خانه » مقالات » نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت سایت مپ
نقشه سایت چیست - لومینا

نقشه سایت چیست؟ در تعریف کلی این که نقشه سایت یا سایت مپ چیست می توان گفت که یک طرح کلی، از وبسایت شما است که به گوگل کمک می کند سایت شما را راحت تر ببیند، بررسی کند و به صفحات آن رتبه بدهد. همچنین گوگل توسط نقشه سایت می تواند به راحتی صفحات سایت شما را اولویت بندی کرده و مشخص کند که کدام صفحه مهم تر است.

در مقاله امروز از پایگاه دانش لومینا، به این می پردازیم که نقشه سایت چیست و چگونه باید سایت مپ ساخت! در ادامه مطلب آموزش ساخت نقشه سایت با ما همراه باشید:

انواع مختلف نقشه سایت یا سایت مپ

نقشه سایت را می توان به 4 نوع اصلی دسته بندی و توصیف کرد:

  1. نقشه سایت معمولی: معمول ترین و رایج ترین نوع نقشه سایت است که به صفحات مختلف وبسایت شما لینک می دهد.
  2. نقشه سایت ویدیویی: در اصل به گوگل کمک می کند تا محتوای ویدیویی صفحات سایت شما را بهتر درک کند.
  3. نقشه سایت اخبار: نوعی از سایت مپ که به گوگل کمک می کند تا محتوای اخبار را درک کرده و رتبه دهد.
  4. نقشه سایت تصاویر: به گوگل کمک می کند تا تمامی تصاویر استفاده شده در سایت شما را پیدا کرده و بررسی کند.

اهمیت نقشه سایت چیست؟

موتور های جستجو، برای پیدا کردن صفحات مختلف سایت شما و اولویت بندی آن ها، از نقشه سایت شما استفاده می کنند. همانطور که خود گوگل می گوید: “اگر در سایت شما لینک سازی داخلی و خارجی به درستی انجام شده باشد، خزنده های ما خیلی راحت تر و دقیق تر صفحات سایت شما را کشف می کنند.”

گوگل تا حد زیادی، صفحات وبسایت را از طریق لینک ها پیدا می کند. حال اگر سایت شما نوپا بوده و تعداد خیلی کمی لینک دارد، سایت مپ کمک بسیار زیادی به گوگل برای کشف و بررسی صفحات شما خواهد کرد.

یا این که ممکن است شما یک پروژه طراحی سایت فروشگاهی را شروع کرده باشید و تعداد بسیار زیادی پیج و لینک در سایت شما وجود داشته باشد. در این صورت، گوگل برای پیدا کردن تمامی این صفحات، کار سختی خواهد داشت و البته زمان زیادی را نیز صرف خواهد کرد. این جاست که نقشه های سایت وارد عمل می شوند!

بنابراین اهمیت نقشه سایت چیست در این جا به وضوح آمده است که چرا باید نقشه سایت داشته باشیم! در ادامه مطلب به آموزش ساخت نقشه سایت می پردازیم:

چگونه سایت مپ بسازیم

اگر شما از سایت وردپرسی استفاده می کنید، بهترین پیشنهاد ما برای این کار، استفاده از افزونه یوآست سئو است. مزیت اصلی استفاده از Yoast، این است که تمامی نقشه های سایت بعد از هر فعالیت و انتشار پست یا محصول در سایت، به طور خودکار به روز می شوند. بنابر این هرگاه شما یک پست یا محصول یا هرچیز جدیدی در سایت خود منتشر می کنید، فایل نقشه سایت شما به طور خودکار به روز شده و در درسته بندی مربوطه در فایل XML قرار خواهد گرفت.

نقشه xml سایت

اگر هم از افزونه یوآست استفاده نمی کنید، پلاگین های مختلف دیگری برای این کار وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. مانند افزونه [Google XML sitemaps] که می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

اگر از سایت وردپرسی استفاده نکنیم، چگونه سایت مپ بسازیم؟

اصلا جای نگرانی نیست! در دنیای وب، ابزار های جداگانه مختلفی مانند xml-sitemaps.com وجود دارند که توسط آن ها می توانید به راحتی سایت مپ خود را بسازید.

ابزار نقشه سایت مپ

همیشه بعد از این که نقشه سایت خود را ساختید، آن را باز کرده و یک نگاه کلی به آن بی اندازید. معمولا اگر از روش های بالا استفاده کنید، می توانید با اضافه کردن ‘sitemap_index.xml’ به URL اصلی سایت، نقشه ها را مشاهده کنید.

مثال: https://loomina.ir/sitemap_index.xml

اگر همه چیز روبه راه بود، وقت آن رسیده که نقشه ها به گوگل معرفی کنیم! برای این کار، ابتدا در سرچ کنسول سایت خود، وارد شده و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به قسمت index رفته و گزینه sitemaps را انتخاب کنید:
نقشه سایت در سرچ کنسول

اگر از قبل نقشه های وبسایت خود را به گوگل معرفی کرده باشید، در قسمت Submited sitemaps لیست تمامی مپ ها را مشاهده خواهید کرد.

2. به هرحال، برای ثبت نقشه ها، URL یا آدرس سایت مپ سایت خود را در فیلد زیر وارد کنید و سپس دکمه submit را بزنید:

اضافه کردن سایت مپ جدید

و اگر همه چیز به درستی انجام شده باشد، شما لیست مپ های سایت را در قسمت Submited sitemaps مشاهده خواهید کرد.

