خانه » مقالات » استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز چیست؟
استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز

تعجب نکنید! این یک مطلب علمی در مورد اقیانوس ها و زیستگاه انواع جانوران دریایی نیست! این دو مفهوم یعنی استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز، توصیف کننده دو دنیای متفاوت مارکت جهانی است که توسط دکتر چان کیم و رنه موبورن در سال 2005 ابداع شد. این تشبیه بسیار زیبا از دو اقیانوس نسبت به فضای بازار و رقابت مارکت، به صورت زیر دسته بندی می شود:

  • فضای بازار موجود در جهان که در آن، صنعت های از قبل تعریف شده و مشخص وجود دارند و یک رقابت “خونین و سرخ” در این بازار حکم فرماست که نشان از این رنگ اقیانوس است.
  • فضای بازاری که یک بستر مناسب برای خلق یک صنعت و ارزش خاص در مارکت است که نشان آن، رنگ آبی اقیانوس عمیق و بکر است که پتانسیل بسیار بالا و رقابت بسیار کمی در آن وجود دارد.

در ادامه این سفر هیجان انگیز، با من سوار این کشتی شوید تا سوار بر این دو اقیانوس پهناور شده و از جریان ها و اتفاقات آنها، اطلاعات دقیق تر و جزئی تری کسب کنیم تا بتوانیم در برنامه ریزی و راه اندازی کسب و کار و موفقیت از رقبا جلوتر باشیم:

استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز

تمامی شرکت ها، فروشگاه ها و بیزینس های کوچک و بزرگی که در حال حاضر فعال هستند، در جریان اقیانوس قرمز حرکت می کنند. در میان این کسب و کار ها، رقابتی بسیار سخت و خونین وجود دارد که هرکس، برای یک مقدار فروش بیشتر، ناچار است با رقبای خود بجنگد. در چنین فضای اشباع شده ای که از هر نوع کسب و کاری، تعداد بسیار زیادی عرضه وجود دارد، تقاضا پایین آمده و در نتیجه، رقبا تلاش می کنند تا خود را نسبت به دیگری متمایز و خاص تر نشان دهند. در اصل، تنها راه نجات آنها، این است که بتوانند یکی از المان های مشخص در بازار خود مانند پشتیبانی، قیمت یا ویژگی منحصر به فردی از یک محصول را، طوری نسبت به رقبای خود بهتر و بالاتر نشان دهند تا بتوانند از این بازار، سهمی داشته باشند.

در مقابل مفاهیم یاد شده، عبارت اقیانوس آرام، به یک اقیانوس ناشناخته، آرام و بکر اشاره می کند که در آن هیچ رقابتی وجود ندارد. خیلی از افراد، با زکاوت و برنامه ریزی، به این آب های ناشناخته سفر کرده و در یک بازار جدید خلق می کنند. بازاری که هیچ قانون و قاعده از قبل تعریف شده ای نداشته و خود این فرد، این قوانین را تعیین می کند. در چنین بازاری، رقابت قیمتی نیز وجود ندارد و به علت خاص و بی همتا بودن، سود بسیار بالایی می تواند خلق کند.

بیایید برای درک بهتر این موضوع، چند مثال را باهم بررسی کنیم:

استراتژی اقیانوس آبی

زمانی که کمپانی اپل، در سال 2001 iPod را اختراع و عرضه کرد، نه تنها یک محصول موفق بلکه یک ارزش و اعتبار جدید خلق کرد! آنها با ارائه این محصول، دسته بندی و فناوری جدیدی را به دنیا عرضه کردند که کاملا منحصر به فرد این شکرت بود و هیچ رقابت دیگری در این زمینه وجود نداشت. شعار استیو جابز نیز در رابطه با این محصول این بود:”شما می توانید کل مجموعه موسیقی خود را در جیبتان گذاشته و هرکجا که می روید به آن گوش دهید!”

استراتژی اقیانوس قرمز

مک دونالد، یک نمونه کلاسیک و ساده، در استراتژی اقیانوس قرمز و خونین رقابت صنعت فست فود است. تنها کاری که مک دونالد انجام داد، تخفیف های ویژه و شگفت انگیز، ایجاد تنوع در محصولات و تبلیغات گسترده و برندسازی بین مخاطبان بود. یک کار جالب دیگر آنها، این بود که همبرگر هایی باکیفیت با مواد اولیه روز و تازه را، در رستوران هایی با ظاهر سنتی و قدیمی ارائه کرد. شعار آنها:”هرکجا که نامی از اصالت باشد، مک دونالد تحویل داده می شود” در کنار این حرکت، برای آنها مشتریان زیادی را به همراه داشت که نمونه یک موفقیت بزرگ در اقیانوس قرمز بود.

تفاوت استراتژی اقیانوس قرمز و آبی لومینا

همانطور که دیدیم، در بازار رقابت شدید و اشباع اقیانوس قرمز نیز می توان موفق شد، اما استارتاپ های بسیار زیادی نیز وجود دارند که ممکن است همزمان با شما، کار را شروع کرده باشند و این موضوع، کار را دشوار تر می سازد. در نهایت کدام یک انتخاب بهتری است؟ اقیانوس آبی یا قرمز؟ بین این دو استراتژی، کدام یک برای من مناسب تر است؟ برای پاسخ به این سوالات، ابتدا باید نگاهی جزئی تر به تفاوت میان استراتژی اقیانوس آبی و استراتژی اقیانوس قرمز بی اندازیم:

تفاوت های میان استراتژی اقیانوس قرمز و آبی

تفاوت های کلیدی میان دو استراتژی اقیانوس آبی و قرمز می تواند به صورت زیر دسته بندی شوند:

۱. بازار موجود در مقابل خلق بازار جدید

در استراتژی اقیانوس قرمز، هیچ تلاشی برای فراتر رفتن از حد و مرز بازار های مختلف وجود ندارد؛ چرا که همه چیز مشخص و از قبل تعیین شده است. به بیان دیگر، هیچ چشم اندازی از خلق ارزش جدید و آفرینش وجود ندارد و همه چیز از پیش نوشته شده است.

