خانه » مقالات » آموزش لینک سازی داخلی – ۱۰ ترفند موثر و کلیدی
آموزش لینک سازی داخلی loomina

بخش بسیار مهمی از اعتبار و رتبه سایت شما در موتور های جستجو، مربوط به لینک هایی است که داخل یا خارج از سایت شما وجود دارند. به همان اندازه که بک لینک ها و لینک های خارجی سایت شما اهمیت دارند، لینک سازی داخلی نیز، بسیار مهم و تاثیر گذار در سئو و بهینه سازی سایت شما هستند. در این مقاله، به آموزش لینک سازی داخلی سایت می پردازیم 10 مورد از انواع روش های لینک سازی داخلی بسیار تاثیرگذار برای بهبود سئو سایت می پردازیم:

۱. تولید محتوای متنوع و زیاد

یکی از مهمترین جنبه های لینک سازی داخلی، تولید محتوا هایی است که قرار است به یک دیگر لینک دهید! بسیاری از کارشناسان سئو، تولید محتوای متنوع و تعداد بالا را، بسیار مورد توجه قرار می دهند. چون با داشتن مطالب گوناگون، امکان لینک سازی داخلی بیشتری در سایت وجود دارد. پس یکی از قسمت های مهم آموزش لینک سازی داخلی، تولید محتوای زیاد است.

فراموش نکنید که قبل از شروع کار، باید یک برنامه و استراتژی تولید محتوا داشته باشید تا بتوانید بهینه و اصولی، لینک سازی داخلی خود را انجام دهید.

۲. لینک سازی از صفحه اصلی به مهمترین و اصلی ترین صفحات سایت

یکی دیگر از روش های لینک سازی داخلی، لینک دهی از صفحه اصلی به صفحات مهم و اصلی سایت است. این کار هم برای کاربران و هم برای گوگل و سئو جذاب است! بیشترین ورودی شما از صفحه اول سایت است و هنگامی که به صفحات فروش، لندینگ پیج و صفحات اصلی خود لینک سازی می کنید، هم ورودی بیشتری در آن صفحات اتفاق می افتد و هم، اهمیت و مهم بودن آن صفحات، برای گوگل تعریف می شود.

۳. لینک های متنی

در این قسمت از آموزش لینک سازی داخلی، می خواهیم بگوییم لینک هایی که در بین جملات قرار می گیرند، خیلی عملکرد بهتری نسبت به لینک هایی که به تنهایی در سایت هستند، دارند. به دلیل این که متن انکر یا متنی که لینک شده، در بین یک جمله و کلمات قرار گرفته و خزنده های گوگل، برای شناسایی و بررسی لینک، بهتر عمل می کنند.

در کلمات کلیدی و لینک ها، مرتبط بودن، مهم ترین چیز است. گوگل به ارتباط بین کلمات و لینک ها اهمیت ویژه ای می دهد. پس بهتر است، لینک سازی داخلی روی کلمات در پاراگراف ها و جملات انجام شود.

انواع لینک سازی داخلی

۴. در لینک سازی داخلی، تعادل ایجاد کنید

این بخش از آموزش لینک سازی داخلی، یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین روش های لینک سازی داخلی محسوب می شود. هرگاه شما، در یک صفحه، به یک صفحه دیگری از سایت خود لینک می دهید، اعتبار صفحه اولی به صفحه هدف لینک منتقل خواهد شد. بنابراین، مراقب تعداد لینک سازی داخلی، و موضوع صفحه ای که به آن لینک می دهید، باشید.

همچنین تعداد بیش از اندازه لینک سازی داخلی در یک صفحه، ممکن است حواس خواننده را پرت کند یا آن مطلب، ظاهر خوشایندی برای کاربر نداشته باشد.

۵. افزایش اعتبار یک صفحه

یکی از روش های لینک سازی داخلی، این است که شما، در محتوا های مختلف، فقط به یک صفحه مهم از سایت لینک دهید. این نه تنها می تواند یک مسیر منطقی و کاربردی برای کاربران ایجاد کند، بلکه می تواند برای خزنده های گوگل نیز مفید باشد.

برای مثال، شما می خواهید یکی از صفحات سایت، از اعتبار بسیار بالایی نزد گوگل برخوردار شود. می توانید مطالب مرتبط با آن صفحه بنویسید و از هرکدام یک لینک به صفحه مورد نظرتان بسازید. با این کار، اعتبار صفحه مورد نظر شما رو به افزایش خواهد رفت.

۶. کانون توجه را به اشتراک بگذارید!

بسیاری از سئوکاران، معتقدند که لینک سازی داخلی از یک صفحه محبوب و پربازدید به یک صفحه با بازدید کمتر، یکی از روش های لینک سازی داخلی عالی برای تقویت و افزایش اعتبار آن صفحه است. به طور مثال لینک سازی داخلی از یک صفحه که در روز 100 بازدید دارد، به صفحه ای که 10 بازدید دارد، باعث می شود که صفحه دوم نیز از اعتبار صفحه اول برخوردار شده و در نتایج گوگل رتبه بگیرد!

این مطلب در قسمت آموزش لینک سازی داخلی، هم برای خزنده های گوگل و هم برای مخاطبین عملکرد خیلی خوبی خواهد داشت.

