اگر تازه بازاریابی محتوای خود را شروع کرده اید یا این که مدتی است در حال انجام آن هستید، فرقی نمی کند! بهتر است سری به استراتژی محتوا که طراحی کرده اید، بزنید و از به روز بودن، نوآوری و جذابیت آن مطمعن شوید! استراتژی محتوا ندارید؟ برای طراحی استراتژی محتوا برناه ای ندارید؟ پس جای درستی آمده اید.
در مقاله امروز می خواهیم بگوییم که استراتژی محتوا چیست، چرا بیزینس شما به بازاریابی محتوا نیاز دارد و چه کارهایی باید برای برنامه ریزی و استراتژی انجام دهید:
- استراتژی محتوا چیست؟
- ۱. چه کسی قرار است محتوای شما را بخواند؟
- ۲. کدام مشکلات مخاطبین خود را قرار است برطرف سازید؟
- ۳. چه چیزی شما را از دیگران متمایز می سازد؟
- ۴. روی چه قالب هایی از محتوا می خواهید تمرکز کنید؟
- ۵. در چه پلتفرم هایی قرار است محتوا منتشر کنید؟
- ۶. انتشار و تولید محتوا را چگونه مدیریت خواهید کرد؟
- چرا کسب و کار ها، نیاز به طراحی استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟
- چطور یک چارچوب استراتژی محتوا طراحی کنیم؟
- ۱. هدف خود را مشخص کنید
- ۲. تحقیق شخصیت مخاطب هدف
- ۳. ارزیابی و انتخاب رسانه مناسب
- ۴. انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS)
- ۵. تعیین جنس و نوع محتوا
- ۶. طوفان فکری برای ایده موضوع محتوا
- ۷. انتشار و مدیریت محتوا
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا، برنامه ای است که در آن، بسته به موقعیت های خاص و مختلف، از محتوای متنی، صوتی یا ویدیویی برای دستیابی به اهداف تجاری استفاده می شود. یک استراتژی موفق، برنامه ای است که مخاطبان هدف شما را در مرحله اول، از قیف فروش جذب کرده و حتی آن ها را به مشتریان تبدیل کند.
شاید از نظر خیلی از صاحبین کسب و کار ها، تولید محتوای خوب و هدفمند، خیلی مهم و ضروری نباشد؛ اما با تولید چنین محتوایی، به راحتی می توانید خیلی از نیاز های مخاطبین را رفع کرده، ایجاد اعتماد و اعتبار نموده و در نهایت مخاطبین ماندگار برای خود جذب کنید. چنین برنامه ای، در طولانی مدت باعث رشد چشمگیر و موفقیت کسب و کار است!
در اصل، برنامه ریزی برای بازاریابی محتوایی سایت، اصلی ترین مرحله جذب مخاطب و مشتریان بالقوه به وبسایت است که با جذب این افراد و تولید محتوای هدفمند برای آن ها، در نهایت آن ها را به مشتریان تبدیل کنید! به علاوه این که 70 درصد از بازاریابان، روی طراحی استراتژی محتوا و کانتنت مارکتینگ، سرمایه گذاری می کنند تا در عرصه رقابت، پیروز باشند.
هنگامی که می خواهید یک استراتژی خوب و با کیفیت برای تولید محتوا طراحی کنید، در اولین قدم باید از خود چند سوال مهم بپرسید:
۱. چه کسی قرار است محتوای شما را بخواند؟
مخاطب هدف محتوای شما چه کسی است؟ برای چه تعدادی از مخاطبین هدف، محتوا تولید می کنید؟ همانطور که بیزینس شما ممکن است بیشتر از یک نوع مشتری داشته باشد، استراتژی محتوا شما نیز می تواند بیش از یک نوع محتوا را در برگیرد. استفاده از انواع محتوا و کانال ها، به شما کمک می کند تا محتوا هایی متناسب با انواع و اقسام شخصیت ها و مشتریان داشته باشید.
۲. کدام مشکلات مخاطبین خود را قرار است برطرف سازید؟
در حالت ایده آل، محصولات یا خدمات شما، مشکلی را از مخاطبتان برطرف می کند که آن را می شناسید. به همین ترتیب، محتوای شما، مخاطبان را در مورد مشکلات و نیاز های آن ها، آموزش داده و آن ها را آگاه می سازد.
یک استراتژی محتوا خوب و با کیفیت، هم از مشتریان بالقوه که به دنبال نیاز ها و خدمات مورد نظر هستند، پشتیبانی کرده و هم از کسانی که از شما خرید کرده و نیاز های خود را برطرف ساخته اند. به نوعی، محتوای شما، راهکار ها و سرویس هایی را که ارائه می دهید را تقویت کرده و برای شما نزد تمام مخاطبین اعتبار و اعتماد ایجاد می کند.
