خانه » مقالات » بازاریابی محتوا چیست؟ راهنمای جامع گام به گام
بازاریابی محتوا لومینا

بازاریابی محتوا چیست؟ بگذارید با یک مثال عملی و جذاب شروع کنیم! شرط می بندم زمانی که صحبت از بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ می شود، ذهن شما به سمت وبلاگ، توییتر فیسبوک، ویدیو های اینستاگرام یا یوتیوب می رود! اما باید بگویم که بازاریابی محتوا، قدیمی تر از این صحبت ها است حتی قبل از اینترنت!

زیرا بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ، چیزی نیست جز داستان سرایی؛ و داستان سرایی، از زمانی که انسان توان سخن گفتن را به دست آورده است، به وجود آمده! البته که توجه ما بیشتر سمت داستان های بزرگ خواهد رفت. در ادامه مقاله با من همراه باشید تا با یک مثال زیبا، به شما بگویم که بازاریابی محتوا چیست و برای انجام آن، شما را راهنمایی کنم:

زمانی که شرکت Hasbro، کمپانی عروسک سازی و شرکت Marvel، در سال 1982 برای راه اندازی سری کتاب های مصور یا کامیک بوک های خود دست به همکاری زدند، در اصل یک استراتژی بازاریابی محتوایی چیده بودند! همانطور که کمپانی Kenner Toy برای فیگور های اکشن وشخصیت های جنگ ستارگان، یک داستان قوی پس زمینه عالی ایجاد کرده بود.

پس از حدود 2 یا سه ماه پس از انتشار اولین کتاب کامیک این دو کمپانی به نام “G.I. Joe – A reall American Hero”، بیشتر مخاطبین آن ها، کودکانی بودند که بین 5 نا 7 سال سن داشته و بیشتر آن ها، عروسک های جی آی جو را خریدند! نکته جالب این ماجرا، این است که این کتاب فقط دو داستان داشت و تازه اول راه بود! پس از هفت سال، کامیک های مارول به یکی از قدرتمند ترین های خلق شخصیت های قهرمانی تبدیل شده بود که مخاطبین بسیار زیادی در سراسر جهان داشته که در نتیجه این کار، افزایش باورنکردنی فروش این فیگور های قهرمانی بود!

استفاده از بازاریابی محتوا برای فروش یک محصول چگونه است؟

از آن زمان تا به امروز، سال های زیادی گذشته و استراتژی که آن در سال 80 کار می کرد، لزوما در عصر امروز، جوابگو نخواهد بود. با این حال، با کانال های بازاریابی جدید مانند سوشال مدیا که هر روز در حال رشد و پیشرفت هستند، فرصت هایی برای کانتنت مارکتینگ به وجود می آیند که در ادامه این مقاله، به این که بازاریابی محتوا چیست و چگونه می توان به درستی به آن پرداخت، توضیح داده ام:

تعریف بازاریابی محتوا

موسسه بازاریابی محتوا، مفهوم کانتنت مارکتینگ را این گونه تعریف می کند:

یک رویکرد بازاریابی استراتژیک برای تولید و انتشار محتوای ارزشمند، مرتبط و هدفمند برای جذب و حفظ یک سری مخاطب کاملا تعریف شده و هدفمند و در نهایت، برای هدایت مشتری به اقدام یا اکشن فروش یا سودآور، است.

این تعریف، محکم و قدرتمند است، اما می خواهم آن را به طور واضح تر و ساده ای برای شما بیان کنم:

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ، یک استراتژی بلندمدت است که برای ایجاد یک ارتباط قوی با مخاطبان هدف یا مشتریان بالقوه شما، از طریق ارائه محتوای کاربردی و با کیفیت برای آن ها، طراحی می شود.

بیشتر بدانید: طراحی استراتژی تولید محتوا

در نهایت، مخاطبین هدف شما، زمانی که قصد خرید یا استفاده از یک سری خدمات خاص را دارند، وفاداری خود را به شما نشان خواهند داد! چرا؟ چون قبلا با محتوای ارزشمندی که در اختیار آن ها قرار داده اید، در ذهن و قلب او جای باز کرده اید و نیاز آن ها را برطرف ساخته اید.

همچنین برخلاف تبلیغات مستقیم، این به مخاطبان شما نشان می دهد که برای آن ها و مشتریان خود ارزش و اهمیت قائل هستید. امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، مردم می خواهند احساس کننده که مورد اهمیت هستند. دنیای امروز، پر صر و صدا تر از همیشه است و توجه و ارزش دادن، بیشتر از هرچیزی مهم و تاثیرگذار است.

