خانه » مقالات » اشتباهات رایج در سئو | 5 اشتباه رایج و مرگبار سئو
اشتباهات رایج در سئو لومینا

بزرگترین اشتباهات رایج در سئو کدام اند؟ این اشتباهات از کجا سر چشمه می گیرند؟ برای دوری از این اشتباهات چه کار باید کرد؟ برای پاسخ به تمام این سوالات در مورد اشتباهات رایج سئو، این مقاله را دنبال کنید.

خیلی از برند ها و کسب و کار های اینترنتی، به دنبال بهبود هرچه بیشتر سئو سایت خود و نمایش در صفحات اول گوگل هستند؛ اما ممکن است در این مسیر اشتباهاتی رخ دهد که کار برای آن ها سخت تر شود. سئو، فرایندی است که پیاده سازی آن آسان است؛ اما تسلط بر آن بسیار دشوار! در ادامه این مقاله با من همراه باشید تا شما را با اشتباهات رایج در سئو که خیلی از سئوکاران انجام می دهند، آشنا کرده و راه های دوری از این اشتباهات را به شما نشان دهم:

سئو، یک فرایند کاملا زمانبر و فرسایشی است که نیاز به تجربه و گذشت زمان دارد تا به نتیجه برسد. مخصوصا امروزه که گوگل هر روز آپدیت های مختلفی ارائه داده و الگوریتم های خود را پیشرفته تر می کند. حالا اگر در این بین، اشتباهی هم رخ دهد، سختی راه چندین برابر خواهد شد! بنابراین امروز سعی کردم تا 5 مورد از رایج ترین اشتباهات در سئو که باعث افت رتبه می شود را برای شما عزیزان آماده کنم:

1. عدم شناخت مخاطبان، از اشتباهات رایج در سئو

یکی از مهمترین و حیاتی ترین اصول سئو، شناخت مخاطبین هدف است. سئو، صدای مخاطب است! درحالی که بسیاری از بازاریابان، فکر می کنند که مخاطبین هدف بازار خود را می شناسند، اغلب در دام توهم شناخت مخاطب افتاده و با این عدم آگاهی از رفتار مشتری، خود را به پایین می کشند!

یکی از رایج ترین اشتباهات در انتخاب کلمات کلیدی، بی توجهی به اولویت های گوگل برای کاربران هنگام سرچ کلمات کلیدی طولانی یا لانگ تیل است. در حالی که ممکن است محصولات یا خدمات خود را به شیوه خاصی به مخاطبان معرفی کنید، اما باید این را بدانید که مخاطبان هدف شما، با چه کلماتی شما یا محصولات شما را مشاهده خواهند کرد.

نکته:

  • به دنبال درک از بازاری باشید که مخاطبان شما، در آن چا خرید می کنند. روند های اصلی و کلان کدام اند؟
  • سعی کنید رفتار مشتری ها و مخاطبان را بررسی و آنالیز کنید تا از چگونگی تغییرات رفتاری آن ها، درک درستی به دست آورید.
  • قصد و نیت جستجوی کاربران را مورد هدف قرار داده و در انتخاب کلمات کلیدی خود، از آن ها کمک بگیرید.
  • از ابزار های مختلف برای تحقیق، بررسی و انتخاب کلمات کلیدی خود استفاده کنید تا بهترین و نزدیک ترین محتوا یا محصول را به مخاطب ارائه دهید.

2. نداشتن طرح و نقشه راه برای سئو

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو، که خیلی از سئوکاران به آن توجه نمی کنند، نداشتن یک نقشه راه یا برنامه ریزی، برای سئو است. شناخت کامل مخاطبین هدف، بدون داشتن یک استراتژی و نقشه، کافی نیست. برای این که بتوانید در این راه موق شوید، نمی توانید تصادفی و بدون برنامه فعالیت کنید. این از اشتباهات رایج سئو محسوب می شود که باید از آن دوری کنید.

طبق آمار به دست آمده از سال گذشته، تنها 36% از کسب و کار ها، دارای استراتژی سئو بودند. پس ایجاد یک نقشه راه و استراتژی سئو برای موفقیت بسیار مهم است. با این حال ممکن است بسیاری از این برنامه ریزی ها با شکست مواجه شود! چرا که ایجاد یک استراتژی پایدار و موفق، وابسته به تمامی قسمت های مختلف کسب و کار است. از خود وبسایت گرفته تا روابط عمومی، فناوری اطلاعات، محتوا و محصولات و…

بیشتر بدانید: نقشه سایت یا XML چیست؟

برای این که تا حد زیادی جلوی این اشتباهات رایج در سئو را بگیرید، به نکات زیر دقت کنید:

  • رقابت، کلمات کلیدی، رتبه سایت و عملکرد سایت خود را ارزیابی و درک کنید.
  • برای اموری که در نظر گرفته اید، تعیین وظیفه کرده و برای انجام این امور در بخش های مختلف تیم به توافق برسید.
  • وبسایت و محتوای خود را بر اساس استراتژی و برنامه ریزی خود، به روز نگهداشته و سعی کنید از ابزار های مختلف برای بهبود روند سئو استفاده کنید.

