خانه - مقالات - ترفند های سئو – ۱۵ نکته مفید و کاربردی برای تازه کاران سئو
تکنیک ها و ترفند های سئو

شما به عنوان یک سئوکار مبتدی، ممکن است فکر کنید که اطلاعات و داده های زیادی برای یادگیری وجود دارد. مخصوصا وقتی الگوریتم گوگل از بیش از 200 شاخصه برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. با این حال تمرکز بر اصول و ترفند های اولیه سئو، به شما کمک می کند تا پایه های قوی داشته و به مرور به یک متخصص تبدیل شوید.

در این مقاله، 15 نکته کاربردی از اصول ابتدایی سئو آمده است که با یادگیری این نکات، به جمع سئوکاران خواهید پیوست!

۱. حساب (google my business) خود را بسازید

قبل از شروع تحقیق، جمع آوری عبارات کلیدی و بررسی تکنیک ها و ترفند های سئو، ابتدا یک پروفایل گوگل مای بیزینس ایجاد کنید.

به زبان ساده گوگل مای بیزینس، یک پروفایل کاربری رایگان به صورت لیست است که در نتایج مرتبط سرچ در گوگل نمایان می شود. احتمالا هنگام جستجوی یک مکان عمومی، موزه، رستوران و… پروفایل گوگل مای بیزینس برند مورد نظر خود را دیده اید:

گوگل مای بیزینس

با انجام این مورد از ترفند های سئو، به راحتی می توانید اطلاعات، مشخصات، تصاویر و لوکیشن روی نقشه خود را در اختیار کاربران و گوگل قرار داده و تعامل بهتری ایجاد کنید.

اطلاعاتی که در قسمت پروفایل خود می توانید وارد کنید، عبارتند از:

  • نام، آدرس و شماره تلفن
  • ساعات کاری
  • آدرس وب سایت
  • دسته بندی مرتبط با کسب و کار
  • توضیح کوتاه و تاثیرگذار در مورد فعالیت یا برند خود
  • تصاویر

فعالیت متداوم و پیوسته یا به عبارتی، آپدیت نگهداشتن پروفایل مای بیزینس، کمک بسیاری در رتبه بندی سایت شما و افزایش نرخ تبدیل سایت شما خواهد داشت.

۲. از کلمات کلیدی طولانی و چند کلمه ای استفاده کنید

کلمات کلیدی، نقش مهمی را در نتایج جستجو و رتبه بندی سایت استفاده می کنند. یکی از تکنیک ها و ترفند هایی که می تواند کمک بسیار زیادی به رتبه بندی سایت و سئو یا مقاله شما کند، انتخاب کلمات کلیدی طولانی، مرتبط و نزدیک به جستجوی کاربران است. شما می توانید با انتخاب چنین عباراتی و قرار دادن آن ها در متا تگ ها و محتوای خود، سایت یا مقاله خود را سئو نمایید.

با انتخاب کلمات کلیدی طولانی تر، به موضوع محتوای خود نزدیک تر شده و نتیجه بهتری از گوگل خواهید گرفت.

۳. اهداف جستجوی مخاطبین را بشناسید

برای این که از ترفند های مختلف سئو در زمینه انتخاب کلمات کلیدی و… عملکرد بهتری داشته باشید، نیاز دارید که 3 هدف کلی جستجوی کاربران در اینترنت را بشناسید:

  • پیمایشی: کاربر می خواهد به یک وبسایت خاص ( مثلا وبسایت اپل یا فیسبوک) برود
  • اطلاعاتی: کاربر به دنبال اطلاعات، راهنمایی یا مقاله در مورد یک موضوع خاص است
  • معامله ای: کاربر به دنبال خرید یک محصول خاص است

درک این سه مورد در انتخاب کلمات کلیدی و استفاده از ترفند های سئو، بسیار مهم و تعیین کننده است. به عنوان مثال، در نوشتن عنوان یک محصول، از تکنیک های متفاوتی نسبت به نگارش عنوان سئو یک مقاله استفاده می شود.

۴. کلمات کلیدی خود را با ابزار مناسب بررسی کنید

حالا که می دانید روی چه کلماتی باید تمرکز کنید، بهتر است از ابزار های رایگان گوگل برای آنالیز و بررسی آن ها استفاده کنید. این تکنیک از ترفند های کاربردی در سئو، به شما کمک می کند تا اهداف جستجوی گوگل را مشاهده کرده و بدانید، چه عباراتی در حیطه شما بیشترین سرچ را داشته و کدام یک سرچ قابل توجهی ندارند.

ابزار های پولی دیگری نیز مانند keyword tool هستند که بعد ها می توانید به صورت پیشرفته از آن در زمینه عبارات کلیدی خود استفاده کرده و تکنیک های سئو سایت خود را به روز نمایید.

۵. کلمات کلیدی کانونی و مرتبط را برای هر صفحه انتخاب کنید

هنگامی که شروع به سئو سایت و استفاده از ترفند های سئو می کنید، معمولا با کلمات کلیدی اصلی مرتبط با صفحات سایت خود این کار را می کنید.

