این روز ها دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی آنلاین، تبلیغات اینترنتی یا هر اسمی که برایش انتخاب کنید مهم ترین چالش کسب و کار هاست. در دهه گذشته آمار استفاده از اینترنت چند برابر شده و در انتخاب مردم برای خرید و تعامل با کسب و کار ها تاثیر بسزایی گذاشته است.
دیجیتال مارکتینگ هم مثل سایر روش های بازاریابی راهی برای ارتباط و پیدا کردن مشتریان و مخاطبین شماست. تفاوت اصلی این روش این است که شما از روش های آنلاین مشتریان و مخاطبین خود را پیدا می کنید و محصولات و خدمات خود را ارائه می کنید.
- بازاریابی آنلاین چیست؟
- دارایی های دیجیتال مارکتینگ چیست؟
- استراتژی های دیجیتال مارکتینگ
- طراحی سایت حرفه ای و استاندارد
- تبلیغات کلیکی یا Pay-Per-Click Advertising
- تبلیغات در صفحات نتایج موتور های جستجو ( SERPs )
- بهینه سازی موتور های جستجو ( سئو )
- تبلیغات در شبکه های اجتماعی
- بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
- بهینه سازی نرخ تبدیل ( CRO )
- بازاریابی محتوایی
- ایمیل مارکتینگ
- سیستم همکاری در فروش
- جمع بندی دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی آنلاین چیست؟
اساسا، بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ به تمامی فعالیت هایی بازاریابی که در دنیای اینترنت صورت می گیرد گفته می شود. ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی یا PPC، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی، و حتی بلاگری و ولاگری از مثال های بارز دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین هستند. این روش ها به شما کمک می کنند تا بتوانید خدمات و محصولات خود را به مخاطبین و مشتریان خود معرفی و آنها را برای خرید کردن از شما متقاعد سازید.
دارایی های دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اساسا هر چیزی می تواند یک دارایی دیجیتال مارکتینگ به حساب بیاید. از این دارایی ها می توان به عنوان ابزار هایی برای استفاده در فضای مجازی استفاده کرد. بیشتر افراد نمی دانند چه دارایی های دیجیتال مارکتینگی در اختیار دارند که به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم :
- وبسایت شما
- لوگو ، آیکون های اختصاصی ، کلمات اختصاری برند شما
- محتوا های ویدئویی (ویدئو های تبلیغاتی، دمو محصولات و …)
- عکس ها (تصاویر اینفوگرافیک، تصاویر محصولات، تصاویر شرکت و …)
- محتوا های متنی (پست های بلاگ، کتاب های الکترونیکی، توضیحات محصولات و …)
- نظرات مشتریان و تجربه استفاده از خدمات و محصولات شما
- صفحات کسب و کار شما در شبکه های مجازی
استراتژی های دیجیتال مارکتینگ
استراتژی های دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال پیشرفت و بروزرسانی هستند، در این بلاگ به چند مورد از استراتژی های دیجیتال مارکتینگ که کسب و کار های موفق استفاده می کنند اشاره می کنیم :

طراحی سایت حرفه ای و استاندارد
در بحث دیجیتال مارکتینگ یکی از مهم ترین پایگاه های فروش شما سایت شماست. طراحی سایت حرفه ای و استاندارد باعث افزایش فروش و همچنین اعتبار برند شما در میان سایر رقبا می شود. با طراحی سایت اصولی به سادگی می توانید از بند زمان و مکان رهایی یابید و مشتریان شما در هر نقطه ای از ایران و در هر زمانی به محصولات شما دسترسی داشته باشند.
آژانس دیجیتال مارکتینگ لومینا با ارائه خدمات طراحی سایت در کرج به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای، چالش های طراحی سایت را برای شما به حداقل رسانده و می تواند در ارائه راهکار های فروش اینترنتی به کسب و کار شما کمک شایانی کند.
تبلیغات کلیکی یا Pay-Per-Click Advertising
تبلیغات کلیکی یا Pay-Per-Click Advertising در واقع یک اصطلاحی گسترده است که شامل هر نوع بازاریابی دیجیتالی که در آن در ازای کلیک بر روی تبلیغات شما مبلغی پرداخت میکنید، می شود. به عنوان مثال Google AdWords نوعی تبلیغات کلیکی به حساب می آید، FaceBook Ads نوع دیگری از این روش بازاریابی آنلاین است.
تبلیغات در صفحات نتایج موتور های جستجو ( SERPs )
گوگل، بینگ و یاهو همگی اجازه تبلیغات متنی در صفحات نتایج خود را به شما می دهند. تبلیغات در موتور های جستجو (از پیش پرداخت شده) یکی از بهترین روش های هدف قراردادن مخاطبینی که برای خرید محصول یا خدمات شما آمادگی دارند است.
