خانه » مقالات » لینک خروجی چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟
لینک خروجی چیست

بسیاری از ما، می دانیم که لینک سازی داخلی سایت، یکی از قدرتمند ترین سلاح های پیروزی در رتبه گرفتن نتایج گوگل و یک استراتژی قدرتمند در سئو سایت است؛ اما آیا تا به حال، حرفی از لینک های خروجی شنیه اید؟ لینک خروجی چیست؟ چه تفاوتی با لینک های داخلی دارد؟ آیا لینک های خروجی روی سئو سایت تاثیر دارند یا خیر؟

مبحث لینک های خروجی یا لینک های خارجی (outbound links) موضوع پیچیده ای است که بسیاری از کارشناسان سئو، در مورد آن اختلافات نظر دارند. امروز می خواهیم بررسی کنیم که لینک خارجی یا لینک خروجی چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد:

برای درک بهتر جواب این سوال، ابتدا بهتر است انواع مختلف لینک ها را بررسی کنیم:

  1. لینک های داخلی (Internal links): شامل پیوند هایی است که داخل وبسایت شما است که از یک صفحه به یک صفحه دیگه ایجاد می شود.
  2. لینک های خارجی (External links): لینک های خارجی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:
    • لینک های ورودی (inbound links): پیوند هایی که از وبسایت های دیگر به سایت شما ایجاد می شوند که به آنها بک لینک نیز می گوییم.
    • لینک های خروجی (outbound links): پیوند هایی که از وبسایت شما به سایت های دیگر ایجاد می شود.
بیشتر بدانید: انواع لینک ها در سئو و راه های شناسایی آن ها توسط گوگل

به طور کلی، در جواب این که لینک خروجی چیست، می توان گفت پیوند هایی که کاربران شما را به یک وبسایت دیگر هدایت می کنند که عموما به آن لینک های خارجی نیز می گویند. در مجموع، برای گوگل لینک های ورودی از سایت های دیگر به سایت شما، بسیار ارزشمند تر و مهم تر از لینک های خروجی شما است. چون گوگل معتقد است “آنچه که دیگران درباره شما می گویند، بسیار مهم تر از آن چیزی است که شما درباره دیگران می گویید”.

به زبان ساده تر، هرچقدر منابع خارجی دیگری نام و پیوند سایت شما را در وبسایت خود ذکر کنند، شما از اعتبار و ارزش بیشتری نزد گوگل برخوردار خواهید شد.

انواع لینک های خروجی چیست؟

به طور کلی، دو نوع لینک خروجی وجود دارند که در ادامه آن ها را باهم بررسی می کنیم:

  • لینک های فالو (Dofollow links): اگر لینک خروجی شما، از نوع فالو باشد، قدرت و اعتبار دامنه شما، به سایت مقصد منتقل شده و خزنده های گوگل، آن را دنبال می کنند.
  • لینک های نوفالو (Nofollow links): اگر این پیوند استفاده شود، اعتبار صفحه شما، به سایت مقصد منتقل نشده و در اصل، شما به خزنده گوگل دستور می دهید که این لینک را بررسی و دنبال نکنند.

تمامی لینک های مورد استفاده شما، به طور پیشفرض به صورت فالو هستند و برای تغییر آن ها، در تگ HTML باید از تگ نو فالو استفاده شود. (در سایت های وردپرسی و پنل های مدیریت محتوای ویژوال یا بصری، نیازی به کدنویسی نیست و در هنگام لینک سازی، به صورت گزینه ای می توانید نوع لینک خود را انتخاب نمایید.)

در این قسمت، یاد گرفتیم که لینک خروجی چیست و همچنین انواع کلی لینک های خارجی را یاد گرفتیم. در ادامه به شما می گویم که در چه مواقعی از لینک های فالو و در چه مواردی از لینک خروجی نوفالو استفاده نمایید.

