خانه » سئو و بهینه سازی » کامل ترین چک لیست سئو در سال 2022
چک لیست سئو در سال 2022

اگر به دنبال بروز ترین و کامل ترین چک لیست سئو در سال 2022 برای سئو و بهینه سازی سایت خود، متناسب با آخرین استاندارد های گوگل و الگوریتم های آن هستید، جای درستی آمده اید! در این مقاله، یک چک لیست جامع و کامل از سئو، متناسب با هر استراتژی و نقشه راهی، تهیه و منتشر شده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

آنچه در این مقاله می خوانید

چک لیست سئو تکنیکال سایت

تمامی مواردی که در این قسمت گفته می شود، نکاتی هستند که باید در نظر گرفته شود تا هر محتوایی که در سایت قرار می گیرند، بیشترین شانس موفقیت و دیده شدن را داشته باشند. به خصوص سایت های نو پا!

1. سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید

در این قسمت، شما باید سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید. پس از ثبت و ورود به پنل سرچ کنسول گوگل، هرچیزی که گوگل برای شروع به آن ها نیاز دارد، در اختیار گوگل قرار می گیرد. بعد ها، با گذشت زمان و جمع آوری دیتا توسط گوگل در سرچ کنسول، می توانید نقشه های سایت را در گوگل ثبت کنید و دیگر کار های تعمیر و نگهداری سایت را انجام دهید.

2. نقشه های XML سایت را ساخته و در سرچ کنسول ثبت کنید

پس از ثبت سایت در سرچ کنسول، قدم بعدی چک لیست سئو در این قسمت، ایجاد نقشه های XML سایت است. با این کار، تمامی URL های سایت شما به گوگل معرفی شده تا مراحل بررسی صفحات و ایندکس آن ها، سریع تر و راحت تر انجام شود. اگر سایت شما وردپرسی است، می توانید برای انجام این کار، از افزونه Yoast seo استفاده کنید تا نقشه های سایت را به صورت خودکار بسازد.

بیشتر بدانید: نقشه سایت چیست؟

3. گوگل آنالتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالتیکس، یک ابزار رایگان است که توسط گوگل ارائه شده و هر وبمستری باید آن را برای وبسایت خود ثبت کرده باشد! با استفاده از این ابزار، می توانید اطلاعات بسیار دقیق و کاربردی در خصوص بازدید سایت و صفحات، کاربران سایت، محدوده جغرافیایی کاربرانی که به سایت شما می آیند و… کسب کنید که در آینده، می تواند به برنامه ریزی و استراتژی سایت و فروش شما، کمک بسیاری کند.

4. سرعت سایت

یکی از عوامل مهم رتبه بندی سایت در چک لیست سئو 2022 که هرکسی به آن توجه نمی کند، سرعت بارگزاری و لود صفحات سایت است. سایت شما باید در کمترین زمان ممکن بارگزاری شده و به نمایش در بیاید. اگر سایت شما کند عمل کند، از دید گوگل سایت شما مناسب نبوده و رتبه خوبی نخواهد گرفت. می توانید از ابزار های مختلفی مانند Google page speed insights کمک بگیرید.

5. طراحی سایت ریسپانسیو متناسب با تلفن همراه

یکی دیگر از فاکتور های مهم در رتبه بندی سایت شما در این قسمت از چک لیست سئو، کیفیت تجربه کاربری در نمایشگر موبایل یا تبلت است. امروزه گوگل اهمیت ویژه ای به نحوه نمایش سایت و کارکرد آن در تلفن های همراه می دهد. پس باید از ریسپانسیو بودن سایت خود برای موبایل اطمینان حاصل کنید.

طراحی سایت ریسپانسیو لومینا

6. بهینه سازی وردپرس

برای این که بتوانید سایت خود را براساس چک لیست سئو 2022 بهینه سازی کنید، باید از ابزار های داخلی سئو حتما کمک بگیرید. پیشنهاد من به شما افزونه Yoast seo و یا Rank Math است. این افزونه ها، در نگارش محتوای متنی و سئو داخلی سایت شما، به شما کمک خواهند کرد.

