خانه » مقالات » نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی 2022
نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

تقریبا می توان گفت این روز ها، مردم بیشتر کار های روزمره خود را در اینترنت و به صورت مجازی انجام می دهند. خرید محصولات و مایحتاج زندگی نیز، امری است که امروزه بیشتر در دنیای اینترنت در حال انجام است. پس نتیجه می گیریم که امروز، بیشتر از هروقت دیگری، بهترین فرصت برای راه اندازی یکی سایت فروشگاهی است. اما اگر این امر، غیر اصولی و بدون اطلاعات کافی انجام شود، ممکن است فروشگاه اینترنتی شما، با شکست مواجه شده و انتظاری که داشته اید، برآورده نشود. از همین رو امروز تصمیم گرفتم نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی را در این مقاله بگویم تا بدون ریسک و با سرمایه کم، بتوانید بهترین سایت فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید!

امروزه هر کسب و کار و فروشگاهی که داشته باشید، می توانید صاحب یک وب سایت شده و فروش محصولات خود را افزایش دهید، برند سازی کرده و افراد بیشتری را جذب خود کنید. اما اگر نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی را به درستی رعایت کرده و یک فروشگاه اینترنتی استاندارد، اصولی با بهترین طرح و نقشه داشته باشید. در ادامه مطلب با من همراه باشید تا تمامی این نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی و ترفند های داشتن یک فروشگاه اینترنتی بی نظیر را به شما آموزش دهم:

1. زیبایی در عین سادگی

یکی از اصلی ترین نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی، سادگی و بی آلایش بودن فروشگاه شما است. هرچقدر که وبسایت شما شلوغ و پر از پاپ آپ، بنر و تبلیغات باشد، بیشتر مشتریان شما را از خود دور می کند. هرگز باعث حواس پرتی مراجعین فروشگاه خود نشوید. سعی کنید یک طرح ساده، بی آلایش و شفاف طراحی کرده و تمرکز خود را روی فروش بیشتر محصولات خود بگذارید.

2. برند سازی، اولویت کار فروشگاه اینترنتی

وقتی حرف از خرید آنلاین می شود، مشخص است که مردم می خواهند از یک فروشگاه اینترنتی معتبر خرید کرده تا بدون دردسر و بی استرس، در وبسایت پرداخت خود را انجام داده و محصول خود را دریافت کنند. باید در زمینه برند سازی و ایجاد اعتماد، برنامه ریزی داشته باشید. راه های تماس مخاطبین با خود را آسان کنید، روی تفاوت ها و مزیت های رقابتی خود نسبت به سایر رقیب های خود مانور دهید و از خودتان بیشتر بگویید.

این که از کجا شروع کرده اید، چه اتفاقاتی در مسیر برای شما افتاده و چگونه به این جا رسیده اید؟ سعی کنید از خودتان و برندتان صحبت کنید تا تعامل و اعتماد بین برند شما و مخاطبین برقرار شود. اگر نمی دانید از جا باید شروع کنید، سعی کنید به سوالا زیر پاسخ دهید:

  • اگر برند من قرار بود که یک شخص باشد، آنگاه چه کسی بود؟!
  • اگر بخواهم برند خود را در سه کلمه توصیف کنم، آن کلمات کدام اند؟
  • چه چیزی برند من را از سایر رقبا و بازار متمایز می سازد؟
  • برند من، چه کاری را بهتر از هر کس دیگری در بازار انجام می دهد؟

هنگامی که شخصیت برند خود را بشناسید، آن گاه می توانید برای برندسازی فروشگاه اینترنتی خود گام برداشته و اعتماد مردم را به خود جلب کنید. پس برند سازی نیز از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی است که باید به آن توجه کنید.

3. خودتان را جای کاربران سایت قرار داده و مثل آن ها فکر کنید

اگر می خواهید کاربران، با سایت شما ارتباط برقرار کرده و از شما بخرند، باید خود را جای آن ها بگذارید و مانند آن ها فکر کنید. از جایگاه کاربر، به وبسایت خود نگاه کنید. چه چیزی باعث می شود که شما مشتاق خرید باشید یا چه چیزی، باعث می شود که شما از خرید در این وبسایت صرف نظر کنید؟ در نهایت چند نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی در راستای ایجاد یک تجربه کاربری خوب و رضایت مند وجود دارند:

  • سایتی که به راحتی قابل پیمایش (navigate) باشد
  • به خوبی و زیبایی طراحی شده باشد
  • فرایند خرید آسانی داشته باشد
  • دسترسی به محصولات مورد نظر کاربر، آسان و بدون پیچیدگی باشد.

