خانه » مقالات » الگوریتم های گوگل – آپدیت الگوریتم های گوگل 2022
الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل، مجموعه ای از یک سیستم پیچیده هستند، که برای بازیابی و بررسی داده ها از ایندکس های گوگل، نتیجه گیری از آن ها و ارائه بهترین نتیجه به یک جستجو ساخته و طراحی شده اند. گوگل ترکیبی از الگوریتم ها و فاکتور های رتبه بندی است که براساس عملکرد آن ها، مرتبط ترین و بهترین نتایج را در فهرست SERP یا نتایج جستجو لیست می کند. شناخت هر یک از الگوریتم های گوگل، برای تولید یک محتوای حرفه ای و جذاب و طراحی وبسایت، لازم و ضروری است که امروز در این مقاله، می خواهیم انواع این الگوریتم ها را شناخته و آخرین تغییرات آن ها را در گوگل یاد بگیریم:

تاثیر آخرین بروزرسانی الگوریتم های گوگل چیست

هر سال گوگل، الگوریتم های خود را آپدیت می کند یا در آن ها تغییرات ایجاد می کند. اغلب اوقات این تغییرات نامحسوس بوده و مدیران وبسایت، خیلی تغییرات آن ها را متوجه نمی شوند. اما در برخی مواقع، آپدیت های سنگینی از طرف گوگل در الگوریتم های گوگل اعمال می شوند که باعث جابجایی زیاد در نتایج جستجو می گردد. پس شناخت آن ها و احتیاط در اقدامات سئو و تولید محتوای سایت، خالی از لطف نیست.

در ادامه، لیستی جامع و کلی از تمامی الگوریتم های گوگل و نحوه عملکرد آن ها در وبسایت های مختلف را توضیح داده ایم:

الگوریتم پاندا – ۲۰۱۱

این الگوریتم برای اولین بار در سال 2011 راه اندازی شد؛ ولی طی سال های متوالی توسط گوگل بروزرسانی شد. در سال 2016 این الگوریتم در لیست الگوریتم های اصلی رتبه بندی گوگل قرار گرفت. پاندا محتوای اسپم، تکراری، کوتاه و به درد نخور با تبلیغات زیاد را هدف قرار داده و سایت مربوطه را جریمه می کند.

الگوریتم پنگوئن – ۲۰۱۲

حدود یک سال پس از بروزرسانی پاندا، پنگوئن، از الگوریتم های گوگل منتشر شد و فشار بیشتری روی تولید محتوای باکیفیت ایجاد کرد. این آپدیت، بک لینک های اسپم و بی کیفیت را هدف قرار داد. سایت هایی که دارای بک لینک های ارگانیک و طبیعی بودند، از این الگوریتم پاداش گرفته و سایت های با بک لینک اسپم و مصنوعی، مورد جریمه واقع شدند.

الگوریتم دزد دریایی – ۲۰۱۲

این بروزرسانی از الگوریتم های گوگل، در حوزه کپی رایت فعالیت می کند. سایت هایی که از محتوای سایت ها و شرکت های بسیار بزرگ و معروف برای گرفتن رتبه سواستفاده کرده، یا محصولات و خدمات پولی آن ها را در وبسایت خود به صورت رایگان قرار می دهند، توسط این الگوریتم جریمه می شوند. همچنین وبسایت هایی که با نام و برند های معروف رتبه می گیرند، در لیست پنالتی این الگوریتم گوگل قرار گرفته و سایت اصلی، رتبه خواهد گرفت.

الگوریتم مرغ مگس خوار – ۲۰۱۳

مرغ مگس خوار از الگوریتم های گوگل، یک فناوری جدیدی بود که برای هوشمند تر کردن گوگل در تفسیر و فهمیدن جستجوی معنایی ارائه شد. این آپدیت، برای کمک به گوگل، در درک بهتر هدف و نیت جستجو طراحی شده است. این امر، بازاریابان و مدیران سایت را مجبور کرد که به سمت استفاده از کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل بروند. همچنین این موضوع باعث تشویق وبسایت ها برای تولید محتوای هدفمند براساس نیاز های کاربران شد.

مرغ مگس خوار، بر اساس کلمات جستجو شده در گوگل، نزدیک ترین و مرتبط ترین محتوا را پیدا کرده و به او نمایش می دهد.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم کبوتر – ۲۰۱۴

این الگوریتم، برای جستجو هایی که موقعیت مکانی کاربر در آن ها نقش دارد، طراحی شد. به طور مثال، اگر شما کلمه رستوران در کرج را جستجو کنید، این الگوریتم گوگل دست به کار شده و رستوران هایی که در موقعیت شهر کرج وجود دارند را به شما نشان می دهد. به عبارتی، هر جستجویی که از موقعیت های مختلف مکانی در آن استفاده شود، الگوریتم کبوتر براساس جستجو، نتایج را دسته بندی خواهد کرد.