اگر محتوایی دارید که خیلی قدیمی است یا در اعماق سایت شما دفن شده، با لینک سازی داخلی از صفحات محبوب و پربازدید سایتتان به آن صفحه، می توانید اعتبار ویژه ای به آن صفحه دهید که در نتیجه، صفحه دفن شده در سایت شما نیز، شانس دیده شدن پیدا کند!

۷. افزودن اعتبار

لینک سازی داخلی که انجام می دهید، باید هدفمند بوده و برای مخاطب ارزشمند باشد. به طور مثال، لینک دهی از یک پاراگراف که راجع به یک موضوع خاص صحبت کرده اید، به صفحه ای که آن موضوع را به طور کامل توضیح داده است، می تواند بسیار ارزشمند و مفید باشد.

مثلا این مقاله راجع به آموزش لینک سازی داخلی است، اما ممکن است برخی از کاربران، با مفهوم کلی لینک سازی و اهمیت آن آشنا نباشند یا تفاوت بین لینک سازی داخلی و خارجی را ندانند. پس بهتر است در این قسمت از مقاله، یک لینک به مقاله “لینک سازی چیست و چرا برای سئو اهمیت” دارد ساخته شود، تا کاربران به آن صفحه مراجعه کرده و اطلاعات دقیق تری در مورد لینک سازی کسب کنند!

همچنین مقاله “روش های لینک سازی موفق و همیشگی” می تواند بسیار مفید و کاربردی واقع شود. (پس پیشنهاد می دهم این دو مقاله را حتما مطالعه کنید!)

۸. ایجاد جریان طبیعی در لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی سایت شما، باید یک جریان و روند طبیعی داشته باشد. به عبارتی دیگر، یک انتقال یکپارچه از صفحه اول به صفحه بعدی؛ درست مانند فصل های یک کتاب!

اگر شما بخواهید فصل اول کتاب را به فصل دهم پیوند کنید، خواننده، بخش عمده ای از کتاب که بین این دو فصل قرار گرفته را از دست خواهد داد. هر لینک متوالی و هدفمند در یک مطلب، می تواند مخاطب را وادار به کلیک روی لینک و ورود به صفحه دیگر سایت کند و اگر همین منوال در آن صفحه رعایت شده باشد، مخاطب ساعت ها درگیر مطالب پیوند شده خواهد شد و این برای سئو بسیار مفید خواهد بود.

از روش های لینک سازی داخلی پراکنده و تصادفی استفاده نکنید.

۹. انتخاب انکر تکست درست

متن لنگر، انکر تکست (Anchor text) متنی است که آن را به یک صفحه دیگر لینک می کنید. روش های مختلفی برای انتخاب یک متن لنگر مناسب وجود دارد. اکثر نویسندگان، از کلمات ساده و مینیمال مثل “اینجا کلیک کنید” یا “بیشتر بخوانید” و… استفاده می کنند که در مقالات و محتوای اصلی پیشنهاد نمی شود.

بهترین کار برای انتخاب متن انکر درست و مناسب، چه برای گوگل و چه برای کاربر، خود کلمه کلیدی صفحه ای است که قرار است به آن لینک شود، است. خیلی مراقب باشید که متن لنگر شما، مطابق با موضوع صفحه لینک شده باشد. اگر از کلمات غیر مرتبط استفاده کنید، قطعا توسط گوگل جریمه خواهید شد.

متن لنگر یا انکر تکست لومینا

۱۰. رنگ متن انکر می تواند مهم باشد

رنگ لینک ها، در کلیک کردن کاربران، می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. هنگامی که شما یک متن با رنگ سیاه را می خوانید، ممکن است یک قسمت از متن که به رنگ قرمز باشد، جلب توجه ویژه ای برای شما داشته باشد. حال اگر همین قسمت از متن، بخشی از نیاز شما باشد، قطعا روی آن کلیک خواهید کرد! یکی از روش های لینک سازی داخلی، تغییر رنگ متن لنگر لینک شما است.

اگر رنگ متن انکر در محتوای شما، با بقیه متن یکی باشد، شاید شما اصلا متوجه نشوید که این یک لینک است. پس سعی کنید رنگ کلمات انکر را تغییر دهید تا کلیک بیشتری دریافت کنید! ضمنا، رنگ ها برای خزنده های گوگل هیچ فرقی نمی کنند. یعنی از نظر سئو تکنیکال، تغییر رنگ تاثیری بر روی موتور های جستجو و خزنده ها ندارد. اما از جنبه کاربری برای مخاطبین سایت، قطعا موثر هستند.

لینک سازی داخلی خود را گسترش دهید

در این بخش از آموزش لینک سازی داخلی، تمامی نکاتی که در مورد لینک سازی داخلی سایت لازم بود، گفته شد! سعی کنید با استفاده از این روش های لینک سازی داخلی که گفته شد، در سایت خود لینک سازی انجام دهید و سایت خود را سئو و بهینه سازی کنید. اما بیش از اندازه لینک سازی داخلی نکنید. چرا که اگر لینک سازی داخلی بیش از اندازه و بدون هدف انجام شود، قطعا برای سئو سایت شما مضر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921