خانه » مقالات » سئو اینستاگرام چیست؟ ۵ روش سئو اینستاگرام 2022
سئو اینستاگرام لومینا

در نوامبر 2020، اینستاگرام، به روزرسانی مهمی در عملکرد جستجوی خود انجام داد. به جای اینکه فقط بتوانید پروفایل ها، هشتگ ها و مکان ها را جستجو کنید، حالا می توانید کلمات کلیدی مورد نظر را جستجو کرده و صفحات مربوط به جستجوی شما نشان داده می شود. این به معنی این است که مفهومی به اسم سئو اینستاگرام به میان آمده که برای بالا آمدن و دیده شدن، باید برای آن تلاش کنید.

در این مقاله، می خواهیم ببینیم که اصلا مفهومی به اسم سئو اینستاگرام چیست؟ آیا واژه درستی است یا خیر؟ چگونه می توان برای افزایش سئو اینستاگرام و دیده شدن در نتایج جستجوی اینستا موفق بود؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید:

تماس با لومینا

برای دریافت تمامی خدمات و سرویس های مدیریت پیج، ادمینی اینستاگرام، تولید محتوا، سئو اینستاگرام و… می تونی روی لومینا حساب کنی! فقط کافیه با کارشناسان ما تماس بگیری تا کامل در این زمینه راهنماییت کنن. یا اینکه می تونی بری تو صفحه مدیریت پیج اینستاگرام تا از آخرین قیمت ها و تعرفه های اینستاگرام و خدمات ادمینی پیج باخبر بشی و سفارشت رو ثبت کنی…

همه ما، با واژه سئو و بهینه سازی سایت در گوگل آشنا هستیم. اما باید بدانید که اخیرا، در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام نیز، جستجو و نتایج نشان داده شده به کاربر، از توابع و دستورات خاصی پیروی می کند. این به معنی این است که واژه ای به اسم بهینه سازی و سئو اینستاگرام، واژه ای درست بوده و برای بهتر دیده شدن، نیاز دارید که پیج و پست های خود را سئو کنید!

سئو اینستاگرام چیست؟

سئو و بهینه سازی اینستاگرام، ب معنی بهینه سازی محتوا و پست های شما، به منظور رتبه بالا تر در نتایج جستجوی اینستاگرام است. اگر چه این بروزرسانی در جستجو، به اندازه لایو اینستاگرام جذاب و پر سرو صدا نبود؛ اما به هرحال، قسمتی جدایی ناپذیر از فعالیت افرادی است که می خواهند در اینستاگرام دیده شوند.

با دنبال کردن چند ترفند ساده و بی نظیر برای افزایش سئو اینستاگرام، می توانید شانس خود را برای دیده شدن در اکسپلور، یا دیده شدن در صدر نتایج جستجوی یک کلمه خاص، بالا ببرید!

با یک مثال ساده مبحث اصلی امروز را شروع می کنیم. فرض کنید شخصی کلمه باغبانی را در اینستاگرام جستجو می کند! تعدادی پیشنهاد کلمات کلیدی دیگر به او داده شده و تعدادی پروفایل در پایین لیست به نمایش در می آیند. حال فرض کنید روی یکی از پیشنهادات کلیک کرده و صفحه اکسپلور مربوطب به آن کلمه باز می شود، یا روی یکی از پروفایل ها کلیک کرده و وارد پیج آن شوید! می بینید که در بیوی پیج، یک لینک به وبسایت و فروشگاه آن صفحه قرار گرفته است که این یعنی تبلیغات!

بجای هزینه های بسیار زیاد تبلیغات، سئو اینستاگرام می تواند یک روش بی نظیر برای دیده شدن در نتایج جستجوی اینستا و فروش محصول یا خدمات شما باشد. هرچند، برای فعالیت های جدی و افزایش ترافیک و فالوور در اینستاگرام، نیاز به تبلیغات است؛ اما سئو اینستاگرام می تواند سرعت رشد شما را بسیار بالا برده و شانس دیده شدن شما را چندین برابر کند!