3. تولید محتوای نادرست، از اشتباهات رایج سئو

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو، تولید محتوایی است که در اصل، برای مخاطبان هدف شما نیست! مشکل اصلی، این است که شما می خواهید روی یک کلمه کلیدی خاص رتبه بگیرید؛ اما نمی توانید متن را به درستی سوار موضوع هدف کنید.

محتوای اشتباهات رایج در سئو

هدف گوگل، این است که نزدیک ترین و مرتبط ترین نتایج را به مخاطبین خود نشان دهد. بنابر این اگر محتوای شما پاسخگوی نیاز کاربر نبوده یا مرتبط نباشد، رتبه نخواهد گرفت. این مورد از اشتباهات رایج در سئو معمولا ناشی از موارد زیر هستند:

  1. تلاش برای اینکه چندین موضوع را در یک محتوا بگنجانید
  2. تولید محتوای بی کیفیت و عجله ای با هدف این که فقط کلمات کلیدی را در آن قرار دهید
  3. بهینه سازی برای چندین کلمه در یک محتوا

هدف اصلی باید تولید محتوایی باشد که واقعا با سوالات و نیاز های کاربر هم راستا بوده و پاسخگوی سرچ او باشد. برای دوری از این اشتباهات رایج سئو، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • دقت کنید که محتوای شما، مطابق با استراتژی و نقشه راه شما تولید و منتشر می شود.
  • مطمعن شوید که محتوای شما، به تمام سوالاتی که مخاطبین در ذهن دارند، پاسخ خواهد داد.
  • انواع مختلف قالب های محتوایی را برای به نمایش درآمدن در نتایج، تولید کنید. (مانند متن، تصاویر، ویدیو، پادکست و…)

4. انتشار محتوای غیر اصل یا کپی

یکی از مرگبارترین اشتباهات رایج در سئو، محتوای کپی شده یا تکراری است. درسال های گذشته، در بین وبسایت های مختلف محتوای کپی و تکراری رایج بود اما امروزه، با توجه به پیشرفت الگوریتم های گوگل، این امر باعث جریمه سنگین وبسایت خواهد شد. محتوای کپی و سرقتی، برای گوگل اسپم تلقی شده و باعث افت رتبه شدید خواهد شد.

سعی کنید زمان و انرژی بیشتری روی تولید محتوای اصلی و غیر کپی بگذارید تا هم کیفیت سایت شما بالا برود و هم، سایت شما نزد گوگل اعتبار کسب کند. این تنها راهی است که می توانید مطمعن باشید سایت شما افت رتبه پیدا نخواهد کرد.

راه های دوری از این اشتباهات رایج سئو:

  • عناوین قوی و متناسب با موضوع محتوای خود خلق کنید! خوانندگان نباید گمراه یا گیج شوند.
  • مطمعن شوید که محتوای شما، کاملا کاربردی و به درد بخور است! از مثال های قابل اجرا و عملی استفاده کنید!
  • سعی کنید متناسب با موضوع محتوای خود، داستان هایی بسازید تا مخاطبین بیشتر با محتوا ارتباط برقرار کنند.
  • خلاقیت به خرج دهید و از ویدیو و تصاویر جذاب و کاربردی در محتوای خود استفاده کنید.

5. نادیده گرفتن تگ عناوین، توضیحات متا و فراموش کردن ارائه متن با اسکیما

کار بهینه سازی محتوای شما، در این جا به پایان نمی رسد! تگ های عنوان و توضیحات متا، از عناصری هستند که بسیار ضروری به شمار می روند. بیشتر فعالیت های این قسمت، مربوط به خزنده های گوگل و شناسایی سایت و محتوای شما توسط گوگل است که اگر نادیده گرفته شود، یکی از اشتباهات رایج در سئو رخ داده است!

همچنین یکی دیگر از عناصر ضروری در سئو که نباید نادیده گرفت، استفاده از متن جایگزین یا Alt تصاویر است. برای آشنایی بیشتر با ترفن های سئو، مقاله زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بدانید: تفرفند های سئو

برای اجتناب از این اشتباهات رایج در سئو، به نکات زیر دقت کنید و در تولید محتوای خود از آن ها استفاده کنید:

  • برای هر صفحه، از یک تگ عنوان منحصر به فرد برای آن صفحه بنوسید. یک عنوان جذاب، مفید و مختصر!
  • مطمعن شوید که کلمه کلیدی مطابق با هدف انتخاب کرده و در جاهای درست از آن استفاده می کنید.
  • از تگ های عنوان بیش از حد طولانی استفاده نکنید.
  • حتما از اسکیما استفاده کرده و دقت کنید اسنیپت محتوا را به دقت وارد می کنید. (متا، عنوان اصلی، آدرس و…)

6. عدم توجه به لینک سازی با کیفیت

لینک سازی، یک امر ضروری است تا سئو، به بهترین حد عملکرد خودش برسد. باید دقت داشت که لینک سازی های خارجی انجام شده، با کیفیت بوده و درست و مرتبط باشند. به عبارتی دیگر، می توان گفت کیفیت لینک ها، خیلی مهمتر از تعداد و کمیت آنها است.

