خانه » مقالات » ضروری ترین لیست اصطلاحات سئو که باید بدانید 2022
اصطلاحات رایج سئو 2022

شما برای این که بتوانید به سمت وبسایت خود ترافیک جذب کرده و محصولات یا خدمات خود را بفروشید، نیاز به این دارید که درک کاملی از مفهوم بهینه سازی موتور های جستجو (سئو) و شناخت مفاهیم و اصطلاحات سئو داشته باشید. این امر معمولا برای کسانی که تازه کار هستند، ممکن است گیج کننده و سخت باشد؛ چرا که مفاهیم و اصطلاحات گوناگونی از سئو وجود دارد.

در این مقاله می خواهیم ضروری ترین اصطلاحات رایج سئو که یک تازه کار سئو به آن ها نیاز دارد را معرفی کرده و هرکدام را جداگانه توضیح دهیم:

این مقاله به صورت هفتگی به روزرسانی می شود، پس ما را دنبال کنید تا از بروز ترین و جدید ترین مطالب در مورد اصطلاحات رایج سئو باخبر شوید

متن لنگر یا انکر تکست [Anchor text]

زمانی که شما، یک متن یا قسمتی از متن را به یک وبسایت یا URL لینک می کنید، آن متن، انکر تکست یا متن لنگر نامیده می شود. این یکی از اصطلاحات سئو است که بسیار رایج بوده و با آن خیلی سر و کار خواهید داشت. کاربران با دیدن و کلیک کردن روی انکر تکست، به صفحه ای که شما برای آن قسمت از متن در نظر گرفته اید، هدایت می شوند! پس به انتخاب این متن خیلی دقت کنید.

نکته: از یک متن لنگر تکراری، بارها و بارها استفاده نکنید! این کار باعث افت رنک شما توسط گوگل خواهد شد، چرا که یک روش برای لینک سازی مصنوعی محسوب می شود.

متن لنگر - انکر تکست

ویژگی Alt تصویر، متن Alt یا متن جایگزین تصویر [Alt Attribute]

متن جایگزین یا متن Alt، به توصیف متنی یک تصویر و ویژگی آن اشاره دارد که نشان دهنده محتوای تصاویر است. هنگامی که شما یک تصویر را مشاهده می کنید، اثری از متن Alt آن نمی بینید؛ چرا که این ویژگی درونی تصویر است و برای درک بیشتر موتور های جستجو نوشته می شود. (البته هنگامی که تصاویر یک صفحه هنوز لود نشده باشند، متن جایگزین تصاویر نمایش داده می شود).

متن Alt نیز یکی از اصطلاحات رایج سئو در اینترنت است که باید به خوبی آن را بشناسید. ربات های گوگل از طریق متن جایگزین تصاویر، آن ها را درک کرده و به آن ها رتبه می دهند.

آتوریتی یا اعتبار [Authority]

اصطلاح آتوریتی به اعتبار یک صفحه یا یک سایت در سئو اشاره دارد. اعتبار دامنه یا اعتبار یک صفحه سایت، بستگی به چند فاکتور دارد:

  • قدمت دامنه یا صفحه
  • ترافیک دامنه یا صفحه
  • تاریخچه وبسایت
  • اصالت محتوای صفحه یا وبسایت
  • بک لینک های وبسایت

برای بررسی اعتبار دامنه یا دامین آتوریتی، می توانید از وبسایت MOZ.com استفاده کنید. در قسمت link explorer می توانید دامنه یا URL مورد نظر خود را وارد کنید، سپس اعتبار دامنه یا آدرسی که وارد کرده اید، به شما نشان داده می شود.

