خانه » مقالات » 7 اشتباه رایج در تولید محتوا
اشتباهات رایج در تولید محتوا

انواع تولید محتوا مانند مقالات، وبلاگ، محتوای پیلار و… می توانند یک چالش باشند. حتی بزرگترین و باتجربه ترین نویسندگان مقاله، گاهی در دام انواع اشتباه رایج در تولید محتوا اسیر می شوند! با بررسی و آنالیز بسیاری از مقالات، در صنایع مختلف که در دنیای اینترنت درحال فعالیت هستند، متوجه این موضوع شدم که 7 اشتباه رایج در تولید محتوا بین تمامی این مقالات مشترک هستند که باعث افت کیفیت کار و تعامل این کسب و کار ها با مشتریان خود می شود.

در ادامه این مقاله بامن همراه باشید تا 7 مورد از رایج ترین اشتباهات تولید محتوا در قالب مقالات وبلاگ به شما بگویم که با دوری از این اشتباهات، در تولید یک محتوای موثر و باکیفیت، موفق خواهید بود:

1. تمرکز بر روی خودتان به جای خواننده محتوا

تولید یک محتوا برای مخاطبان را، می توان به شروع یک رابطه تشبیه کرد. اگر از همان ابتدای شروع این رابطه، فقط از خودتان بگویید، مطمعنا رابطه طولانی نخواهید داشت! در همان شروع کار، شما باید برای شناخت مخاطب خود نیز وقت بگذارید. او به دنبال چه چیزی است؟ به چه چیز هایی بیشتر علاقه دارد؟ در نظر نگرفتن تمامی این ها از مخاطب هدف، از اصلی ترین اشتباهات در تولید محتوا محسوب می شود.

همچنین، در ابتدای کار تولید محتوا، ممکن است وسوسه شوید تا از خود تعریف کرده و به مخاطبین خود بگویید که چقدر محصولات و خدمات شما عالی و باکیفیت هستند! با این کار، شما فقط دارید تبلیغ بیش از اندازه می کنید که به اصطلاح به آن محتوای “بازاری” می گویند و مردم از این محتوا متنرف اند!

مخاطبین تا وقتی که شما، دردی از آن ها دوا نکرده و مشکلات آن ها را رفع نکرده اید، به خرید از شما علاقه ای نشان نخواهند داد. بزرگترین اشتباه رایج در تولید محتوا، این است که شما، راه حلی برای حل مشکلات مورد نظر کاربران خود ندارید و فقط در حال تبلیغ و معرفی خود به او هستید.

اکثر کاربران، برای حل مشکلات، سوالات و نیاز های خود در گوگل جستجو می کنند و این یک فرصت برای شما است تا برای نیاز ها و مشکلات مخاطبین، راه حل و پاسخ ارائه کرده و برای خود و برندتان، اعتبار ویژه ای کسب کنید. در این صورت می توانید خود را کمی به مخاطب معرفی کرده و دیگر محصولات یا خدمات پولی خود را نیز به او پیشنهاد دهید.

2. عدم بهینه سازی محتوا برای سئو

حالا اگر به این نتیجه رسیده اید که برای نیاز های مخاطب خود محتوا بنویسید، باید به این موضوع نیز فکر کنید که اگر محتوای شما، در صفحهات پایین گوگل مدفون شود، به چه دردی می خورد؟! خیلی از نویسندگان، به سئو و بهینه سازی محتوای خود اهمیت خاصی نمی دهند که این یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا است. سعی کنید کلمات کلیدی که توسط کاربران زیادی سرچ می شوند را بیابید، و برای آن کلمات خاص تولید محتوا کنید.

بیشتر بدانید: ترفند ها و تکنیک های سئو

در مورد انتخاب یک عنوان جذاب، توضیحات متا، عکس ها و ویدیو های کاربردی در محتو و بسیاری دیگر از پارامتر های سئو، بیشتر دقت کنید تا دچار اشتباهات در تولید محتوا نشوید و رتبه نتایج جستجو و سئو محتوای خود را نیز تقویت کنید. همچنین در مورد سرعت لود صفحه های سایت، بارگزاری در گوشی تلفن همراه و راحتی و قابل خواندن اندازه و نوع فونت های محتوای خود بیشتر کار کنید. این ها موارد بسیار مهمی هستند که در چک لیست سئو 2022 اهمیت ویژه ای دارند.

بیشتر بدانید: چک لیست سئو 2022

3. عدم توجه به راحتی خواندن مخاطبین

مردم در وب چگونه مطالعه می کنند؟

تحقیقات نشان داده که افراد کمی در وب، کلمه به کلمه و ریز به ریز محتوا و مقالات را مطالعه می کنند! در عوض، کلیات صفحه و جملات و پاراگراف های مهم را نت برداری کرده و مطالعه می کنند. پس، از اشتباهات در تولید محتوا، می توان به جملات بلند، پاراگراف های طولانی و عدم استفاده از رسانه در محتوا اشاره کرد! چند نکته زیر را در نظر بگیرید تا از این اشتباه رایج در تولید محتوا در امان باشید:

  • استفاده از زیرعنوان های مختلف برای تقسیم بندی محتوا به قسمت های کوتاه تر
  • نوشتن جملات خوانا و کوتاه، پاراگراف های کوتاه و دو سه جمله ای
  • استفاده از فهرست ها و بولت پوینت برای تنوع در متن و بیان جملات اصلی و مهم
  • پر رنگ کردن قسمت های کلیدی و نکات مهم محتوا
  • و…
بیشتر بدانید: تکنیک های تولید محتوا

استفاده از جداول نیز می تواند یکی از راه های عالی برای تجزیه و خوانایی و درک بهتر محتوای شما شود.