ضرورت و اهمیت سئو اینستاگرام چیست؟

سئو اینستاگرام مهم است؛ چون به شما این امکان را می دهد تا با افرادی که به طور فعال، در مورد کسب و کار مربتط با شما جستجو می کنند، ارتباط برقرار کرده و در نتایج جستجوی آن ها دیده شوید. همچنین باید به این توجه کنید که اینستاگرام، محبوب ترین پلتفرم در بین رسانه های اجتماعی جهان است و این یعنی یک زمینه جدی، برای رشد کسب و کار محسوب می شود.

بیایید از این زاویه به قضیه نگاه کنید: هرباری که کاربر، کلمه کلیدی مرتبط با فعالیت شما را جستجو می کند، فرصتی برای جذب ترافیک با کیفیت و هدفمند برای پروفایل شما و یا حتی وبسایت شما به وجود خواهد آمد! سئو اینستاگرام، کلید طلایی استفاده از این فرصت ها برای شماست. کلید جذب مشتریان بالقوه ای است که احتمال بسیار بالاتری نسبت به باقی افراد برای تبدیل در پیج یا سایت شما دارند.

سئو اینستاگرام چیست

این جا یک سوال بسیار مهم ممکن است برای شما به وجود بیاید: آیا واقعا مردم، برای تعامل با کسب و کار ها و مشاغل، از این روش استفاده می کنند؟ آیا واقعا ارزش دارد که روی سئو پست ها و محتوای اینستاگرام خود وقت بگذارید؟

جواب بله است! طبق گزارش AdEspresso، روزانه بیش از 200 میلیون کاربر اینستاگرام، از صفحات تجاری بازدید می کنند. نکته مهم تر این که 66% از این بازدید ها، توسط کسانی است که صفحات درحال بازدید را فالو نکرده اند! به علاوه، 60% از تمام کاربران اینستاگرامی طی تحقیقات، اعلام کرده اند که از این طریق با محصولات جدید و مورد نیاز خود آشنا شده اند.

اهمیت سئو اینستاگرام از جنبه مشتریان بالقوه و قابل تبدیل

می توان گفت سئو اینستاگرام، تنها راه برای ارتباط با مشتریان بالقوه و فعال در اینستاگرام است. چرا که آن ها چیزی را جستجو می کنند که به آن نیاز دارند! پس این یعنی یک جستجوی هدفمن و قابل تبدیل. تبلیغات ایسنتاگرامی خوب است اما فعال و هدفمند نیست. چرا که تبلیغات شما به عده زیادی از افراد نشان داده می شود که ممکن است اکثر آن ها، در لحظه، نیازی به محصول یا خدمات شما نداشته باشند و همچنین ارگانیک نیستند.

اکسپلور اینستاگرام ارگانیک محسوب می شود اما باز، از نظر جذب مشتریان بالقوه، ضعیف عمل می کند؛ چرا که افراد بدون هدف خاصی در اکسپلور وقت گذرانده و به دنبال نیاز خاصی نیستند! پس تنها پارامتری که شما را به مشتریان نیازمند، هدفمند و بالقوه نزدیک می کند، بهینه سازی و سئو اینستاگرام است!

حال که اهمیت بهینه سازی و افزایش سئو اینستاگرام را متوجه شده اید، وقت آن است که دست به کار شده و این کار را انجام دهید. فقط کافیست ترفند هایی که در ادامه به شما می گویم، دقیق و مو به مو انجام دهید. آن گاه از نتیجه آن شگفت زده خواهید شد:

۴ ترفند ویژه برای سئو اینستاگرام

در این جا، راهکار هایی را برای افزایش سئو اینستاگرام آماده کرده ایم که به صورت قدم به قدم این راهنما را دنبال کنید تا شانستان در نتایج جستجو اینستاگرام بال برود:

۱. کلمات کلیدی خود را شناسایی و سپس اولویت بندی کنید

برای کدام کلمات کلیدی می خواهید رتبه بگیرید؟ قبل از ایجاد هر تغییری در پروفایل و پست های خود، پاسخ به این سوال ضروری است. برای این کار می توانید از ابزار های تحقیق کلمه کلیدی مانند SEMRush یا Hrefs استفاده کنید و کلمات هدف را که بیشترین جستجو را دارند، پیدا کنید.