۳. چه چیزی شما را از دیگران متمایز می سازد؟
تمامی رقبای شما، محصولات و خدماتی مشابه شما را ارائه می کنند. پس کاربران و مشتریان بالقوه شما باید بدانند که چه چیزی شما را در بین دیگران، متمایز می سازد یا چه المانی، محصولات شما را بهتر از دیگران می سازد.
شاید سال هاست که در حوزه مربوط به خود فعالیت دارید و برند شما، معروف و بر سر زبان ها است که این، باعث منحصر به فرد بودن و تمایز شما از بقیه رقبا خواهد شد.
ابتدا برای این که بتوانید ثابت کنید که محصولات و خدمات شما ارزش خریدن را دارند، باید ثابت کنید که حرف های شما، ارزش شنیدن را دارد! هنگامی که به این پیام متقاعد کننده دست پیدا کردید، آن را باید به گوش مخاطبین خود برسانید!
۴. روی چه قالب هایی از محتوا می خواهید تمرکز کنید؟
برای این که بفهمید روی چه فرمت ها و قالب هایی از محتوا برای طراحی استراتژی محتوا تمرکز کنید، ابتدا باید ببینید مخاطبین شما کجا زندگی می کنند! موقعیت جغرافیایی و نیاز های مربوط به این موقعیت، پارامتر بسیار مهمی در زمینه استراتژی محتوا محسوب می شود. ممکن است به فکر تولید پادکست باشید، یا یک کانال تلگرام یا یوتیوب راه اندازی کنید، یا این که به تولید محتوای متنی اکتفا کنید.
اما استراتژی محتوا خود را باید بر اساس نیاز ها و موقعیتی که مخاطبین دارند، طراحی کنید. در غیر این صورت، ممکن است محتوایی تولید می کنید، بی تاثیر باشد و مخاطبین مناسبی را جذب نکند.
۵. در چه پلتفرم هایی قرار است محتوا منتشر کنید؟
همانطور که شما می توانید در قالب های مختلفی تولید محتوا کنید، پلتفرم های مختلفی نیز می توانید برای انتشار محتوای خود انتخاب کنید! از وبسایت گرفته تا شبکه های اجتماعی، بسته به نوع محتوایی که قرار است تولید شود.
در این زمینه نیز، محل زندگی مخاطبین شما، سن و سال و نوع شخصیت آن ها نیز مهم است. اگر مخاطبین شما افراد سن بالا و بالغ هستند، بهتر است در یوتیوب فعالیت داشته و استراتژی تولید محتوا برای کانال یوتیوب خود در نظر بگیرید. اگر افراد جوان تری مخاطبین اصلی شما هستند، می توانید اینستاگرام را برای محتوای ویدیویی خود انتخاب کنید.
۶. انتشار و تولید محتوا را چگونه مدیریت خواهید کرد؟
فهمیدن این که قرار است چگونه تمام محتوای مورد نظر خود را تولید و یا منتشر کنید، می تواند در ابتدای کار دلهره آور باشد! قبل از شروع هر برنامه و طراحی استراتژی محتوا، باید به نکات زیر دقت کنید:
- چه کسی، چه چیزی قرار است تولید کند؟
- کجا قرار است منتشر شود؟
- چه زمانی قرار است منتشر شود؟
در تیم های کوچک، این پروسه آسان تر خواهد بود، زیرا تنها تصمیم گیرنده شما هستید. اما زمانی که تیم بزرگتر شده و بیزینس پیشرفت کند، شما نیز ممکن است به عنوان استراتژیست محتوا، با تیم های مختلف تولید محتوا مشورت و همکاری کنید تا به یک نتیجه و فرایند موثر و مفید برسید.
چرا کسب و کار ها، نیاز به طراحی استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟
بازاریابی محتوا، به نوعی به کسب و کار ها کمک می کند تا یک منبع قابل اعتماد و کم هزینه برای ترافیک سایت خود و ایجاد سرنخ های جدید، برای خود برنامه ریزی و آماده کنند. شرکت طراحی سایت لومینا، طی تحقیق و بررسی های مختلف در این زمینه، بازاریابی محتوا را، کلیدی برای افزایش ترافیک ارگانیک برای سایت در طولانی مدت می داند.
یک منبع همیشگی برای محتوای سایت شما، تولید محتوای روزمره و همیشه سبز، برای شما یک منبع ترافیک ارگانیک ایجاد کرده که به کمک روش های دیگر بازاریابی و فروش، بتوانید از این منبع، کسب درآمد داشته باشید. مثلا محتوا در رابطه با نکات خرید محصولات که خیلی اوقات منجر به فروش در سایت شما می شود. یا مثلا تبلیغات در محتوا و یا محتوای اسپانسر شده می تواند برای شما منبع درآمد و ترافیک باشد!
علاوه بر آن، محتوای سایت شما، به مشتریان بالقوه شما، در زمینه های مختلف آموزش داده و باعث برند سازی و آگاهی از نام شما می شود.
