خانه » مقالات » آموزش سرچ کنسول گوگل | 0 تا 100 آموزش Google Search Console
آموزش سرچ کنسول گوگل | 0 تا 100 آموزش Google Search Console

برای هر کسی که صاحب یک وب‌سایت است و می‌خواهد ترافیک ارگانیک را از جستجوی Google به دست آورد، آموزش سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) یک امر ضروری است. این ابزار نه تنها اطلاعاتی درباره عملکرد سایت را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه توصیه های خاصی برای بهبود سایت خود نیز به شما می دهد. این موضوع در قالب انواع گزارش‌های تحلیلی، از جمله قابلیت استفاده از تلفن همراه، Core Web Vitals، گزارش‌های پیوندها و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می دهد.

در این مقاله ، همه امکاناتی را که سرچ کنسول گوگل در سال 2022 به شما ارائه می دهد، خواهید آموخت. همراه ما باشید!

شروع آموزش سرچ کنسول گوگل | آموزش Google Search Console

سرچ کنسول گوگل یا Google Search Console چیست ؟

Google Search Console یک سرویس رایگان گوگل است که به کسب و کارها در سئو (SEO) کمک می کند. کنسول جستجوی گوگل انبوهی از اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد، از جمله اینکه سایت شما برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی می شود، در چه جایگاهی در صفحه نتایج موتور جستجو قرار دارد، تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان پس از وارد کردن کلمات کلیدی خاص روی نتیجه شما کلیک می کنند و چه سایت های دیگری به مطالب شما پیوند داده اند.

بیشتر بدانید: سئو چیست | آموزش و یادگیری سئو در ۱۰ دقیقه

آموزش افزودن سایت به سرچ کنسول گوگل (Google Search Console)

وارد Google Search Console شوید و از منوی کشویی گزینه Add Property را انتخاب کنید.

سپس، در بخش «دامنه»، URL صفحه اصلی خود را کپی و جایگذاری کنید. قدم بعدی اعتبارسنجی وب سایت شماست.

چگونه سایت خود را به کنسول جستجوی گوگل اضافه کنید
ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

هفت تکنیک مختلف برای تایید وب سایت شما وجود دارد. در اینجا سه ​​روش ساده برای تأیید وب سایت را ذکر می کنیم:

  • آپلود فایل HTML
  • ثبت CNAME یا TXT Record در پنل هاست
  • افزودن قطعه کد HTML به Head سایت

چگونه کشور هدف خود را تعیین کنید

گوگل در تعیین اینکه هدف سایت شما کدام کشور است بسیار دقیق است. برای انجام این کار، آنها داده هایی مانند:

  • دامنه ملی کشور شما (ccTLD) (به عنوان مثال .ir برای سایت های ایران)
  • مکان سرور شما
  • کشوری که از آن بیشترین بک لینک دریافت می کنید.
  • زبانی که محتوای شما به آن نوشته شده است.

استفاده می کند، با این حال، هرچه اطلاعات بیشتری را بتوانید به گوگل ارائه دهید، بهتر است.

مرحله زیر نشان دهنده این است که چگونه کشور مورد نظر خود را در نسخه قدیمی سرچ کنسول گوگل مشخص کنید.

مرحله 1 :

مشخص کردن کشور هدف
هدف گذاری بین المللی

مرحله 2 :

مشخص کردن کشور هدف
انتخاب کشور هدف

با انتخاب گزینه Country گوگل به شما می گوید که تشخیص داده که کشور هدف شما کجاست و یا اینکه به شما اجازه می دهد تا کشور هدف خود را مشخص کنید. اگر گوگل تا الان تشخیص نداده است کشور هدف شما کجاست حتما خودتان ثبت کنید.

