خانه » مقالات » صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP چیست؟ 4 ویژگی SERP
صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP چیست؟

صفحه ای که موتور جستجو پس از ارسال درخواست جستجو توسط کاربر نمایش می دهد صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP نام دارد. علاوه بر نتایج جستجوی ارگانیک، صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) معمولاً شامل جستجوی پولی و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) هستند.

به لطف بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، رتبه بندی در SERP می تواند بسیار رقابتی باشد زیرا کاربران بیشتر روی نتایج در بالای صفحه کلیک می کنند. با راه اندازی نشانه گذاری طرحواره یا اسکیما، الگوریتم های موتور های جستجو برای پیش بینی نیازهای کاربر بسیار پیچیده تر می شوند.

بیش از 90 درصد از ترافیک موتور های جستجو به وب سایت هایی می رود که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارند. اگر وب سایت شما هنوز در این صفحه قرار ندارد، نگران نباشید.

استراتژی هایی وجود دارد که می توانید برای کمک به افزایش رتبه خود از آنها استفاده کنید، اما ابتدا باید بدانید صفحات نتایج موتورهای جستجو چیست و چگونه نتایج را رتبه بندی می کنند.

صفحه نتایج موتور جستجو چیست؟

صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP صفحه ای است که پس از وارد کردن یک پرس و جو در گوگل، یاهو یا هر موتور جستجوی دیگری مشاهده می کنید. نوع نمایش صفحه نتایج موتور جستجو در هر موتور جستجو متفاوت است، اما از آنجایی که گوگل محبوب ترین موتور جستجو است است بیش از 80٪ از سهم بازار را در اختیار دارد که ما روی ویژگی ها و الگوریتم های آنها تمرکز خواهیم کرد.

انواع مختلف پرس و جوهای جستجو چیست؟

ویژگی‌های صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP که پس از جستجو نمایش داده می‌شوند به نوع جستجوی وارد شده بستگی دارد. پرس و جوهای جستجو معمولاً به 3 دسته تقسیم می شوند: ناوبری، اطلاعاتی یا معاملاتی

پرس و جو های ناوبری :

پرس و جوهای ناوبری زمانی رخ می دهند که شخصی به دنبال یک وب سایت خاص است اما URL کامل سایت را تایپ نمی کند. مگر اینکه جستجوگر به طور خاص به دنبال شما باشد، رسیدن به صفحه اول این نتایج ممکن است کمی دشوار باشد. برای استفاده از پرس و جوهای ناوبری برای سایت خود، گاها خرید تبلیغات برای کلمات کلیدی که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید، لازم است – مثلاً نام کسب و کارتان.

پرس و جو های اطلاعاتی :

زمانی که فرد می خواهد چیزی را یاد بگیرد، مانند حقایق پس زمینه در مورد یک موضوع یا نحوه انجام یک کار خاص، یک پرس و جو اطلاعاتی انجام می دهد. جستجوگر معمولاً به دنبال خرید نیست، اما محتوای مناسب اغلب آنها را به سمت یک برند خاص سوق می دهد. به همین دلیل مهم است که محتوای مرتبطی ایجاد کنید که خواسته ها، نیازها و علایق مخاطبان هدف شما را برآورده کند.

افزودن محتوای چندرسانه‌ای به سایت شما می‌تواند روشی مؤثر برای ایجاد ترافیک از پرس و جوهای اطلاعاتی باشد.
در اینجا چند مثال رایج برای بررسی وجود دارد:

  • یک ویدیو معرفی و یا نحوه ارائه خدمات که شامل ذکر نوع محصول یا خدمات شما است.
  • یک پست در وبلاگ آموزشی به همراه نکات مفید برای مخاطبین شما
  • اینفوگرافیک هایی با قابلیت به اشتراک گذاری
  • یک راهنمای مسیر

پرس و جو های معاملاتی :

مردم زمانی که به خرید چیزی فکر می کنند، مانند یک محصول خاص یا یک کالا از یک دسته بندی گسترده، پرس و جوهای معاملاتی را مطرح می کنند. پرس و جوهای معاملاتی بیشترین پتانسیل درآمد زایی را دارند، بنابراین در این کلمات کلیدی معمولا تبلیغات کلیکی زیادی مشاهده می شود. این بدان معناست که علاوه بر نتایج جستجوی ارگانیک برای کلمات کلیدی خود، افراد نتایج پولی مرتبط را نیز مشاهده خواهند کرد.