در طول فرایند طراحی، به این نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی، باید توجه شود. مدام باید به این سوالات پاسخ دهیدکه چه نوع طرحی از نظر کاربران خوشایند است؟ چه نوع چیدمان برای سایت فروشگاهی بهتر است؟ چگونه می توانم یک تجربه کاربری بی نظیر برای مردم ایجاد کنم؟ تمامی این ها، سوالاتی هستند که در هنگام طراحی سایت، باید به آن ها توجه شود. اما نگران نباشید. در ادامه مطلب به تمامی این سوالات، پاسخ خواهیم داد و نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی را به شما خواهیم گفت!

4. از رنگ ها، به نفع خود استفاده کنید!

انتخاب رنگ بندی مناسب برای فروشگاه اینترنتی، چیزی فراتر از “خب رنگ مورد علاقه من قرمز است؛ پس همه چیز را قرمز کنیم…!” است! اگر روانشناسی رنگ ها را به خوبی درک کنید، می توانید از رنگ های مناسب، به نفع خود استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی که باید به آن توجه کنید، این است که رنگ ها، احساسات و عواطف مختلفی را در افراد القا می کنند! پس اگر می خواهید نرخ تبدیل سایت فروشگاهی خود را افزایش دهید، باید رنگ ها و الهامات مختلف آن ها را به خوبی بشناسید!

تماس با لومینا

برای دریافت هرگونه مشاوره برای طراحی سایت فروشگاهی ایده آل، بهبود و یا ارتقاء فروشگاه اینترنتی خود، فقط کافی است با ما تماس بگیرید تا رایگان مشاوره دریافت کنید!

5. از تصاویر جذاب و با کیفیت استفاده کنید

در مورد این که تصاویر مرتبط و باکیفیت، باعث افزایش تعامل و فروش می شود، هیچ شکی نیست! هیچکس حاضر نیست چیزی را بخرد که آن را ندیده است. سعی کنید به بهترین و کاملترین شکل ممکن، محصولات خود را در وب سایت به تصویر بکشید تا کاربر، برای فشار دادن دکمه خرید، بیشتر ترقیب شود! این یکی از اصلی ترین نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی است که هرکسی به آن توجهی نمی کند.

همچنین سعی کنید از زوایای مختلف محصولات، عکس تهیه کنید. زمانی که کاربران، بتوانند به طور کامل محصول مورد نظر خود را مشاهده کنند، بیشتر به خرید علاقه نشان خواهند داد. یکی از نکات مهم دیگری که می توانید در طراحی سایت فروشگاهی خود در نظر بگیرید، استفاده از تصاویر ارسالی مشتریان است که بعد از خرید، از محصولات برای شما ارسال می کنند. با استفاده از این ترفند، می توانید اعتماد بسیار زیادی برای برند خود کسب کنید.

همچنین می توانید از سایت هایی مانند Freepik برای تصاویر باکیفیت استفاده کنید.

6. از محتوای خوانا و قابل پویش استفاده کنید

شما می توانید زمان زیادی صرف نوشتن محتوا با حجم زیاد و پاراگراف های طولانی کنید؛ اما تحقیقات نشان داده است که بازدیدکنندگان سایت، تنها 20 درصد از کل محتوای یک صفحه را مطالعه می کنند! روش خواندن اکثر این افراد، به این گونه است که به جای خواندن کلمه به کلمه تمام محتوا، با چشم خود متن را دنبال کرده و به دنبال نکته های مهم، به درد بخور و مطالب مفید می گردند تا از این نکات استفاده کنند.

پس می توانید متن محتوای خود را – چه محتوای توضیحات محصولات، چه محتوای وبلاگ و چه دیگر صفحات سایت – بر اساس نکات زیر، بنویسید:

  1. از جملات و پاراگراف های کوتاه استفاده کنید.
  2. جملات مهم و کاربردی متن را بولد (پررنگ) کنید.
  3. از لیست های گلوله ای برای بیان نام بردن ویژگی ها یا شاخصه ها یا راه حل ها و… استفاده کنید.

هرچقدر که متن شما، بیشتر قابل پویش و بررسی باشد، مخاطبین، بیشتر به نکات کلیدی صفحه سایت شما پی برده و درصد فروش، قطعا افزایش پیدا می کند.