اهمیت لینک های خروجی چیست؟

در این قسمت، می خواهیم به اهمیت لینک های خروجی، در وبسایت بپردازیم و بگوییم که چرا لینک های خروجی مهم هستند:

افزایش محبوبیت و مرتبط بودن با نیاز های کاربر

هدف اصلی گوگل، نشان دادن مرتبط ترین و مفید ترین نتایج به کاربران است. لینک های خارجی نیز یکی از مهم ترین و اصلی ترین فاکتور های برای تعیین رتبه بندی گوگل محسوب می شود که با استفاده از لینک های خروجی و همچنین دریافت بک لینک ها، محبوبیت و اعتبار سایت شما افزایش پیدا می کند. چرا که شما در محتوای خود، به سایت های مرتبط، برای ارائه هرچه بیشتر محتوا و خدمات به کاربر، لینک می دهید.

همچنین، شما با استفاده از لینک های خروجی، به گوگل سیگنال می دهید که محتوای شما، جامع و کامل بوده و به منابع خارجی معتبر، لینک داده اید تا کاربران، به بهترین شکل بتوانند نیاز های خود را برطرف کنند.

از طرفی دیگر، منابع خارجی مرتبط با موضوع خود که به آن ها لینک داده اید، به گوگل کمک می کند تا راحت تر، ارتباط موضوع سایت شما با نیاز کاربر را درک کرده و در نتایج بالاتری سایت شما را به کاربر نشان دهد.

تاثیر روی شهرت و برندسازی

لینک های خروجی روی شهرت و برند سایت شما نیز می توانند تاثیر گذار باشند. زمانی که شما، از لینک خروجی اسپم و بی کیفیت در سایت خود استفاده می کنید، به این معنی است که کاربر سایت شما، با کلیک روی آن، وارد یک سایت ضعیف و بی کیفیت شده و این موضوع، تاثیر منفی روی برند شما خواهد داشت.

همچنین اگر سعی کنید از لینک های با کیفیت خروجی، به سایت های معتبر و مرجع استفاده کنید، این باعث تقویت اعتبار و شهرت سایت شما نزد کاربر خواهد شد. چرا که کار او را به هنگام نیازش راه انداخته اید و او را با یک وبسایت بی نظیر و مفید آشنا کرده اید.

علاوه بر آن، لینک سازی خارجی، باعث می شود که سایت شما به یک بن بست تبدیل نشود. مردم از وبسایت شما می توانند به منابع دیگر مرتبط و مرجع دسترسی داشته باشند و خود را درون یک سایت بن بست احساس نکنند.

خلق ارزش و اعتبار برای سایت شما

علاوه بر مواردی که در زمینه ضرورت لینک خارجی چیست گفته شد، این نوع لینک ها برای سایت شما ارزش و اعتبار نیز خلق می کند. زمانی که شما به منابع دیگر لینک می دهید، کاربران شما، وبسایت شما را سایتی مفید برای معرفی مراجع معتبر و مورد نیاز خود می دانند و همیشه به شما مراجعه خواهند کرد.

تشویق دیگران برای دریافت بک لینک

شما می توانید با لینک سازی خارجی به سایت های مرتبط، یک تعامل ایجاد کرده و آن ها را نیز، تشویق به بررسی سایت شما و لینک دهی به سایت خود خواهید کرد. در نتیجیه، ارزش و اعتبار شما نزد گوگل افزایش پیدا خواهد کرد، چرا که وبسایت های دیگری نیز شما را به عنوان یک مرجع معرفی خواهند کرد.

آیا لینک های خروجی روی سئو تاثیر دارند؟

دریافت بک لینک یا لینک های ورودی از منابع معتبر، بی شک بر اعتبار و افزایش رتبه سایت تاثیر مثبت دارد و بسیاری از محققان و کارشناسان سئو، بر این باور هستند که بک لینک های، یکی از اصلی ترین عوامل آتوریتی سایت و همچنین رتبه بندی هستند.

اما آیا لینک های خروجی نیز، در سئو سایت تاثیر خواهند داشت؟

شرکت Reboot اخیرا، یک بررسی و مطالعه ای انجام داده که در آن، ارتباط مثبتی بین لینک های خروجی و رتبه بندی نتایج به دست آورد. Reboot این فرضیه را مطرح کرد که گوگل می تواند اعتبار یک صفحه یا سایت را، بر اساس لینک های خروجی که در آن به کار رفته، تعیین کند.