چطور یک چارچوب استراتژی محتوا طراحی کنیم؟
اکنون وقت آن رسیده تا با جزئیات، به نحوه طراحی استراتژی محتوا بپردازیم:
۱. هدف خود را مشخص کنید
هدف شما برای تدوین برنامه بازاریابی محتوا چیست؟ چرا می خواهید یک استراتژی محتوا طراحی کرده و محتوا تولید کنید؟ قبل از شروع هرکاری، بهتر است به این سوالات پاسخ داده و اهداف خود را مشخص کنید. در این صورت برای طراحی استراتژی محتوا خود، سریع تر عمل خواهید کرد!
۲. تحقیق شخصیت مخاطب هدف
برای توسعه یک برنامه موفق، شما باید به وضوح مخاطبان هدف محتوای خود یا به اصطلاح پرسونای مشتری را تعیین کنید. این امر به ویژه برای کسانی که تازه وارد بازاریابی اینترنتی شده اند، بسیار مهم است. با شناخت مخاطبان هدف خود، می توانید محتوای ارزشمند و مرتبط تری تولید کنید که در نهایت منجر به افزایش نرخ تبدیل مخاطبان شما به خریدار شود!
همچنین اگر شما یک بازاریاب با تجربه و کار کشته هستید، ممکن است اهداف شما تغییر کند! آیا می خواهید گروه جدیدی از افراد را مخاطب هدف خود قرار دهید؟ آیا می خواهید مخاطبین هدف فعلی خود را گسترش دهید؟ آیا می خواهید مخاطبین فعلی خود را حفظ کنید؟ بررسی و تحقیق در مورد پرسونای مشتری و مخاطبین هدف در بازار، امری بسیار مهم و ضروری است که هرسال باید انجام شود.
۳. ارزیابی و انتخاب رسانه مناسب
همانطور که قبل تر گفتیم، انتخاب یک رسانه یا پلتفرم مناسب، برای طراحی استراتژی محتوای شما و بازاریابی بسیار مهم است. اینستاگرام یا لینکدین؟ وبسایت یا تلگرام؟ یوتیوب یا فیسبوک؟ انتخاب پلتفرم مناسب برای کار، مهمترین قسمت برنامه ریزی برای بازاریابی محتوای شما خواهد بود.
بهترین کاری که می توان انجام داد، انتخاب یک پلتفرم اصلی یعنی وبسایت است که پایه و اساس کسب و کار و بازاریابی شما را شکل می دهد. برای جذب مخاطبین بیشتر در رسانه های مختلف، می توانید با نام برند خود فعالیت داشته و برنامه ریزی محتوا را انجام دهید. رسانه ای مانند اینستاگرام نیز می تواند بعنوان مکمل کسب و کار شما، گزینه مناسبی باشد.
۴. انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS)
مهمترین بخش های مدیریت محتوا شامل تولید محتوا، انتشار محتوا و آنالیز محتوا است. قطعا هدف شما برای این گزینه ها، سرمایه گذاری روی یک CMS مناسب و مقرون به صرفه است تا بتوانید به بهترین شکل محتوای خود را مدیریت و ارزیابی کنید.
یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا، وردپرس است که به وسیله افزونه های کاربردی و رایگان متعددی که دارد، می توانید محتوای خود را به بهترین شکل ممکن تولید، منتشر و ارزیابی کنید.
۵. تعیین جنس و نوع محتوا
گزینه های مختلفی برای تولید محتوا و طراحی استراتژی محتوا وجود دارند که می توانید انتخاب کنید. از محتوای متنی مانند پست وبلاگ و کتاب الکترونیکی گرفته تا محتوای صوتی یا پادکست. بسته به حیطه فعالیت شما و زمینه ای که می خواهید مخاطبین را جذب کنید، باید گزینه مناسب را انتخاب کنید.
در بخش های بعدی در مورد محبوب ترین قالب های محتوایی که بازاریابان از آن ها برای جذب ترافیک استفاده می کنند، صحبت خواهیم کرد.
۶. طوفان فکری برای ایده موضوع محتوا
حالا وقت آن رسیده است که موضوعات و ایده های محتوایی خود را بیابید! چند راهکار ساده برای طوفان فکری و انتخاب موضوعات مناسب را در ادامه مطلب می توانید مشاهده کنید:
- مشکل را با اعضای تیم و جمعی از دوستان مطرح کنید.
- همه ایده ها را روی کاغذ بنویسید.
- رای گیری کرده به بهترین ایده ها امتیاز دهید.
- در مورد ایده هایی که انتخاب شده، بحث کنید تا به نتیجه برسید.
۷. انتشار و مدیریت محتوا
استراتژی تولید محتوا به این جا ختم نمی شود. شما باید برای تولید محتوای خود، یک برنامه منظم، فکر شده و هدفمند داشته باشید. داشتن یک تقویم تولید محتوا می تواند به شما کمک بسیاری کند تا محتوای خود را مدیریت و سازماندهی کنید.