7. سئو خارجی سایت

علاوه بر معماری سایت و سئو داخلی، سئو خارجی نیز حائز اهمیت فراوانی است. دریافت بک لینک از سایت های خارجی، فعالیت در رسانه های اجتماعی و افزایش ترافیک، تحلیل و آنالیز سایت های رقبا و… از فعالیت های سئو خارجی در این قسمت از چک لیست سئو محسوب می شود که باید به آن توجه داشته باشید.

بیشتر بدانید: ترفند های سئو - 15 نکته مفید و عالی برای تازه کاران سئو

8. Core Web Vital از اصلی ترین گزینه های چک لیست سئو در 2022

یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین آپدیت های گوگل، کور وب وایتال است که به نظر من، مهمترین گزینه چک لیست سئو در سال 2022 محسوب می شود. این گزینه، یک معیار برای سنجش میزان کیفیت تجربه کاربری سایت است که گوگل،سه پارامتر اصلی را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن، سایت را رتبه بندی می کند:

  • سرعت بارگذاری اولیه سایت (LCP): از زمانی که کاربر روی لینک سایت شما کلیک می کند تا زمانی که تمامی المان های صفحه لود شود، زمانی است که گوگل به آن خیلی اهمیت داده و اعلام کرده که باید حداکثر 2.5 ثانیه باشد.
  • تعامل کاربر با سایت (FID): مدت زمانی که طول می کشد تا کاربر در سایت شما، واکنش نشان داده و تعامل برقرار کند. مانند کلیک کردن روی یک دکمه یا خرید یک محصول و…
  • ثبات بصری سایت (CLS): مربوط به حالتی است که عناصر سایت، به یک باره و منظم بارگذاری شده و به صورت ناقص یا پله پله، عناصر سایت ظاهر نشوند.

در نهایت، این مورد از چک لیست سئو به اسم کور وب وایتال، تماما روی یک تجربه کاربری خوب و رضایتخبش تمرکز دارد.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

زمانی که وبسایت شما راه اندازی شد، زمان آن می رسد که برای محتوای سایت برنامه ریزی کنید. پس از انجام چک لیست سئو بالا، باید روی سئو و بهینه سازی محتوای سایت خود تمرکز کنید. مخصوصا قسمت بلاگ یا مقالات سایت شما که ترافیک زیادی به سمت سایت شما می آورد. پس بنابراین برای تولید محتوا در این قسمت از چک لیست سئو، باید دقت زیادی در انتخاب و برنامه ریزی کلمات کلیدی خود داشته باشید.

9. کلمات کلیدی متناسب با بیزینس خود را پیدا کنید

بعد از مراحل بالا، مرحله بعدی چک لیست سئو سایت شما، تحقیق و یافتن کلمات کلیدی متناسب با حوزه فعالیت شما است. راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارند. جستجوی کلمات متناسب با کسب و کار خود و تحلیل و بررسی رقبا، استفاده از ابزار های کاربردی گوگل، ابزار های مختلف برای بررسی و تحلیل کلمات کلیدی و… می توانند کمک بسیاری برای پیدا کردن موضوعات مناسب به شما کنند.

10. هدف جستجوی کلمات کلیدی را در نظر بگیرید

منظور از هدف جستجو، قصد و نیتی است که یک کاربر، برای رسیدن به آن، یک کلمه کلیدی خاص را جستجو می کند. برای مثال، کسی که “نحوه نگهداری درخت پالم” را جستجو می کند، قطعا می خواهد یک درخت پالم برای باغ خود تهیه کند، یا این که چنین درختی دارد و می خواهد بداند که برای نگهداری از آن چه نکاتی را باید رعایت کند، یا این که می خواهد به شخصی که درخت پالم در باغ خود دارد، کمک کند!

فهمیدن و درک هدف جستجو در این قسمت از چک لیست سئو 2022، بسیار مهم و حیاتی است. چرا که گوگل اهمیت بسیار زیادی به قصد و نیت کاربران قائل است و سعی می کند مرتبط ترین مطالب را براساس جستجوی کاربر، به او نمایش دهد. پس این قصد و نیت را با جستجوی ساده در گوگل بفهمید و بر اساس نیاز های کاربران محتوا تولید کنید.