الگوریتم موبایل گدون – ۲۰۱۵

این بروزرسانی از الگوریتم های گوگل، تمام سایت ها را مجبور کرد که نسخه سازگار با موبایل یا موبایل فرندلی از وبسایت خود طراحی کنند. هر وبسایتی که در صفحه نمایش موبایل بهینه نبود، در نتایج SERP رتبه نمی گرفت و می توان گفت یکی از بروزرسانی های انقلابی و تاثیرگذار در گوگل است.

الگوریتم فانتوم – ۲۰۱۵

فانتوم که با نام دیگر پنگوئن ۲ نیز شناخته می شود، بر روی کیفیت محتوا و تجربه کاربری یک وبسایت تمرکز دارد. می توان گفت این الگوریتم، ترکیبی از کاربرد پاندا و پنگوئن از الگوریتم های گوگل محسوب می شود. لینک سازی غیرطبیعی و اسپم، تبلیغات زیاد و پاپ آپ ها، تجربه کاربری ضعیف و… از عوامل رتبه دهی این الگوریتم محسوب می شوند.

الگوریتم رنک برین – ۲۰۱۵

الگوریتم Rankbrain یکی سیستم رباتیک یادگیری است که به گوگل کمک می کند، معنا و مفهوم پشت جستجو ها را بهتر درک کند و در نتیجه، بهترین نتایج را براساس جستجو، به نمایش در بیاورد. همچنین علاوه بر پردازش جستجو ها، یک پردازنده رتبه بندی نیز در این الگوریتم طراحی شده است. همانطور که گوگل در زمان معرفی این الگوریتم، اعلام کرد که سومین فاکتور اصلی رتبه دهی، رنک برین است.

عملکرد رنک برین به گونه ای است که کلیت یک محتوا را بررسی و پردازش کرده و یک خلاصه از این که یک محتوا درباره چیست، به دست بیاورد که در ارائه نتایج جستجو در گوگل، کمک زیادی به گوگل می کند.

الگوریتم موش کور – ۲۰۱۶

بروزرسانی Possum یا موش کور، بروزرسانی و تغییراتی از الگوریتم های گوگل در زمینه جستجوی محلی است. بعد از معرفی این الگوریتم، نزدیک ترین کسب و کار هایی که اطراف جستجوگر بود، به او نمایش داده می شد. این کار باعث رونق کسب و کارهایی که خارج از محدوده اصلی شهر ها یا اطراف بودند شد.

اگر شما یک کسب و کار (مثلا آژانس دیجیتال مارکتینگ) را جستجو کنید، تمامی کسب و کار هایی که نزدیک شما وجود دارند، روی نقشه در نتایج به نمایش درمی آیند که این به عهده موش کور از الگوریتم های گوگل است!

الگوریتم [AdWords] ادوُردز – ۲۰۱۶

گوگل، در سه ماهه اول سال 2016، نحوه نمایش تبلیغات پولی که در صفحه اول سمت راست نتایج ظاهر می شد را به طور کلی تغییر داد. تمامی نتایج ارگانیک و پولی ادغام شده و نتایج تبلیغی که از سیستم ادوردز استفاده کرده اند، با یک لیبل (برچسب) Ad به معنای تبلیغات، در بین نتایج ارگانیک به نمایش در می آیند.

الگوریتم های گوگل - ادوردز

الگوریتم [Fred] فرد – ۲۰۱۷

نام فرد، به پیشنهاد یکی از عوامل گوگل به اسم Gary Illyes که به شوخی بیان شده بود، روی آپدیت الگوریتم های گوگل قرار گرفت! گوگل تایید کرد که چنین بروزرسانی انجام شده اما از اعلام جزئیات آن خودداری کرد. به هرحال، طبق تحقیقات و بررسی سایت هایی که تحت تاثیر الگوریتم Fred هستند، بیشتر سایت ها مقاله محور یا وبلاگ، با محتوا های بی کیفیت، و محتواهایی که قصد تولید آن، گذاشتن تبلیغات و درآمد زایی باشد، هستند.

