خانه » مقالات » سئو معنایی یا Semantic چیست + 7 روش سئو سمانتیک
سئو معنایی چیست

تا چند سال پیش، گوگل معمولا به صورت تک بعدی عمل می کرد و برای کلمه کلیدی اصلی یک وبسایت، اهمیت ویژه ای قائل بود. هرچقدر که این کلمه کلیدی بیشتر استفاده شده بود، گوگل متوجه موضوع سایت می شد و به آن رتبه می داد. اما امروزه با پیشرفت و بروزرسانی الگوریتم های گوگل، عملکرد الگوریتم ها دیگر به صورت تک بعدی نبوده و گوگل، به صورت چندجانبه، وب سایت را بررسی کرده و براساس کلمات کلیدی مختلف با مفهوم مشترک، به آن رتبه خواهد داد.

بهینه سازی و استراتژی، براساس ایجاد معانی و مفهوم های مختلف براساس کلمات کلیدی متفاوت در یک راستا، انتشار محتوای گوناگون برای رفع نیاز های مختلف کاربران و پرداختن به مفاهیم مختلف کلمات کلیدی یک حوزه، سئو معنایی یا سئو سمانتیک نامیده می شود که امروز در این مقاله، به این مفهوم و روش های مختلف پیاده سازی آن خواهیم پرداخت.

سئو معنایی یا سمانتیک سئو چیست؟

در لغت می توان گفت سئو سمانتیک یعنی فرایند ایجاد ارتباط مفهومی بین چندین موضوع، تولید محتوا برای انواع نیاز ها و کلمات کلیدی با مفاهیم مشترک به جای استفاده از یک کلمه کلیدی خاص است. شما با این کار، به گوگل می فهمانید که محتوای باکیفیت و متناسب با نیاز های کاربران را تولید کرده و فقط به فکر رتبه در یک کلمه خاص نیستید.

سئو سمانتیک و گوگل

در روز های اولیه سئو، الگوریتم های رتبه دهی گوگل، عملکرد بسیار ساده ای داشته و فقط به دنبال یک کلمه کلیدی خاص در صفحات مختلف وب می گشتند. اما همه ما می دانیم که درک و نیت انسان، چیزی فراتر از چند کلمه و عبارت ساده است. از همین رو، گوگل همواره در تلاش است تا عملکردی شبیه به یک انسان را برای ارائه نتایج در جستجو پیاده سازی کند. برخی از بزرگترین و تاثیرگذار ترین های این تلاش ها و نقاط عطف آن عبارتند از:

  • نمودار دانش: یک پایگاه دانش و دیتابیس بزرگ، پیچیده و بسیار قدرتمند که گوگل، براساس آن، نهاد ها و مفاهیم مختلف را درک کرده و نتایج جستجو را براساس آن دسته بندی می نماید.
  • مرغ مگس خوار: به روزرسانی الگوریتمی گوگل در سال 2013، باعث شد تا گوگل، معنا و مفهوم و نیت پشت هر جستجو را بهتر درک کرده و تمرکز خود را از روی تعداد کلمات کلیدی کمتر کند.
  • الگوریتم رنک برین (Rankbrain): یکی دیگر از بروزرسانی های موثر گوگل در سال 2015، رنک برین بود که توسط آن، گوگل توانست جستجو های مختلف را براساس محتوا و سایت های موجود در گوگل، تفسیر کرده و نزدیک ترین نتایج را به کاربران نشان دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این الگوریتم و دیگر الگوریتم های گوگل، مقاله الگوریتم های گوگل را مطالعه کنید.

با این پیشرفت های روز افزون، گوگل نه تنها می تواند با نگاه کردن به قسمتی از محتوا، موضوع آن را، بلکه تمامی جزئیات، ارتباطات مفهومی، موضوعات فرعی، اصطلاحات و ربط بین تمامی اینها را به راحتی درک خواهد کرد.