4. عدم بازنگری و تصحیح محتوا از اشتباهات رایج در تولید محتوا

شاید پیش خود فکر کنید که این مورد، بیهوده است و خیلی مهم نیست؛ اما این، اصل ماجرا را تغییر نمی دهد! اغلب نویسندگان، تصحیح و بازنگری محتوای خود را نادیده می گیرند. اما واقعیت این است که وقتی محتوای خود را بازنگری و بازخوانی می کنیم، متوجه می شویم که چه جاهایی از جملات نادرست و نامناسب استفاده کرده ایم و بهتر می شد که از جملات بهتری استفاده کرد!

همچنین در مورد خوانایی جملات و درستی علائم نگارشی، اشتباهات رایج در تولید محتوا اتفاق می افتد که با تصحیح و بررسی دوباره محتوای خود، می توانیم از بسیاری از این اشتباهات در تولید محتوا دوری کنیم! برای این کار، از ابزار های مختلفی مانند Grammarly نیز می توانید کمک بگیرید.

5. عدم استفاده از کال تو اکشن یا دعوت به اقدام (CTA)

قدم بعدی مخاطب شما، هنگامی که مقاله شما را خواند یا در حال خواندن آن است چیست؟ خیلی از نویسندگان به این مورد اصلا توجه نکرده و دچار این اشبتاه رایج در تولید محتوا می شوند! زمانی که مخاطب شما در حال خواندن محتوای شما است، قدم بعدی او چه چیزی است؟ باید در محتوای خود از کال تو اکشن برای گام بعدی مخاطب خود استفاده کنید. شاید دکمه ورود به صفحه یک سری محصولات خاص، شاید دانلود یک فایل، شاید ثبت نام در یک دوره یا پر کردن یک فرم و… می توانند از اقداماتی باشند که شما می توانید مخاطب خود را دعوت به انجام آن ها کنید.

اشتباه رایج در تولید محتوا عدم استفاده از کال تو اکشن

6. عدم پاسخ درست و کامل به سوالات و نیاز های مخاطب

خودتان را جای مخاطب قرار دهید! او برای رفع سوال و نیاز خود، کلمات مورد نظر خود را سرچ کرده و محتوای شما را پیدا کرده است. آیا محتوای شما، به طور کامل، به نیاز های او پاسخ خواهد داد؟ آیا سوالات و نیاز های بعدی و احتمالی مخاطب خود را در نظر گرفته اید که ممکن است بعد از جستجو، به سراغ آن ها نیز برود؟

یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا، این است که به نیاز های مخاطب و سوالات احتمالی و مربوط به موضوعی که سرچ کرده را، در نظر نگیریم! این باعث می شود که مخاطب احساس کند، سایت و محتوای ما بیهوده و ناقص بوده و دیگر به سراغ ما نیاید!

سعی کنید به صورت همه جانبه و کامل، نیاز ها و سوالات مخاطب خود را رفع کنید تا برای دریافت سوالات و نیاز های بعدی خود، به سراغ وبسایت های دیگر نرود و در وبسایت شما باقی بماند.

7. عدم توجه به انتخاب سرفصل ها

طی تحقیقات آژانس دیجیتال مارکتینگ لومینا، به طور متوسط حدود 8 نفر از 10 نفر عناوین و سرفصل ها را می خوانند؛ اما فقط 2 نفر از 10 نفر، باقی مقاله را مطالعه خواهند کرد. خیلی از نویسندگان، وقت زیادی را صرف نوشتن یک محتوای باکیفیت، کامل و کاربردی برای مخاطبین خود می کنند اما با انتخاب یک عنوان ضعیف یا فکر نشده، تمام زحمات خود را برای گرفتن کلیک و مخاطب، از دست می دهند.

این نیز یکی از اشتباهات رایج در تولید محتوا است که نویسندگان زیادی به آن توجه نمی کنند. سعی کنید چندین سرفصل یا عنوان را انتخاب کرده و از میان آن ها، بهترین را انتخاب کنید. همچنین حتما از کلمه کلیدی که قرار است جستجو شود، در عنوان اصلی خود استفاده کنید تا دقیقا چیزی که مخاطب به دنبال آن است، در نتایج جستجو به او نشان داده شود.

همچنین عناوین خود را طی زمان های خاص، تغییر دهید تا ببینید کدام یک بهتر از بقیه عمل کرده و کلیک بیشتری می گیرد! سعی کنید جز دسته از نویسندگانی باشید که این اشتباه رایج در تولید محتوا را جدی می گیرد!

چرا محتوای شما مهم است؟

بیش از 70% تصمیم گیری ها برای خرید، قبل از تماس با شرکت انجام می شود. محتوای شما، می تواند شما را به عنوان یک متخصص قابل اعتماد در فضای کاری شما، به مخاطبینتان معرفی کرده و اعتبار و اعتماد برای برند شما بخرد. تولید محتوا، می تواند به سوالات و مشکلات مخاطبین و مشتریان شما پاسخ داده و قبل از این که با شما تماس بگیرند، خرید خود را با اعتماد کامل انجام دهند.

تولید محتوا را جدی بگیرید. برای تولید محتوای خوب و با کیفیت، زمان زیادی ممکن است لازم باشد؛ اما اجتناب و دوری از این 7 اشتباه رایج در تولید محتوا، می تواند به شما کمک کند تا محتوای بهتر و باکیفیت تری نوشته و مخاطبین بیشتری را به سمت برند و بازار خود بکشانید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921