11. میزان سختی رقابت کلمات کلیدی انتخابی خود را بررسی کنید

بخشی از چک لیست سئو هر سئوکار یا مدیر وبسایتی، باید بررسی میزان سختی و رقابتی بودن کلمات کلیدی انتخابی است. ممکن است در بعضی از کلمات، محتوای کمی در بین رقبا وجود داشته باشد و از طرفی؛ سرچ کمی هم داشته باشد یا برعکس! همچنین باید در نظر داشته باشید که برخی کلمات کلیدی با سرچ بالا، بسیار رقابتی بوده و افراد زیادی درباره آن محتوا می نوسیند.

در این قسمت از چک لیست سئو، باید هوشمندانه عمل کنید. در ابتدای کار، با کلمات کلیدی آسان تر و میزان رقابتی کمتر شروع کنید تا زمانی که در مقایسه با سایر رقبای قدیمی تر و بزرگ تر، اعتبار دامنه و سایت شما نزد گوگل افزایش پیدا کند؛ سپس روی کلمات اصلی تر و رقابتی تر مانور دهید.

رقابت کلمات کلیدی در سئو

چک لیست سئو داخلی سایت و محتوا

حالا که نقشه راه و استراتژی کلمات کلیدی خود را چیده اید، وقت آن است که تولید محتوا را براساس برنامه ریزی کلمات کلیدی خود شروع کنید! در مورد سئوی محتوای خود، دقت کنید. در این قسمت، سئو به همان اندازه مهم است که در قسمت های دیگر چک لیست سئو بیان شد.

12. در بیشتر قسمت های مرتبط سایت کلمات کلیدی اصلی خود را قرار دهید

از کلمه کلیدی اصلی بیزینس خود در صفحات اصلی سایت خود استفاده کنید. چند نکته که در این قسمت می توان به آن ها اشاره کرد:

  • از کلمه کلیدی در عنوان سئو استفاده کنید
  • از کلمه کلیدی در تگ H1 استفاده کنید
  • از کلمه کلیدی در متا دیسکریپشن استفاده کنید
  • در پاراگراف های ابتدایی و ترجیحا در ابتدای پاراگراف اول از کلمه کلیدی استفاده کنید

13. از URL های کوتاه و شفاف استفاده کرده و کلمات کلیدی را در URL بکار ببرید

اگر url شما بیش از حد طولانی باشد، برای کپی و اشتراک گذاری نامناسب و سخت است. همچنین زمانی که از کلمات کلیدی در آدرس استفاده می کنید، به موتورهای جستجو میزان اهمیت بالای آن را نشان داده و همچنین کاربران نیز متوجه موضوع و اهمیت آن صفحه می شوند.

14. تصاویر سایت را بهینه سازی کنید

این یکی از پارامتر های اصلی چک لیست سئو 2022 است! اگر سایت شما به کندی عمل کند، به سئو سایت شما آسیب می رساند. یکی از راه های تاثیرگذار در افزایش سرعت سایت، بهینه سازی تصاویر و کاهش سایز آن هاست. اگر سایت شما سرعت لود بالا نداشته باشد، اکثر افرادی که کلیک کرده اند، صفحه سایت شما را بسته و به سایت دیگری مراجعه می کنند که این باعث افزایش نرخ پرش نیز خواهد شد.

15. برای تصاویر از Alt استفاده کنید

تگ Alt متنی است که تصویر بارگزاری شده را توضیح می دهد. موتورهای جستجو و خزنده های گوگل برای شناسایی تصاویر، از این متن استفاده می کنند تا متوجه شوند تصویر چه چیزی است. پس استفاده از آن برای تصاویر تاثیر بسزایی در سئو سایت خواهد داشت.

16. به سایت های معتبر لینک دهید

هر چک لیست سئو در سال 2022، بدون در نظر گرفتن اعتبار دامنه [DA] تکمیل نمی شود! سایت های با اعتبار دامنه بالا، سایت هایی هستند که گوگل آن ها را به عنوان سایت های مرجع و کاربردی شناسایی کرده است. اگر به این سایت ها لینک خروجی دهید، به اعتبار دامنه خود و همچنین جایگاه سایت خود در نتایج، کمک زیادی کرده اید.