از گزارش سایت مپ ها برای شناسایی و رفع خطا های سایت استفاده کنید

بعد از مدتی برای این که متوجه شوید خزنده های گوگل، نقشه ها را بررسی کرده اند، روی یکی از نقشه ها در قسمت مشخص شده در تصویر کلیک کنید:

-تصویر کلیک روی نقشه

اگر در صفحه باز شده، “sitemap index processed successfully” را مشاهده کردید، به معنی این است که گوگل نقشه ها را کرال کرده است.

–تصویر

شما می توانید با کلیک بر روی دکمه کوچکی که در بالا سمت راست همان صفحه وجود دارد، به صفحه گزارشات نقشه ها بروید.

-تصویر coverage

این گزارش به شما نشان می دهد که گوگل، چه تعداد صفحه را در نقشه های شما کشف کرده و چه تعدادی از آن ها ایندکس شده اند:

–تصویر ریپورت

در گزارشی که پیش رو است، می توانید تمامی صفحاتی که ایندکس شده اند را مشاهده کنید. همچنین تعدادی از صفحات در قسمت “Excluded” قرار گرفته اند که نشان دهنده این است که این پیج ها، ایندکس نشده اند. دلایل زیادی می تواند باعث ایندکس نشدن این صفحات شده باشند. مثلا از قبل تعیین کرده اید که نمی خواهید این صفحات ایندکس شوند، یا این که بعنوان صفحات تکراری شناخته شده اند و…

می توانید جزئیات این خطا ها را با کلیک بر روی آن ها بررسی کرده و در صورت لزوم، آن ها را رفع کنید.

از نقشه سایت برای پیدا کردن مشکلات ایندکس کمک بگیرید

یکی از قسمت های جالب استفاده از این نقشه ها، این است که به شما یک گزارش کلی از صفحات سایت و صفحاتی که ایندکس شده اند می دهد. مثلا سایت شما شامل 500 پیج است اما تنها حدود 200 پیج ایندکس شده اند. این گزارش نشان می دهد که مشکلی وجود دارد! ممکن است محتوای تکراری زیادی در آن 500 صفحه داشته باشید که گوگل همه آن ها را ایندکس نکرده است.

یا این که ممکن است تعداد صفحات سایت شما، بیشتر از تعداد بودجه خزش یا کرال یا “Crawl Budget” سایتتان باشد!

هم گام سازی robot.txt با نقشه سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟

فایل robot.txt که به نام ها و اشکال مختلف نیز استفاده می شود، فایلی است که در روت هاست سایت قرار گرفته و در آن، دسترسی ربات ها و خزنده ها به صفحات مختلف تعیین می گردد. ممکن است صفحاتی از سایت خود را که نمی خواهید در گوگل ایندکس شود (مانند صفحه تماس با ما) را در این فایل قرار دهید تا ربات ها اجازه دسترسی به آن صفحه را نداشته باشند.

از طرفی دیگر شما با ایجاد فایل sitemap.xml دقیقا برعکس این عمل را انجام می دهید! به گوگل صفحات مهمی را که می خواهید ایندکس شود را معرفی می کنید. پس خیلی مهم است که فایل robot.txt و sitemap.xml با هم هم گام و هماهنگ عمل کنند.

به طور مثال، شما یکی از صفحات خود را در نقشه وبسایت معرفی کرده و به گوگل گفته اید که این صفحه مهم است. از طرف دیگر، همان url در فایل robot.txt نیز قرار گرفته است. در این صورت، ربات های گوگل به آن صفحه می آیند و بلاک می شوند! باید مراقب باشید که این دو گزینه در راستای هم دیگر عمل کنند؛ نه در تداخل با هم!

نکات مهم در خصوص مورد نقشه سایت چیست؟

  • اگر وبسایت شما بزرگ است، صفحات را به نقشه های کوچکتر تقسیم کنید: نقشه های وبسایت شما محدودیت 50k دارند. بنابراین گوگل توصیه می کند اگر یک وبسایت با تعداد وسیعی از صفحات راه اندازی می کنید، آن ها را به نقشه های کوچک تر تقسیم بندی کنید.
  • مراقب تاریخ نقشه ها باشید: url های موجود در نقشه وبسایت، یک تاریخ با عنوان “آخرین تغییرات” کنار خود دارند. پیشنهاد من این است که هرگز این تاریخ ها را تغییر ندهید، مگر اینکه یک تغییر اساسی در آن صفحه ایجاد کرده باشید. در غیر این صورت گوگل به شما اخطار خواهد داد که ممکن است این اقدام شما به عنوان یک تاکتیک اسپم باشد و شما را جریمه کند!
  • وقت صرف ایجاد نقشه وبسایت ویدیویی نکنید: اسکیمای ویدیو تا حد قابل توجهی، جایگزین نقشه سایت ویدیویی شده است. پس نیازی به ایجاد این نقشه ها برای سایت نمی باشد. البته هیچ ضرری به سئو سایت شما نخواهد زد اما تاثیری هم در روند کار گوگل نخواهد داشت.
  • فایل های با حجم حداکثر 50 مگابایت ایجاد کنید: گوگل فایل هایی را که حداکثر حجم آن ها 50 مگابایت باشند را پشتیبانی می کند. پس سعی کنید از آن بیشتر نشود!
  • نقشه های سایت html: این نوع از مپ های وبسایت نیز مانند XML هستند؛ اما برای کاربران. شما اساسا نیازی به این نقشه ها ندارید؛ چون قبلا گوگل به فایل های xml شما دسترسی پیدا کرده است. اما اگر فکر می کنید می توانید با ایجاد چنین نقشه هایی برای کابرانتان، یک تجربه کاربری خوب را فراهم کنید، استفاده از آن ها بی فایده نیست!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!
این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
خطای HTTP. اتصال به API اینستاگرام امکان پذیر نیست. فید به روز نمی شود.

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921