تبلیغات پولی به علت تاثیر زیاد در بین مشاغل محبوب هستند. طبق تحقیقات گروه تبلیغاتی آنلاین WordStream، تقریباً 65 درصد از کلیک‌ها روی SERP های تراکنشی، روی تبلیغات پولی اتفاق می‌افتد.

تبلیغات کلیکی یا ارگانیک

نتایج پولی و ارگانیک در SERP گوگل بسیار شبیه به نظر می رسند. و از آنجایی که هر کدام می توانند به شما در افزایش ترافیک سایتتان کمک کنند، باید استراتژی ایجاد کنید که شامل هر دو باشد.

مزیت تبلیغات کلیکی یا پولی در SERP

گوگل تبلیغات پولی را در بالای صفحه نتایج جستجو و یا انتهای آن قرار می دهد، معمولاً 4 آگهی در دسکتاپ و 3 آگهی در مرورگر تلفن همراه نمایش داده می شود. معمولاً بیش از 4 کسب‌وکار برای یک کلمه کلیدی جستجو رقابت می‌کنند، بنابراین گوگل باید مشخص کند که کدام تبلیغات در صفحه اول نتایج قرار می‌گیرند.

برای تصمیم گیری در مورد جایگاه هر سایت، گوگل چندین فاکتور را در نظر می گیرد: مبلغ پیشنهادی، کیفیت صفحه ای افراد وارد آن می شوند، کیفیت خود آگهی و ارتباط با جستجو. اگر گوگل به این نتیجه برسد که سایت شما بهتر و مرتبط تر از رقیب است، در صفحه اول ظاهر می شوید.

ارزش نتایج جستجوی ارگانیک در SERP

نتایج جستجوی ارگانیک جایگاه خود را از طریق بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به دست می‌آورند، مجموعه‌ای از تکنیک‌های همیشه در حال تغییر که می‌توانید برای کمک به رتبه‌بندی سایت خود در SERP استفاده کنید.

مانند تبلیغات پولی، برای به دست آوردن یک رتبه ارگانیک خوب باید یک سایت با کیفیت بالا داشته باشید.گوگل به طور مداوم الگوریتم خود را تغییر می دهد تا بهترین نتایج را ارائه دهد، بنابراین مهم است که از هر به روز رسانی جدید یا آینده آگاه باشید.

ویژگی های صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP چیست؟

ویژگی های صفحه نتایج موتور جستجو امروزی نسبت به سال های گذشته از نظر بصری متنوع تر است. علاوه بر نتایج جستجوی عمومی که به سادگی نام سایت و ابرداده را نمایش می‌دهند، جستجوها همچنین می‌توانند تصاویر، پیشنهادات خرید، توییت‌ها یا کارت‌های اطلاعات را برگردانند. هر ویژگی به طور کلی در یکی از دسته بندی های زیر قرار می گیرد:

  • ویژگی‌های نمودار دانش: این ویژگی‌ها در یک پنل یا کادر در SERP که اغلب در سمت راست ظاهر می‌شوند، نمایش داده می شود.
  • ریچ اسنیپت‌ ها: این‌ها ویژگی جلوه‌ های بصری بیشتری را به صفحه نتایج موتور جستجو اضافه می‌کنند، مانند ستاره‌ها در بررسی محصول یا عکس‌ها در نتایج اخبار.
  • نتایج پولی: می توانید با مراجعه به گوگل ادز برای سایت خود کمپین هایی بسازید تا در نتایج پولی هم نمایش داده شوید. نتایج پولی یا کلیکی به همراه یک برچست Ad در پشت آن نمایش داده می شود تا به کاربر اعلام کند که این نتیجه یک تبلیغ است.
  • نتایج جهانی: اینها نتایج ویژه ای هستند که در کنار نتایج ارگانیک ظاهر می شوند.

کلام آخر در مورد صفحه نتایج موتور جستجو

هرچه بیشتر در مورد صفحه نتایج موتور جستجو بدانید، بهتر می توانید استراتژی محتوا و استراتژی طراحی سایت خود را پیاده کنید. به‌روز ماندن با خط‌مشی‌های گوگل، کلیدی است که سایت شما را به شکلی عالی در رتبه های بالا حفظ می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهینه سازی برای جستجو و اطلاعات و نکاتی در مورد سئو، مقاله سئو چیست بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921