بعنوان مثال اگر صفحه ای دارید که درباره تعمیر یخچال فریزر است، ممکن است کلمه کلیدی کانونی خود را “چگونگی تعمیر یخچال” به دلیل سرچ بالای آن قرار دهید. سپس با توجه به محتوا، می توانید دو تا سه کلمه کلیدی مرتبط دیگر نیز، اضافه کنید. می توانید از جستجو های مرتبط در قسمت پایین نتایج جستجو گوگل نیز برای انتخاب عبارات خود کمک بگیرید.

کلمه کلیدی کانونی

۶. تگ عنوان خود را بهینه و جذاب انتخاب کنید

برچسب عنوان یا title tag، حکم دیدار اول با یک شخص جدید را برای کاربران دارد. پس عنوان باید به گونه ای انتخاب شود که در اولین برخورد، تاثیر مثبتی بر مخاطب بگذارد. تگ عنوان می تواند نقش تعیین کننده را برای کاربر داشته باشد که آیا روی لینک صفحه شما کلیک کند یا خیر؟

چه عنوانی مناسب و جذاب است؟

عنوان شما، مشخص کننده و توضیح دهنده کلیت صفحه شماست. همچنین از کلمه کلیدی اصلی در آن استفاد شده و حداکثر 55 کاراکتر می باشد. دیگر ویژگی آن نیز جذابیت است. مخاطب شما با دیدن آن، کنجکاو و هیجان زده شده و بر روی آن کلیک خواهد کرد!

۷. متا دیسکریپشن با اطلاعات مفید و بهینه شده بنویسید

از ساده ترین و ابتدایی ترین تکنیک ها و ترفند ها در زمینه سئو و بهینه سازی، استفاده از متا دیسکریپشن است که در نتایج جستجو، زیر عنوان محتوا به صورت توضیح مختصر درباره مطلب شما ظاهر می شود. کلمات کلیدی شما در توضیحات متا به صورت بولد نمایش داده می شود؛ در نتیجه تاثیر بهتری در جذب کاربر خواهد داشت.

متا دیسکریپشن

۸. از عبارات کلیدی در تیتر ها و پاراگراف ها استفاده کنید

یکی دیگر از نکات مهم و ضروری در سئو، استفاده از کلمات کلیدی در عنوان ها و مطالب محتوا است. با این کار به گوگل کمک می کنید که درک بهتری از محتوای شما داشته و راحت تر به آن رتبه دهد.

بهتر است از کلمه کلیدی کانونی خود در موقعیت های زیر استفاده کنید:

  • زیر عنوان ها (H1,H2,H3…)
  • پاراگراف ها، جداول، لیست ها و…

به طور مثال، بهتر است از کلمه کلیدی اصلی در اولین پاراگراف خود استفاده کنید. اگر مقدور نبود، در 100 کلمه ابتدایی محتوا حتما از آن استفاده شود.

همچنین جداسازی محتوا به پاراگراف های کوتاه تر به وسیله زیر عنوان ها، باعث تعامل و ارتباط بهتر بین محتوا و کاربر و همچنین گوگل خواهد شد. نکته دیگر در مورد ترفند ها و تکنیک های سئو این که بهتر است از پرسش و پاسخ در عناوین خود استفاده کنید. سوالاتی از قبیل چگونه؟ چطور؟

۹. کاربران را مخاطب اصلی قرار دهید، بعد موتور های جستجو

برای بسیاری از مبتدیان سئو، نوشتن برای موتور های جستجو و سئو تکنیکال به تنهایی، مفید تر به نظر می رسد تا نوشتن یک محتوای کاربردی و مفید برای کاربران واقعی. اما این امر باعث می شود که شما، یک محتوای خشک و خسته کننده، پر از کلمات کلیدی و تگ های عنوان، یا به اصطلاح یک محتوای رباتیک داشته باشید که برای اشخاص واقعی خوشایند به نظر نرسد.

هنگام نوشتن، کاربران واقعی را اولویت اصلی قرار دهید. سعی کنید برای آن چیزی که به دنبال آن هستند، محتوای مفید و کارآمد بنویسید. با این کار، مخاطبین بسیاری جذب محتوای شما شده و در نتیجه آن، گوگل نیز رتبه مناسبی برای سایت شما در نظر خواهد گرفت.

۱۰. محتوای خود را برای پاسخ برجسته گوگل بهینه کنید

بیش از 50% از پاسخ برجسته ها یا Featured snippets در نتایج گوگل ظاهر می شوند. اگر محتوای خود را بر اساس فاکتور های پاسخ برجسته گوگل بهینه کنید، شانس بهتری برای صفحه اول و بالاتر از دیگران دیده شدن را خواهید داشت.