اصطلاحات سئو - اعتبار دامنه

ربات ها [Bots]

ربات ها یا بات های گوگل، برنامه هایی هستند که برای ایندکس کردن نوشته شده اند! این یکی از اصطلاحات رایج سئو است که در زمینه ایندکس، آپدیت، آنالیز سایت، رتبه دهی و… استفاده می شود. طبق تحقیقات شرکت طراحی سایت لومینا، حدود 60% از ترافیک اینترنت را بات ها تشکیل می دهند! همچنین شما به عنوان یک سئوکار، به کمک بات های گوگل می توانید وبسایت خود یا رقبا را تجزیه تحلیل و آنالیز کنید و برای افزایش رتبه بکوشید. پس ربات ها نیز از اصطلاحات سئو بسیار کاربردی هستند!

تگ عنوان [Title Tag]

تگ عنوان یا برچسب عنوان، یکی از اصطلاحات رایج سئو و البته یکی از عناصر مهم در زمینه سئو سایت محسوب می شود. تایتل، یک المان HTML است که شما برای توصیف یک صفحه محصول، مقاله، سرویس یا خدمات خود می نویسید که این عنوان، در نتایج جستجو به شکل زیر نشان داده می شود.

تگ عنوان

متا دیسکریپشن یا توضیحات متا [Meta description]

توضیحات متا، یک پاراگراف کوتاه یک یا دوجمله ای است که زیر تگ عنوان در نتایج جستجو ظاهر شده و توضیحی کوتاه درباره کلیت آن صفحه ارائه می دهد. متا دیسکریپشن، یکی از اصطلاحات سئو است که باید توجه ویژه ای به آن شود، چون هم از نظر سئو تکنیکال سایت، هم از نظر جذب مخاطب و افزایش نرخ کلیک، بسیار تاثیر گذار است.

متا دیسکریپشن

کلمه کلیدی [Keyword]

کلمات کلیدی، در عین ظاهر ساده ای که دارند، از اصطلاحات حیاتی و بسیار مهم سئو به حساب می آیند. کلمه کلیدی، کلمه ای است که با جستجو در گوگل براساس آن، نتایج مربوطه ظاهر می شوند. برای مثال، احتمالا شما واژه “اصطلاحات رایج سئو” را در گوگل جستجو کرده اید و این مقاله برای شما به نمایش درآمده است که این می شود یک کلمه کلیدی!

کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل [Long tale keyword]

کلمات کلیدی طولانی یا دنباله دار نیز، همان تعریف کلمات کلیدی را دارند، اما طولانی تر، دقیق تر و بلندتر! این نیز، یکی از اصطلاحات رایج سئو مخصوصا در سال 2021 و 2022 است که مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفته است. کلماتی 3 یا 4 کلمه ای که هدفمند تر بوده و مخاطبین هدف بیشتری را به خود جلب می کند. مانند واژه کلیدی “چگونه سایت خود را سئو کنیم” یا “طراحی سایت با وردپرس” کلمات کلیدی دنباله داری هستند که بسیار هدفمند تر و دقیق تر می باشند.

چگالی کلمه کلیدی [Keyword density]

چگالی کلمه کلیدی، از اصطلاحات سئو است که مربوط به تعداد استفاده از کلمات کلیدی نسبت به تعداد کل کلمات در یک صفحه می شود. کلمات کلیدی شما باید به جا و درست استفاده شده و تعداد آن معقول باشد. استفاده از کلمات کلیدی با تعداد غیر طبیعی یا در عدم پخش آن در محتوا، باعث جریمه سایت شما خواهد شد.

نکته: بیشتر روی خود محتوا و کیفیت و کارایی آن برای مخاطب تمرکز کنید و به فکر استفاده از تعداد بالای کلمات کلیدی در محتوا نباشید. گوگل تشخیص می دهد که محتوای شما مناسب سرچ کاربر هست یا نه!

فالو – نوفالو [Dofollow & Nofollow]

این اصطلاحات رایج سئو، به انتقال اعتبار دامنه یا پیج مربوط می شوند. اگر یک لینک با ویژگی فالو ساخته شود، اعتبار صفحه ای که لینک در آن ساخته شده، به صفحه مقصد منتقل می شود. اما اگر این لینک با ویژگی نو فالو ساخته شود، اعتبار آن صفحه منتقل نخواهد شد. پس در لینک سازی هایی که انجام می دهید دقت کنید. معمولا در روش های لینک سازی داخلی، از لینک های فالو و برای لینک دادن به سایت های خارجی، از لینک های نوفالو در سئو استفاده می شود.