الگوریتم مدیک یا پزشکی – ۲۰۱۸

این آپدیت، که طبق اعلام گوگل، بروزرسانی الگوریتم هسته گوگل بود، یکی از الگوریتم های بزرگ و تاثیر گذار از الگوریتم های گوگل محسوب می شد. با انتشار این سیستم، سایت هایی که در زمینه سلامت جسمی و روانی افراد، یا در زمینه های اقتصادی و پول کاربران، مطالب مفید و مشاوره ارائه می کردند، از ارزش و اعتبار ویژه ای برخوردار شده و رتبه خوبی دریافت کردند.

الگوریتم سرعت – ۲۰۱۸

این الگوریتم، مربوط به سرعت بارگزاری یا لود صفحات سایت، بر روی دستگاه موبایل است. گوگل پس از معرفی الگوریتم موبایل گدون، بیشتر توجه خود را به سمت بهبود عملکرد وبسایت ها، در موبایل برد. به همین علت، اکثر بروزرسانی ها و شاخصه های تعیین رتبه خود را، بر پایه تجربه کاربری در صفحات موبایل قرار داد. این آپدیت نیز از الگوریتم های گوگل بر پایه سرعت لود سایت در صفحات موبایل است.

الگوریتم تنوع وبسایت – ۲۰۱۹

آیا هنگام سرچ کلمه مورد نظر خود، در نتایج دقت کرده اید که بعضی اوقات چند نتیجه از یک دامنه یکسان به شما نشان داده می شود؟ این الگوریتم، بر روی حذف نمایش نتایج مختلف از یک دامنه یکسان تمرکز دارد که امروزه، خیلی کمتر دیده می شود که از یک دامنه چند نتیجه نشان داده شود. (معمولا به صورت زیرشاخه ای نشان داده می شود.)

الگوریتم [BERT] برت – ۲۰۱۹

این الگوریتم، که یکی از بزرگترین دستاورد های پنج سال اخیر در الگوریتم های گوگل محسوب می شود، به عنوان یک هوش مصنوعی درک معنایی زبان های مختلف با دقیق ترین جزئیات آن ها، حتی به زبان محاوره است. با حضور این الگوریتم، شما هر چیزی که سرچ می کنید، توسط این الگوریتم، دقیقا بررسی و تحلیل و درک می شود و به شما نتایج مربوط به جستجو را نشان می دهد.

آپدیت هسته الگوریتم گوگل سپتامبر ۲۰۱۹

یک بروزرسانی در هسته گوگل، برای تغییرات در کارکرد الگوریتم های قبلی گوگل و ایجاد تغییرات جزئی در عملکرد گوگل.

الگوریتم های گوگل: اولین ایندکس برای موبایل!

از اول جولای 2019 اولین ایندکس برای موبایل، به طور پیش فرض برای تمامی وبسایت ها فعال شد. به طوری که هر محتوایی، ابتدا براساس نمایش در موبایل ارزیابی و ایندکس شده و سپس برای دسکتاپ انجام خواهد شد. اولین ایندکس برای موبایل به طور کامل، از سپتامبر 2020 فعال شد.

الگوریتم [MUM] – ۲۰۱۹

الگوریتم MUM که مختصر عبارت Multitask Unified Model است، نسخه پیشرفته تری از الگوریتم برت محسوب می شودکه تحول زیادی در نتایج جستجو ایجاد نمود. این الگوریتم بر اساس داده ها، زبان های مختلف (ترجمه بیش از 75 زبان مختلف)، تصاویر، ویدیو ها و… عمل کرده و نتایج مورد نیاز را به کاربر ارائه می دهد.

از ویژگی های بارز این الگوریتم، این است که از یک سوال یا مشکلی که سرچ می شود، مشکلات، پیشنهادات و مواردی که ممکن است در ذهن کاربر در رابطه با همان موضوع سرچ شود را به او نشان می دهد. حتما برای شما هم پیش آمده که در طول روز، در مورد یک موضوع، چندین سرچ مختلف در گوگل انجام دهید تا برای سوالات مختلف خود پاسخی پیدا کنید.

این الگوریتم، به تمامی سوالاتی که در مورد یک موضوع ممکن است سرچ شود، پاسخ و پیشنهاد ارائه می کند. این نسخه از الگوریتم های گوگل، با قدرت تحلیل چند جانبه ای که دارد، با خواندن و درک کردن تصاویر، ویس ها، ویدیو ها و متن، نتایج مختلفی را به کار بر نشان خواهد داد.

آپدیت هسته الگوریتم گوگل ژانویه 2020

یک بروزرسانی جدید در هسته گوگل، برای برخی از عملکرد ها و بهبود نتایج جستجو در 13 ژانویه سال 2020، الگوریتم های گوگل آپدیت شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921