بازاریابی فقط تبغلیات پر زرق و برق و یا آگهی های خنده دار و جذاب نیست؛ طراحی کمپین بازاریابی موفق، در مورد تعیین اهداف و دستیابی به نتایج ملموس است! یک کمپین بازاریابی، باید شاخصه های قابل اندازه گیری در مورد رشد و روند بازاریابی و تجارت شما ارائه دهد. این مطلب نیز، برای کسانی مناسب است که قصد طراحی کمپین بازیابی موفقی را دارند که در ذهنشان وجود دارد:
1. اهداف را مشخص کنید
اولین گام طراحی کمپین بازاریابی، ترسیم و مشخص کردن مجموعه ای از اهداف است. مشخص کنید که این کمپین قرار است مشتریان کسب و کار من را افزایش دهد؟ برند من قرار است ساخته شود؟ وفاداری مشتریان من را بیشتر خواهد کرد؟ فروش من قرار است بیشتر شود؟ سعی کنید تعیین کنید چه کاری می توانید انجام دهید، تا کسب و کار خود را رو به جلو حرکت دهید و بر اساس این توانایی ها، برای طراحی کمپین بازاریابی خود، هدفگذاری کنید.
هرچقدر این اهداف دقیق تر و جزئی تر باشند، اندازه گیری میزان موفقیت و زمانبندی برای آن، دقیق تر و مشخص تر خواهد بود.
2. تعیین بودجه
حالا که اهداف کمپین بازاریابی را می دانید، وقت آن است که بودجه تعیین کنید. اگر در حال تبلیغ یک محصول یا خدمات خاصی هستید، دانستن قدرت خرید مخاطبانتان در این زمینه بسیار مفید خواهد بود تا بازدهی سرمایه گذاری طراحی کمپین بازاریابی خود را تخمین بزنید. جامعه هدف خود را بررسی و آنالیز کنید. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که در کمپین بازاریابی، چه میزان هزینه می توانید بکنید تا در سود باشید!
یک نکته در تعیین بودجه طراحی کمپین بازاریابی موفق، این است که یک بودجه واقعبینانه و منطقی تعیین کنید. هم آنقدر بزرگ باشد که بتوانید در تبلیغات و معرفی خود به مخاطبان موفق شوید و هم آنقدر کوچک باشد که حاشیه امن سود شما را حفظ کند و تمام سرمایه شما به باد نرود! همچنین بودجه ای تعیین کنید که مطمعن هستید از پس هزینه های طراحی کمپین بازاریابی و تبلیغاتی خود برمی آیید.
3. مخاطب هدف خود را مشخص کنید
مخاطب هدف برای طراحی یک کمپین بازاریابی، بستگی به دو سوال پیش رو دارد: 1. چه کسی همچنان در حال استفاده از محصولات و خدمات من است؟ 2. آیا می خواهم دامنه دسترسی و مشتریان جدید را افزایش دهم؟ اگر هدف شما افزایش میزان وفاداری به برند و ایجاد انگیزه برای مشتریان قبلی باشد، باید درک عمیقی از این که مشتریان حال حاضر شما چه کسانی هستند، داشته باشید. اگر می خواهید دامنه کسب و کار خود را گسترش دهید و مشتریان جدیدی را به سمت خود روانه کنید، باید بدانید که چه نوع از افراد با چه شخصیت و نیاز هایی، به سمت شما خواهند آمد.
شما باید میانگین درآمد هی خود را از مشتریان داشته باشید و نیاز ها و علایقشان را بشناسید. اگر بتوانید مشخص کنید که چرا مشتریان فعلی شما، کسب و کار شما را انتخاب می کنند، متوجه می شوید که شما به کدام یک از نیاز های آن ها پاسخ می دهید و در نتیجه، به نقاط قوت خود پی خواهید برد! این در طراحی کمپین بازاریابی و جذب مشتریان جدید با نیاز های مشابه به شما کمک خواهد کرد.
4. رسانه های خود را انتخاب کنید
برای تصمیم گیری این که کدام رسانه ها برای طراحی کمپین بازاریابی شما مناسب تر هستند، به رسانه هایی فکر کنید که مخاطبان هدف شما بیشتر از آن ها استفاده می کنند و اینکه، کدام رسانه ها با اهداف و بودجه شما سازگار تر و هماهنگ تر هستند.
آیا سعی در افزایش فروش آنلاین در طراحی کمپین بازاریابی خود دارید؟؟ طراحی سایت، سئو و بهینه سازی، تبلیغات کلیکی یا PPC، فعالیت در شبکه های اجتماعی و اینستاگرام می توانند گزینه های مناسبی برای شروع کمپین شما باشند.

البته که کار آژانس دیجیتال مارکتینگ لومینا هم همینه!! اگه یه سایت حرفه ای خواستی زود بیا تو صفحه طراحی سایت!
