

4. GPT-3 برای تولید محتوای خودکار

در سال 2020 گاردین یک مقاله در پست خود منتشر کرد که توسط یک ربات نوشته شده بود! از آن به بعد GPT-3 به یک موضوع داغ در صنعت سئو تبدیل شد. این واژه مخفف عبارات “Generative Pre-trained Transformer” است.

این فناوری از دسته فناوری هایی است که به تازگی ظهور کرده و در سئو بسیار پر رنگ شده است و نحوه کار بسیار شگفت انگیزی دارد؛ چرا که توسط مجموعه بزرگی از داده ها آموزش دیده تا نحوه نوشتن انسان را تقلید کند! این مجموعه داده شامل ویکی پدیا، کتاب های تاریخی مرتبط و… است.

هنگامی که شما یک نوشته برا GPT-3 فراهم می کنید، سعی می کند دقیقا همان چیزی را پیش بینی کند که بهتر است بعد از آن بیاید، و این بر اساس اطلاعاتی است که در اینترنت مطالعه می کند.

اسکرین شات زیر یک مثال از محتوای تولید شده توسط این تکنولوژی بی نظیر و حیرت انگیز است که چند ماه اخیر در اینترنت بسیار وایرال شد.

مقاله نوشته شده توسط جی پی تی 3

نحوه استفاده GPT-3 برای تولید محتوای خودکار

  1. نوشتن ایمیل: شما به عنوان یک سئو کار، نوشتن یک ایمیل خوب را به عنوان یک توانایی برای بهبود کسب و کار خود می دانید و از طرف دیگر، این را یک کار دشوار تلقی می کنید. با GPT-3 می توانید به راحتی ایمیل های خود را بنویسید! فقط کافیست چند نکته کلی به طور خلاصه برای او فراهم کنید که قرار است در ایمیل موردنظرتان قید شود. و به طور اتوماتیک برای شما نگارش خواهد کرد.
  2. پیش نویس اولیه: تولید پیش نویس اولیه یکی از سخت ترین جنبه های نوشتن و تولید محتوا است. با ای پی آی GPT-3 می توانید پیش نویس اولیه محتوای خود را به راحتی بنویسید و بعد آن را از جنبه های مختلف دیگر ویرایش کنید. این باعث صرفه جویی در زمان و افزایش کارایی خواهد شد!

5. تست A/B در سئو “SEO/AB testing”

تست A/B آزمایشی است که شما می توانید بین دو گزینه انجام دهید تا ببینید کدام یک عملکرد بهتری دارند. مثلا دو سایت، دو لندینگ پیج، دو محتوا، دو دکمه و… می توانند تارگت شما برای انجام این تست باشند. اکثر سئو کاران بیشتر از تست A/B کاربر استفاده می کنند تا تست A/B سئو. درحالی که تست کاربر شامل کاربران تصادفی در ورژن های مختلف صفحه مورد نظر شما می شود. در تست A/B سئو کاربران بات های گوگل هستند که معمولا یک ورژن صفحه فقط به آن ها نمایش داده می شود.

اینفوگرافیک تست ای بی سئو

نحوه پیاده سازی SEO/AB testing

بسته به چیزی که می خواهید در کسب و کار خود به دست آورید، راه های مختلفی برای A/B testing وجود دارد. اما اگر تازه می خواهید شروع کنید، می توانید با موضوعات زیر استارت کار را بزنید:

  • عنوان تگ ها
  • متا دیسکریپشن
  • تگ های H1 (عنوان مقاله)
  • انکر تکست (متون لنگر داخلی)
  • نشانه گذاری های اسکیما (schema markup)
  • و….

انجام این تست به شما کمک می کند تا بفهمید چه چیزی برای برند شما مناسب و مفید است و چه اقداماتی مناسب نیست. از این راه می توانید تصمیمات بهتر و دقیق تری برای بهینه سازی صفحات سایت خود برای سئو انجام دهید.

بعنوان مثال اگر در حین انجام تست A/B ترافیک شما در یک صفحه ی خاص که روی آن تغییراتی اعمال کرده اید کاهش پیدا کند، این نشان دهنده این است که تست جواب نداده است.

Google Analytics در این شاخه از فناوری های جدید و نوظهور سئو می تواند یک ابزار مناسب برای شما باشد.

