در فضای اینترنت ابزار های بسیاری وجود دارند که شما می توانید با پرداخت پول، برای آنالیز سایت خود و بهبود سئو سایت از آن ها استفاده کنید؛ در این مقاله سعی شده 5 تا از بهترین ابزار های رایگان و کاربردی گوگل برای بهبود سئو سایت به شما معرفی شود که می تواند بسیار مفید و کارساز باشد.
1. ابزار رایگان و کاربردی گوگل ترند (Google Trends)
گوگل ترند-Google Trends (روند های گوگل) یکی از ابزار های فوق العاده کاربردی و البته رایگان گوگل می باشد که برای بررسی روند جستوجو های گوگل استفاده می شود و می تواند یک ابزار کمکی برای آنالیز کلمات کلیدی باشد و بهبود سئو سایت شما باشد.
پیدا کردن کلمات کلیدی
زمانی که شما Google Trends رو باز می کنید، یک نوار جستجو به شما نمایش داده خواهد شد که می توانید هر موضوعی که می خواهید را در آن بنوسید و زمانی که جستجو کنید، یک نمودار از کلمات مورد نظر شما به صورت مقایسه ای که در طول گذشت زمان توسط گوگل آنالیز شده است به شما نمایش داده می شود. برای نمونه در تصویر زیر از کلمه کلیدی اخبار و اخبار روز در این ابزار استفاده شده است:
این نمودار می تواند به شما کمک بسیاری در انتخاب کلمات کلیدی سایت شما بکند و یک ابزار بسیار کاربردی و رایگان در گوگل محسوب می شود. همچنین یک فهرست کاربردی دیگر در پایین همان صفحه به شما نمایش داده می شود که عناوین و جستجو های مرتبط با موضوع جستجوی شما را شامل می شود:
به طور پیشفرض ، این فهرست ها بر اساس روند افزایشی به شما نشان داده می شوند.به این معنی که موضوعات پیش رو، در حال حاضر در فضای اینترنت جلب توجه می کنند و ممکن است در انتخاب کلمات کلیدی برای شما کارساز بوده و با اسفتاده از این ابزار رایگان به راحتی می توانید از گوگل رنک بگیرید!
بررسی پیشرفته کلمات کلیدی
حتی در سطح مبتدی، گوگل ترند می تواند بسیار مفید باشد. اما شما می توانید با استفاده از امکانات پیشرفته تر این ابزار یک قدم جلوتر بروید! قسمت بالای گوگل ترند یک منو وجود دارد که این امکان را به شما می دهد تا منطقه، بازه زمانی، دسته بندی و حتی پلت فرم های سرچ را انتخاب کنید و کلمات مدنظر خود را براساس این پارامتر ها جستجو کنید!
ابزار تغییر منطقه به شما این امکان را می دهد که به صورت رایگان مشخص کنید که جستجوی کلمات مد نظرتون از نظر جغرافیایی و گوگل سرچ در کدام قسمت ها باشد تا به راحتی بر اساس منطقه آن ها را آنالیز کنید.
دسته بندی به شما این امکان را می دهد مقوله ای که در آن رقابت می کنید را انتخاب نمایید. این ویژگی برای کسانی که خدمات یک صنعت خاص را ارائه می دهند یا یک محصول بسیار رایج دارند بسیار مناسب و کاربردی است.
پلت فرم جستجو نیز به شما این امکان را می دهد تا موضوع سرچ را براساس پلت فرم های جستجو مانند جستجوی youtube ، جستجوی تصاویر، جستجوی Google Shopping یا جستجوی اخبار آنالیز کرده و تفکیک کنید. این ابزار برای کسانی که به دنبال یک برنامه سئو یکپارچه هستند بسیار مناسب است.
2. ابزار “Rising Retail Categories”
اگرچه پیش بینی اتفاقات بزرگ آینده در تجارت الکترونیک غیر ممکن است، اما با این حال شما می توانید با استفاده از این ابزار بسیار کاربردی و البته رایگان در صدر جدول بازار خود پای برجا باشید!
این یک مجموعه از داده های بازار است. با استفاده از این ابزار می توانید دسته بندی های تاپ بازار و جستجو هایی که پیرامون آن وجود دارد و همچنین مکان دقیق آن ها را آنالیز و بررسی کنید. در زمینه سئو تجارت الکترونیک، این ابزار می تواند به شما کمک کند که روی چه محصولات و دسته بندی هایی در بازار خود تمرکز کنید.
3. ابزار کاربردی و رایگان “Visual Stories”
گوگل یک سری خلاصه داستان های تصویری یا به عبارتی ابزار Visual Stories را تحت عنوان ” داستان های تصویری کوچک برای بازاریابان پرمشغله ارائه شده توسط موضوعات پرطرفدار و داده های گوگل” ارائه می کند.