بهترین نوع طراحی کمپین بازاریابی و تبلیغات، معمولا ترکیبی از رسانه های مختلف برای هدف قرار دادن مخاطبین است. شما می توانید با توجه به اهداف، بودجه و استراتژی های جذب مخاطب خود که در بالا ذکر شد، رسانه های مختلف اجتماعی، چاپی، دیجیتال، تلویزیونی و… را برای طراحی کمپین بازاریابی خود انتخاب کنید.
5. پیام رسانی خود را توسعه دهید
اکنون زمان آن رسیده که شما، در مورد پیام رسانی خود یک طوفان فکری را شروع کنید! شما می خواهید که پیامتان برای مخاطبین تاثیر گذار واقع شود، پس باید پیامی طراحی کنید که نیاز ها، تجربیات و علایق آن ها را بازگو کند. به یاد داشته باشید که پیام رسانی شما باید روی نیاز های مصرف کننده تمرکز داشته باشد.
حالا که تصمیم گرفتید که چه می خواهید بگویید، باید مشخص کنید که چگونه باید پیام خود را برای مخاطبین هدف مشخص کنید. چند کلمه یا جمله (Less is more:به یاد داشته باشید که کمتر بیشتر است) انتخاب کنید که پیام شما را به بهترین شکل به مخاطب رسانده و یک فراخوان برای یک اقدام مشخص به او بدهد.
اگر در رسانه های اجتماعی قصد ایجاد چنین پیامی را دارید، تصاویر و ویدیو ها، تاثیرگذاری پیام شما را برای مخاطب چندین برابر می کند. در نظر داشته باشید که شما فقط 3 ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب را به خود جلب کنید! بنابراین پیام شما در این مرحله از طراحی کمپین بازاریابی باید مختصر و جذاب باشد.
7. نتایج را تحلیل و بررسی کنید
به جای این که منتظر بمانید تا کمپین شما به پایان برسد، سعی کنید نتایج اقدامات و رسانه های مختلف کمپین بازاریابی خود را در طول کمپین نظارت و بررسی کنید. این اقدام می تواند بررسی تعداد کلیک هایی که روی آگهی شما شده است باشد، یا تعداد تماس هایی که از آگهی روزنامه داشته اید، یا کلیک هایی که روی لینک وبسایت شما شده و اقداماتی که در سایت شما انجام شده است باشد.
با این کار می توانید بفهمید، کدام یک از اقداماتی که برای طراحی کمپین بازاریابی خود کرده اید، نتیجه بهتر و سودآور تری داشته و تمرکز خود را روی آن قسمت بیشتر کنید. یا این که قسمتی از اقدامات شما ضعف داشته باشد، می توانید نقاط ضعف را برطرف کنید یا استراتژی خود را تغییر دهید.

در پایان کمپین، نتایج به دست آمده را بررسی کنید تا مشخص شود آیا به اهدافی که در گزینه اول تعیین کرده بودید، دست یافته اید یا خیر؟ اگر جواب بله است، چگونه باید از موفقیت به دست آمده، سرمایه گذاری کنید برای موفقیت بیشتر و بیشتر؟ اگر خیر، چه چیزی شما را در دستیابی به اهدافتان در طراحی کمپین بازاریابی شما باز داشته است؟ چگونه می توانید برای طراحی کمپین بازاریابی بعدی خود بهتر عمل کنید؟ آیا نتایج غیرمنتظره ای وجود داشت که بتواند به بهبود کسب و کار و درآمد بیزینس شما کمک کند یا خیر؟
8. در صورت نیاز، خود را با رقبا و اقدامات آن ها مقایسه کنید
اگر کمپین بازاریابی شما، آنقدر که باید بازدهی لازم را نداشت، استراتژی های بازاریابی رقبای خود را بررسی کنید. همان شرکت هایی که مخاطبین هدف مشترکی با شما داشته و محصولات مشابه با شما را عرضه می کنند. سپس بررسی کنید که چه چیزی کسب و کار آن ها را، از کسب و کار شما متمایز می کند و همچنین بر نحوه موفقیت آن ها در کسب و کار خود، نظارت کنید.
این کار به شما کمک می کند تا بتوانید خود را نسبت به رقبا متمایز کنید و شانس موفقیت بیشتری در بین آن ها داشته باشید. المان های مختلفی در این قسمت از طراحی کمپین بازاریابی و تبلیغات وجود دارد که می توانید روی آن ها مانور دهید. المان هایی مانند: انتخاب بهتر، حمل و نقل و تحویل سریع تر، خدمات با کیفیت تر یا کارایی بیشتر.
همچنین اگر کسب و کار اینترنتی قسمتی از استراتژی های طراحی کمپین بازاریابی شما است، به تحلیل و بررسی وبسایت یا شبکه های اجتماعی رقبای خود بپردازید و ببینید چه اقداماتی انجام داده اند که مخاطبین زیادی سمت آن ها روانه شده است.