بیایید تحقیقات این شرکت را به صورت دقیق تر بررسی کنیم تا به جواب تاثیر لینک خروجی روی سئو چیست برسیم:

این شرکت، 10 وبسایت، با کلمات کلیدی یکسان،دسته بندی ها و محتوای مشابه را راه اندازی کرد (درحدی محتوا مشابه بوده و کپی نبوده که مورد جریمه محتوای تکراری قرار گیرد) که در 5 مورد از آن ها، لینک خروجی به کار رفته بود و 5 مورد دیگر، هیچ لینک خروجی ای نداشت. فعالیت سئو روی این 10 وبسایت به مدت 5 ماه انجام شد و نتایج آن به این صورت بود که هر یک از سایت هایی که حاوی لینک خروجی بودند، در نتایج بالا تری از وبسایت های بدون لینک های خارجی قرار گرفتند.

در نتیجه این شرکت، به این نتیجه رسید که فرضیه تاثیر مثبت لینک های خروجی بر سئو، می تواند فرضیه ای درست و قوی باشد. در حالی که هنوز، سوالات بی پاسخ بسیاری در این زمینه وجود داشته و اختلاف نظرات شدیدی بین کارشناسان وجود دارد، اما با این حال، فرض بر این است که لینک های خروجی بر سئو سایت تاثیر مثبت خواهند داشت.

بیشتر بدانید: خدمات سئو در کرج

بهترین روش های لینک خروجی چیست؟

حالا که یاد گرفتیم لینک خروجی چیست و چه تاثیری در سئو دارد، وقت یادگیری چند نکته و راهکار مهم برای استفاده از این نوع پیوند است که در ادامه باهم مرور می کنیم:

از انکر تکست توصیفی استفاده کنید

متنی که به یک URL دیگر لینک می شود، انکر تکست یا متن لنگر است. هنگام ایجاد یک لینک خروجی، حتما از متن های مرتبط و توصیفی استفاده کنید. چرا که ممکن است از متن های کلیشه ای و تکراری استفاده کرده و در این صورت، لینک شما، اسپم تلقی شود. همچنین، زمانی که شما از یک متن توصیفی و مرتبط استفاده می کنید، هم کاربران و هم خزنده های گوگل، بهتر متوجه می شوند که موضوع لینک مورد استفاده شما چیست و در صورت نیاز روی آن کلیک می کنند.

دنبال فرصت برای ایجاد لینک های طبیعی باشید

همیشه اولویت خود را، تجربه کاربر و یک محتوای کاربر پسند قرار دهید. هرجایی که لازم است، لینک خروجی ایجاد کنید و سعی نکنید به زور از لینک های خروجی استفاده کنید. چون لینک های غیر مرتبط و مصنوعی، ممکن است برای کاربر خوشایند نباشد و اگر تعداد این لینک ها زیاد باشد، تجربه کاربری ضعیفی را در سایت به همراه خواهد داشت.

به عنوان مثال، ممکن است شما، در حال معرفی ابزار های مختلف برای انجام یک هنر یا یک حرفه خاص در محتوای خود باشید؛ آن گاه می توانید به یک منبع معتبر و جامع فروش این لوازم لینک خروجی دهید.

از تعداد بیش از حد لینک های خروجی پرهیز کنید

همانطور که گفتیم، لینک های خارجی سایت می توانند برای کاربران مفید و کاربردی واقع شوند؛ اما در نظر داشته باشید تعداد بیش از اندازه آن ها ممکن است برای مخاطبین آزار دهنده باشد. دقت کنید زمانی که قصد قرار دادن یک لینک خروجی در سایت را دارید، حتما برای کاربر شما مفید و قابل استفاده باشد.