لینک دهی به سایت های معتبر

17. لینک سازی داخلی را فراموش نکنید

یکی دیگر از گام های اصلی و مهم در چک لیست سئو، لینک سازی داخلی است. با لینک سازی داخلی، کاربرانی که در یکی از صفحات سایت شما هستند، تشویق می شوند تا روی لینک های صفحات دیگر سایت شما کلیک کرده و محتوا یا محصولات دیگر شما را نیز مشاهده کنند. از نظر تکنیکال سئو این کار بسیار مفید بوده و باعث بالا رفتن رنک و اعتبار سایت شما می شود.

18. کلمات کلیدی خود را به دسته بندی های مختلف تقسیم کنید

در سایت خود، کتگوری یا دسته بندی ایجاد کرده و با استراتژی و برنامه ریزی، برای هر دسته بندی مختلف محتوای مربوط به آن دسته را تولید کنید. بطور مثال، در سایت لومینا، یک دسته بندی مربوط به سئو و بهینه سازی وجود دارد، یک دسته بندی مربوط به طراحی سایت و دسته بندی دیگر، مربوط به کسب و کار های مختلف از جمله کسب و کار اینترنتی است!

19. از تصاویر و عناصر گرافیکی جذاب استفاده کنید

زمانی که کاربران در صفحات سایت شما سپری می کنند، میزان اعتبار و کیفیت سایت شما را برای گوگل بیان می کند. هرچقدر کاربران بیشتر در سایت شما مانده و از آن استفاده کنند، برای گوگل خوشایند تر خواهد بود. با استفاده از تصاویر زیبا، انیمیشن ها، عناصر بصری و گرافیکی جذاب و… می توانید کاربر را در سایت خود نگهداشته و برای او جذابیت ایجاد کنید که درنهایت، سایت شما نزد گوگل اعتبار بدست می آورد.

20. از نشانه گذاری های اسکیما استفاده کنید

کد های نشانه گذاری اسکیما، در محتوا و سایت شما، باعث می شود که اطلاعات دقیق تر و جزئی تری در مورد تمامی قسمت هایی که داخل تگ اسکیما قرار می گیرد، به گوگل خواهد داد. این کار باعث می شود که گوگل، با توجه به جستجو و نیت کاربر، نتایج مرتبطی به او ارائه دهد که اگر شما، از تگ های اسکیما استفاده کنید، گوگل باتوجه به اطلاعات دقیقی که از محتوای شما دارد، نتایج شما را به مخاطب نمایش خواهد داد.

چک لیست سئو انتشار محتوا

کار شما، با تولید محتوا و فشار دادن دکمه انتشار تمام نمی شود! شما پس از انتشار محتوا، باید به فعالیت پی در پی و روزانه ادامه دهید. همچنین برای جذب ترافیک و ترافیک ارگانیک یا طبیعی، شروع به لینک سازی و انتشار محتوای خود در پلتفرم های مختلف کنید. برای این کار، این قسمت از چک لیست سئو 2022 را دنبال کنید:

انتشار محتوا برای چک لیست سئو

20. مراقب رتبه بندی سایت خود در گوگل باشید

اگر تا این جای کار، تلاش های شما برای سئو موفقیت آمیز بوده، سایت شما شروع به گرفتن رتبه برای کلمات کلیدی مورد هدفتان در گوگل خواهد کرد. محتوایی که در حال رتبه گرفتن است را، مدام زیر نظر داشته باشید. هرکدام از آن ها ممکن است تغییرات قابل توجهی ایجاد کرده باشند که می توانید، مانور بیشتری روی آن کلمه و محتوا بدهید تا ربته بهتری کسب کنید.

21. نرخ کلیک های گوگل را بهینه سازی کنید

وقتی صحبت از چک لیست سئو می شود، باید به تعداد کلیک هایی که روی نتایج شما می شود و همچنین، کلیک هایی که داخل سایت انجام می شود، توجه کنید. چرا که کلیک ها، ماندگاری شما را در صفحه اول تعیین می کنند. برای بهبود این قضیه، می توانید تست A/B انجام دهید و بررسی کنید، چه مطالبی با چه ظاهری، کلیک بیشتری می خورد.