می توانید با انجام راهکار های ساده زیر، شانس خود را در این قسمت امتحان کنید:

  • از سوالات متداول استفاده کرده و پاسخ های خود را به صورت جدول، لیست یا پاراگراف های 46-84 کلمه ای بنویسید.
  • محتوای خود را با زیرعنوان های سوالی جدا کرده و به هرکدام پاسخ جداگانه بدهید
  • از کلمات کلیدی اصلی همانطور که در عنوان استفاده شده، در پاراگراف پاسخ برجسته استفاده کنید

۱۱. لینک سازی از ترفند های همیشگی و کاربردی سئو

لینک های یک سایت، بخش مهمی از سئو سایت هستند. در واقع، یکی از عوامل اصلی رتبه بندی از نظر گوگل لینک های یک سایت است.

برای راحتی کاربران سایت، از لینک های داخلی استفاده کنید و قسمت های مرتبط وبسایت را به یک دیگر پیوند دهید. همچنین برای افزایش ارزش و اعتبار سایت، از لینک های خارجی استفاده کنید. با این کار، گوگل متوجه می شود که سایت شما سالم و واقعی بوده و برای کاربران مفید است.

سعی کنید به سایت هایی لینک دهی انجام دهید که ارزش و اعتبار بالایی داشته و از کیفیت مناسبی برخوردار است.

۱۲. محتوای طولانی بنویسید

مطالعات نشان داده است که محتوای طولانی تر و کامل تر، همیشه در مقایسه با محتوای کوتاه تر بهتر عمل می کند. به همین دلیل است که باید استراتژی سئو خود را بر پایه نگارش محتوای طولانی بگذارید.

برای پست های مرجع یا محتوای اصلی خود (Mega post) سعی کنید بالای 1200 کلمه و برای پست های جزئی تر محتوای 500 الی 800 کلمه ای بنویسید.

محتوای طولانی، به کاربران، یک مرجع کامل و مفید ارائه می دهد تا کاربر برای هرکدام از نیاز های خود، در سایت شما باقی بماند که این امر نیز، باعث کاهش نرخ پرش و افزایش ترافیک و رنک خواهد شد.

۱۳. از URL شامل کلمات کلیدی و در عین حال کوتاه استفاده کنید

URL ها یکی دیگر از روش ها و ترفند های مورد استفاده در سئو برای مبتدیان به حساب می آیند.

برای موتورهای جستجو و همچنین کاربران، یک آدرس کوتاه، توصیفی و سازماندهی شده بسیار مفید است. این به کاربران و خزنده های جستجوگر کمک می کند تا بفهمند در کدام قسمت سایت هستند و یک نظم کلی به معماری سایت شما می بخشد.

نکاتی درمورد انتخاب URL:

  • شامل کلمه کلیدی کانونی باشد
  • در صورت امکان حداکثر از 5 کلمه یا کمتر از آن استفاده شود
  • بین کلمات از خط فاصله (-) استفاده شود
  • تمامی حروف مورد استفاده در آدرس، حروف کوچک باشند
  • از استفاده آپوستروف (‘) یا هشتگ (#) خودداری شود

۱۴. برای سایت ساختار تعریف کنید

وقتی صحبت از اصول و مبانی سئو می شود، بحث ساختار و نقشه سایت نیز مطرح است. ساختار سایت شما که معماری اطلاعات نیز نامیده می شود، به نحوی به ساختار و سازمان دهی عناصر و داده های سایت شما مربوط می شود.

به طور مثال، چه صفحاتی در ناوبری سایت وجود دارد، چگونه عناصر مختلف سایت مانند محصولات، مقالات و… سازماندهی می شوند، چگونه محتوای شما با یکدیگر در ارتباط هستند و…

۱۵. سایت خود را در گوگل سرچ کنسول لینک کنید

گوگل سرچ کنسول، یکی از ضروری ترین و کاربردی ترین ابزار ها در زمینه سئو سایت است. این پلتفرم رایگان و کاربردی گوگل، یک دید کلی از سایت شما به شما ارائه می دهد و همچنین ایرادات سایت، بهبود ها و ارتقاء سایت را به شما نشان می دهد.

به طور کلی در سرچ کنسول گوگل می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

  • تعداد نمایش های صفحه و کلیک ها از عبارت های سرچ شده مختلف
  • خطاهای ناوبری سایت
  • موارد مربوط به ریسپانسیو و تلفن همراه
  • ایندکس صفحات
  • رتبه بندی صفحات
  • رتبه سرعت لود صفحات
  • و….

4 دیدگاه دربارهٔ «ترفند های سئو – ۱۵ نکته مفید و کاربردی برای تازه کاران سئو»

  1. مرتضی اسیابر 1400/09/07

    خیلی عالی و کاربردی بود ممنونم از مختوای بی نظیر و خوبتون ،♥️👍

    1. امیر قدیری 1400/09/07

      خوشحالم که مطالب مفید واقع شده!

  2. sepehr 1400/09/08

    چه قدر به دردم خورد
    تشکر

    1. امیر قدیری 1400/09/08

      از رضایت شما خوشحالیم 🙂

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921