یکی از اشتباهات رایج سئو در لینک سازی، عدم استفاده از متن لنگر (انکر تکست = متنی که لینک روی آن سوار می شود) یا استفاده از متن لنگر نادرست و بیهوده است. کلماتی مانند “اینجا کلیک کنید” یا “بیشتر بخوانید” از این دسته متن های نامناسب و غلط هستند. بجای استفاده از چنین انکر هایی، از خود کلمه کلیدی مقصد استفاده کنید تا هم برای ربات های گوگل و هم برای کاربران، مفید باشد.

نکاتی که برای دوری از این اشتباهات رایج در سئو، باید به آن ها دقت کنید:

  • یک برنامه لینک سازی بر اساس کیفیت و کارایی بریزید. (از خرید بک لینک اجتناب کنید)
  • لینک های شکسته سایت خود را کنترل، پیدا و اصلاح کنید.
  • محتوای با کیفیت تولید کنید. محتوی خوب، همیشه لینک ها را به دنبال خواهد داشت.
  • از ابزار های مختلف آنالیز مانند ahrefs، برای بررسی لینک ها و ساخت آن ها استفاده کنید.
بیشتر بدانید: روش های موفق و همیشگی لینک سازی

7. لینک سازی داخلی غلط و خروج از مسیر سئو به بیراهه!

علاوه بر لینک سازی خارجی، لینک های داخلی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. خیلی از سئوکاران یا تولیدکنندگان محتوا، بدون هیچ ارتباط یا استراتژی خاصی، صفحات مختلف وبسایت را به محتوای خود لینک می کنند که این آفت سایت است! لینک سازی داخلی، باید با برنامه و اصولی باشد. در جای مناسب، از کلمه کلیدی یک صفحه دیگر استفاده کرده و آن رابه صفحه مربوطه لینک کنید و از لینکسازی بیش از اندازه و بدون هدف خودداری کنید که این امر، از اشتباهات رایج و مرگبار در سئو است!

برای اجتناب از این اشتباهات رایج در سئو، روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • صفحات مرتبط وبسایت خود را در یک دسته بندی قرار دهید.
  • لینک های داخلی سایت خود را بررسی کنید. لینک های شکسته، صفحات نامربوط، صحفات کند یا 404 و…
  • از یک تعداد متعادل برای لینک سازی داخلی استفاده کرده و از هرگونه لینک سازی غیرمرتبط با موضوع محتوا، جدا دوری کنید.
بیشتر بدانید: آموزش لینک سازی داخلی

8. عدم توجه به سرعت لود و ریسپانسیو سایت

یکی دیگر از اشتباهات رایج در سئو که اکثر افراد آن را نادیده می گیرند، سرعت بارگزاری صفحات سایت، موبایل فرندلی و ریسپانسیو بودن وبسایت است. این نکته را به خاطر داشته باشید که سئو، فقط کلمات کلیدی، محتوا و لینک سازی نیست! کیفیت و عملکرد خود وبسایت شما هم در سئو و بهینه سازی سایت دخیل است؛ به ویژه عملکرد سایت در صفحات گوشی موبایل که امروزه جز اصلی ترین فاکتور های سئو و گوگل محسوب می شود.

ربات های گوگل، می توانند تشخیص دهند که صفحات وبسایت شما، مناسب نمایشگر موبایل هستند یا خیر! همچنین سرعت لود سایت هم از پارامتر هایی است که گوگل به آن توجه کرده و براساس آن، به سایت رتبه خواهد داد.

اشتباهات رایج سئو در زمینه ریسپانسیو و موبایل فرندلی می توانند موارد زیر باشند:

  1. سرعت پایین سایت
  2. فایل های مسدود کننده
  3. تصاویر و ویدیو های حجم بالا که باعث کند شدن بارگزاری سایت می شود
  4. تبلیغات بینابینی
  5. طراحی غیراصولی و غیر استاندارد وبسایت

می توانید برای دوری از این اشتباهات رایج در سئو، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • برای جلوگیری از افزایش نرخ پرش، سرعت لود سایت را بهبود بخشید.
  • حتما در هنگام طراحی سایت، از ریسپانسیو بودن آن مطمعن شوید.
  • برای تجربه کاربری بهتر در نمایشگر موبایل، از تصاویر و ویدیو های حجم پایین تر و محتوای بهینه استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921