اهمیت بازاریابی محتوا چیست؟

  1. بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه شما را با محصولات یا خدماتی که ارائه می کنید، آشنا ساخته و به آن ها آموزش می دهد.
  2. بالا برد نرخ تبدیل
  3. ایجاد روابطی بین کسب و کار شما و مشتریانتان که باعث افزایش وفاداری آن ها می شود.
  4. به مخاطبین آموزش می دهد که چطور، محصولات یا خدمات شما، مشکلات و چالش های آن ها را برطرف خواهند ساخت.
  5. ایجاد یک حس اجتماعی یا جامعه کوچک مخاطبین برای برند شما

انواع روش های کانتنت مارکتینگ

انواع و اقسام زیادی از بازاریابی محتوا وجود دارد که شما می توانید در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید. در این قسمت سعی کردم رایج ترین و پرکاربرد ترین انواع این نوع از بازاریابی را برای شما عزیزان آماده کنم:

۱. بازاریابی محتوایی سوشال مدیا

با وجود حدود 3.6 میلیارد کاربر جهانی در شبکه های اجتماعی، بسیار واضح است که چرا اکثر کسب و کار ها، در بازاریابی شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری می کنند. پلتفرم های مختلفی مانند فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ چت، لینکدین و…. وجود دارند که از راه های مختلفی برای بازاریابی محتوا می توان در آن ها فعالیت کرد. (مانند تصاویر، ویدیو، لایو، استوری و…)

۲. اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها، اطلاعات، محتوا، دیتا ها و آمار ها را در یک قالب گرافیکی زیبا و در عین حال، قابل درک بیان می کنند. اینفوگرافیک ها، با جملات ساده، عبارات مختصر و تصاویر گویا و کاربردی، راهی عالی برای برقراری ارتباط با کاربران و همچنین محتوای شما هستند. برای از بین بردن پیچیدگی و درک همه کاربران از محتوای شما، بهترین گزینه از روش های کانتنت مارکتینگ، اینفوگرافیک ها هستند.

بازاریابی محتوا اینفوگرافیک

۳. بازاریابی محتوایی وبلاگ

بلاگ ها، نوعی قدرتمند و کاربری از روش های کانتنت مارکتینگ هستند که برای تقویت کلی سایت و صفحات دیگر سایت، جذب مخاطبین و تبدیل کاربران به مشتریان، بسیار کاربرد دارند. با استفاده از این روش، می توانید همیشه سایت خود را به روز نگهدارید تا هم نزد گوگل و هم نزد کاربران سایت، ارزش و اعتبار کسب کنید.

درباره نیاز های کاربران که به دنبال رفع آن ها هستند، مقالات برای قسمت وبلاگ تعریف کنید تا آن ها برند شما را بشناسند و برای خرید های بعدی، سراغ شما بیایند.

۴. پادکست

در سال 2020، یک نظرسنجی در آمریکا برگزار شد که نشان داد، 49% از افراد 12 تا 32 ساله ایالات متحده آمریکا، در ماه گذشته، به پادکست ها گوش داده بودند که به عبارتی، میانگین ماهیانه آن می شود 6 ساعت گوش دادن به پادکست در هفته! به همین دلیل، بسیاری از مشاغل و وبسایت ها، شروع به تولید پادکست و انتشار آن ها نمودند.

۵. بازاریابی ویدیویی محتوا

بر اساس تحقیقات آژانس دیجیتال مارکتینگ لومینا، حدود 69% از مصرفکنندگان می گویند که ترجیح می دهند برای آشنایی با یک برند، برطرف کردن یک مشکل یا یادگیری چیزی، محتوای ویدیویی را به انواع دیگر ترجیح می دهند. علاوه بر این، محتوای ویدیویی می تواند نرخ تبدیل سایت شما و همچنین نرخ بازگشت سرمایه شما را افزایش داده و به شما برای ایجاد ارتباط با کاربران، کمک کند.

می توانید در این روش از کانتنت مارکتینگ، ویدیو های خود را در رسانه های اجتماعی، لندینگ پیج ها و یا وبسایت های تبغلیاتی دیگر به اشتراک بگذارید.

۶. بازاریابی محتوا تبلیغات پولی

تبلیغات پولی می تواند به شما کمک کند تا مخاطبین گسترده ای به دست آورید و همچنین، این امکان را به شما می دهد تا در مکان هایی که می خواهید دیده شوید، قرار گیرید. پلتفرم های مختلفی وجود دارند که می توانید برای کانتنت مارکتینگ تبلیغات خود، از آن ها استفاده کنید؛ از جمله سوشال مدیا، لندینگ پیج ها، بنر ها یا محتوای اسپانسر شده.