آموزش اتصال گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول گوگل

اتصال حساب های گوگل آنالیتیکس و Google Search Console مفید است. به عنوان مثال، می‌توانید داده‌های کلمه کلیدی خود را با استفاده از این اتصال بازیابی کنید که در پایین به نحوه انجام آن می پردازیم :

  • به Google Analytics بروید و وارد شوید. سپس در پایین منوی سمت چپ، روی دکمه “Admin” کلیک کنید.
  • از منوی کشویی “Property Settings” را انتخاب کنید.
  • با پایین آوردن اسکرول “Adjust Search Console” را بیابید و روی آن بزنید.
  • اکنون باید روی دکمه “Add” کلیک کنید.
  • اسکرول را پایین بیاورید و روی دکمه “Save” کلیک کنید.

با انجام مراحل بالا گوگل آنالیتکس شما به سرچ کنسول گوگل متصل می شود.

نحوه بررسی مسائل امنیتی

بررسی مسائل امنیتی همیشه یکی از چالش های وبسایت ها بوده است، در این بخش ببینید آیا سایت شما دارای آسیب‌پذیری‌های امنیتی است که می‌تواند بر SEO آن تاثیر بگذارد یا خیر، برای انجام این کار، به قسمت “Security Issues” بروید.

بررسی مشکلات امنیتی در Google search console
بخش مسائل امنیتی سرچ کنسول

نحوه اضافه کردن نقشه سایت

اگر سایت کوچکی دارید، معمولاً نیازی به ثبت نقشه سایت در گوگل ندارید. ثبت نقشه سایت برای سایت های بزرگتر (مانند سایت های فروشگاهی با هزاران صفحه) ضروری است.

برای ثبت نقشه باید باید این مراحل را طی کنید :

مرحله 1: ابتدا باید یک نقشه سایت بسازید. اگر از وردپرس و افزونه Yoast یا Rank Math استفاده می کنید، این کار به صورت خودکار انجام می شود.
مرحله 2: اگر به صورت خودکار نقشه سایت فعال نبود، به Yoast بروید تا نقشه سایت را فعال کنید. سپس، در بخش «عمومی»، تنظیمات نقشه‌های سایت XML را روی «روشن» تنظیم کنید:

فعال سازی سایت مپ در یوآست سئو
فعال کردن نقشه سایت در Yoast Seo

مرحله 3: برای دسترسی به نقشه سایت خود، روی پیوند “مشاهده نقشه سایت XML” کلیک کنید:

ثبت سایت مپ در گوگل
نقشه های سایت تولید شده توسط Yoast Seo

پس از ساخت سایت مپ باید آن را به گوگل معرفی کنیم، این کار با نسخه جدید سرچ کنسول گوگل بسیار ساده است :

مرحله 1: URL نقشه سایت خود را کپی کنید. سپس از منوی کشویی گزینه Sitemaps را انتخاب کنید.

ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل
منو سایت مپ در سرچ کنسول

مرحله 2: پس از Paste کردن URL خود، روی “Submit” کلیک کنید.

ثبت سایت مپ در سرچ کنسول گوگل

پس از کلیک روی دکمه ثبت با پیامی مانند تصویر زیر رو به رو خواهید شد. گوگل به درخواست شما رسیدگی خواهد کرد و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد به شما اطلاع خواهد داد.

بهبود سئو تکنیکال با سرچ کنسول گوگل

اگر چه سئو تکنیکال این روزها یک اصطلاح رایج است، اما از ابتدا سئو به عنوان یک موضوع کاملا فنی شناخته می شد. از زمانی که وبمستر ها سعی کردند الگوریتم های موتورهای جستجو را دستکاری کنند، یا به عبارت دیگر با استراتژی های مشکوک مانند Keyword Stuffing سعی در دور زدن الگوریتم ها داشتند اصطلاح سئو تکنیکال نیز بیشتر رایج شد.

البته گوگل در نهایت به این تکنیک‌های مشکوک یا “سئو کلاه سیاه” پی برد و شروع به صدور به‌روزرسانی‌های هسته‌ای کرد. به دلیل اینکه الگوریتم های جستجوی گوگل با تاکتیک های سئو کلاه سیاه تناقض داشت و جریمه می کرد، بازاریابان دیجیتال مجبور شدند رویکرد خود را تغییر دهند و به دنبال جذب ترافیک ارگانیک با استفاده از استراتژی های تولید محتوا رفتند.