7. حرفه ای بودن، کلید اعتماد سازی و فروش

زمانی که شما یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی می کنید، به این معنی است که کاربران قرار است اطلاعات حساسی مانند اطلاعات کارت بانکی خود را در سایت شما وارد کرد و به شما پول پرداخت کنند. اگر شما حرفه ای به نظر نرسید، قطعا اعتماد و پرداخت برای مشتریان، کار آسانی نخواهد بود. پس یکی از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی، این است که حرفه ای بودن خود را به کاربران نشان دهید.

منظور از حرفه ای بودن چیست؟

وب سایت شما، باید بدون ایراد و غلط املائی باشد، نوع فونت، طراحی هدر و فوتر سایت، نوع رنگ بندی صفحات، لینک سازی ها و کال تو اکشن ها و… باید سازگار و به بهترین شکل ممکن انتخاب شوند. تمامی دکمه های سایت باید کار کنند. لینک های خراب نباید در سایت وجود داشته باشند. تمامی تصاویر و ویدیو ها باید با کیفیت و جذاب باشند. این نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی و بسیاری از المان های دیگر که مربوط به ui و ux سایت (رابط کاربریو و تجربه کاربری) باید به درستی پیاده سازی شوند.

نکته مهم این است که اگر می خواهید مشتریان، شما را جدی بگیریند، ابتدا خودتان باید کسب و کار و وب سایتتان را جدی بگیرید تا خودتان را حرفه ای نشان داده و در نتیجه اعتماد سازی کنید.

8. تجربه و رضایتمندی مشتریان خود را به نمایش بگذارید

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی، سوشال پروف یا اثبات اجتماعی است. به دنبال راهی باشید تا تجربیات و رضایت مشتریان فعلی و باتجربه خود را در معرض دید مشتریان بالقوه و کاربران وبسایتتان قرار دهید و بازخورد مثبت آنان را به نمایش بگذارید. به طور مثال، می توانید یک سیستم رتبه دهی برای محصولات وبسایت تعریف کنید تا مشتریان شما، به محصولات امتیاز دهند. (سعی کنید 5 ستاره دریافت کنید).

رضایت مشتری از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

همچنین می توانید تصویر مشتریان راضی خود را، به همراه نقل قولی درباره تجربه آن ها از خرید، در قسمتی از وب سایت قرار دهید تا از این طریق، اعتماد سازی کنید. یا این که می توانید قسمتی در صفحه محصول تعریف کنید تا کاربران پس از خرید، بتوانند تصاویر یا ویدیو از آنباکس، بررسی و استفاده از محصولات، در آن قرار دهند تا مشتریان دیگر، با مشاهده این قسمت، به راحتی اعتماد کرده و از شما خرید کنند.

هرچقدر کاربران سایت، رضایتمندی، تجربیات و توصیفات مشتریان قبلی را بیشتر ببینند، اعتماد بیشتری به شما خواهند کرد و در نتیجه، نرخ تبدیل سایت افزایش پیدا خواهد کرد.

بیشتر بدانید: نرخ تبدیل چیست؟ راه های افزایش نرخ تبدیل

9. سئو و بهینه سازی سایت فراموش نشود

امروزه، سئو سایت، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و تمامی صاحبان کسب و کار های اینترنتی، برای رسیدن به صفحه اول و یا حتی لینک اول، رقابت سختی را دارند. سئو سایت فروشگاهی، لازمه فروش کار شما است. شما هرچقدر هم که یک سایت جذاب، اصولی و کاربر پسند داشته باشید، تا در نتایج جستجو ظاهر نشوید، فروشی نخواهید داشت! پس سئو وب سایت خود را لازمه کار قرار دهید تا شما هم از در میدان رقابت پیروز باشید!

تماس با لومینا

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه سئو و بالا بردن رتبه سایت در گوگل، دریافت خدمات سئو و بهینه سازی فروشگاه اینترنتی خود و هرگونه ارتقاء کیفی و افزایش فروش خود، فقط کافی است با تیم متخصص لومینا تماس بگیرید!