بهینه سازی موتور های جستجو ( سئو )
اگر برای دیده شدن در صفحات نتایج موتور های جستجو نمی خواهید پولی پرداخت کنید می توانید سایت خود را سئو کنید. سئو یک روش طبیعی برای نمایش محتوای شما در موتور های جستجو است. در این روش نیازی به پرداخت مستقیم به موتور های جستجو برای نمایش مطالب شما نیست، اما برای رسیدن به صفحات نخست موتور های جستجو نیاز به گذشت زمان و انجام یکسری فعالیت ها است که اگر دانش آن را نداشته باشید نیاز به پرداخت هزینه به متخصصین این حوزه دارد.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
بیشتر پلتفرم های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر، لینکدین، پینترست و … به شما اجازه قراردادن تبلیغات را می دهند. تبلیغات در شبکه های اجتمعای یک روش عالی برای تعامل به مخاطبین و جذب آنها به سمت کسب و کار، محصول و یا خدمات شما است.
امروزه یکی از داغ ترین شبکه های اجتماعی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد اینستاگرام است. اینستاگرام با بیش از 50 میلیون نفر کاربر در ایران یکی از مناسب ترین پلتفرم ها برای تبلیغات است و در صورتی که به صورت بهینه و اصولی تبلیغات خود را انجام دهید نتایج شگفت انگیزی خواهید گرفت.
بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز مانند سئو یک روش طبیعی برای جذب مخاطب از طریق پلتفرم هایی مانند فیس بوک، توئیتر، اینستاگرام و … است. این روش نیز مانند سئو نیاز به صرف زمان و تلاش بیشتری دارد اما در بازه زمانی بلند مدت نتایج فوق العاده ای برای کسب و کارتان خواهد داشت.
بهینه سازی نرخ تبدیل ( CRO )
بهینه سازی نرخ تبدیل یه علم و هنر برای بهتر کردن تجربه کاربران و مشتریان آنلاین شماست. در اکثر مواقع کسب و کار ها با بهینه سازی نرخ تبدیل تعداد تماس ها ، فروش ها و … از طریق ورودی های وب سایت خود را افزایش می دهند. تنها دیده شدن شما در فضای آنلاین کافی نیست و شما باید برنامه ها و تکنیک هایی را به کار بگیرید تا بازدیدکنندگان و مخاطبین را به مشتری تبدیل نمایید.
بازاریابی محتوایی
بازاریابی محتوایی یکی دیگر از اصطلاحات گسترده در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. به تمامی فعالیت هایی که از طریق محتوای متنی و محتوای بصری (تصاویر و ویدئو ها) منجر به جذب مخاطب شود بازاریابی محتوایی می گویند.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از قدیمی ترین روش های بازاریابی اینترنتی است و البته روز به روز در حال پیشرفت و قدرتمند تر شدن هست. اغلب کارشناسان دیجیتال مارکتینگ از ایمیل مارکتینگ برای ارائه پیشنهادات ویژه به مشتریان استفاده می کنند.
سیستم همکاری در فروش
سیستم همکاری در فروش به این صورت می باشد که شما برای اینکه محصول یا تبلیغ شما به اشتراک گذاشته شود و منجر به فروش محصول یا خدمات گردد، مبلغی را به یک شخص یا یک کسب و کار پرداخت می کنید. بیشتر شدن کاربران اینترنت و همچنین رقابت کسب و کار ها در زمینه های مختلف مانند کیفیت محصولات و خدمات باعث شده تا سیستم همکاری در فروش یکی از جذاب ترین روش های بازاریابی و کسب درآمد شود.
یکی از سیستم های همکاری در فروش موفق که در ایران فعالیت می کند سیستم همکاری در فروش دیجی کالا است که روزانه گردش مالی بالایی را برای کاربران خود ایجاد کرده است.
جمع بندی دیجیتال مارکتینگ
همانطور که در بالا مطالعه کردید، روش های بسیار زیادی برای بازاریابی اینترنتی وجود دارد و ما به چند مورد از آن ها اشاره کردیم، با توجه به تخصصی بودن اغلب این روش ها کسب و کار های مدرن برای بالابردن بازدهی و تاثیر بیشتر، بازاریابی اینترنتی خود را به آژانس های دیجیتال مارکتینگ می سپارند.
اگر قصد فعالیت حرفه ای در فضای آنلاین را دارید راهکار های دیجیتال مارکتینگ را جدی بگیرید و حتما به اجرای این روش ها در کسب و کار خود فکر کنید و برنامه ریزی کنید. فروش بدون اجرای اصول و روش های دیجیتال مارکتینگ مانند روشن کردن خودرویی بدون بنزین است، پس تقریبا این کار غیر ممکن است.