خب حالا که فهمیدیم بازاریابی محتوا چیست و همچنین انواع آن را یاد گرفتیم، وقت آن است که یک استراتژی خوب و موفق برای خود طراحی کنیم تا پیروز میدان باشیم!

استراتژی بازاریابی محتوا

مراحل زیر را به صورت گام به گام، برای پیاده سازی استراتژی خود پیاده سازی کنید. نگران نباشید در ادامه به توضیح هرکدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت:

  1. اهداف هوشمندانه تعیین کنید
  2. KPI های خود را مشخص کنید
  3. در مورد نوع محتوای خود تصمیم بگیرید
  4. کانال های محتوای خود را انتخاب کنید
  5. بودجه تعیین کنید
  6. محتوا را تولید و منتشر کنید
  7. نتایج را تحلیل و بررسی کنید

تعیین اهداف هوشمندانه

اولین و مهمترین گام برای شروع استراتژی بازاریابی محتوا، تعیین اهداف هوشمندانه است. این اهداف باید مختص و مرتبط با کسب و کار شما باشند. بهترین مثال هایی که برای این گام می توان گفت را در ادامه می بینید:

  • تقویت آگاهی از برند
  • افزایش درآمد
  • بالا بردن نرخ تبدیل
  • تقویت وفاداری به برند
  • افزایش تعامل مشتریان
  • ایجاد اعتماد و ارتباط بیشتر برای مشتریان بالقوه و مشتریان ثابت
  • جذب شرکای استراتژیک

تعیین شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI ها

در گام بعدی، باید شاخص های عملکرد یا KPI های اهداف هوشمندانه خود را تعیین کنید. این شاخص ها، نقاط قابل اندازه گیری هستند که برای سنجش عملکرد شما نسبت به اهدافتان استفاده می شود:

بیشتر بدانید: KPI یا شاخص کلیدی عملکرد چیست؟

تصمیم گیری در مورد نوع محتوا

مرحله بعدی، این است که تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی باید تولید کنید. برای این کار، از فکر کردن در مورد مخاطب هدف و پرسونای مشتریان خود شروع کنید. به سوالات زیر درباره مخاطبین هدف خود پاسخ دهید تا به شما کمک کند بهترین نوع محتوا را انتخاب کنید:

  • آن ها به چه چیزی از شما نیاز دارند؟
  • آن ها به دنبال رفع چه چالش هایی هستند؟
  • چرا آن ها به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند؟
  • شما چطور می توانید به آن ها کمک کنید تا موفق شوند؟
  • آن ها وقت خود را بیشتر در کجا سپری می کنند؟

با پاسخ به این سوالات، به راحتی می توانید نوع محتوایی که قرار است تولید شود را تعیین کنید.

انتخاب کانال های محتوا در بازاریابی محتوا چیست؟

هنگامی که نوع محتوای خود را برای بازاریابی انتخاب کرده اید، وقت آن است که پلتفرم های محتوای خاص خود را انتخاب کنید که قرار است کجا منتشر شود؟ محتوای کجا قرار است به اشتراک گذاشته شود؟

به طور مثال، اگر محتوای ویدیویی مدنظر شما است، پلتفرم هایی مانند اینستاگرام مناسب فعالیت چنین محتوایی است. اگر محتوای شما متنی یا تصویری است، بلاگ وبسایت شما، بهترین گزینه برای این نوع بازاریابی محتوا محسوب می شود. بنابراین، بر اساس نوع محتوایی که انتخاب می کنید، کانال ها و پلتفرم های انتشار آن را نیز باید در نظر بگیرید.

بودجه تعیین کنید

حالا وقت آن رسیده که بودجه تعیین کنید. به نوع محتوایی که قرار است تولید شود و همچنین کانال هایی که محتوا در آن ها منتشر خواهد شد، فکر کنید. سپس برای تعیین بودجه خود، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. آیا من به خرید نرم افزار یا وسیله ای نیاز دارم برای تولید محتوای خود؟ (مانند نرم افزار های تهیه و ویرایش عکس، یا دوربین و تجهیزات عکاسی یا فیلمبرداری و…)
  2. آیا به یک بازاریاب یا تولید کننده محتوا برای استخدام نیاز دارم؟
  3. آیا برای فضای تبلیغاتی باید هزینه کنم؟
  4. آیا برای تقویت و بهبود محتوای خود، نیاز به ابزار یا دسترسی به منابع خاصی دارم؟ (مانند افزونه های سئو از جمله Yoast برای سئو محتوای متنی سایت یا منابعی مانند MOZ یا Ahrefs برای تحلیل و آنالیز)

به این توجه کنید که این پاسخ ها، چگونه بر بودجه بندی شما تاثیر خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921