همانطور که می دانید، رفع مشکلات فنی SEO معمولا منجر به رتبه های بالاتر و ترافیک بیشتر می شود. علاوه بر این، سرچ کنسول گوگل شامل ابزارهای زیادی است که به شما در شناسایی و حل مسائل فنی سئو کمک می کند.

نحوه استفاده از گزارش Index Coverage برای یافتن و رفع مشکلات ایندکس سایت

اگر وب سایت شما به درستی راه اندازی و ثبت شده باشد، گوگل این کار ها را انجام می دهد:

1- صفحه سایت شما را پیدا می کند.
2- در اسرع وقت آن را به صفحه نتایج جستجو اضافه می کند.

با این حال، هر از گاهی همه چیز پیچیده می شود. اگر می‌خواهید گوگل همه صفحات شما را در صفحه نتایج جستجو نمایش دهد، چند نکته وجود دارد که باید آنها را اصلاح کنید

اینجاست که گزارش Index Coverage به کمک شما می آید :

گزارش Index Coverage چیست ؟

گزارش Index Coverage به شما نشان می دهد که کدام صفحات از وب سایت شما توسط گوگل ایندکس شده اند. همچنین شما را از هرگونه مشکل فنی که از ایندکس شدن صفحات جلوگیری می کند مطلع می کند.

نمونه گزارش Index Coverage در سرچ کنسول گوگل

این بخشی از سرچ کنسول جدید گوگل است و جای گزارش “Index Status” سرچ کنسول قدیمی را گرفته است.

نحوه یافتن خطاها با گزارش Index Coverage

چهار بخش در بالای گزارش Index Coverage وجود دارد:

  • Error
  • Valid Error with Warnings
  • Valid 
  • Excluded
بخش Error گزارش Index Coverage

همانطور که می بینید، 1 خطا در این وب سایت وجود دارد. نمودار تکامل، شکل را در طول زمان نشان می دهد. وقتی روی وضعیت خطا کلیک می‌کنید، به فهرستی از صفحاتی که مشکل مشابه دارند فرستاده می‌شوید.

خطا های مربوط به گزارش Index Coverage

در قسمت “Warnings” خطا های موجود برای هر لینک از سایت خود را مشاهده می کنید که بسته به وضعیت آن اقدام به رفع مشکل می کنید.

نحوه رفع هشدارها یا Warnings در گزارش Index Coverage

Google Search Console - warnings
گزارش هشدار های Index Coverage

در این قسمت فقط یک هشدار وجود دارد: ایندکس شده، اما توسط robots.txt بلاک شده است. که با بررسی فایل robots.txt سایت خود می توانید اقدام به رفع آن کنید.

Google Search Console - warnings 2
هشدار Robots.txt در گزارش Index Coverage

نحوه استفاده از ابزار URL Removal در سرچ کنسول

ابزار حذف URL به شما امکان می دهد صفحات را به سرعت و به راحتی از صفحات نتایج جستجو گوگل حذف کنید.

ابزار URL Removal

با کلیک بر روی گزینه New Request می توانید URL مد نظر خود را وارد کنید و با انتخاب هر یک از آپشن های زیر آن را حذف کنید.

حذف URL از نتایج جستجو گوگل

چگونه وضعیت صفحات ایندکس شده را بررسی کنیم

به تب “Valid” بروید. این قسمت به ما می گوید که چند صفحه در گوگل ایندکس شده است.

نمایش لینک های ایندکس شده

کاهش یا افزایش غیرمنتظره صفحات ایندکس شده

اگر متوجه کاهش ناگهانی تعداد صفحاتی که ایندکس شده‌اند شدید، می‌تواند نشان دهد که چیزی درست نیست:

  • احتمالا تعدادی از صفحات مانع Googlebot می شوند.
  • شاید شما به طور تصادفی برچسب noindex اضافه کرده اید.