بیشتر بدانید: روش های لینک سازی

ریدایرکت ۳۰۱ [301Redirect]

ریدایرکت یا هدایت 301، به معنی انتقال کامل محتویات یک از یک آدرس، به یک صفحه جدید با آدرس جدید است. با این کار، شما به گوگل می گویید که یک محتوای یک صفحه قدیمی، تمام و کمال به یک صفحه جدید منتقل شده است. باید در نظر داشته باشید که ممکن است چندین روز یا هفته طول بکشد تا موتور های جستجو، متوجه این هدایت بشوند و اعتبار صفحه قبل را به صفحه جدید منتقل کنند.

آدرس کنونیکال [Canonical URL]

اغلب اوقات ممکن است محتوای یک صفحه، در قسمت های دیگر سایت نیز ایندکس شود که این، می تواند محتوای تکراری یا داپلیکیت تلقی شود. شما با ارائه آدرس کنونیکال به عنوان آدرس اصلی محتوا، به گوگل می فهمانید که این صفحه محتوای اصلی است. این نیز یکی از اصطلاحات رایج سئو است که اهمیت ویژه ای در بهینه سازی سایت دارد.

سرفصل ها [Headings]

سرفصل، هدینگ یا زیرعنوان، اصطلاحاتی از این تگ HTML بوده که برای جداسازی پاراگراف ها از هم و اولویت بندی تیتر هر قسمت یک محتوا به کار می رود. سرفصل ها معمولا از H1 (پاراگراف مربوط به تگ عنوان)که اصلی ترین و مهم ترین سرفصل یا عنوان اصلی محتوا بوده شروع می شوند و به ترتیب اولویت تا H6 ادامه دارند.

سرفصل ها در سئو
سرفصل ها نیز از آیتم های بسیار مهم در زمینه سئو هستند که جزو اصطلاحات رایج سئو و البته کاربردی نیز محسوب می شوند.

لینک های ورودی، لینک هایی هستند که وبسایت های دیگر، به سایت شما می دهند که اصطلاحا می گوییم سایت مقابل به سایت ما بک لینک داده است! این نیز از اصطلاحات بسیار رایج در سئو و بهینه سازی است که با آن خیلی سر و کار داریم و یکی از مهمترین قسمت های سئو، همین لینک های ورودی یا بک لینک ها هستند.

درست برعکس لینک های ورودی که در اصطلاحات سئو آن را بیان کردیم، لینک های خروجی، لینک هایی هستند که ما، به وبسایت های دیگر می دهیم. به نظر من، لینک های خروجی، مستقیما روی سئو تاثیر خاصی ندارند و ممکن است بدلیل این که شما به یک منبع مورد اعتماد و با اعتبار لینک می دهید، گوگل شما را تشویق کند. آن هم نه به خاطر لینک؛ بلکه بخاطر محتوای کاربردی و مفید!

به هرحال، می توانید در محتوای خود به وبسایت های معتبر لینک خروجی دهید تا از تشویق و رتبه احتمالی گوگل بهرمند شوید!

صفحه نتایج موتور جستجو یا سرپ [SERP]

یکی از اصطلاحات رایج سئو، سرپ یا صفحه نتایج جستجو است. زمانی که شما عبارتی را سرچ می کنید، اصطلاحا تعدادی لینک یا سایت به ما نشان داده می شوند لیست نتایج گوگل، در صفحه ای به این اسم نشان داده می شود.