6. بهینه سازی خودکار محتوای صفحه

زمانی که شما یک محتوا با یک فرم بزرگ و طولانی تولید می کنید، معمولا ممکن است:

  • صفحات برتر رنک نتایج جستجو را بررسی کنید؛
  • نتایج برتر جستجو را باز کرده و آن ها را مشاهده کنید؛
  • عناوین و زیر عنوان های صفحه را بررسی و تحلیل کنید؛
  • نقاط ضعف و کمبود های آن صفحه را پیدا کنید؛
  • یک قالب بهتر برای مقاله خودتان بسازید؛
  • و…

این اقدامات معمولا بسیار زمان بر هستند. شما باید زمان زیادی را به صورت دستی صرف این موضوع کنید و مقالات را تک به تک باز کرده و بررسی و تحلیل کنید.

چگونه به طور خودکار این کارها را انجام دهیم؟

بجای این که این زمان بسیار زیاد را صرف جستجو و کاوش بین صفحات و نتایج برتر گوگل کنید تا محتوای خود را براساس آن ها بهینه کنید، می توانید از ابزار های گوگل برای دسترسی به این فناوری و سئو سایت خود استفاده کنید. یکی از سایت هایی که می تواند به شما در این زمینه کمک کند، Ahrefs است. از ابزار های این سایت به خوبی می توانید برای بهینه سازی و سئو سایت خود استفاده کنید.

تنها کاری که شما باید بکنید، این است که با کلمه کلیدی شروع کنید! زمانی که کلمه کلیدی خود را به نرم افزار یا ابزار مورد نظرتان می دهید، برنامه به طور خود کار نتایج جستجو را با استفاده از داده های مختلف بررسی می کند. بعد می توانید محتوای خود را از آن جا بنویسید.

7. فاکتور های محتوای غیر متنی

فاکتور های محتوا از نوع غیر متنی روز به روز در صنعت سئو برجسته تر می شوند زیرا به شما کمک می کنند که تجربه کاربری دلپذیری در سایت خود ایجاد کنید.

زمانی که شما یک محتوا با کلی پاراگراف متنی می خوانید، برای شما هیچ جذابیتی نداشته و خسته کننده می شود. بنابراین در سال 2021 گوگل با اجرای قانون Core Web Vitals باعث شد تا محتواهای غیر متنی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و تاثیر به سزایی در سئو داشته باشند.

برخی از این فاکتور ها عبارتند از:

  • تصاویر
  • اینفوگرافیک ها
  • نمودار ها
  • کلیپ ها
  • انیمیشن ها
  • فایل های صوتی
  • فایل های دانلودی

نحوه استفاده کاربردی و مناسب فاکتور های غیر متنی برای سئو

  1. Canva: با استفاده از این ابزار می توانید تصاویر و اسلاید های بسیار با کیفیت و جذاب برای پست های خود طراحی و تولید کنید؛
  2. Venngage: اگر می خواهید اینفوگرافیک های زیبا و کارآمد برای سایت خود طراحی کنید، می توانید از این ابزار استفاده کنید؛
  3. Invideo: این ابزار این امکان را به شما می دهد تا در کمترین زمان و به صورت آنلاین با استفاده از تمپلیت های زیبا و جذاب ویدئو های مورد نیازتان را تهیه کنید؛
  4. Animaker: می توانید با این ابزار برای استفاده های مختلف در سایت خود انیمیشن بسازید!

با استفاده از این ابزار ها و بسیاری از ابزار های در دسترس دیگر در دنیای اینترنت می توانید صفحات سایت خود را جذاب تر کنید، از این رو کاربر زمان بیشتری در سایت شما صرف خواهد کرد و در نتیجه نرخ پرش یا bounce rate سایت شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد!

نتیجه گیری

همانطور که ما همیشه چشم به آینده صنعت سئو دوخته ایم، فناوری های جدید و پیشرفت آن ها مخصوصا در صنعت سئو نقش بسازیی را ایفا می کنند. در حالی که بعضی از این فناوری ها استفاده می شوند و برخی دیگر نیز در حال توسعه و ظهور هستند.

اگر شما یک سئو کار هستید که می خواهید همیشه در صدر جدول نتایج باقی بمانید، باید همیشه مراقب این فناوری های نوظهور بوده و آن ها را در کسب و کار خود به درستی اعمال کنید تا شاهد پیشرفت بیزینس خود باشید! اگر تکنولوژی ها و تکنیک های بیشتری در زمینه سئو می شناسید که در حال توسعه هستند و این روزها پررنگ شده اند، نظراتتون رو برای بنده به اشتراک بگذارید!

  1. […] روز به روز اهمیت بیشتری برای گوگل پیدا می کند. همچنین آپدیت های اخیر گوگل نیز، در زمینه رنک اعتماد و در مقابله با سایت های اسپم و […]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921