نکته: به یاد داشته باشید که ممکن است چیزی که کاربران شما در اینستاگرام سرچ می کنند، با چیزی که در گوگل سرچ می کنند، متفاوت باشد!

در این زمینه، استفاده از ابزار تحقیقات هشتگ ممکن است بیشتر مفید باشد. ابزار هایی مانند:

بین کلمات کلیدی کوتاه و کلی و کلمات طولانی و هدفمند تمایز قائل شوید!

همانطور که در حال تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی برای سئو اینستاگرام خود هستید، به نوع کلمات کلیدی نیز دقت کنید:

  1. کلمات کلیدی کوتاه و کلی (مثلا کفش): کلماتی هستند که جستجوی بالایی دارند اما هدفمند نبوده و درصد تبدیل و فروش پایینی دارند.
  2. کلمات کلیدی بلند و هدفمند یا لانگ تیل (مثلا خرید کفش مردانه): کلماتی هستند که کمتر جستجو شده و هدف خاصی را دنبال می کنند. در نتیجه درصد تبدیل و فروش در این کلمات بسیار بالا است.

با نوع اول کلمات کلیدی، ترافیک زیادی به سمت پیج شما خواهند آمد و با نوع دوم، مشتریان واقعی و بالقوه جذب خواهید کرد. اما کدام یک برای سئو اینستاگرام من مفید تر است؟ حقیقت این است که شما باید با استراتژی و برنامه پیش رفته و هر دو را در کنار یکدیگر داشته باشید تا علاوه بر جذب ترافیک، فروش موفقی را هم تجربه کنید.

نکته طلایی: اگر در تحقیق و کلمات کلیدی باز هم مشکل دارید، نوار جستجوی اینستاگرام را باز کرده و کلمات مربوط به کسب و کار خود را جستجو کنید!

۲. از ‌KPI برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری و موفقیت خود استفاده کنید.

قبل از این که به طور جدی سئو اینستاگرام خود را شروع کنید، باید به یک سوال دیگر پاسخ بدهید: “چگونه قرار است تاثیر و موفقیت تلاش های خود را در راستای افزایش سئو اینستاگرام خود اندازه گیری کنم؟”. در حقیقت، چنین شاخصه ای، یکی از بخش های ضروری بهینه سازی پیج اینستاگرام است. چرا که به شما این امکان را می دهد تا تشخیص دهید کدام راه و روش ها موفق تر بوده و کدام یک ناموفق بوده تا بتوانید به کار خود سرعت بخشید.

برای این که خود را برای موفقیت و رسیدن به قله آماده کنید، باید چند شاخص کلیدی عملکرد یا همان KPI برای خود ایجاد کنید. با استفاده از Instagram Insights که یک ابزار قدرتمند برای تجزیه تحلیل روند کار اینستاگرام (مخصوص پروفایل بیزینسی) است، می توانید موارد زیر را ایجاد ردیابی و بررسی کنید:

  • Impressions
  • Reach
  • Profile visit
  • Followers
  • Website visit
تحلیل و بررسی سئو اینستاگرام

۳. پروفایل خود را بهینه کنید (نام کاربری و بایو)

حال که می دانید چه کلمات کلیدی را باید انتخاب کنید و همچنین در مورد بررسی میزان تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه خود اطلاعات دارید، وقت آن رسیده است که هم به طور کلی پروفایل خودرا سئو کرده و هم هرکدام از پست ها را به طور جداگانه بهینه سازی کنید!

بیایید از پروفایل شما بعنوان یک عنصر کلی برای سئو اینستاگرام شروع کنیم. در این قسمت قرار است نام کاربری و بایو یا زندگینامه شما را در پروفایل اصلی بهینه کنیم. بهترین ترفند این است که از کلمات کلیدی مهم کسب و کار خود، در نام کاربری خود استفاده کنید.