بیشتر بدانید: SERP چیست؟

ناوبری نان ریزه یا بردکرامب [Breadcrumb navigation]

ناوبری بردکرامب یا نان ریزه، یکی از اصطلاحات سئو است که در سال های اخیر، جایگاه ویژه ای در سئو سایت پیدا کرده است. این المان، برای کمک به موتور های جستجو و کاربر، برای درک بهتر موقعیت آن ها در صفحه ای که هستند، یا رابطه بین صفحات و سلسله صفحاتی که باز شده اند، به کار می رود.

نان ریزه از اصطلاحات رایج سئو

نقشه سایت یا سایت مپ [Site map]

نقشه های سایت یا سایت مپ (XML)، فایلی است که در آن، تمامی صفحات، دسته بندی ها و محتویات سایت شما، براساس اولویت های مختلف، لیست شده تا خزنده های گوگل راحت تر وبسایت شما را کراول و بررسی کنند. بهینه سازی چنین فایلی برای رتبه بندی گوگل بسیار مهم است. پس به این مورد از اصطلاحات رایج سئو، توجه ویژه ای داشته باشید.

بیشتر بدانید: نقشه سایت چیست؟

لینک های داخلی، پیوند هایی هستند که از یک صفحه از سایت شما، به صفحه دیگری در خود سایت شما ایجاد می شوند. به عنوان مثال، همین لینک بالا با عنوان “نقشه سایت چیست” در سکشن بیشتر بدانید، یک لینک داخلی محسوب می شود تا کاربر، برای کسب اطلاعات بیشتر و کامل تر راجع به موضوعاتی که در محتوا درج شده، کسب کند.

بیشتر بدانید: آموزش لینک سازی داخلی

ایندکس و نو ایندکس [Index & No Index]

این دو عبارت، از اصطلاحات رایج سئو و بسیار پرکاربرد محسوب می شوند؛ چرا که به فهرست شدن صفحات سایت شما در نتایج گوگل مربوط می شوند. ایندکس، زمانی است که گوگل، یک صفحه شما را کراول کرده باشد. اگر خطا یا مشکل خاصی نبود، آن گاه صفحه شما، به اصطلاح توسط گوگل ایندکس شده است. به این معنی که در نتایج جستجو (صرف نظر از رتبه) ظاهر خواهد شد.

حال در برخی موارد، شما نمی خواهید برخی از صفحات سایت شما ایندکس شود. (مانند URL های تکراری یا صفحات مربوط به دسته بندی ها یا تماس باما و…) که در این صورت، آن صفحات را به اصطلاح نو ایندکس می کنید. یعنی به گوگل می گویید که این صفحات نباید ایندکس شوند.

بانس ریت یا نرخ پرش [Bounce rate]

نرخ پرش یا بانس ریت، معیاری است که برای اندازه گیری تعداد افرادی که بلافاصه، بدون هیچ اقدام و تعاملی، صفحه سایت را بسته و به سایت دیگری می روند گفته می شود. این فاکتور از اصطلاحات سئو، تاثیر منفی روی رتبه سایت خواهد گذاشت و دلایل متعددی می تواند داشته باشد:

  • سرعت لود پایین صفحه سایت
  • محتوای ضعیف، به درد نخور و نامرتبط
  • تبلیغات بیش از حد و تجربه کاربری نامناسب
  • عدم وجود محتوا، محصول یا سرویس متناسب با نیاز کاربری که روی لینک شما کلیک کرده
بیشتر بدانید: راه های کاهش نرخ پرش سایت

فولد [Fold]

اصطلاح فولد، یک اصطلاح فنی بوده و در سئو به صورت غیر مستقیم تاثیر گذار است. این مورد از اصطلاحات رایج سئو، مربوط به صفحه ای است که کاربر بدون اسکرول کردن صفحه، آن را می بیند. یعنی قسمتی از محتوا، توسط خط مانیتور یا پایین موبایل، پایین تر است که برای مشاهده آن قسمت باید اسکرول شود. این اصطلاح در گذشته، در روزنامه نگاری کاربرد زیادی داشت و به اصطلاح می گفتند “روی فولد” یا “زیر فولد” که روی فولد، صفحه اولی بود که خواننده می دید و زیر فولد، قسمتی بود که روزنامه تا خورده و باید باز می شد تا به آن رسید.