در هر صورت، شما باید کاملاً این موضوع را بررسی کنید، مگر اینکه تعدادی از صفحات را عمداً از صفحه نتایج جستجو (SERP) خارج کرده باشید.

از سوی دیگر، اگر افزایش قابل توجهی در تعداد صفحات ایندکس شده مشاهده کردید، می تواند نشانه مشکل دیگری باشد. (به عنوان مثال، ممکن است تعدادی از صفحاتی که باید مسدود می شدند را رفع انسداد کرده باشید.)

تب Excludes در گزارش Index Coverage

در این بخش از آموزش Google Search Console به بخش Excludes در گزارش Coverage خواهیم پرداخت.

دلایل زیادی برای جلوگیری از ایندکس شدن صفحه توسط موتورهای جستجو وجود دارد.

  • می تواند یک صفحه ورود باشد.
  • این امکان وجود دارد که صفحه دارای محتوای تکراری باشد.
  • صفحه ممکن است کیفیت پایینی داشته باشد.

باید اطمینان حاصل کنید که گوگل صفحاتی را که می خواهید ایندکس شوند حذف نمی کند. احتمالا شما صفحات زیادی دارید که در این نمونه گنجانده نشده اند. اگر به پایین اسکرول کنید، فهرستی از دلایلی را خواهید دید که چرا صفحه شما در صفحه نتایج جستجو گوگل نیست.

Google Search Console - excluded stuff 2
دلایل Exclude شدن صفحات در گوگل وبسمتر تولز

در اینجا چند مورد از دلایلی که صفحات شما در بخش Exclude قرار می گیرد را بررسی می کنیم :

تغییر مسیر صفحه یا Page with redirect :

به دلیل اینکه صفحه شما به یک صفحه دیگر تغییر مسیر می دهد، گوگل از ایندکس کردن صفحه صرف نظر کرده است.

Alternate page with proper canonical tag :

گوگل یک نسخه جایگزین برای این صفحه را در جای دیگری پیدا کرده است و صفحه فعلی شما را از لیست نمایش خود خارج کرده است.

Crawl Anomaly :

اینها صفحاتی هستند که robots.txt گوگل را از خزیدن و بررسی باز می دارد.

Crawled – currently not indexed :

اینها صفحاتی هستند که گوگل آنها را مشاهده کرده است اما بنا به دلایلی ایندکس نکرده است. گوگل مشخص نمی کند که چرا صفحه ایندکس نمی شود. با این حال، این مسئله نشان می دهد که صفحه به اندازه کافی عالی نیست تا در نتایج جستجو ظاهر شود.

برای رفع این مشکل بهترین راه این است که روی بالا بردن کیفیت صفحات ذکر شده کار کنید. به عنوان مثال، اگر صفحه یک دسته بندی است، مطالبی را اضافه کنید که دسته را توصیف می کند. اگر محتوای تکراری زیادی دارد، صفحه را متمایز کنید. در صورت کمبود محتوای صفحه، حجم آن را افزایش دهید.

Submitted URL not selected as Canonical :

این خطا به این معنی است که صفحه حاوی اطلاعات مشابه تعدادی از صفحات دیگر است. در نتیجه این صفحه از فهرست حذف شده است.

اگر محتوای تکراری در چندین صفحه دارید، می‌توانید تگ متا روبات‌های noindex را برای همه صفحات تکراری اعمال کنید، به جز صفحه‌ای که می‌خواهید ایندکس شود.

Blocked by robots.txt :

این صفحات از سمت فایل robots.txt بلاک شده اند. یکبار فایل robots.txt را بررسی کنید تا ببینید صفحاتی درستی را بلاک کرده اید یا خیر.

Duplicate page without canonical tag :

این صفحه یکی از صفحات تکراری است که فاقد Canonical Tag متعارف است. در این سناریو، تشخیص اینکه چه اتفاقی در حال رخ دادن است، بسیار ساده است.

Discovered – currently not indexed :

ربات های گوگل در این صفحات خزیده اند اما هنوز آنها را در فهرست نتایج خود قرار نداده است.