بیشتر بدانید: تکنیک های سئو - 15 نکته کاربردی سئو برای تازه کاران سئو

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اگر از قبل نام بیزینس یا نام تجاری بدون کلمه کلیدی مورد نظرم را ثبت کرده باشم چی؟ خوشبختانه اینستاگرام این امکان را گذاشته تا بتوانید نام تجاری خود را از نام کاربری یا username خود متمایز کرده و یک نام متفاوت انتخاب کنید!

در صورت امکان سعی کنید نام برند خود و کلمه کلیدی اصلی خود را در نام کاربری خود بگنجانید! به طور مثال، نام برند “Loomina” را در نظر بگیرید که حوزه فعالیت این شرکت، مربوط به کلمه کلیدی طراحی سایت یا “website design” است. آنگاه، یک نام کاربری مناسب برای سئو اینستاگرام “websitedesign_by_loomina” می تواند گزینه مناسبی باشد.

بهینه سازی بایو اینستاگرام شما نیز بسیار ساده است. به طوری که می توانید هرچیزی که جا انداخته اید یا در نام کاربری نتوانسته اید استفاده کنید، در بایو خود استفاده کرده و کلمات کلیدی خود را در آن بگنجانید!

حالا که نام کاربری و بایو اینستاگرام شما، بهینه سازی شد، وقت آن است که سراغ سئو پست های سایت به صورت تکی برویم:

۴. سئو و بهینه سازی پست ها به صورت تکی (کپشن ها و هشتگ ها)

ممکن است بهینه سازی پست ها، به اندازه سئو پروفایل شما اهمیت بالایی نداشته باشد! اما به این معنی نیست که مهم نیست و آن را نادیده بگیرید. از کلمات کلیدی مربوط به پستی که آپلود می کنید، در توضیحات حتما استفاده کنید. شاید با همین کپشن، افراد زیادی جذب پست شما شده و در نهایت به پروفایل و در نهایت به وبسایت شما مراجعه کنند. همچنین هشتگ ها را نمی توان در افزایش رتبه در نتایج نادیده گرفت.

در مجموع، زمانی که شما در حال بهینه سازی پست ها به صورت جداگانه هستید، بهتر است:

  1. از بدنه اصلی کپشن یا عنوان پست، برای قرار دادن کلمات کلیدی مهم و ارزشمند استفاده کنید،
  2. برای تقویت کلمه مورد استفاده و کلمه کلیدی اصلی و همچنین کلمات فرعی، از هشتگ ها استفاده کنید.

برای مثال اگر می خواهید در زمینه “ایده های باغبانی” و “روف گاردن” رتبه بگیرید، می توانید جمله کپشن را کامل تر و جذاب تر کرده و در آخر از هشتگ استفاده کنید: “روف گاردن زیبا در غرب تهران _ برای مشاهده #ایده_های-باغبانی بیشتر به پیج ما سر بزنید!

هرچقدر توضیحات بیشتری در کپشن پست خود بدهید، سئو اینستاگرام شما بهتر انجام می شود. ممکن است در حال حاضر، الگوریتم ها به طور کلی تر به پروفایل ها و پست ها رتبه می دهند، اما هیچ شکی وجود ندارد که به مرور زمان و آپدیت های بعدی، این الگوریتم ها پیچیده تر و دقیق تر خواهد شد. پس چه بهتر که از امروز، چند پله از بقیه جلوتر باشیم؟!

۵. از متن جایگزین یا Alt برای تصاویر استفاده کنید

احتمالا شما در مورد متن جایگزین یا متن Alt تصاویر در زمینه طراحی سایت و بهینه سازی تصاویر وبسایت، شنیده اید؛ اما آیا می دانستید برای تصاویر اینستاگرام هم، این قابلیت وجود دارد؟! بله! با انجام مراحل زیر در تصویر می توانید به راحتی برای تصاویر پست خود، متن جایگزین انتخاب کرده و در سئو ایسنتاگرام خود قدم بردارید:

متن جایکزین تصویر در اینستاگرام
بیشتر بدانید: ادمین اینستاگرام کیست - وظایف ادمین اینستاگرام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!
این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
خطای HTTP. اتصال به API اینستاگرام امکان پذیر نیست. فید به روز نمی شود.

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921