این داستان ها یک طیف بسیار بزرگی از موضوعات مختلف بازار را در بر می گیرد. این استوری ها شامل یک سری اسلاید تعاملی هستند که در هرکدام بطور خلاصه به یک بینش یا داده یا یک روند اشاره می کند. بعنوان مثال یک داستان تصویری درباره صنعت خودرو را در نظر بگیرید. در طول این داستان، نقاط داده ای و خلاصه ای از نحوه تاثیر همه گیر شدن روند خرید خودرو به نمایش گذاشته میشود.
هرچند این نقاط داده فقط بر روی داده های جستجو تمرکز نمی کنند. کاملا واضح است که این یک بررسی موردی توسط گوگل است. این ابزار برخی از بینش های مشترک خواسته ها، تجربیات و برداشت مخاطب را در بر می گیرد.
4. ابزار “Grow My Store”
Grow My Store یک ابزار فوق العاده برای کسانی است که محصولات خود را به صورت آنلاین یا حضوری می فروشند. این ابزار کاربردی و البته رایگان یک سرویس ویژه از گوگل است که سایت شما رو براساس یک سری از شناسه های خود برای فروشگاهی موفق و بزرگ تست می کند و در نهایت در سئو محصول یا فروشگاه شما تاثیر مثبت داشته باشد.
این شناسه ها به پنج دسته تقسیم می شوند : اطلاعات محصول “Product Information” ، جزئیات فروشگاه “Store Details” ، شخصی سازی “Personalization” ، سرویس های مشتری “Customer Service” و امنیت “Security” .
این ابزار تمامی موارد ضروری که یک سایت فروشگاهی یا تجاری می بایست داشته باشد را به شما معرفی می کند. برخی از این اجزا شامل بررسی محصولات “product reviews” ، پروفایل خریداران “profiles for shoppers” ، چت مستقیم “live chat” و HTTPS می شود. می توان گفت این ابزار که توسط گوگل ارائه شده در زمینه سئو می تواند بسیار کارساز باشد.
برای استفاده از این ابزار پر کاربرد گوگل ، شما کافی است به سه سوال ساده پاسخ دهید: دامنه شما چیست؟ کسب و کار شما در چه زمینه ای است و در کدام صنعت فعالیت می کنید؟ زمانی که شما به این سوالات پاسخ می دهید، یک پیش نمایش از گزارش و نمره کلی سایت و همچنین یک سری داده در صنعت انتخابی به شما نمایش داده می شود. برای دریافت گزارش کامل و همچنین توصیه های این ابزار برای کسب و کارتان، می بایست یک حساب کاربری در آن ایجاد کنید تا گزارش کامل شما به ایمیلتان ارسال شود.
حالا شما یک حساب کاربری دارید که می توانید در آن یک لیست کامل از تمامی تغییراتی که با توجه به گوگل می بایست روی سایت اعمال شود را داشته باشید.
علاوه بر تمامی این ها، شما می توانید یک سری داده و بینش های خاص رو داشته باشید. برای یافتن این داده ها در Grow My Store کافیست در منو، قسمت “Reach More Customers” را انتخاب کنید. حالا با کمی اسکرول به پایین، یک قسمت با عنوان “درک روند صنعت” یا “Understanding industry trends” مشاهده می کنید. در این جا شما می توانید صنعت خاص مورد نظرتون و همچنین دسته بندی خاص خود را انتخاب کنید تا اطلاعات مربوط به همان دسته و صنعت شامل بیشترین سرچ ها، ماه های برتر آن صنعت و… مشاهده نمایید. پس این یک ابزار دیگر از دسته ابزار های بسیار کاربردی و رایگان گوگل است که می تواند به شما در زمینه سئو بسیار کمک کند.
5. ابزار رایگان و کاربردی “Test My Site”
یکی دیگر از ابزار های بسیار کاربردی و مناسب برای اندازه گیری و سنجش سایت شما، ابزار Test My Site است. کارایی این ابزار شباهت بسیار زیادی به Grow My Store دارد که سه مورد خاص از ویژگی های سایت شما اعم از سرعت، شخصی سازی و تجربه کاربری را بررسی می کند و گزارش می دهد. برخلاف ابزار Grow My Store، این ابزار برای هر نوع سایتی مناسب بوده و محدود به سایت های فروش، ارائه محصول و سایت های مربوط به بیزینس نمی شود.
اولین گزارشی که از Test My Site دریافت می کنید، یک گزارش کوتاه از نواقصی که سرعت سایت شما در موبایل را کاهش می دهد و همچنین توصیه های رفع این نواقص است. همچنین یک ابزار دیگر وجود دارد که نرخ بازگشت بالقوه از افزایش سرعت سایت را به شما نشان می دهد.
اگر گزارش کامل تری در این زمینه بخواهید، می توانید یک حساب کاربری ایجاد کنید تا یک گزارش کامل از طریق ایمیل برای شما ارسال شود. این گزارش شامل توصیه ها و توضیحات کامل در خصوص نواقص سایت برای بازاریابان و توسعه دهندگان سایت می شود. همچنین یک سری لینک به منابع و مطالعات موردی و نکات کلیدی و تاکتیکی به صورت چک لیست برای شما ارسال می شود.