در طراحی وب سایت نیز، همچنین اصطلاححی صدق می کند. روی فولد، قسمتی است که در اولین نگاه و بدون اسکرول در پیج دیده شده و باید بهترین و جذاب ترین قسمت محتوا، در این قسمت قرار گیرد تا کاربر مشتاق به ادامه مطلب باشد.

سئو خارجی آف پیج [Offpage SEO]

تمامی اقداماتی که مربوط به عوامل خارج از سایت می شود، سئو آف پیج یا سئو برون صفحه نام دارد. اقداماتی نظیر فعالیت در شبکه های اجتماعی برای بازاریابی سایت و معرفی وبسایت، لینک سازی خارجی و… از فعالیت های سئو خارجی یا آف پیج محسوب می شود.

بیشتر بدانید: سئو خارجی چیست؟

سئو داخلی یا آن پیج [Onpage SEO]

برخلاف سئو خارجی که در قسمت قبل گفتیم، سئو داخلی، به کلیه اقدامات و فعالیت هایی که در داخل سایت انجام می شود، مربوط است. اقداماتی نظیر بهینه سازی تصاویر، لینک سازی داخلی، محتوای سئو شده و… از کارهای مربوط به این اصطلاحات رایج سئو می شود.

بیشتر بدانید: سئو داخلی چیست؟

ریچ اسنیپت ها [Rich Snippets]

ریچ اسنیپت یا به عبارت دیگری، داده های ساختار یافته، اطلاعاتی هستند که از کد های HTML استخراج شده و در نتایج جستجوی گوگل، در صفحه سرپ ظاهر می شوند. رایج ترین این اطلاعت ساختار یافته، ریویو یاز بازخورد های یک صفحه است که به صورت امتیاز یا ستاره، در قسمت پایین نتایج ظاهر می شود.

ریچ اسنیپت loomina
نمونه ریچ اسنیپت ها، از اصطلاحات رایج سئو

اسکیما مارک آپ [Schema markup]

اسکیما، یکی دیگر از اصطلاحات رایج سئو است که مربوط به یک سری کد های اضافه شده به کد های اصلی سایت، به منظور ارائه اطلاعات بیشتر و اضافی به موتور های جستجو می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مربوط به کد های اسکیما، مقاله اسکیما مارک آپ چیست را مطالعه کنید.

سرپ یا صفحه نتایج جستجو [SERP]

SERP مخفف عبارت Search Engine Result Page است که به معنی صفحه نتایج موتور جستجو است. زمانی که شما، عبارتی را در سرچ باکس گوگل سرچ می کنید، یک صفحه با تعداد 10 نتیجه از لینک های مختلف به شما نشان داده می شود که به این صفحه سرپ می گویند.

سئو تکنیکال

این اصطلاح، مربوط به مجموعه فعالیت های فنی و تکنیکال سایت مانند بهینه سازی کد ها، بهینه سازی تصاویر، معرفی درست قسمت های مختلف سایت به ربات های گوگل و… می شود که در نهایت، یک وب سایت استاندارد، درست و بهینه به گوگل معرفی شود.

تجربه کاربری یا UX

این عبارت که مخفف شده User Experience است، به معنی تجربه کاربری است. این عبارت از اصطلاحات سئو، به تجربه کاربرانی که وارد سایت می شوند مربوط می شود. عواملی مانند سرعت بارگذاری صفحات، راحتی استفاده از المان های مختلف وبسایت، ارائه مسیر و دسته بندی پله ای برای جلوگیری از سردرگم شدن کاربر و… همه و همه مربوط به تجربه کاربری می شود که یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در سئو محسوب می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!
این پیام خطا فقط برای مدیران وردپرس قابل مشاهده است
خطای HTTP. اتصال به API اینستاگرام امکان پذیر نیست. فید به روز نمی شود.

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921