استراتژی اقیانوس آبی، به دنبال خلق ارزش، نوآوری و خلاقیت برای ایجاد یک بازار جدید است که تا به حال وجود نداشته است. شرکت Canon بازار جدیدی را با عرضه پرینتر های کوچک رومیزی نسبت به چاپگر های بزرگ و صنعتی خلق کرد. با این کار، مشتریان آنها از مشتریان شرکتی به مشتریان واقعی- منشی ها و دستیاران- تغییر کرده و یک صنعت جدید در دنیای بازار چاپ و پرینتر خلق کردند.

۲. رقابت شدید با رقیبان در مقابل ورود به دنیای بدون رقابت

بیشتر تمرکز استراتژی اقیانوس قرمز، روی غلبه بر رقبا و بازاریابی تهاجمی است. قیمت گذاری هرچه بهتر و یک تجربه کاربری عالی از ویژگی های بارز آمازون و کلید موفقیتش در چنین بازار بزرگی است.

استراتژی اقیانوس آبی، روی ایجاد گزینه های جایگزین تمرکز دارد. حال چه مشتریان جایگزین یا چه محصولات جایگزین. به طور مثال، اوبر [Uber] محصول جدیدی خلق نکرد؛ اما صنعت تاکسی رانی و مسافربری را متحول کرد. شرکت اسنپ نیز، نمونه ایرانی اوبر است که با ایجاد یک بازار نو، بدون رقابت و ارزشمند، صنعت حمل و نقل را متحول ساخت.

۳. تصاحب تقاضای موجود در بازار در مقابل خلق تقاضای جدید

روش های بازاریابی اقیانوس سرخ، سعی دارند تا تقاضای موجود در بازار خود را به سمت خود کشانده و نهایت استفاده را از این حجم تقاضا ببرند. در صورتی که استراتژی اقیانوس آبی، سعی می کند تا تقاضای جدید خلق کند. به طور مثال نتفلیکس، با یک حرکت استراتژیک، از یک فروشگاه و بیزینس فروش DVD و اجاره، به یک سرویس پخش جهانی تبدیل شد. حال به جای پرداخت هزینه های یک مکان فیزیکی مانند فروشگاه برای بقای خود، تنها برای برخی سرویس ها و مجوز ها، هزینه های کمی پرداخت می کنند که خود این، باعث شد تا فیلم و سریال هایی با کیفیت بالا و قیمتی بسیار پایین، به مخاطبین ارائه کنند که در نهایت، اگر دقت کنید، یک تقاضای جدید و جهانی ایجاد کرد.

۴. انتخاب بین ارزش بالا و قیمت پایین در مقابل انتخاب هردو گزینه

با توجه به رقابت سنگین و وجود حد و مرز های مشخص در اقیانوس سرخ، افراد، باید بین خلق ارزش و کیفیت بالا و قیمت های پایین برای جذب مشتریان، یکی را انتخاب کنند. در مقابل این قضیه، کسانی که به دنبال استراتژی اقیانوس آبی هستند، به راحتی می توانند به هردوی اینها دست پیدا کنند. نتیجه ایجاد تمایز در بازار، وجود یک بازار جدید با قیمت های مناسب و پایین است. جایی که ارزش و کیفیت، در کنار قیمت های پایین به طور همزمان وجود دارد.

آیا می توان از هر دو استراتژی اقیانوس آبی و استراتژی اقیانوس قرمز در کسب و کار استفاده کرد؟

بله! تمامی موارد گفته شده، در اصل، یک اقیانوس وسیع و بی پایان است و منظور کلی، این بود که کدام یک از این دو روش بازاریابی، برای کسب و کار شما، بیشتر جواب خواهد داد. به طور مثال، اپل، در یک اقیانوس قرمز، یک اقیانوس آبی ایجاد کرد و از هر دو استراتژی برای رقابت و خلق ارزش استفاده کرد. زمانی که گوشی های هوشمند اپل در بازار پر رقابت سونی اریکسون، موترولا، نوکیا و… پا به عرصه نهاد، یک رقابت در اقیانوس سرخ محسوب می شد. درحالی که با خلق ارزشی به نام iTunes یک گام در اقیانوس آبی خود برداشته و کاری کرد که افراد، به جای خرید آلبوم های کلی هنرمندان، قادر به خرید تکی آهنگ ها نیز باشند. کاری که مشابهش هیچ کجای دنیا نبود!

2 دیدگاه دربارهٔ «استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز چیست؟»

  1. خیلی جالب بود. کمتر کسی دیدم راجع به این موضوع صحبت کنه! فقط یه موضوعی هست اینه که برای ورود به اقیانوس آبی بودجه خیلی زیادی لازمه تا بشه دووم آورد.. وگرنه اگه دست خالی بخوای همچنی کاری کنی قطعا کسی که قدرتمند تره ایده شما رو میدزده و به راحتی ازش استفاده میکنه تا خودش رو بکشه بالا…

    1. امیر قدیری ۱۴۰۱/۰۳/۱۱

      خواهش میکنم دوست عزیز. بله یه همچین موضوعی هم میتونه اتفاق بیفته. ولی خب از قبل باید همه چیز درنظر گرفته بشه برای بودجه و راه اندازی کسب و کار و همه جوانب و هزینه ها و نیروی لازم و… برنامه ریزی بشه و اگر توی براورد همه چیز اوکی بود استارتش بخوره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کپی شد!

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921