زمانی که شما از این نوع پیوند استفاده می کنید، به این معنی است که کاربر را از سایت خود خارج کرده و به سایت جدید هدایت می کنید. پس در قرار دادن آن ها خیلی وسواس به خرج دهید تا حواس کاربران را از سایت خود پرت نکنید. به نکات زیر دقت کنید تا بهترین لینک های خارجی را برای وبسایت خود ایجاد کنید:

  • سعی کنید لینک های خروجی را در انتهای صفحه خود قرار دهید تا مخاطب، برای مدت طولانی تری در وبسایت شما بماند و محتوای شما را مطالعه کند.
  • از المان “باز کردن در زبانه جدید” یا “open in new tab” استفاده کنید تا مخاطب، سایت جدید را در زبانه جدید باز کرده و از سایت شما خارج نشود.

چه زمانی از لینک های خروجی نوفالو استفاده کنیم؟

هر زمانی که شما، نمی خواهید اعتبار پیج یا دامنه شما، به سایت مقصد منتقل شود، باید از این نوع پیوند استفاده کنید. با ایجاد این تگ در پیوند، شما به خزنده های می گویید که سایت مقصد را بررسی نکرده و در نتیجه، آتوریتی سایت شما، روی اعتبار سایت مقصد هیچ تاثیری نمی گذارد. در ادامه چند نمونه از موقعیت هایی که بهتر است از این نوع لینک استفاده کنیم را باهم مرور می کنیم:

کامنت ها

اگر در وبسایت خود، قسمت نظر دهی یا کامنت دارید، به این معنی است که افراد زیادی می توانند در این قسمت کامنت گذاشته و لینک سایت خود را قرار دهند. احتمالا در این صورت نمی خواهید اعتبار سایت خود را به هر وبسایت ناشناسی انتقال دهید یا ممکن است این لینک ها، اسپم بوده و در سئو شما تاثیر منفی داشته باشند. در این صورت، بهترین کار این است که در قسمت کامنت ها، تگ نوفالو را برای لینک های خروجی تعریف کنید.

محتوای تولید شده توسط کاربران

اگر کاربران می توانند در سایت شما محتوا منتشر کنند، می توانید لینک های محتوای کاربران را از نوع لینک خروجی نوفالو تعریف کنید. چرا که افراد زیادی فعالیت کرده و ممکن است تعداد زیادی لینک خروجی در سایت شما قرار دهند. لزوما شما همه این پیوند ها را تایید نمی کنید. پس تگ نوفالو در این قسمت نیز کاربرد دارد.

هنگام استفاده از المان های سایت های دیگر

شاید برای شما هم پیش آمده که بخواهید از یک تصویر، ویدیو یا یک المان از یک سایت معروف و معتبر استفاده کنید. حتی یک پاراگراف متن! در این صورت می توانید از لینک نوفالو استفاده کنید.

سوالاتی که شاید در این زمینه از خودتان بپرسید

آیا لینک های خروجی روی سئو تاثیر دارند؟

در این زمینه اختلاف نظر زیادی بین کارشناسان وجود دارد؛ اما طی تحقیقات و بررسی هایی که بعمل آمده فرضیه قوی وجود دارد که لینک خروجی در سئو و رتبه بندی سایت، تاثیر مثبت دارد. به هرحال، پیش فرض این است که تاثیر مثبتی بر سئو دارند.

چه زمانی از لینک های خروجی نوفالو استفاده کنیم؟

زمانی که نمی خواهید وبسایت مقصد را تایید کرده و یا اعتبار سایت خود را، به سایت مقصد منتقل کنید، می توانید از این نوع لینک خروجی استفاده

2 دیدگاه دربارهٔ «لینک خروجی چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟»

  1. خیلی عالی بود… همیشه دوست داشتم بدونم لینک های خروجی واقعا تو رتبه بندی سایت تاثیری دارن یانه.. توضیحات جالب و کاملی در این زمینه گرفتم تو این مقاله. ممنون

    1. امیر قدیری ۱۴۰۱/۰۴/۰۴

      هستیم در خدمتتون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!
این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
خطای HTTP. اتصال به API اینستاگرام امکان پذیر نیست. فید به روز نمی شود.

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921