Excluded by ‘noindex’ tag :

این صفحات با تگ noindex نشانه گذاری شده اند تا گوگل آن ها را ایندکس نکند.

گزارش عملکرد یا Performance چیست؟

گزارش عملکرد یا Performance سرچ کنسول گوگل، عملکرد کلی جستجوی سایت شما را در گوگل نمایش می دهد. این گزارش نه تنها تعداد کلیک هایی که دریافت می کنید، بلکه CTR و میانگین رتبه بندی شما را نیز نمایش می دهد.

گزارش عملکرد Google Search Console

گزارش عملکرد پنل جدید سرچ کنسول جایگزین گزارش قبلی «Search Analytics» در سرچ کنسول قدیمی شده است.

در گزارش عملکرد جدید، بسیاری از اطلاعات از گزارش قبلی «Search Analytics» کپی شده است. با این حال، اکنون می توانید با اطلاعاتی که به دست می آورید کارهای جالبی انجام دهید (مانند فیلتری که فقط نتایج AMP را نشان می دهد).

چگونه با گزارش عملکرد، ترافیک ارگانیک بیشتری به دست آوریم

می توانید با مطالعه و بررسی برخی از جنبه های گزارش عملکرد، ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهید:

  • آنالیز داده های عملکردی
  • مطالعه نحوه عملکرد محتوای متمرکز بر کاربر در گزارش Discover
  • بررسی بسیاری از عوامل مهم با استفاده از “URL Inspection”

چگونه CTR خود را با گزارش عملکرد افزایش دهید

CTR بدون شک یک پارامتر مهم در رتبه بندی گوگل است. برای افزایش CTR :

صفحات با CTR پایین را پیدا کنید

برای شروع، تب های “Average CTR” و “Average Position” را انتخاب کنید:

افزایش CTR

شما باید روی صفحاتی تمرکز کنید که دارای رتبه 5 یا پایین تر هستند و همچنین، CTR پایینی دارند. برای انجام این کار، گزینه “Position” را از منوی فیلتر انتخاب کرده و آن را علامت بزنید.

طبق رتبه بندی پیشرفته وب، CTR برای موقعیت شماره 5 گوگل باید تقریباً 4.35 درصد باشد:

فیلتر Position در گزارش عملکرد

شما باید هر صفحه ای را که CTR آن بالاتر از 4.35 درصد است را از لیست حذف کنید. سپس می توانید روی صفحاتی که عملکرد خوبی ندارند تمرکز کنید. بنابراین به منوی فیلتر برگردید و کادر “CTR” را علامت بزنید. سپس فیلتر CTR باید روی “کوچکتر از 4.35” تنظیم شود.

پیدا کردن صفحه

پس از آن، باید بررسی کنید که کدام یک از صفحات سایت CTR پایینی دارند. برای انجام این کار روی تب “Pages” کلیک کنید و فیلتر های Position و CTR را اعمال کنید:

پیدا کردن صفحات با CTR پایین

عنوان و توضیحات خود را برای دریافت کلیک های بیشتر بهینه کنید

کلمات قدرتمند نشان می‌دهد که کاربر می‌تواند نتایج سریع و آسانی را از مطالب شما دریافت کند، و این موضوع بارها و بارها در SERPs ثابت شده است. در اینجا چند نمونه از Power Words ها وجود دارند که باید در عنوان و توضیحات خود بگنجانید:

  • امروز
  • همین حالا
  • سریع
  • قدم به قدم
  • راز
  • آسان
  • بهترین
  • سریع ترین
  • قطعی
  • ساده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات مرتبط

تماس با ما

کرج، عظیمیه، بلوار بسیج (کاج)، قبل از پل آزادگان، ساختمان جی، طبقه 5، واحد 20

49 35 00 34 - 026

90 93 536 - 0921

نماد های لومینا

logo-samandehi

با لومینا در ارتباط باشید

تماس با ما

کارشناسان ما آماده پاسخگویی هستند

49 35 00 34 - 026
90 93 536 - 0921