سئو معنایی چگونه موجب بهبود تجربه جستجو خواهد شد؟

چرا امروزه، اینقدر زیاد بر سئو سمانتیک تاکید می شود؟! خب در جواب به این سوال می توان گفت که گوگل، همیشه در تلاش است تا جستجو را برای کاربران راحت تر، مرتبط تر و در یک کلام، بهتر سازد. واقعیت این است که کاربران، زمانی که در گوگل جستجو می کنند، صرفا به دنبال یک پاسخ خاص نیستند. آنها اغلب سعی می کنند موضوعاتی را با عمق و مفهوم بیشتری درک کنند.

برای مثال، کاربری را فرض کنید که عبارت “طراحی سایت” را جستجو می کند. در اینجا، گوگل متوجه می شود که کاربر، هنگام سرچ این کلمه، سوالات دیگری نیز دارد که به دنبال پاسخ آنها نیز می گردد. این سوالات ممکن است به صورت لیست زیر باشند:

  • مراحل طراحی سایت کدام اند؟
  • هزینه سفارش طراحی سایت چقدر است؟
  • بهترین شرکت طراحی سایت در کرج کدام است؟
  • برای طراحی وبسایت شرکتی چه قالبی مناسب است
  • و………..

برای یک کاربر گوگل، ایده آل ترین حالت این است که در یک محتوا و یک وبسایت، تمامی سوالات و مشکلات خود را برطرف کرده و نیاز به جستجوی مجدد نداشته باشد. به طور کلی، سئو معنایی در این زمینه، جستجوی کاربران را بهبود می دهد. گوگل سعی می کند تا بهترین و عمیق ترین پاسخ را به جستجوی کاربر ارائه کند که این بخشی از عملکرد سئو سمانتیک خواهد بود.

مزایای سئو معنایی

اگرچه، استراتژی های سئو معنایی، بلندمدت بوده و بستگی به تلاش ها و برنامه ریزی های تیم محتوایی دارد، اما به هرحال، بسیار اثر بخش و موثر خواهد بود. برخی از مزایای این سبک از سئو به صورت زیر می باشند:

  1. رتبه بندی در کلمات کلیدی بیشتر در جستجوی ارگانیک
  2. ارسال سیگنال محتوای باکیفیت و کاربردی متناسب با نیاز های کاربران، به خزنده های گوگل
  3. برندسازی و قدرتمند بودن سایت شما از دید کاربران
  4. کمک به گوگل برای درک بهتر موجودیت سایت و حیطه تخصصی شما
  5. رتبه بندی در جستجو های سوالی مانند چگونه، چطور و…
  6. فرصت های بسیار طلایی برای سئو داخلی و لینک سازی داخلی سایت
  7. نگهداشتن مخاطبین در وبسایت خود باتوجه به مطالب گسترده و متنوعی که دارید

با طراحی یک استراتژی براساس موضوع کاری خود، می توانید برای سئو معنایی سایت خود اقدام کرده و با ارائه و تولید محتوا های گوناگون و غنی از نظر معنایی و مفهومی، شاهد افزایش رتبه و بهبود سایت خود در نتایج جستجو خواهید بود.

7 استراتژی سئو معنایی برای افزایش رتبه سایت

سئو معنایی شامل چندین استراتژی مختلف است که ممکن است قبلا، درمورد آنها شنیده باشید یا برخی از آنها را در بهینه سازی وبسایت خود استفاده کرده باشید. به هرحال، در این قسمت می خواهیم 7 نمونه از این استراتژی ها را باهم بررسی کنیم که تاثیر بسیار زیادی در افزایش رتبه سایت خواهند داشت:

1. برای کلمات کلیدی بصورت خوشه ای سئو کنید

همانطور که گفتیم، گوگل به یک کلمه کلیدی خاص برای رتبه بندی نتایج متکی نبوده و کلیت و ماهیت وبسایت شما و محتوای مختلف شما را بررسی می کند. در نتیجه تیم محتوای شما، باید خوشه ای از کلمات کلیدی هم مفهوم را برای سئو و تولید محتوا در نظر بگیرد. خوشه کلمات کلیدی، گروهی از کلمات کلیدی مشابه هستند که ارتباط معنایی مشترک دارند.