22. محتوای قدیمی خود را بازنشر دهید یا بروزرسانی کنید

همه محتوا ها، همیشگی نیستند و ممکن است بسیاری از موضوعاتی که شما درباره آن ها محتوا تولید کرده اید، قدیمی شوند. سعی کنید محتوا های قدیمی خود را به روزرسانی کنید، مطالب جدید به آن ها اضافه کنید، لینک های جدید اضافه کنید و متن آن ها را اصلاح کنید تا محتوای شما آپدیت شده و روی الگوریتم Freshness گوگل تاثیر بگذارد.

23. مراقب خطاهای خزنده های سرچ کنسول باشید

حتی ماشین های هوشمن نیز دچار اشتباه می شوند! شما در سرچ کنسول سایت، می توانید ببینید که خزنده های گوگل، در چه زمانی، به چه صفحاتی از سایت شما آمده تا آن را بررسی و ایندکس کنند! همچنین طی این بررسی، خطاهای سایت شما را در سرچ کنسول به نمایش در می آورند که باید حواستان به این خطا ها بوده و در اسرع وقت، آن ها را رفع کنید.

24. لینک های شکسته سایت را درست کنید

یکی دیگر از تهدید ها رتبه بندی در نتایج گوگل، لینک های شکسته هستند. ممکن است به مرور زمان، برخی از لینک های صفحات شما، دچار مشکل شود، آن ها را پاک کنید یا به مسیر های دیگر تغییر پیدا کند. اگر تعداد لینک های خراب و شکسته شما بیش از حد باشد، گوگل ممکن است سایت شما را جریمه کند.

پس در این بخش از چک لیست سئو، باید اهمیت اصلاح لینک های خراب و قدیمی را درک کرده و برای تصحیح و درست کردن آن ها بکوشید!

25. برای دریافت لینک خارجی، پست بلاگ مهمان بنویسید

یکی قسمت هایی که باعث می شود من از وبلاگ نویسی لذت ببرم، این است که می توانم در وبلاگ های دیگران، پست مهمان منتشر کنم! با این کار به راحتی می توانم به سایت خودم بک لینک دهم و سئو سایت خود را بهبود دهم. البته که این یک بازی دو سر برد است! با اینکار، سایتی که در آن پست مهمان منتشر کرده ام نیز سود خواهد برد.

طراحی سایت و سئو، نقطه شروع پرواز بیزینس شما!

ورود به دنیای دیجیتال، دیگر یک مزیت نیست؛ بلکه این امر تبدیل به یک ضرورت شده است. برای این که کسب و کار ها بتوانند آینده خود را تضمین کرده و بتوانند در میدان رقابت باقی بمانند، باید این امر مهم را درک نمایند. پس علاوه بر یادگیری چک لیست سئو، باید در مورد مراحل طراحی سایت نیز، اطلاعات خود را قوی کنید که می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید تا به صورت کامل و گام به گام، از ابتدای کار تا انتها با مراحل و چک لیست طراحی سایت آشنا شوید:

بیشتر بدانید: چک لیست طراحی سایت صفر تا صد

4 دیدگاه دربارهٔ «کامل ترین چک لیست سئو در سال 2022»

  1. چک لیست بسیار خوبیه! الان با توجه به آپدیت ها و الگوریتم های گوگل واقعا باید ریز به ریز این نکات رو بهش دقت کرد تا یه نتیجه ای حاصل بشه

    1. امیر قدیری ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

      بله دقیقا! الان دیگه گوگل واقعا متوجه همه چیز میشه و باید خیلی دقیق بود در مورد سئو تکنیکال سایت

  2. خیلی عالی و مفید بود ممنون❤

    1. امیر قدیری ۱۴۰۰/۱۰/۲۷

      خوشحالیم که از مطالب رضایت داشتید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!
این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
خطای HTTP. اتصال به API اینستاگرام امکان پذیر نیست. فید به روز نمی شود.

مقالات مرتبط

تفاوت UI و UX چیست؟ معنی UI و UX چیست؟ امروز در این مقاله، می خواهیم به تفاوت ببین UI و UX و معنی…

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-Enamad
logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921