چند نکته کلیدی و مهم در طراحی سایت فروشگاهی

حالا که برای طراحی سایت فروشگاهی خود، می دانید که باید چه کنید، وقت آن رسیده است که چند نکته اساسی و کلیدی، در زمینه فنی و طراحی ظاهری سایت، یاد بگیرید. در ادامه، چند نمونه از نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی، از جنبه فنی و طراحی ظاهری سایت به شما می گویم که تاثیر بسیار بسیار زیادی در روند فروش شما خواهد داشت:

1. از ناوبری نان ریزه (breadcrumb)، باکس جستجو و فیلتر های مختلف استفاده کنید

مهم ترین و اساسی ترین قسمت طراحی سایت فروشگاهی، راحت کردن کار، تا بیشترین حد ممکن برای کاربران است. فروشگاه اینترنتی شما باید یک راهنمای مسیر یا همان بردکرامب داشته باشد تا کاربر بداند در حال حاضر، در کجای وبسایت است. همچنین، او باید به راحت ترین و سریع ترین شکل ممکن، به محصولی که می خواهد دسترسی داشته باشد. المان جستجو و فیلتر محصولات براساس فاکتور هایی مثل قیمت، جنس، سایز و… از واجبات این موضوع هستند!

2. ساعات کاری و آدرس، در معرض دید کاربران باشد

اگر یک فروشگاه فیزیکی و فورش حضوری نیز دارید، حتما در وب سایت خود، نشانی دقیق، لوکیشن و ساعات کاری خود را درج کنید. بسیاری از افراد، شما را با سرچ در گوگل پیدا می کنند ولی ترجیح می دهند به صورت حضوری از شما خرید کنند. پس تا جایی که می توانید، این کار را برای این افراد آسان تر کنید.

3. حتما فروشگاه اینترنتی خود را ریسپانسیو طراحی کنید

طراحی ریسپانسیو، یکی از اساسی ترین نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی محسوب می شود که نباید آن را نادیده بگیرید. امروزه بیشتر افراد با موبایل کار می کنند و این یعنی بیشتر کاربران سایت شما، کاربران موبایل هستند. پس این نکته را هرگز فراموش نکنید.

4. فرایند خرید را تا جایی که ممکن است، آسان و بی دردسر کنید

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از سبد های خرید آنلاین، نیمه کاره و بدون پرداخت رها شده و خریدار، از خرید محصولات مورد نظر خود، صرف نظر می کنند. علت چیست؟ یکی از دلایل عمده این امر، سخت و پیچیده بودن فرایند سفارش و پرداخت محصولات است. در این فرایند، فقط اطلاعات ضروری کاربر را دریافت کنید و پرداخت را برای او دشوار نسازید. به این نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی توجه کنید:

  1. برای کاربرانی که در سایت شما ثبت نام نکرده اند نیز، یک قسمت خرید بدون ثبت نام در نظر بگیرید و در کنار آن، کال تو اکشن پیشنهاد ثبت نام قرار دهید تا کاربر تصمیم بگیرد. ممکن است شما، ثبت نام در سایت را لازمه پرداخت کنید که در این صورت، خیلی از کاربران سایت، از خرید پشیمان می شوند.
  2. از دریافت اطلاعات اضافی و طولانی خودداری کنید. کاربر در لحظه خرید، فقط می خواهد زودتر به مرحله پرداخت رسیده و سفارش خود را نهایی کند. پس او را کلافه نکیند!

5. از خبرنامه و پاپ آپ استفاده کنید

حتما در وب سایت خود از خبرنامه استفاده کنید تا کاربران را از آخرین اخبار، تخفیف ها، فروش ویژه و هر موضوع دیگری مطلع سازید. همچنین این کار باعث تعامل بیشتر با کاربر میشود. همچنین از پاپ آپ های مرتبط در صفحات مختلف استفاده کنید تا شانس فروش خود را بیشتر کرده و محصولات ویژه یا تخفیف ها را به نمایش بگذارید.

جمع بندی نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

طراحی یک وب سایت فروشگاهی ممکن است سخت و پیچیده به نظر برسد اما حالا که این مقاله را تا پایان خوانده اید، تمامی نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی را یاد گرفته اید و حالا آماده اید تافروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید!

وقت آن شده تا کار را به کاردان بسپارید و طراحی سایت فروشگاهی خود را به یک تیم حرفه ای در این زمینه بسپارید تا با بهترین قیمت و کیفیت، فروشگاه اینترنتی شما راه اندازی شود!

تماس با لومینا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!
این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
خطای HTTP. اتصال به API اینستاگرام امکان پذیر نیست. فید به روز نمی شود.

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921