2. عمق موضوعی و طول محتوا را بهینه کنید

ساده ترین و معمول ترین روش سئو معنایی یا سمانتیک سئو، افزایش طول محتوا و ارائه مطالب بیشتر پیرامون موضوع اصلی آن است. اگرچه محتوای طولانی، یک عامل رتبه بندی به صورت مستقیم نیست؛ اما محتوای طولانی، سیگنالی از یک محتوای کامل و باکیفیت را به گوگل نشان می دهد که باعث افزایش رتبه سایت خواهد شد.

3. از اصطلاحات مرتبط و مترادف ها استفاده کنید

با پیشرفت الگوریتم های گوگل و به لطف فناوری NLP، گوگل، دیگر نیازی به بررسی دقیق کلمات کلیدی را نداشته و با توجه به مترادف ها، اصطلاحات مرتبط و پاراگراف های بعدی یا قبلی محتوا، می تواند موضوع محتوا را درک کرده و در نتایج رتبه بندی خود از این اطلاعات استفاده کند.

4. به سوالات دیگر (PAA) ها پاسخ دهید

یک راه دیگر برای افزایش عمق معنای محتوای شما، پاسخ به سوالات متداولی است که کاربران، در رابطه با کلمات کلیدی شما، در گوگل می پرسند. ویژگی Paa که مخفف عبارت People also ask به معنای: دیگران همچنین می پرسند، یکی از ویژگی های گوگل است که اخیرا، به کرات در نتایج مشاهده می شوند. گوگل این سوالات را براساس جستجو های افراد و محتوا های مختلف، استخراج کرده و در پوزیشن های مختلف نمایش می دهد.

سوالات دیگر در سمانتیک سئو

با استخراج این سوالات و ارائه پاسخ درست و کامل به آن ها، عمق معنایی وبسایت شما افزایش پیدا کرده و در نتیجه، روی سئو معنایی سایت خود کار کرده اید.

5. از داده های ساختار یافته استفاده کنید

استفاده از داده های ساختار یافته یا به اصطلاح Structured Data یک استراتژی مستقیم برای سئو سمانتیک محسوب نمی شود. اما به هرحال، با استفاده از آن، شما به گوگل اطلاعات مستقیم و دقیقی ارائه می کنید. به طور مثال زمانی که از Featurde snippet برای محصولات استفاده می کنید، مستقیما به گوگل می گویید که این یک محصول است و ویژگی های آن از جمله سایز، قیمت، رنگ و… را مشخص می کنید.

حال تصور کنید که این محصول با این ویژگی های مشخص، با یکی از محتوا های مرتبط در سایت شما، جفت شده و یک ارتباط معنای بسیار قوی در این بین شکل بگیرد. این موضوع قطعا برای رتبه بندی گوگل، اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.

6. از ابزار های بهینه سازی محتوا استفاده کنید

برای اینکه یک نمای کلی از عملکرد محتوای وب سایت خود داشته باشید، کلمات کلیدی که رتبه دارید را بشناسید و بتوانید بر اساس دیتاهای مختلف محتوای خود را بهینه کنید، باید از ابزار های مختلفی استفاده کنید. یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در این زمینه، Hrefs است که به شما در بهبود سئو معنایی سایت بسیار کمک می کند.

7. خوشه های موضوعی در سایت ایجاد کنید

برخلاف شاخه یا خوشه های کلمات کلیدی که قبل تر به آن اشاره کردیم، شاخه های موضوعی روی چندین محتوا متمرکز است. به طور مثال، می توانید در زمینه لینک سازی، شاخه هایی مانند لینکسازی داخلی، استراتژی های لینک سازی، لینک های خروجی و ورودی و… برای تولید محتوا و سئو سمانتیک برنامه ریزی نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921